Home Automation: Hoe heb jij het geregeld?

Started by LittleNinja, August 20, 2012, 13:29:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

In dit topic wil ik iedereen vragen om aan te geven wat hij gebruikt voor het aansturen van zijn HT apparatuur, verlichting, zonwering, enzovoort.

Welk systeem, systemen en/of software gebruik je? ( voorbeeld: iRule, SquareConnect.. )
Wat gebruik je voor aansturing? ( voorbeeld universele afstandsbediening, iPhone/iPad, Android.. )
Hoe combineer je verschillende technieken? ( voorbeeld: klikaanklikuit met Logitech Harmony, X10 met Pronto )
Wat stuur je allemaal aan? ( voorbeeld: versterker, projector, sub, scherm, verlichting )
Hoe stuur je de boel aan? ( voorbeeld: RS232, IR, IR bekabeld, IR blaster, RF, IP )
Is de software makkelijk te programmeren?
Is de layout te ontwerpen naar wens?
Werkt het geheel optimaal?
Wat was de investering?

Op deze manier kunnen we een verzamelplaats maken van oplossingen, inclusief de voor- & nadelen, de kosten, mogelijk- & onmogelijkheden, enzovoort.

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Om te starten:

Niet veel geautomatiseerd op dit moment..

Ik heb een Logitech Harmony 895 die via IR mijn apparatuur kan bedienen. Uitzonderingen zijn de Playstation3 en de verlichting (KAKU). Voor de Logitech Squeezebox heb ik een aparte app zodat ik die met de iPhone of iPad kan bedienen.

Het is mijn bedoeling om straks zoveel mogelijk via de iPhone of iPad te gaan bedienen, inclusief de verlichting.


"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

#2
HOME THEATER

Mijn HT bestuur ik met een Logitech Harmony 1000 wat meer dan voldoende is.
Het aangepaste menu kan ik ook nog eens aflezen op het voorfront van de processor wat heel handig is.



Ik zou de Dune ook nog via de iPad2 kunnen besturen, maar vind het geen mooie app, dus eigenlijk bestuur ik mijn Home Theater volledig met de Logitech Harmony.

STEREO

Voor Stereo gebruik ik deels de afstandbediening van de versterker enkel voor het volume en de iPad2 met de iPeng App voor mijn Logitech Touch.




DOMOTICA

Als Domotica maak ik gebruik van Vera2 van MiCasaVerde gebasseerd op het Z-Wave protocol welke naast Z-Wave ook gebruik kan maken van o.a. X10, Insteon etc.
Als App en User Interface gebruik ik de iPad2 met SquareConnect Remote HD App.
Deze kun je volledig zelf inrichten en ook nog eens mbv SQ Designer je zelfgemaakte design, buttons etc toepassen.

UserInterface op mijn iPad


UserInterface op de PC waarmee je het systeem kunt instellen/configureren


In m'n huis zijn de meest gangbare switches vervangen door Z-Wave inbouw schakelaars/dimmers welke sommige ook een energiemeter functie hebben.
Ook worden bepaalde schakelaars getriggerd op zons op -en ondergang. Bij zonsondergang kun je bedenken dat bv de woonkamerlamp aangaat na 40min. zonsondergang, deze wordt geeikt met het internet voor actuele waarden, idem voor bv temperatuurwaarden of luchtvochtigheid buiten.
Sommige schakelaars zijn beveiligt mbv een mail en sms trigger, te denken aan bv het afslaan van de koelkast, hierbij krijg ik automatisch een mail en sms.

Voor buiten zijn 3 lampen afzonderlijk te bedienen waarbij er 2 schakelaars achter een sensor zitten die pas geactiveerd worden tussen 1 uur zonsondergang en 1 uur zonsopgang, hier krijg ik desgewenst ook een bericht van.

Daarnaast heb ik binnenshuis in m'n ketel anex droger, vaatwasserhok een rookmelder zitten die mij een email/sms stuurt als deze getriggerd wordt.
Je kan nog verder gaan dat wanneer deze getriggerd wordt mijn Vera2 systeem mij belt en als ik opneem deze automatisch laat doorverbinden naar diegene welke ik heb ingevoerd bij calamiteiten.

In principe zou ik met een addon als SQ Blaster alles zowel HT, Stereo als Domotica kunnen bedienen via mijn iPad2 (toekomst, eerst nog wat andere dingen), vond het zo in eerste instantie wel uitgebreid genoeg.

Waarom voor dit systeem? Persoonlijk wilde ik een systeem wat betrouwbaar is, niet storingsgevoelig als bv mijn buurman ook eenzelfde systeem aanschaft en ik geen draden wil trekken door het gehele huis, dus een flexibel systeem met upgrade mogelijkheden.
Z-Wave maakt gebruik van een mesh netwerk wat wil zeggen dat elke schakelaar ook nog eens een knooppunt is die met elkaar kunnen 'spreken' wat inhoud dat wanneer het bereik niet voldoende is dat het signaal via knooppunten toch uiteindelijk bij het punt aankomt (een soort extender maar dan uitgebreider).
Daarnaast bied dit systeem 'realtime' feedback! Wat ik erg belangrijk vind, hierdoor worden altijd de actuele standen van het systeem (schakelaars, dimmers, sensors etc) weergegeven.
En .. Bij de inbouwschakelaars kan ik gewoon mijn huidig schakelmateriaal blijven gebruiken, mits je nog plaats hebt in de inbouwdoos, heel erg handig is ook (wat een vereiste was) dat wanneer om welke reden dan ook het systeem uitvalt ik altijd de schakelaars handmatig kan bedienen, en dat werkt!
Zal vast nog wel wat zijn vergeten maar het is voor mij een flexible, redelijk betaalbaar en betrouwbaar systeem (afkloppen, maar alles werkt al foutloos sinds installatie).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Durk

Hometheater:
Verlichting Kaku, beetje omslachtig via een servertje te bedienen via iRule.
AB: iRule op ipad. Naar Dune middels HTTPS, naar Integra via RS-232, rest via IR via een Global Cache.

Beneden:
geen universele ab, maar wel kaku via zonsondergang timer aan / uit.

Voor de verlichting denk ik erover om een ICS-1000 Internet Control Station aan te schaffen. Maar ik weet nog niet of ik daar het hele huis mee trek en of deze met de iRule te bedienen is. Dus nog even uitdokteren.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

LittleNinja

Quote from: Durk on August 20, 2012, 16:43:18
Hometheater:
Verlichting Kaku, beetje omslachtig via een servertje te bedienen via iRule.
AB: iRule op ipad. Naar Dune middels HTTPS, naar Integra via RS-232, rest via IR via een Global Cache.

Beneden:
geen universele ab, maar wel kaku via zonsondergang timer aan / uit.

Voor de verlichting denk ik erover om een ICS-1000 Internet Control Station aan te schaffen. Maar ik weet nog niet of ik daar het hele huis mee trek en of deze met de iRule te bedienen is. Dus nog even uitdokteren.

Ik had die module ook al gezien ( € 149,- :o ). Daar hoort ook een eigen app bij. Geen idee of die protocol uitwisselbaar/vrij is.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

CoSo

Quote from: Durk on August 20, 2012, 16:43:18
Hometheater:
Verlichting Kaku, beetje omslachtig via een servertje te bedienen via iRule.
AB: iRule op ipad. Naar Dune middels HTTPS, naar Integra via RS-232, rest via IR via een Global Cache.

Beneden:
geen universele ab, maar wel kaku via zonsondergang timer aan / uit.

Voor de verlichting denk ik erover om een ICS-1000 Internet Control Station aan te schaffen. Maar ik weet nog niet of ik daar het hele huis mee trek en of deze met de iRule te bedienen is. Dus nog even uitdokteren.
Laat even weten of het lukt tussen de ICS-1000 en Irule, zit niet op een extra app te wachten.

Verlichting nu nog via de KaKu ab.
Scherm nog via eigen ab, moet code nog inleren of KaKu zonwering schakelaar kopen.
Overige apparatuur via iRule en 2 x Global Cache
Voor iTunes gebruik ik de Itunes module in iRule
Tuner ab moet nog ingeleerd worden in iRule, kan geen hex codes vinden omdat in VS de tuner in reciever/versterker zit ingebouwd zowel op de Susano als G-Clef
Heb ik nog geen iTach om in te leren.

Nooff

Quote from: LittleNinja on August 20, 2012, 17:23:37
Ik had die module ook al gezien ( € 149,- :o ). Daar hoort ook een eigen app bij. Geen idee of die protocol uitwisselbaar/vrij is.
Beetje zoeken levert je resultaten op rond de 100, scheelt je toch alweer 50 euro  ;)

CoSo

Quote from: Nooff on August 20, 2012, 18:28:50
Beetje zoeken levert je resultaten op rond de 100, scheelt je toch alweer 50 euro  ;)
linkje, mag ook per pm  ;)

screamhouse

@kingpin, wat jij hebt zoek ik ook, maar vrees het ergste qua kosten. Kun je ook je zonnescherm en camera eraan hangen?
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

Kingpin

Quote from: screamhouse on August 20, 2012, 19:56:28
@kingpin, wat jij hebt zoek ik ook, maar vrees het ergste qua kosten. Kun je ook je zonnescherm en camera eraan hangen?
Somfy wordt in Beta ondersteunt en camera is zeker geen probleem.
Maar zoals altijd wel goed in verdiepen wat of welk type ondersteunt wordt.
Kijk anders eerst hier eens, goed bedrijf en dito service.

Weet niet wat je ervoor wilt uitgeven, maar Fibaro maakt heel mooi spul maar is niet goedkoop, hetzelfde doet MiCasaVerde (Vera systemen) voor een beduidend lager bedrag.
Je kan deze systemen ook door elkaar gebruiken, zo heb ik de Vera2 gateway en diverse Fibaro schakelaars.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Je hebt een mooi systeem opgebouwd Kingpin. Ik zag je topic al hierover.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Quote from: LittleNinja on August 21, 2012, 02:46:15
Je hebt een mooi systeem opgebouwd Kingpin. Ik zag je topic al hierover.
Bedankt!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Kingpin,

In principe zou jij toch alles moeten kunnen aansturen via iRule op de iPad? Waarom gebruik jij dan toch ook nog de Harmony 1000?

Groet,
LN
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Quote from: LittleNinja on August 21, 2012, 10:57:14
Kingpin,

In principe zou jij toch alles moeten kunnen aansturen via iRule op de iPad? Waarom gebruik jij dan toch ook nog de Harmony 1000?

Groet,
LN
IPad kan 'standaard' geen IR, daarvoor zou ik SQ Blaster (wifi>ir) moeten gebruiken.
Dan kan ik alles in 1 pakket (SQ Remote HD) bedienen.
Vooralsnog de Logitech alleen voor ir dus.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Quote from: Nooff on August 20, 2012, 18:28:50
Beetje zoeken levert je resultaten op rond de 100, scheelt je toch alweer 50 euro  ;)

Kun je mij die PM ook sturen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

CoSo

Quote from: LittleNinja on August 21, 2012, 12:50:07
Kun je mij die PM ook sturen?
ik heb hem nog niet en ook nog niet gevonden wel ééntje rond die prijs zonder BTW :-\

Nooff

#16
Quote from: CoSo on August 20, 2012, 19:55:13
linkje, mag ook per pm  ;)
Quote from: LittleNinja on August 21, 2012, 12:50:07
Kun je mij die PM ook sturen?
Hier bijvoorbeeld..

LittleNinja

#17
Quote from: Nooff on August 21, 2012, 14:41:57
Hier bijvoorbeeld..

Thanks! Daar heb ik mijn Squeezebox ooit vandaan gehaald. Prima "zaakje".

Bij de Gamma is hij met € 159,- zelfs duurder dan op de site van KAKU zelf.. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#18
Eén van de mooie dingen van de tablets en smartphones vind ik de swipe functie. Kun je deze functie ook gebruiken bij deze software toepassingen ( zoals iRule en SquareConnect )?

Bijvoorbeeld voor het wisselen van device...
Instellen van dimwaarden...
Volume regelingen...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Er zijn toch wel meer mensen met dergelijke besturingen??
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Quote from: LittleNinja on August 21, 2012, 17:52:58
Eén van de mooie dingen van de tablets en smartphones vind ik de swipe functie. Kun je deze functie ook gebruiken bij deze software toepassingen ( zoals iRule en SquareConnect )?

Bijvoorbeeld voor het wisselen van device...
Instellen van dimwaarden...
Volume regelingen...
SquareConnect gebruikt een carousel als "homepage" daaronder kun je "Control Pads" indelen en verdelen over 6 tabbladen, deze swipen en faden volgens mij zoals jij bedoelt volgens mij.

Standaard SQ Remote zoals deze geleverd word.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Zijn er al mensen die ervaring hebben met de KAKU ICS-1000? Ik ben er aan toe. :D

Ik zou het graag met iRule willen bedienen, echter werkt dat volgens mij nog niet ideaal. Sowieso heeft de KAKU wat uitgebreidere mogelijkheden volgens mij. Al heb ik ook gelezen dat het programmeren niet altijd even handig bevonden wordt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

SpeedyAndré

Nadeel van dat ding is dat hij beperkt is tot kaku apparatuur.
De Homewizard is wat duurder maar je bestelt hem altijd met enkele kaku modules samen.
Wat ik er nu mee kan is best veel en more to come  :D :

- Verlichting (en apparaten) van o.a. Kaku en Elro dimmen en schakelen, ook met timers
- Somfy zonneschermen en rolluiken bedienen
- Deurbel (kaku) registreren op afstand (notificatie in app voor Iphone, Android of browser app)
- Weerstation uitlezen incl. grafieken
- Energie monitoren met de Wattcher incl. grafieken
- Schakelschema's maken
- Binnenkort schakelen naar aanleiding van sensor melding (beweging, temperatuur, IR, deurcontact enz.)

Ik wacht nog op toevoeging van enkele merken weerstations die nu nog niet ondersteund worden, de lijst blijft groeien.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Durk

ik kreeg onlangs dit mailtje:

Vooralsnog is de ICS alleen te besturen met de door ons ontwikkelde App. Het is wel een interessante optie. Ik duik er eens verder in. Ik houdt u op de hoogte.


Rene Panman
Klantenservice
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

Quote from: SpeedyAndré on October 17, 2012, 18:46:00
Nadeel van dat ding is dat hij beperkt is tot kaku apparatuur.
De Homewizard is wat duurder maar je bestelt hem altijd met enkele kaku modules samen.
Wat ik er nu mee kan is best veel en more to come  :D :

- Verlichting (en apparaten) van o.a. Kaku en Elro dimmen en schakelen, ook met timers
- Somfy zonneschermen en rolluiken bedienen
- Deurbel (kaku) registreren op afstand (notificatie in app voor Iphone, Android of browser app)
- Weerstation uitlezen incl. grafieken
- Energie monitoren met de Wattcher incl. grafieken
- Schakelschema's maken
- Binnenkort schakelen naar aanleiding van sensor melding (beweging, temperatuur, IR, deurcontact enz.)

Ik wacht nog op toevoeging van enkele merken weerstations die nu nog niet ondersteund worden, de lijst blijft groeien.

André  8)

kun je die homewizard ook met iRule bedienen? Dan is het inderdaad wel een mooie optie. Ben wel benieuwd wat het bereik is. Ik heb geen zin om twee van die dingen in huis te hebben.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749