Het Linn topic

Started by royal d, September 16, 2012, 01:12:02

Previous topic - Next topic

PeterAlligator and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: LPlover on September 16, 2012, 15:06:19
Ligt eraan welk aspect van 'beter' de luisteraar het belangrijkst vindt :D

Technisch is passief per definitie slechter. Het 'lekkere' komt van de verliezen in het passieve filter die het geluid minder gedetailleerd, softer en warmer maken. Voor sommige mensen is een omfloerst geluid te prefereren boven een eerlijk geluid.

Klout10

Quote from: garmtz on September 16, 2012, 15:48:22
Technisch is passief per definitie slechter. Het 'lekkere' komt van de verliezen in het passieve filter die het geluid minder gedetailleerd, softer en warmer maken. Voor sommige mensen is een omfloerst geluid te prefereren boven een eerlijk geluid.

Hmmm, bij gebruik van dezelfde versterkers voor de actieve en passieve set kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Bij mijn genoemde vergelijking tussen actief met twee LK100's vs. passief met één Klout ben ik nog niet overtuigd...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

bmateijsen

Quote from: Klout10 on September 16, 2012, 16:32:35
Hmmm, bij gebruik van dezelfde versterkers voor de actieve en passieve set kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Bij mijn genoemde vergelijking tussen actief met twee LK100's vs. passief met één Klout ben ik nog niet overtuigd...

Het moeilijke is dat je ook meer leert naarmate je meer luistert, en in je geheugen terug gaan is niet altijd hetzelfde ;). Maar de Klout's waren mooie versterkers zeker t.o.v. de Lk100's.

Klout10

Quote from: bmateijsen on September 16, 2012, 16:37:27
Het moeilijke is dat je ook meer leert naarmate je meer luistert, en in je geheugen terug gaan is niet altijd hetzelfde ;). Maar de Klout's waren mooie versterkers zeker t.o.v. de Lk100's.

Hahaha, laten we het daar op houden!
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

Staaled

#29
Tot de introductie van DS had Linn nooit echt mijn aandacht.
Een demo was overtuigend genoeg om er in te stappen,en dat was toen echt nog het diepe . ::)
De rest is geschiedenis en kan mij nu geen set meer zonder voorstellen. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

royal d

Hmm linn majik dsm of majik ds + majik i

evilniek

Ik heb nog nooit een actieve ls gehoord, maar het benieuwd mij wel.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

nikonian77

Quote from: D.E. on September 20, 2012, 16:00:18
Hmm linn majik dsm of majik ds + majik i

Wat is de prijs eigenlijk van een Majik DSM?

raindog

#33
Vandaag bij Bjorn en Garmtz naar Linn en Naim geluisterd. De directe aanleiding was de occasion DS die ze voor een nette prijs aanboden. Ik was echter al langer van plan om Naim en Linn eens te gaan beluisteren op mijn Harbeths. Omdat ik, naast streaming, binnenkort ook een stap wil maken in versterking leken mij vooral de alles-in-één opties erg interessant. Vooraf was ik met name nieuwsgierig naar de Naim Superuniti.

Samen met Garmtz heb ik geluisterd naar drie verschillende sets. 1. Naim Superuniti, 2. Naim XS met ND5XS streamer en 3. Linn DSM. Als referentie werd mijn eigen Mira3 aangesloten op de occasion Linn DS. Gezien de uiteindelijke bevindingen leek het mij gepast om mijn relaas hier in het Linn topic te zetten, en dus niet in het Naim topic.... :D

Bij aanvang eerst maar even de akoestiek geproefd met mijn eigen Rega Mira3, gekoppeld aan de DS. Altijd even wennen in een andere ruimte, de ruimte bij BBG is groter dan thuis en veel mooier gedempt waardoor het wat donkerder klonk dan ik gewend ben. Los van de klankverschillen die dit met zich mee bracht kon ik toch duidelijk horen dat de DS als bron andere dingen deed dan mijn MacMini en Rega Dac. De DS klonk minder rond dan de Rega Dac, meer details maar toch heel ontspannen. Daarna overgestapt op de Superuniti. Bij de eerste tonen van het eerste nummer ('Human Condition' van Joan as Police Woman) maakte de Superuniti indruk met zijn kracht en een lekker grove. Naarmate het nummer vorderde miste ik echter iets. Bij het tweede nummer ('The Jungle Line' van Herbie Hancock met Leonard Cohen) werd pijnlijk duidelijk waar het de Superuniti aan ontbrak. De stem van Cohen werd goed neer gezet, en de piano van Hancock kwam ook lekker over maar er was geen magie tussen die twee. Ik miste de emotionele betrokkenheid. Het spanningsveld tussen piano en stem was weg. Technisch gezien klonk het heel driedimensionaal, met veel breedte, hoogte en diepte. Muzikaal gezien klonk het gewoon vlak, saai. De Superuniti en ik werden dus geen vriendjes.

Garmtz begreep wat ik bedoelde en op zijn aanraden stapte we over naar de Naim XS-set. Dat was andere koek, er kwam ineens een spanning terug in de muziek waardoor ik er weer bij betrokken raakte. De XS-versterker had ik al twee keer eerder gehoord op mijn Harbeths en toen mistte ik iets aan rijkheid in het stemmengebied. Dat was nu minder opvallend, mogelijk door de de combi met de ND5XS en/of door de betere akoestiek. Het totale plaatje klopte nu en de set maakte muziek.

Vervolgens de Linn DSM. Tja, die deed het eigenlijk heel onopvallend, bijna anoniem. De Linn DSM deed niets om de aandacht te trekken en aanvankelijk wist ik ook niet wat ik er van moest vinden. Totdat het eerste nummer was afgelopen en ik besefte dat het voor het eerst was dat ik een nummer helemaal liet uitspelen. Aansluitend nog een paar nummers van begin tot einde beluisterd. Intrigerend. Vervolgens een paar keer heen en weer geswitcht tussen de XS-set en de DSM. In dat directe A-B vergelijk bleek dat de Naim XS een mooiere/strakkere baslijn kon houden wat ik wel lekker vond. Daarentegen werd ook duidelijk dat de XS in het middengebied toch iets doet wat ik minder vind, een achtergrondkoortje klonk iets dunner/scherper dan bij de Linn, daar klonk het natuurlijker.  Uiteindelijk vind ik dat ook de beste beschrijving voor de Linn, 'natuurlijk'. De Naim heeft wat meer een eigen sound. Dat moet je maar net lekker vinden. Dat Linn, door het ontbreken van een eigen geluid of karakter, door velen als saai wordt omschreven begrijp ik wel wanneer ik redeneer als audiofiel. Als muziekliefhebber vind ik het echter een groot compliment wanneer apparatuur zichzelf op de achtergrond zet en de muzikale emotie op de voorgrond.  Nou ja, het blijft sterk persoonlijk natuurlijk. Ik blijk in ieder geval meer een Linn-mens dan een Naim-mens te zijn.

Als laatste nog even teruggegaan naar de Mira3 met DS. Om eens te kijken wat je dan mist. Met een opname van Count Basie schrok ik even, het hele geluidsbeeld viel in elkaar. Wollig en dik. Garmtz had het idee dat hij ineens op de gang stond. Echt vreemd want zo slecht was het thuis toch ook niet. Een tweede nummer klonk al wel weer lekkerder maar ook hier nog te veel warmte en softheid. Thuis valt dat minder op omdat ik een harde ruimte heb. Ben daarom ook benieuwd of de DSM thuis niet te fris en koel zal klinken. Daarom uiteindelijk de keuze gemaakt om de occasion DS aan te schaffen en dan de DSM over een tijdje thuis eens uit te proberen. Sowieso kan ik het best eerst de akoestiek van mijn luisterplek gaan aanpakken. Mocht de DSM uiteindelijk ook thuis goed bevallen dan ruil ik de DS gewoon weer in  ;D


Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

bmateijsen

Quote from: nikonian77 on September 20, 2012, 23:40:13
Wat is de prijs eigenlijk van een Majik DSM?

De Linn Majik DSM is 3499 Euro.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

@raindog: leuk verslagje!

Groet,

Bjorn

blueray

Mijn (beperkte) ervaring met Naim is vergelijkbaar met raindog: de eerste minuten denk je, wow, dat klinkt lekker, maar dan treedt een soort vermoeidheid op. Is ook een smaakkwestie, maar Linn zet imho de muziek gewoon neer zoals deze is (opgenomen). Overigens heb ik nu ruim een jaar de combi van Linn ds-i met living voice avatar, ik lees weinig over die combi, maar ik ben er erg tevreden over. Al geruime tijd geen upgradevirus meer en vooral bezig met muziek luisteren.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

Jumping Jack

Linn of Naim is zeker een smaakkwestie. Ik heb nog nooit enige luistermoeheid ondervonden met de SuperUniti, terwijl ik de dsm bijna slaapverwekkend vond  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Quote from: Jumping Jack on September 21, 2012, 08:04:29
Linn of Naim is zeker een smaakkwestie. Ik heb nog nooit enige luistermoeheid ondervonden met de SuperUniti, terwijl ik de dsm bijna slaapverwekkend vond  ;).
En ik vind Naim weer te upfront en Linn te lief. ;D Maar moest ik kiezen tussen die twee dan zou ik voor Linn gaan, omdat die naar mijn idee de minst grote stempel drukt op de muziek.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Quote from: Bas Akkerman on September 21, 2012, 08:20:13
En ik vind Naim weer te upfront en Linn te lief. ;D Maar moest ik kiezen tussen die twee dan zou ik voor Linn gaan, omdat die naar mijn idee de minst grote stempel drukt op de muziek.

Haha, ze hebben beiden hun verdienste zoveel is duidelijk.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Heel zuiver beschreven raindog, complimenten! Ik vind zowel Naim als Linn op hun eigen manier een bestaansrecht hebben, maar onderschrijf de bevindingen van raindog wel. Wij luisteren behoorlijk op dezelfde manier.

raindog

Dank je. Het was voor mij heel prettig dat we op dezelfde lijn zaten, het helpt echt enorm als iemand je begrijpt en kan bevestigen wat je denkt te horen. Ik heb er veel van opgestoken gisteren.

Vandaag bij Wifimedia een NAS besteld en zojuist met een klopboormachine alvast in de vloer een gaatje proberen te maken voor de netwerkkabel. Pff... bij de eerste vier pogingen zat ik in het gewapend beton van mijn vloer. Wat een gatenkaas nu  :sadlike:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

katwax

Grappig om te lezen.
Zelf heb ik in het verleden Nait XS gehad en majik Ds. (nu renew ds)
Naim pakt je direct, maar je kreeg er ook genoeg van na een tijd.

Nooit het vergelijk gemaakt tussen streaming van Naim of Linn.
Ook geen twijfel gehad toen de kans zich voordeed om naar de Renew te gaan, omdat ik de Majik al super vond.

Als bron zal de Linn volgens mij nog lang in mijn bezit zijn want zowel qua gebruik als klank een topper :)



Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

R

Goede keus! Ben ook nog steeds erg blij met mijn DSM!!

denoontje

Ook hier nog steeds blij met mijn linn streamer hoor....niet voor de dsm gegaan, maar streamen op mijn primare i30.

Bama

Ben enkele maanden geleden van een Majik naar een Akurate gegaan en er nog steeds erg blij mee.

Robiwan

Quote from: TonBert on September 21, 2012, 20:41:26
Ben enkele maanden geleden van een Majik naar een Akurate gegaan en er nog steeds erg blij mee.

ziet er strak uit Tom :inlove:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

royal d

Arrghh Raindog je was me voor !

Heb met het idee zitten spelen de majik i icm DS te vergelijken met de MDSM. Maak het iets makkelijker ahum

Akurate DS icm Linn majik 2100 lijkt me opzich ook interessant. Kunnen de kennis hier iets over zeggen?

garmtz

Quote from: D.E. on September 21, 2012, 21:51:57
Akurate DS icm Linn majik 2100 lijkt me opzich ook interessant. Kunnen de kennis hier iets over zeggen?

Ja... Niet doen... :)  Een Majik DSM speelt muzikaler dan een Akurate DS + Majik 2100... Een DS is niet bedoeld als voorversterker en dat merk je als je hem in die rol drukt. Bedenk je dat de volumeregeling in de DS-en in het digitale domein is, dus je verliest resolutie.

royal d