Mind bending films

Started by FvP, September 16, 2012, 01:34:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FvP

Recent nog twee films gezien die je aan dit lijstje zou kunnen toevoegen:

http://bit.ly/hGZ2Hf

1) The Skin I Live In

Antonio Banderas speelt een geniale plastische chirurg die een vrouw in zijn huis gevangen houdt als proefkonijn. De plotwendingen zijn redelijk mind blowing, volgens de reacties op imdb duidelijk een 'mind bending' (pejoratief: mindfuck) film:

http://www.imdb.com/title/tt1189073/board/

2) Brainstorm

Oud, maar recent op BluRay uitgebracht, met toch wel zeer bijzondere SFX ondanks de leeftijd, blijkbaar zelfde SFX gast als de film 2001, en die staat op nr1 in de lijst van mindbending films hierboven. Kijken op een groot scherm, anders mis je effect gezien de speciale aspect ratio's van de film. Hier wordt net als in Avalon hetzelfde visueel truukje toegepast bij het onderscheid tussen realiteit en fictie, maar dan met aspect ratio ipv kleurgebruik.

Welke mindbending film heb jij recent gezien ?

Arno P


FvP

Quote from: Arno P on September 16, 2012, 09:01:23
Staat Tideland er nog niet tussen?

http://www.imdb.com/title/tt0410764/

Aanrader!

aha Terry Gilliam

Brazil kwam ook wel in aanmerking, zeker 't einde, maar staat al in die lijst.

MVG

Ik weet niet of deze ook in het rijtje kan, in ieder geval wel in mijn eigen rijtje met 'mindbending' films (mindbending wordt bedoelt als mindfuk toch?)

Shutter Island met Leonardo di Caprio. Die zet je aardig op het verkeerde been en vond ik vrij creepy. Een van de betere films vind ik zelf.

alexander2

Eternal sunshine of the spotless mind
Existenz
Never let me go
THX1138

Xstream

#5
Mooie lijst. Valt me op hoeveel ik er al gezien heb. Ook een hele berg die ik alweer btje vergeten was, kreeg veel "ow ja, die" momentjes :D

ExistenZ zit er inderdaad niet eens bij - erg kicke film.
Alle genoemde staan al in de lijst verder - kan zelf ook zo gauw geen toevoeging verzinnen. Dus mooie complete lijst, ga ik die ook 's af :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

apogeefreak

Eternal sunshine staat in de uitgebreide lijst. Dit zijn echt heel goede films inderdaad!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Van mij mogen er trouwens wel een paar Lars von Trier filmpjes bij zoals 'anti christ' en 'Melancholia' bij uitstek 'mind exploring' films.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

alexander2

Geen Melancholia in de lijst? :o

apogeefreak

Ja het was wel een beetje een opgestoken vinger dat begin maar in het laatste half uur was hij erg goed vond ik maar inderdaad dat hoort niet in zo'n lijst  ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

roland p

#10
Ik vond After.Life ook wel een beetje mind-bending. Een van de weinige films die ik bij wijze van spreken zonder met m'n ogen te knipperen heb afgekeken  :popcorn: Misschien vanwege Christina Ricci...

Een stukje uit een review van imdb waar ik het wel mee eens ben:
QuoteAfter Life is a clever psychological thriller with a very creepy and mysterious atmosphere. The concept behind the story is very cool but the execution is definitely what made the film. Is Anna alive or is she dead? That is the big question of After Life and the film goes back and forth delivering several clues, some subtle, some not so much. And even though the film tries to be ambiguous, by the end, it's pretty clear what happened. Still, it will drive you crazy, in a good way of course. The film also poses some interesting questions regarding the nature of life forcing the viewer to reflect on his own existence.

Mijn top-mind-bending films zijn zo uit m'n hoofd: Mulholland Drive, Lost Highway, Total Recall, Donnie Darko, Moon, Solaris

Ik kan me ook herinneren dat ik na 'Man on the moon' redelijk in shock was. Ik hoop dat die nog eens op blu-ray uitkomt.

Ook Leaving Las Vegas vond ik zeer goed. Ik weet niet meer of die nu echt mind-bending was. Je weet dat ie zich naar de klote drinkt, maar toch hoop je op een verandering die niet gaat komen. Misschien wel mijn persoonlijke mind-bend :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Exxar

 :withstupid: After.Life is een super film.

Kent iemand de franse film "martyrs"? NIET voor gevoelige kijkers...

apogeefreak

'Lost Highway'

Extreme film ja. Ik vind dat 'Twin peaks fire walk with me' ook wel in die rij mag.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Xstream

Quote from: apogeefreak on September 16, 2012, 19:24:45
Extreme film ja. Ik vind dat 'Twin peaks fire walk with me' ook wel in die rij mag.
Staat er ook in (nr 116).

After.life deed mij dan weer niet veel. Vond 't veel te voorspelbaar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

FvP

Quote from: apogeefreak on September 16, 2012, 19:24:45
'Lost Highway'

Extreme film ja. Ik vind dat 'Twin peaks fire walk with me' ook wel in die rij mag.

lost highway
mulholland drive

zelfde concept kwa film :)

Xstream

#15
Quote from: Klinkt Beter on September 17, 2012, 16:37:48
lost highway
mulholland drive

zelfde concept kwa film :)
Concept wel - als je denkt aan de weirdheid. Maar je kunt moeilijk zeggen dat Mulholland een voorspelbare film / kopie was van highway? :D
Mulholland vind ik zelf de sterkste lynch. Bij die kun je met gepuzzel met wat realiteit en droom is alles wel op een rijtje krijgen.
Bij Highway zaten gewoon stukken in die, hoe je 't ook went of keert, het nooit klopt.

Overigens vond ik "Surveillance" ook best een goeie film, van dochter Jennifer Lynch. Je kunt duidelijk de invloeden van vader zien :) Ook wel een leuke mind-bender.
http://www.imdb.com/title/tt0409345/
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

FvP

Quote from: Xstream on September 17, 2012, 18:08:48
Concept wel - als je denkt aan de weirdheid. Maar je kunt moeilijk zeggen dat Mulholland een voorspelbare film / kopie was van highway? :D
Mulholland vind ik zelf de sterkste lynch. Bij die kun je met gepuzzel met wat realiteit en droom is alles wel op een rijtje krijgen.
Bij Highway zaten gewoon stukken in die, hoe je 't ook went of keert, het nooit klopt.

Overigens vond ik "Surveillance" ook best een goeie film, van dochter Jennifer Lynch. Je kunt duidelijk de invloeden van vader zien :) Ook wel een leuke mind-bender.
http://www.imdb.com/title/tt0409345/

Mulholland is inderdaad te ontcijferen, Lost Highway ben ik nog niet helemaal uit. Die laatste film neemt het niet zo nauw met oorzaak en gevolg en dan krijg je van die gekke causality loops.

apogeefreak

#17
Quote from: Klinkt Beter on September 17, 2012, 18:21:14
Mulholland is inderdaad te ontcijferen, Lost Highway ben ik nog niet helemaal uit. Die laatste film neemt het niet zo nauw met oorzaak en gevolg en dan krijg je van die gekke causality loops.

Ja en dat is zo gaaf dat iemand een film maakt die gewoon niet klopt. Als kijker moet je je dan wel afvragen wat er in vredesnaam is gebeurd. Is maar mijn interpretatie natuurlijk. Ook die scenes met die man in de bar die schrikt van een zwerver.

Heb trouwens even 'Skin I live in' gekeken. Bizar.....
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

alexander2

Ik weet zeker dat jullie deze film waarderen omdat deze scene erin zat. ;)

http://www.wildsound-filmmaking-feedback-events.com/mulholland_drive_sex_scene.html

Ik weet nog iets te herinneren van deze wazige film plots een kubus op de grond maar de lesbische scene was het hoogtepunt.
Als mijn vrouw had binnengekomen dan weet ik zeker dat haar commentaar zou zijn................nee hè ik kan je ook geen avond alleen laten. :D

Xstream

Nee, dat was niet om de lesbo scene :) Eerlijk gezegd doen lesbo's mij niet zoveel. Al kon 't vrouwelijk schoon me wel bekoren.
Maar voor mij ging 't toch echt geheel om de film :D

Wat ik trouwens ook echt een sterke film vond, wel zwaar, is Synecdoche in New York. Dat is ook zo'n film die je overvalt met complexiteit en weirdheid, maar die je na wat denk werk ook op een rijtje krijgt - en bij mij daarmee ook echt indruk wist te maken. Is de eerste film die Charlie Kaufmann zelf regisseerde.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

FvP

Quote from: Xstream on September 18, 2012, 11:35:07
Wat ik trouwens ook echt een sterke film vond, wel zwaar, is Synecdoche in New York. Dat is ook zo'n film die je overvalt met complexiteit en weirdheid, maar die je na wat denk werk ook op een rijtje krijgt - en bij mij daarmee ook echt indruk wist te maken. Is de eerste film die Charlie Kaufmann zelf regisseerde.

Synecdoche vind ik nog een vrij makkelijk te begrijpen film en einde is wel vrij goed bedacht


alexander2

Wat mij intrigeert is dat er met dit soort films een einde is waar velen een gooi naar doen. ;)
Het beste voorbeeld was  Stanley Kubricks' 2001: A Space Odyssey velen vonden het geweldig maar begrepen er geen hout van totdat de meester zelf het verlossende antwoord gaf tijdens een interview.
Wazige films kunnen soms geweldig zijn maar het kan ook doorslaan neem Rabbits van Lynch dat was een regelrechte aanfluiting wederom waren er intellectuelen die het wel begrepen.

http://www.youtube.com/watch?v=5jSBVo59j9U

Xstream

Dat is altijd 't risico met zulke films. Met name die van Lynch, en Synecdoche, Pi, The Fountain, Space oddessey etc ... Van die "betekenis van 't leven" films. Abstract, out of the box, maar technisch gewoon goed.

Ze zijn weird, dus het grote publiek snapt 't al niet, of neemt simpelweg de moeite niet om er logica in te vinden. En je hebt sowieso altijd te maken met een klik of niet. Er zijn hele goeie films die mij gewoon niks doen, net niet zoals ik 't schijnbaar graag zie.

Het punt van die "spacey" films is dat ze ook niet direct iets rationeels of realistisch willen brengen, maar juist een "gevoel". Als je dat gevoel dan niet begrijpt of niet interessant vind, dan is zo'n film ook meteen enorm ruk.

Maar de meeste trek ik persoonlijk goed :) Alleen soms komt de boodschap gewoon niet aan - dat risico heb je altijd.
"The tree of life" deed me bijvoorbeeld echt helemaal niks. Van begin tot 't eind kwam 't op mij over als pretentieuze meuk. Wel mooie beelden overigens.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

alexander2

Boxing Helena vond ik ook zo een ? film.
Waardeloze film maar toch blijven kijken. :D

De belofte van toen Julian Sands was zeer geschikt voor deze rol