Hoogpolig of zwaarder kleed beter voor de akoestiek?

Started by Bas Akkerman, August 19, 2012, 19:32:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

In een ander topic kwam de vraag naar boven wat nu beter is voor de akoestiek. Een hoogpolig kleed of een zwaarder kleed?
Naar mijn idee is een hoogpolig kleed beter in het absorberen van geluid en een een zwaarder kleed geeft meer diffusie. De eerste vangt naar mijn idee meer lucht en dus trillingen tussen de draden, het tweede kaatst meer geluid terug door zijn structuur.

Heeft hier iemand ideeën over?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122231.0

Zelfde issues van dikte, densiteit, etc. zullen hier spelen (neem ik aan) maar het materiaal is wel een beetje anders.  Weet niet hoe de cijfers liggen voor tapijten maar je kunt de tendens beredeneren.


Bas Akkerman

Dank je Abel. Ik had dat topic al eens vluchtig doorgenomen, maar blijkbaar over het gedeelte van het vloerkleed heren gelezen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 19, 2012, 19:46:36
Dank je Abel. Ik had dat topic al eens vluchtig doorgenomen, maar blijkbaar over het gedeelte van het vloerkleed heren gelezen.
Bij mijn weten staat er niets over vloerkleden, wel iets over bafflepatronen op de grond, maar die geluidsgolven hebben niet zo'n last vd zwaartekracht, dus de principes zijn hetzelfde als voor baffles op de muur.

Ejorne

Kan deze niet beter in het akoestiek gedeelte?

Het is toch geen 'vlieg elkaar in de haren want we hebben het over kabeltjes' topic?  ::)

Bas Akkerman

Quote from: Ejorne on August 20, 2012, 16:36:33
Kan deze niet beter in het akoestiek gedeelte?

Het is toch geen 'vlieg elkaar in de haren want we hebben het over kabeltjes' topic?  ::)
Ik had het hier gezet, omdat er wellicht een technische verklaring voor zou kunnen zijn. Vandaar. Ik twijfelde ook hoor of ik het topic niet daar moest openen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Ejorne

Quote from: Bas Akkerman on August 20, 2012, 16:41:00
Ik had het hier gezet, omdat er wellicht een technische verklaring voor zou kunnen zijn. Vandaar. Ik twijfelde ook hoor of ik het topic niet daar moest openen.

Begrijpelijk dat je dan twijfelt tussen deze twee opties. Echter is het niet zo dat de rest van het forum bespaard moet blijven van technische info en/of vragen. Het is wel zo dat de rest van het forum bespaard moet blijven van ongevraagde wellus-nietus geneuzel over kabels en andere believer-versus-nonbeliever botsingen. Voor dat laatste is dat 'technische en wetenschappelijke discussies' gedeelte in het leven geroepen.

Bas Akkerman

Daarmee geef je dus aan dat je vindt dat dit geen technische discussie kan worden? Jammer, want je kan naar mijn mening niet alleen technisch praten over apparatuur, maar ook over zaken als opbouw van een kleed.

En wie zegt dat dit topic moet leiden tot een wellus-nietus discussie, of dat een technisch topic niet hoeft te verzanden in wellus-nietus?

Mijn insteek is in ieder geval ontstaan uit de nieuwsgierigheid die voortkomt uit de vraag of verschillende kleden leiden tot verschillende akoestische oplossingen. Met name omdat ik vermoed dat mensen "gewoon" een kleed kopen met het idee dat het altijd een nuttige toevoeging aan de akoestiek is. Er is naar mijn idee daar genoeg technisch-inhoudelijk over te zeggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Welnu,
dicht geweven verruild voor hoogpolig en de laatste doet meer voor het geluid.
Ikea,beiden synthetisch
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Quote from: Bas Akkerman on August 20, 2012, 17:00:02
Daarmee geef je dus aan dat je vindt dat dit geen technische discussie kan worden? Jammer, want je kan naar mijn mening niet alleen technisch praten over apparatuur, maar ook over zaken als opbouw van een kleed.

En wie zegt dat dit topic moet leiden tot een wellus-nietus discussie, of dat een technisch topic niet hoeft te verzanden in wellus-nietus?

Lees het nog eens? Ik geef dat namelijk juist niet aan...

BJF

Kijk, dát zijn discussies. Discussiëren over in welke discussie de discussie thuishoort  :hehe:
NAD M10 V2
Elac FS247

AbZ


beunky

Ejorne, dit is een prima plek voor deze discussie. Het andere subforum is ook prima.
Jouw opmerkingen zijn dat niet.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bas Akkerman

Quote from: BJF on August 20, 2012, 17:51:42
Kijk, dát zijn discussies. Discussiëren over in welke discussie de discussie thuishoort  :hehe:
Haha, ik vind het op zijn tijd ook niet vervelend. Maar nu wilde ik het wel graag bij een wat "drogere" discussie houden.

AbZ, ik lees in het door jou aangehaalde topic wel enige gelijkenissen met mijn vraag. Maar ik vraag me af of je de conclusies in dat topic ook 1-op-1 kan toepassen op mijn vraag over het vloerkleed. De conclusies zoals ik ze heb gelezen en in vereenvoudigde vorm: waar je de akoestische oplossing plaatst is belangrijker dan de stof van de akoestische oplossing, en, veel akoestische oplossingen pakken het hoog aan, terwijl je het laag zou willen aanpakken.

Het gaat me dus (nogmaals) om de technische argumentatie of er verschil zit tussen verschillende vloerkleden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August 20, 2012, 19:11:55AbZ, ik lees in het door jou aangehaalde topic wel enige gelijkenissen met mijn vraag. Maar ik vraag me af of je de conclusies in dat topic ook 1-op-1 kan toepassen op mijn vraag over het vloerkleed. De conclusies zoals ik ze heb gelezen en in vereenvoudigde vorm: waar je de akoestische oplossing plaatst is belangrijker dan de stof van de akoestische oplossing, en, veel akoestische oplossingen pakken het hoog aan, terwijl je het laag zou willen aanpakken.

Het gaat me dus (nogmaals) om de technische argumentatie of er verschil zit tussen verschillende vloerkleden.
Plaats van vloerkleed is op de vloer, neem ik aan.
Gezien je vraag komen we in dat andere topic dan al snel uit op reply #67.

Uiteraard verschillen vloerkleden ook in kleur, hygiène, begaanbaarheid, enzovoort.

Ejorne

Quote from: AbZ on August 20, 2012, 18:45:40
Dat is je alvast gelukt.

Ach, het begon van mijn kant louter om de vraag. Dit forumdeel wordt door bepaalde leden vermeden, vanwege het karakter en aanvankelijk doel, wat de animo of bekendheid van een serieuze akoestiek topic als deze wellicht te kort doet. Ik had dan ook niet een wellus-nietus discussie als doel. Wat dan nog wel enigszins mee zit is dat dit wel het minst erge furumdeel is voor een ongevraagde wellus-nietus discussie.    :P

RonK.

Ik denk dat je ook beter een zwartkleurig kleed kunt nemen,....................

AbZ


beunky

Quote from: Ejorne on August 20, 2012, 19:35:21
Ach, het begon van mijn kant louter om de vraag. Dit forumdeel wordt door bepaalde leden vermeden, vanwege het karakter en aanvankelijk doel, wat de animo of bekendheid van een serieuze akoestiek topic als deze wellicht te kort doet. Ik had dan ook niet een wellus-nietus discussie als doel. Wat dan nog wel enigszins mee zit is dat dit wel het minst erge furumdeel is voor een ongevraagde wellus-nietus discussie.    :P


Volgens mij was ik duidelijk. Subtiel beschimpen van mensen of groepen mensen is nog steeds beschimpen.
Ga maar even drie dagen aan de kant zitten.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Een dikker kleed heeft de potentie om ook iets lagere frequenties te dempen. Dus niet alleen tophoog, maar ook wat midhoog bijvoorbeeld. Een eerste orde reflectie haal je pas breedbandig weg met een pak steenwol van een halve meter dik, dus het gaat om de ergste effecten weghalen hier. Ik denk zelf dat hoe dikker het kleed en hoe onregelmatiger het oppervlak is, hoe beter. Dus niet of/of, maar en/en.

AbZ

Quote from: garmtz on August 21, 2012, 06:32:05
Een dikker kleed heeft de potentie om ook iets lagere frequenties te dempen. Dus niet alleen tophoog, maar ook wat midhoog bijvoorbeeld. Een eerste orde reflectie haal je pas breedbandig weg met een pak steenwol van een halve meter dik, dus het gaat om de ergste effecten weghalen hier. Ik denk zelf dat hoe dikker het kleed en hoe onregelmatiger het oppervlak is, hoe beter. Dus niet of/of, maar en/en.
50cm dik steenwol tegen 1e reflectie?  Are u serious? 
Of bedoel je 1e orde room mode?  Volgens mij loopt hier eea door elkaar...

Het lijkt me dat een onregelmatig kleed in principe een soortgelijk effect heeft als noppenschuim:  bij gelijke dikte krijg je verhoudingsgewijs meer oppervlak en meer hoogdemping.  Heb overigens geen idee hoeveel dat feitelijk zou schelen.

Toch maar gewoon op het gehoor een lekker muzikaal kleedje uitzoeken?


Willy de Woofer

Misschien mag je van de vloerkledenwinkelmeneer wel een paar kleden lenen. Eerst aldaar een voorselectie maken door je stereo mee te nemen en vervolgens thuis luisteren. Dat zijn ze wel gewend. :)

AbZ

Quote from: Willy de Woofer on August 21, 2012, 08:29:16
Misschien mag je van de vloerkledenwinkelmeneer wel een paar kleden lenen. Eerst aldaar een voorselectie maken door je stereo mee te nemen en vervolgens thuis luisteren. Dat zijn ze wel gewend. :)
Wij rekenen op een kamerbreed topic met vele bloemrijke recensies,
hoe hoogpoliger des te langdradiger...

Willy de Woofer

hoe hoogpoliger des te langdradiger...
[/quote]
geniaal  :)

Kjelt

Bij een los kleed wordt er vaak onder het kleed ook nog een onderkleed gelegd ter bescherming van de onderkant van het kleed tegen slijtage. Dit zijn best wel stevige en dikke (onder)kleden. Ik kan me voorstellen dat zo'n opbouw met meerdere lagen ook weer effect heeft op de akoestiek.