kwaliteiten in (huur) films

Started by Multimediaknaller, September 7, 2012, 23:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Multimediaknaller

Vanavond http://www.moviemeter.nl/film/78361 gezien en wat zelfs mijn vrouw al opviel was de grote aanwezigheid van korrel en zweem in de film. Ik als miereneuker even een andere BD er in gestopt en hé perfect beeld. Lag dus gelukkig niet aan de Marantz.

Je mag toch wel iets verwachten van Blu-Ray maar dit was echt knudde. Heeft ook weinig zin om dit morgen te zeggen tegen de verhuur meneer want de wijzende vinger zal toch richting onze apparatuur gaan...

Iemand dit wel eens vaker gehad, met een andere BD?

De film was trouwens top!!

Robert

De grove korrel, oftewel filmgrain, hoort er nu eenmaal bij want het zit in de bron.
Deze film is geschoten op 16mm en 35mm film, waarbij vooral 16mm nogal grainy kan zijn.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Korrel_%28fotografie%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Film_grain

MVG

Dit zit inderdaad in de film helaas, blu ray geeft (nog steeds) geen garantie op perfect beeld. Toevallig werk ik in een bedrijf waartoe oa een videotheek behoort. Ik verbaas me dan ook nog steeds over de verschillen in kwaliteit bij met name blu ray. Ik vind dat er nog steeds heel veel br's zijn die een matige tot zeer matige beeldkwaliteit hebben.

En dan neem ik ze vaak mee voordat ze verhuurd worden... Ligt in dit geval dus niet, waarschinlijk, aan de videotheek.

Hier wil ik ook wel even bij melden dat ik er ook van sta te kijken hoe we soms verhuurde discs terug krijgen, met alle respect maar hoe sommige mensen met gehuurde films omgaan is ongekend!

Multimediaknaller

Dank jullie voor de heldere uitleg  :worship:

Kwam nog meer tegen.... http://dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=92010&sid=1305814398cf5b38c931d8e6b34de1f1

Jammer dat het niet op het doosje staat, want dit doet wel een prachtige film teniet  >:(

MVG

Quote from: Bierbraker on September  8, 2012, 10:11:00
Dank jullie voor de heldere uitleg  :worship:

Kwam nog meer tegen.... http://dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=92010&sid=1305814398cf5b38c931d8e6b34de1f1

Jammer dat het niet op het doosje staat, want dit doet wel een prachtige film teniet  >:(

Interessant stukje die link!

Het kan dan wel bij sommige films horen, die grain. Of zoals de maker het bedoelt heeft. Als ik het kijk, vind ik het er niet uitzien. Kan me wel voorstellen dat het bij sommige films hoort, mooi is anders in ieder geval. (mijn mening)

HermanW.

Dit is eigenlijk hetzelfde als met slecht opgenomen cq. gemasterde muziek. Zowel CD als BD bieden de mogelijkheid voor een perfect geluid en beeld. Als de makers die mogelijkheden niet benutten houdt het op.

MVG

Dit klopt, ware het niet dat volgens de link naar dvdforum het zelfs zo is dat grain express in de film zit omdat de maker dit zo bedoelt. Voor sommige films kan ik dat wel begrijpen, echter is het nog steeds niet mooi. Ach ja smaken verschillen..

squeek

300 is ook zo'n film vol grain. Vond het in die film ook niet echt passen maar ja. Wij maken ze niet natuurlijk.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

alexander2

Volgens mij heb ik pas geleden hier ook nog iets gelezen over filtering van films als je naar sommige films kijk is het net of de acteurs allemaal onder de zonnebank vandaan komen. :D

Exxar

Bij Planet Terror zaten er op de dvd zelfs al extra artifacten in het beeld, en op de blu-ray is dat ook zo. Gewoon omdat de makers dat zo wilden.
True Grit is ook extra grainy gemaakt, terwijl dat bvb The Pacific en Band of Brothers prachtig zijn que beeld.

Multimediaknaller

Toch vreemd....

Op het doosje staat FullHD 1080, en je zit 2 uur te kijken naar een grinttegel  >:(

squeek

Dat heeft niks te maken met de grain in de film. Het blijft full hd en het is in feite retescherp, alleen doet de grain dit een stukje teniet. Maar er is niks anders aan verder dan eender welke blu-ray hoor!
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Multimediaknaller

Quote from: squeek on September  8, 2012, 19:40:57
Dat heeft niks te maken met de grain in de film. Het blijft full hd en het is in feite retescherp, alleen doet de grain dit een stukje teniet. Maar er is niks anders aan verder dan eender welke blu-ray hoor!
Dat weet ik, maar je verwacht dan geen baggerbeeld als er op het doosje Full HD1080 staat.

Even wachten op Avatar. Echt gefilmd in Blu Ray en zo rechtstreeks op BD  :popcorn:

squeek

Quote from: Bierbraker on September  8, 2012, 19:44:56
Dat weet ik, maar je verwacht dan geen baggerbeeld als er op het doosje Full HD1080 staat.

Even wachten op Avatar. Echt gefilmd in Blu Ray en zo rechtstreeks op BD  :popcorn:

Hoe kan je nu in blu ray filmen  :D

Maar ik snap je punt wel. In het begin toen blu ray uit was had je veel films die tegenvielen hoor qua beeld. Vaak ook oververzadigde kleuren waardoor je veel detail in beeld kwijt raakte. Of gewoon niet veel beter tot bijna slechter beeld dan de dvd uitvoering heb ik ook al wel eens gehad. Dezer dagen zijn die dingen gelukkig schaarser geworden.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

jowi

Heel veel mensen verwarren scherpte met details.

squeek

Quote from: jowi on September  8, 2012, 20:03:01
Heel veel mensen verwarren scherpte met details.

Quote from: squeek on September  8, 2012, 19:58:32
Hoe kan je nu in blu ray filmen  :D

Maar ik snap je punt wel. In het begin toen blu ray uit was had je veel films die tegenvielen hoor qua beeld. Vaak ook oververzadigde kleuren waardoor je veel detail in beeld kwijt raakte. Of gewoon niet veel beter tot bijna slechter beeld dan de dvd uitvoering heb ik ook al wel eens gehad. Dezer dagen zijn die dingen gelukkig schaarser geworden.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Multimediaknaller

Quote from: squeek on September  8, 2012, 19:58:32
Hoe kan je nu in blu ray filmen  :D

Maar ik snap je punt wel. In het begin toen blu ray uit was had je veel films die tegenvielen hoor qua beeld. Vaak ook oververzadigde kleuren waardoor je veel detail in beeld kwijt raakte. Of gewoon niet veel beter tot bijna slechter beeld dan de dvd uitvoering heb ik ook al wel eens gehad. Dezer dagen zijn die dingen gelukkig schaarser geworden.

O, wat dom  :P Sorry  :D

In de doorsnee videotheek kom je nog wel heel veel DVD tegen, ondanks dat de Blu Ray al flink in opmars is.

MVG

Dit komt omdat de doorsnee videotheek nauwlijks zijn hoofd nog boven water kan houden  ;)

Ik pleit op mijn werk ook voor meer blu ray inkoop, van elke beetje redelijk tot goede titel kopen we nu 1 blu ray in, met blockbusters soms 2. De kosten liggen ook hoog, per dvd betaalt een videotheek zo een 40 euro, maal bijvoorbeeld 8 exemplaren, een verhuurprijs a 4,50 en tel maar uit hoe vaak je moet verhuren om break even te maken. Dit redden we met sommige films niet eens..

Daarbij komen dan nog allerhande kosten dus tja... Daarom ben ik, uit principe vooral, ook tegen downloaden.. Maar dat is een geheel andere discussie die we hier niet, althans niet door mij, gaan houden  ;D

Robert

Als er op film geschoten is heb je altijd grain, de sterkte hangt af van het soort/type film, belichting etc.
Met 16mm film heb je nu eenmaal minder fijne grain dan met 35mm of 65/70 mm film.

Ook moet men niet vergeten dat de details onderdeel zijn van de grain.
Ga je de grain eruit poetsen met DNR (ruisreductie) dan haal je de details weg.

Als je er aan stoort dan staat het iedereen vrij om de DNR filter in de TV/projector op vol te zetten.
Waar ik mij meer aan stoor is dat studio's soms compleet doorslaan in het gebruik van DNR op Blu-ray.
Het beeld is dan vernield en je kunt de grain nooit weer terug krijgen (weg=weg).

evilniek

Quote from: Bierbraker on September  7, 2012, 23:06:36
Vanavond http://www.moviemeter.nl/film/78361 gezien en wat zelfs mijn vrouw al opviel was de grote aanwezigheid van korrel en zweem in de film. Ik als miereneuker even een andere BD er in gestopt en hé perfect beeld. Lag dus gelukkig niet aan de Marantz.

Je mag toch wel iets verwachten van Blu-Ray maar dit was echt knudde. Heeft ook weinig zin om dit morgen te zeggen tegen de verhuur meneer want de wijzende vinger zal toch richting onze apparatuur gaan...

Iemand dit wel eens vaker gehad, met een andere BD?

De film was trouwens top!!

Dat het Blu-ray is wil niet zeggen dat elke film er hetzelfde uit moet zien, of er persé uit moet zien als de nieuwste hollywood-blockbuster. Ik denk dat er ook nog heel veel onwetendheid is, over wat Blu-ray nou eigenlijk inhoud. En het idee van 'het mot er altijd scherp en zonder korrel uitzien' is er een die ik vaker heb gehoord. Over smaak valt te twisten, maar mensen beoordelen vaak alleen datgene wat ze zien, en zelden wat ze weten over de film-techniek of de bedoeling die de makers hadden met de 'look' van iets. Maar vaak is het natuurlijk ook gewoon een technische beperking, maar film-makers gebruiken deze beperkingen ook wel in hun voordeel denk ik.

Quote from: squeek on September  8, 2012, 13:15:12
300 is ook zo'n film vol grain. Vond het in die film ook niet echt passen maar ja. Wij maken ze niet natuurlijk.

Misschien is grain verwijderen wel net zo raar als grain toevoegen?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

alexander2

Wysiwyg bestaat dat in de filmwereld.

Multimediaknaller

Weer wat wijzer, maar jullie kunnen het toch met me eens zijn dat je geen 650 Euro aan een BD speler uitgeeft om naar een film te kijken die er uit alsof hij op VHS uitkwam?

MVG

Ben ik absoluut met je eens!

Al begrijp en zie ik heus wel dat het in bepaalde films toegevoegde waarde heeft, die grain.

Echter vind ik dat het soms ook veel te veel aanwezig is, en dan baal ik er ook flink van. Dan denk ik ook wat heeft die full hd set up dan voor zin? Maar ja zoveel mensen zoveel wensen en hierbij natuurlijk smaken..

En de filmtechniek en daarmee ook de bedoeling van de maker respecteer ik absoluut. Maar 9 van de 10 consumenten die nu alles full hd af kunnen spelen willen gewoon haarscherp beeld. Dit wordt ook wel flink gepromoot door de maatschappijen! Dus ook wel een beetje opgedrongen... Als je een keer een dvd afspeelt krijg je bijvoorbeeld eerst een hele promo film te zien over blu ray....

Robert

Quote from: Bierbraker on September 11, 2012, 15:44:31Weer wat wijzer, maar jullie kunnen het toch met me eens zijn dat je geen 650 Euro aan een BD speler uitgeeft om naar een film te kijken die er uit alsof hij op VHS uitkwam?

Uiteindelijk gaat het om de bedoeling van de regisseur en de daarbij gebruikte techniek.
Je kunt nog zo hard roepen dat het er niet uit ziet, maar als het zo bedoeld is kan niemand daar wat tegen in brengen.

Kijk bijvoorbeeld naar 28 Days Later die opgenomen is met een MiniDV camcorder.
Heeft niks met HD te maken, omdat de camcorder alleen in SD vastlegt.

Voor de Blu-ray is het beeld gewoon omhoog geschaald naar 1080p, maar je krijgt daardoor natuurlijk geen extra detail (garbage in = garbage out).
Nu kun je zeggen dat het er niet uit ziet, maar de regisseur had deze "look" voor ogen om de film een "geïnfecteerd" uiterlijk te geven.

Door de ontwetendheid zeggen mensen dat het er niet uit ziet, omdat ze niet weten hoe het hoort.

Je kunt gaan voor je eigen smaak of kiezen voor waardering...

Multimediaknaller

Quote from: Robert on September 11, 2012, 18:33:10

Door de ontwetendheid zeggen mensen dat het er niet uit ziet, omdat ze niet weten hoe het hoort.

Je kunt gaan voor je eigen smaak of kiezen voor waardering...
Het ziet er gewoon niet uit, dus heeft dat niets met ontwetendheid te maken.