Mijn 35-Watt nas maar dan in 2012: oplossing gevonden en getest !

Started by FvP, September 22, 2012, 12:50:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankp

Ben ook wachtende op de G550T tbv een zelfbouw NAS, maar nog nergens te koop gezien.

Hanky Panky

Quote from: frankp on October 16, 2012, 17:25:18
Ben ook wachtende op de G550T tbv een zelfbouw NAS, maar nog nergens te koop gezien.

De Pentium variant is wel goed verkrijgbaar
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

BarcoCRT

Quote from: Hanky Panky on October 16, 2012, 17:29:58
De Pentium variant is wel goed verkrijgbaar
Hier ook een Pentium G630, maar dan wel de T uitvoering.
Idle power van de CPU zit rond de 4W volgens Open hardware Monitor.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Hanky Panky

Quote from: BarcoCRT on October 16, 2012, 18:00:41
Hier ook een Pentium G630, maar dan wel de T uitvoering.
Idle power van de CPU zit rond de 4W volgens Open hardware Monitor.

Ik linkte ook naar de T-versie, maar dat is inderdaad erg zuinig. Ben benieuwd wat mijn systeem gaan 'trekken'.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

frankp

Quote from: Hanky Panky on October 16, 2012, 17:29:58
De Pentium variant is wel goed verkrijgbaar

Maar die is denk ik ook meteen 1,5 keer duurder dan de celeron. Al moet ik zeggen dat ie me nog mee valt.
En 4 watt idle is niet verkeerd zeg!

FvP

Quote from: Hanky Panky on October 16, 2012, 17:29:58
De Pentium variant is wel goed verkrijgbaar

Het gaat een G630T worden, alternate.be kan hem leveren maar staat nog niet op de site.

Gezien slechts 35 Watt TPD, welke passieve cooler ? Vroeger gebruikte ik zo'n dikke zalman flowercooler, die volledig passief was ...

Liefst geen extra fan & wil hetzelfde met de voeding: bvb een 90PLUS ding zonder fan

Hanky Panky

Quote from: Klinkt Beter on October 19, 2012, 14:39:25
Het gaat een G630T worden, alternate.be kan hem leveren maar staat nog niet op de site.

Gezien slechts 35 Watt TPD, welke passieve cooler ? Vroeger gebruikte ik zo'n dikke zalman flowercooler, die volledig passief was ...

Liefst geen extra fan & wil hetzelfde met de voeding: bvb een 90PLUS ding zonder fan

zoiets? http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-100A.php

Ik zou wel zorgen voor voldoende airflow in de kast.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

BarcoCRT

Heb zelf de Intel OEM fan er op zitten. Wel met fan, misschien kan hij wel zonder fan gebruikt worden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

dennism

Waarom eigenlijk een T versie, deze zijn hardware matig gelijk aan de non-T's, met als uitzondering een hogere frequentie voor de CPU cores en de interne GPU. Als je een G630 onderklokt naar G630T specs en voltages zal je op hezelfde verbruik uitkomen, maar bespaar je wel op de aankoopsprijs :)

jaco

Ik heb ook een laag tdp cpu en ook gezocht naar een fanloze cou cooler.
Toch maar gekozen voor ee pwm stuurbare die ik gewoon terug regelen kan, desnoods afhankelijk van de cpu temperatuur. Ik moest ook nog een smalle hebben en ben uitgekomen op een noctua NH-U9b

FvP

Quote from: dennism on October 22, 2012, 00:19:04
Waarom eigenlijk een T versie, deze zijn hardware matig gelijk aan de non-T's, met als uitzondering een hogere frequentie voor de CPU cores en de interne GPU. Als je een G630 onderklokt naar G630T specs en voltages zal je op hezelfde verbruik uitkomen, maar bespaar je wel op de aankoopsprijs :)

een zelfstandige denkt anders dan een loontrekkende :)

dennism

Hmm grappig, hier in nederland zijn het juist altijd de kleine zelfstandigen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en waarbij investeringen int ICT infra altijd niets mag kosten, maar alles moet wel optimaal voor elkaar zijn :D

Hanky Panky

Mijn nieuwe systeem is inmiddels up and running.

Het Gigabyte mobo, de celeron, 8 gb memo, 3 x seagate 7200.14, 1 x ssd, 1 x 2 tb WD green en 1 x wd 7200 rpm van 1 TB met het OS en 3 120mm fans + de cpu koeler (stock).

40 watt idle, nog niet gekeken wat hij trekt na een half uurtje als de schijven allemaal slapen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jvanhambelgium

Indien enkel voor muziek ... Raspberry Pi. (alhoewel XBMC erop ook goed bolt, de Broadcomm SoC doet H.264 1080p op z'n sokken)

Ik heb de Raspberry voorzien van Logitech LMS 7.8 (=Squeezebox-server) en dat bolt goed eigenlijk.
Ja, het indexeren is héél traag, maar dat eenmalig.
Voor de rest speelt ie eigenlijk alles vlot af (MP3 + FLAC 2-channel) , browsen gaan voldoende vlot!

Raspberry Pi : zo groot als een stekkendoosje, maximaal 3.2 Watt verbruikt. Debian Linux, 100Mbps LAN.
Voorlopig heb ik een 32GB flashcard erin, maar je zou ook een USB-HD oid eraan kunnen hangen.

Echter op een 32GB card kan toch al wel wat muziek...


Dit is gewoon een probeersel, m'n eigenlijk library draait op een iets minder zuinig geval.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Hanky Panky

Nog even gechecked en de server verbruikt na een tijdje stilstand 37-38 watt. Gaat hij uit standby en sta je een beetje met de muis te bewegen gaat hij naar ca. 43 watt en een potje rarren en parren loopt hij naar 48-50 watt.

Ik ben erg tevreden, de vorige server lustte in idle rond de 95 watt en bij een potje uitpakken ca 110. Deze pc gaat zichzelf in 1,5-2 jaar terugverdienen (als ik de extra gekochte schijven even niet meereken).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

FvP

Gisteren nog wat metingen gedaan op de oude setup:

- twee 1e generatie AMD64 machines, tesamen 1.65 ampere continue (ouch)
- meer recente AMD Thuban met 16GB en 5 disken aangesloten : 0.65 ampere piek, verbruik schommelt tussen 100 en 150 Watt, als ik op alle 5 disken linaire IO start, geraak ik niet boven de 150 Watt

Morgen komt de nieuwe setup binnen, zeer benieuwd wat dit in idle gaat trekken met dezelfde disken als de laatste setup hierboven.

FvP

Goed nieuws:

zonder tweaken uit de doos meet ik nu 35 Watt

- GA-Z77MX-D3H
- 8GB 1066-777
- Pentium G630T

dit zonder disken, en met een oudere inefficiente sharkoon voeding van rond de 350 Watt max en geen 80+ specificatie.

De G630T underclocken van 2.3 naar 1.6 geef geen zichtbaar resultaat op de meter.

Volgens mijn meter is de power factor slechts 0.75, dus met een meer efficiente voeding die ook nog eens de powerfactor optimaliseert lijkt me die 22 Watt wel plausibel.

FvP

Net een recente fedora erop geboot vanaf een oudere 160GB WD special edition schijf.

35 Watt verbuik met een lineaire IO disk read

dus zeker niet slecht, dan nog met een standaard voeding

Nu nog een berg schijven toevoegen en een spindown timer tweaken bij inactiviteit

riwi

Leuk, maar ik vind 35W nog altijd best veel.
Ik heb gelezen van mensen die een i3 onder de 15W in idle hebben,

Ik heb zelf mijn NAS en router/webserver/firewall/nzb machine nu gescheiden.
De NAS met schijven gaat aan wanneer nodig en mag dus wel wat verbruiken (dik 100W).
De lowpower PC is een Intel Atom N2800 op een fanless intel bordje. Samen met 2 SSD's (er zitten maar 2 sata aansluitingen op) doet de hele PC 12.5Watt onder load en 11.5 Watt in idle. Voeding is een laptop powersupply dus 0dB geluid komt eraf. En met 2 SSD's (ik heb een 60G en een 120G) kan je toch redelijk wat muziek opslaan. Evt zet je er 2x 240G SSD's in.

De Intel SSD's (330 serie) doen maar 0.6 Watt. De Crucial/OCZ etc. doen vaak al gauw 3-4 Watt per SSD.

<edit : deze is niet snel. 't is echt een Low Power / Low performance PC. Maar snel genoeg voor wat ie moet doen.>
<edit2 : met samba haal ik 50-60MB/sec schrijf performance vs. de 95MB/sec naar de dikke NAS PC met core2duo.>

dennism

Quote from: Klinkt Beter on November 16, 2012, 21:44:37
Goed nieuws:

zonder tweaken uit de doos meet ik nu 35 Watt

- GA-Z77MX-D3H
- 8GB 1066-777
- Pentium G630T

dit zonder disken, en met een oudere inefficiente sharkoon voeding van rond de 350 Watt max en geen 80+ specificatie.

De G630T underclocken van 2.3 naar 1.6 geef geen zichtbaar resultaat op de meter.

Volgens mijn meter is de power factor slechts 0.75, dus met een meer efficiente voeding die ook nog eens de powerfactor optimaliseert lijkt me die 22 Watt wel plausibel.

Bij underclocken kan je ook het voltage omlaag brengen, dat is iig de "truc" die ik mensen zie gebruiken die een normale cpu gebruiken als low voltage cpu. om op die manier het verbruik naar beneden te brengen. Let wel alleen testen onder volle cpu load, want anders schakeld de cpu zelf al terug naar lagere voltages/powerstates en zul je inderdaad niet veel verschil zien.

FvP

Quote from: riwi on November 18, 2012, 13:24:27
Leuk, maar ik vind 35W nog altijd best veel.
Ik heb gelezen van mensen die een i3 onder de 15W in idle hebben,

Heb je soms een link ?

Die 35 Watt is dan wel met 1 spinnende schijf (geen SSD) en een standaard voeding, dus bvb met een SSD als boot en high-end voeding, bvb 80+ gold, zal het een pak minder zijn.


Quote from: riwi on November 18, 2012, 13:24:27
Ik heb zelf mijn NAS en router/webserver/firewall/nzb machine nu gescheiden.
De NAS met schijven gaat aan wanneer nodig en mag dus wel wat verbruiken (dik 100W).
De lowpower PC is een Intel Atom N2800 op een fanless intel bordje. Samen met 2 SSD's (er zitten maar 2 sata aansluitingen op) doet de hele PC 12.5Watt onder load en 11.5 Watt in idle. Voeding is een laptop powersupply dus 0dB geluid komt eraf. En met 2 SSD's (ik heb een 60G en een 120G) kan je toch redelijk wat muziek opslaan. Evt zet je er 2x 240G SSD's in.

De Intel SSD's (330 serie) doen maar 0.6 Watt. De Crucial/OCZ etc. doen vaak al gauw 3-4 Watt per SSD.

<edit : deze is niet snel. 't is echt een Low Power / Low performance PC. Maar snel genoeg voor wat ie moet doen.>
<edit2 : met samba haal ik 50-60MB/sec schrijf performance vs. de 95MB/sec naar de dikke NAS PC met core2duo.>

Dat schijven iets verbruiken is op zich geen probleem, zolang de boel on demand spinup doet.... is hier de bedoeling.

dennism

o.a. deze tweakers blog heeft er een sectie over. 10W Core I3 systeem, geloof dat ie nu zelfs al op 8.5W zit. Verder heeft ie ook andere artikelen over zuinige PC onderdelen en voedingen.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/

riwi

Die had ik ook gezien inderdaad op tweakers.

Ik krijg de on demand spinup nog niet goed werkend omdat ik mijn schijven in raid-0 lvm heb staan in mijn nas. Om de een of andere reden spinnen ze niet down. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Ik heb er ooit eens mee gespeeld met powersaving en toen ging de transfer performance niet lekker. Daarna weer uitgezet. Hij ging toen bij een kopieeractie van 1TB steeds trager kopieren. Alsof ie in slaap viel. Door de CPU load te geven ging het weer sneller, maar dat vond ik wat te lastig ;)

Maargoed als ik de NAS alleen aanzet als ik film kijk 's avonds en via crontab om 02:00 uit, dan draait ie niet zo lang per dag.

FvP

Heb die 8 watt thread ook doorlezen, maar hij sloopt bijna heel zijn mobo, vervangt onderdelen door andere en soldeert alles eruit wat stroom vreet.

Ja zo kan het ook, maar daar zit ik niet op te wachten, topic was bedoeld als een off the shelf oplossing met kant en klare onderdelen, en daar het optimale uithalen.

Nu nog een degelijke voeding, zoals bvb een

be quiet! Straight PowerE9 400W



met 93% efficientie, en een leuke kast erom heen

Bedoeling is dat de warmte passief weg kan, afvoer van hitte van 5 schijven ...

NoFan CS-80 full ATX Quiet Fanless Computer Case

Nog tips voor een passieve kast met natuurlijke convectie ?