Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Started by Bas Akkerman, September 24, 2012, 20:17:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on November  3, 2014, 08:47:18
Het zit in jouw aard Bas, je moet jou niet verdedigen. Ik herken er mij zelfs wel deels in.

En betreft de aanpassing van de living, is het logisch dat je daar zorgvuldig mee om gaat. Deze zal vrij definitief zijn, je hebt van doen met een partner, met smaak/voorkeuren van die ander, er gaat waarschijnlijk een behoorlijk budget mee gemoeid en het betreft ook nog eens complexe materie. Begrijpelijk.

Maar in het geval van een hd zijn de afwegingen, de mogelijke gevolgen miniem en kan het allemaal wat minder intensief. Want als je iedere keer het komen tot een keuze even intensief blijft benaderen, zal idd. de factor tijd in toenemende mate als rem gaan functioneren.
Nou, het geld voor de harddisks was eigenlijk het struikelblok. Niet de keuze ervan. Het was meer een psychische drempel om er zoveel geld aan uit te geven. Tegelijkertijd blijf ik nu een beetje hangen bij de cd's die ik al vaak draai en die vooraan in de kast staan. Met het kunnen streamen van al mijn muziek, wordt het muziek selecteren precies zoals ik voor ogen had.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Ja, het gebruiksgemak zal flink toenemen.

Quote from: Bas Akkerman on November  3, 2014, 09:45:33
Nou, het geld voor de harddisks was eigenlijk het struikelblok. Niet de keuze ervan. Het was meer een psychische drempel om er zoveel geld aan uit te geven. Tegelijkertijd blijf ik nu een beetje hangen bij de cd's die ik al vaak draai en die vooraan in de kast staan. Met het kunnen streamen van al mijn muziek, wordt het muziek selecteren precies zoals ik voor ogen had.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted member

#2877
Quote from: Xander32 on November  3, 2014, 09:49:06
Ja, het gebruiksgemak zal flink toenemen.

Plus dat je een hoop meer muziek zult gaan luisteren "omdat het kan". Downloaden kan nog steeds gewoon op een legale manier hoor.

Afgezien van de standaard artiesten waarvan ik altijd blind koop, download ik muziek eerst. Als het bevalt en ik beluister het vaker dan 1 keer, dan koop ik het. Als het niet bevalt is het simpelweg een kwestie van shift-delete.

Dan is het fijn als je de capaciteit hebt om het op te slaan.
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Quote from: technative on November  3, 2014, 12:29:23
Plus dat je een hoop meer muziek zult gaan luisteren "omdat het kan". Downloaden kan nog steeds gewoon op een legale manier hoor.

Afgezien van de standaard artiesten waarvan ik altijd blind koop, download ik muziek eerst. Als het bevalt en ik beluister het vaker dan 1 keer, dan koop ik het. Als het niet bevalt is het simpelweg een kwestie van shift-delete.

Dan is het fijn als je de capaciteit hebt om het op te slaan.
Dat doe ik door middel van Spotify. Het niet eerst hoeven opstarten van mijn laptop om via LMS Spotify te bedienen, is ook een groot pluspunt.

Is er overigens nog een verschil in uiteindelijke geluidskwaliteit tussen het draadloos rippen vanaf mijn laptop naar de NAS of het bedraad rippen vanaf mijn pc naar de NAS?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on November  3, 2014, 13:39:53
Is er overigens nog een verschil in uiteindelijke geluidskwaliteit tussen het draadloos rippen vanaf mijn laptop naar de NAS of het bedraad rippen vanaf mijn pc naar de NAS?
zolang de rip maar (bit)accuraat is, hoor je geen verschil  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted member



Quote from: Bas Akkerman on November  3, 2014, 13:39:53
Is er overigens nog een verschil in uiteindelijke geluidskwaliteit tussen het draadloos rippen vanaf mijn laptop naar de NAS of het bedraad rippen vanaf mijn pc naar de NAS?

Bedoel je hiermee het kopieren van de bestanden naar je NAS? Dan zou dit niet uit moeten maken. De files worden bitperfect gekopieerd van A naar B.

Wat afspelen betreft zijn er mensen die beweren dat bekabeld afspelen beter is. Er zijn er zelfs die menen verschil in netwerkbekabeling te horen. Ik heb het zelf nooit getest, dus kan hier weinig zinvols over roepen.
Stereo-fan for life!

Deleted member

Trouwens, welke mediaserver ga je gebruiken? Daar zit nog wel wat verschil in namelijk.
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Quote from: technative on November  3, 2014, 14:04:50

Bedoel je hiermee het kopieren van de bestanden naar je NAS? Dan zou dit niet uit moeten maken. De files worden bitperfect gekopieerd van A naar B.
Je hoort soms dat er verschil is tussen lezers in de pc of de laptop en misschien dat dat ook zo is met beraad of niet.

QuoteWat afspelen betreft zijn er mensen die beweren dat bekabeld afspelen beter is. Er zijn er zelfs die menen verschil in netwerkbekabeling te horen. Ik heb het zelf nooit getest, dus kan hier weinig zinvols over roepen.
Ik hoorde zeker ook verschil tussen bedraad of niet en ook in ethernetbekabeling. Dat laatste is wel een van mijn laatste prioriteiten. Een bedraad netwerk heeft wat mij betreft alleen maar voordelen, dus dat komt er sowieso. Which reminds me... Moet nog ergens een lange ethernetkabel gaan kopen.

Quote from: technative on November  3, 2014, 14:40:50
Trouwens, welke mediaserver ga je gebruiken? Daar zit nog wel wat verschil in namelijk.
Dat is een goede. Minimserver lijkt als ik het goed heb de beste. Ben er alleen niet zo thuis in en weet niet of ik LOS ernaast moet draaien voor Spotify en de Squeezebox.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Vandaag bij BB&G geweest en een prachtige set gehoord. Daarover later meer...

Daarnaast heeft Garmt de harde schijven in de NAS gezet en de belangrijkste software geinstalleerd. Nu kan ik de NAS thuis wel benaderen via de laptop. De NAS is direct verbonden met de router van Ziggo. De laptop is via wifi verbonden met de router van Ziggo.

Via de pc kan ik de NAS (met behulp van Qfinder van QNAP) echter niet vinden. Deze pc is verbonden met de Asus RTN66U en de Asus is weer verbonden met de router van Ziggo. Ergens lijkt de Asus dus niet de schakel te vormen tussen de NAS en de pc. Wat kan ik doen zodat de pc de NAS kan vinden? Het zal vast best simpel zijn, maar ik kom er niet uit...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Hi Bas, zit waarschijnlijk in de routing tussen de rtn66u en de Ziggo router. In vermoed dat de Ziggo router IP-adressen uitdeelt in een ander subnet dan de Asus router. Je kunt twee dingen doen, maar de makkelijkste is om de NAS ook aan de Asus router te hangen.
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Quote from: technative on November 27, 2014, 23:02:13
Hi Bas, zit waarschijnlijk in de routing tussen de rtn66u en de Ziggo router. In vermoed dat de Ziggo router IP-adressen uitdeelt in een ander subnet dan de Asus router. Je kunt twee dingen doen, maar de makkelijkste is om de NAS ook aan de Asus router te hangen.
Dat is niet echt een optie. De Asus-router staat namelijk een aantal kamers verder en dan kan ik de NAS niet meer aansluiten op de SBT die in de woonkamer staat. Of kan dat wel, maar dan zit ik waarschijnlijk met precies het omgekeerde probleem?

Ik ben echt een groentje op dit gebied en ben nu eerlijk gezegd al door mijn geduld heen. Dit soort dingen mag wat mij betreft echt plug and play zijn.

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

#2886
Ik geef alleen aan wat waarschijnlijk de oorzaak is. Ik ken.je huis niet, dus kan niet inschatten wat wel en niet mogelijk is.

Wat je eens zou kunnen doen is me in een PM de IP-adressen en subnet masks van het NAS en je PC sturen, dan kan ik zien wat de oorzaak kan zijn.
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Quote from: technative on November 28, 2014, 07:44:40
Ik geef alleen aan wat waarschijnlijk de oorzaak is. Ik ken.je huis niet, dus kan niet inschatten wat wel en niet mogelijk is.
Weet ik, ik vind het ook lastig uit te leggen.

QuoteWat je eens zou kunnen doen is me in een PM de IP-adressen en subnet masks van het NAS en je PC sturen, dan kan ik zien wat de oorzaak kan zijn.
Dank je! Dat ga ik zodadelijk doen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Je moet NIETS aansluiten op de Ziggo modem/router, ALLEEN de (extra?) Asus router. Ga van een van de LAN poorten van de Ziggo naar de WAN poort van de Asus en sluit alle apparaten op de Asus aan. Gebruik ook uitsluitend de wifi van de Asus.

Met deze acties zet je de ranzige Ziggo router buitenspel. Hopelijk staat DHCP aan in de Asus.

garmtz

Als ik nu bij jou zou zijn, was het in 10 min klaar. Ben je thuis deze ochtend?

Deleted member

Quote from: garmtz on November 28, 2014, 08:55:39
Je moet NIETS aansluiten op de Ziggo modem/router, ALLEEN de (extra?) Asus router. Ga van een van de LAN poorten van de Ziggo naar de WAN poort van de Asus en sluit alle apparaten op de Asus aan. Gebruik ook uitsluitend de wifi van de Asus.

Met deze acties zet je de ranzige Ziggo router buitenspel. Hopelijk staat DHCP aan in de Asus.
Bas gaf aan dat dit niet mogelijk is...
Stereo-fan for life!

garmtz

Ik lees het nu... Ik denk dat de router gewoon als switch moet worden ingezet, met DHCP uit. Maar dikke kans dat het dan nog niet werkt, die Ziggo routers zijn verschrikkelijk..,

garmtz

Nogmaals, geef me 10 min met teamviewer, dan kom ik er denk ik wel uit.

Bas Akkerman

De Asus heb ik destijds gekocht om beter bereik te hebben in de slaapkamer en als verdeelpunt voor de Humax en Oppo. De Asus staat nu in de HT, maar zou dus beter in de hal kunnen staan/hangen?

Dan moet ik de ethernetkabel gaan splitsen. Stukje van woonkamer (daar komt de kabel binnen) naar Asus in de hal (meterkast?) en van daaruit naar de slaapkamer en HT. Is ook veel praktischer, ware het niet dat mij dat zelf niet gaat lukken.

Quote from: garmtz on November 28, 2014, 09:03:08
Nogmaals, geef me 10 min met teamviewer, dan kom ik er denk ik wel uit.
Ik ga even met Linda overleggen of ze nog plannen heeft.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

En via welke poort is de Asus aangesloten op de rest van het netwerk? LAN-poort of WAN-poort?

YamahaRXV

#2895
Quote from: garmtz on November 28, 2014, 08:55:39
Je moet NIETS aansluiten op de Ziggo modem/router, ALLEEN de (extra?) Asus router. Ga van een van de LAN poorten van de Ziggo naar de WAN poort van de Asus en sluit alle apparaten op de Asus aan. Gebruik ook uitsluitend de wifi van de Asus.

Met deze acties zet je de ranzige Ziggo router buitenspel. Hopelijk staat DHCP aan in de Asus.

Zo heb ik het thuis min of meer ook qua set up. Nou weet ik niet of het Ziggo modem veel verschilt van mijn UPC (Technicolor) modem, maar qua set up mogelijkheden kan er weinig verschil in zitten lijkt mij.

Zo zit het bij mij aangesloten en dit werkt feilloos: UPC (kabel) modem gemonteerd in de meterkast (wifi modus uit en ingesteld als ''bridge'') > met ca. 12 m. Belden cat.7 kabel naar de Netgear gigabit switch die achter mijn audio meubel zit gemonteerd > vanaf de Netgear switch lopen vervolgens 3 cat. 7 Belden kabels naar resp. de Synology NAS, de SBT renderer, en de Asus RT N66 (die puur als wifi accespoint wordt gebruikt en ingesteld staat op DHCP)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

#2896
Quote from: garmtz on November 28, 2014, 09:31:17
En via welke poort is de Asus aangesloten op de rest van het netwerk? LAN-poort of WAN-poort?
LAN, bedraad dus.

Quote from: YamahaRXV on November 28, 2014, 10:28:35
Zo heb ik het thuis min of meer ook qua set up. Nou weet ik niet of het Ziggo modem veel verschilt van mijn UPC (Technicolor) modem, maar qua set up mogelijkheden kan er weinig verschil in zitten lijkt mij.

Zo zit het bij mij aangesloten en dit werkt feilloos: UPC (kabel) modem gemonteerd in de meterkast (wifi modus uit en ingesteld als ''bridge'') > met ca. 12 m. Belden cat.7 kabel naar de Netgear gigabit switch die achter mijn audio meubel zit gemonteerd > vanaf de Netgear switch lopen vervolgens 3 cat. 7 Belden kabels naar resp. de Synology NAS, de SBT renderer, en de Asus RT N66 (die puur als wifi accespoint wordt gebruikt en ingesteld staat op DHCP)
Mmm,  ok. Ik denk dat het hier het beste is om de Ziggo-router in de hal bedraad aan te sluiten en van daaruit verder te vertakken. Dus zowel als verdeelpunt voor bedraad als wifi. Met jouw optie heb ik namelijk geen wifi - verbinding in de slaapkamer en HT.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Hier idem, maar dan een KPN glasvezel modem waarvan het wifi is uitgezet, daarop aangesloten ook een Asus modem. Daarop is vervolgens de randapparatuur aangesloten. Werkt tot op heden, gedurende ruim twee jaar, probleemloos.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on November 28, 2014, 10:39:27
LAN, bedraad dus.

Dat bedoelde ik niet.... :)  Ik bedoelde welke POORT: WAN of LAN. Beide zijn bedraad.

QuoteMmm,  ok. Ik denk dat het hier het beste is om de Ziggo-router in de hal bedraad aan te sluiten en van daaruit verder te vertakken. Dus zowel als verdeelpunt voor bedraad als wifi. Met jouw optie heb ik namelijk geen wifi - verbinding in de slaapkamer en HT.

Ik denk dat dat niet hoeft... In neem aan dat de Asus met een lange kabel uiteindelijk is aangesloten op het Ziggo modem/router? Het gaat mij er om in welk 'gat' jij de kabel die de Asus ingaat hebt geprikt: de LAN of de WAN poort. Wat ik wil bereiken, is dat de Ziggo de IP-adressen uit gaat delen en de Asus alleen als switch werkt, maar wel met Wifi-mogelijkheid, zodat je in de slaapkamer gewoon je verbinding houdt.

Nog een check: zit de LAN kabel van de NAS bij de NAS wel in ethernet poort 1 en niet ethernet poort 2? De bovenste moet je hebben...

Maximus_Aurelius

#2899
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan iets anders :D
Met mijn hoofdcomputer  kan ik met Qfinder niets. Hij opent wel maar wanneer ik iets wil gaan overzetten naar de Nas dan kom ik niet in het programma.
Mijn laptop, macmini geen enkel probleem.
Allemaal bedraad aangesloten. Laptop even getest met bekabeling, normaal via WiFi.

Nu vind ik het minder erg omdat ik het dan op de echte manier overhaal ;) of beter gezegd de klassieke manier :D. Bij netwerk dan openene en kopiƫren plakken. Is nog sneller dan dat ik via software qnap alles wil doen ;).
Maar ik vind het wel raar dat alle andere computers gewoon via qnap software alles kunnen doen en mijn hoofd computer niets. Geen verschil in firewall of virusscanner.

Aangesloten als volg. Ziggo modem( is geen router) utp kabel naar de Router > tp link archer c7 en in de router zit de pc, macmini en als test de laptop tevens zit er ook de switch in.De switch zit de Nasserver en mediaplayer in.
Alles werkt naar behoren alleen niet Qfinder op mijn hoofdcomputer.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.