Upgrade tip voor Rega draaitafels

Started by Robiwan, August 16, 2012, 22:38:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

De "witte" snaar! 



Volgens Rega:
The Upgrade Drive Belt is made from a new type of rubber; this ultra-pure rubber doesn't have any dyes in it, and is now unbleached hence the tan color. This new material is smoother and stronger than the standard drive belt. The Upgrade Drive Belt works with any Rega turntable.

Mijn ervaring.
De snaar zorgt gewoon voor een strakkere gelijkloop, daardoor een stabieler stereobeeld, strakker laag maar ook meer laaginformatie, articulatie meer upfront, klankbeeld krijgt op de een of andere manier meer ballen en snelheid, zeg maar koppel in motortermen :D.  De snaar kost 40 euro maar dat is een schijntje voor de muzikale meerwaarde.

Nadelen? Ja, die zijn er ook. Degenen die houden van een warm en wollig lp geluid moeten deze snaar links laten liggen :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

MarcFR

Nu word ik al weer nieuwsgierig wat zo n snaar op mn Clearaudio speler doet.
Komt meteen de vraag op hoelang zo n snaar meegaat .. is na een aantal jaar de fut/rek eruit ?
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Quote from: MarcFR on August 17, 2012, 14:12:21
Nu word ik al weer nieuwsgierig wat zo n snaar op mn Clearaudio speler doet.
Komt meteen de vraag op hoelang zo n snaar meegaat .. is na een aantal jaar de fut/rek eruit ?

geen idee, jaar of 5?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

chansig

Bizar om te vernemen dat Rega dus (schijnbaar) al jaren dt's verkoopt met kwalitatief mindere snaren.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PuNkEnStEiN

Quote from: LPlover on August 16, 2012, 22:38:30
De snaar zorgt gewoon voor een strakkere gelijkloop, daardoor een stabieler stereobeeld, strakker laag maar ook meer laaginformatie, articulatie meer upfront, klankbeeld krijgt op de een of andere manier meer ballen en snelheid, zeg maar koppel in motortermen. 

Nadelen? Ja, die zijn er ook. Degenen die houden van een warm en wollig lp geluid moeten deze snaar links laten liggen
Dat van die strakkere gelijkloop klinkt aannemelijk, maar dat een andere snaar zoveel klankverschil teweeg brengt? Als jij dat allemaal denkt te horen, prima, maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.
:dry:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Deleted Member 2

Quote from: chansig on August 17, 2012, 14:50:57
Bizar om te vernemen dat Rega dus (schijnbaar) al jaren dt's verkoopt met kwalitatief mindere snaren.

Gr Hans

bizar dat je er op komt de negatieve kant van een goede ontwikkeling bloot te leggen. Gelukkig is het niet echt zo (blijkbaar), maar slechts schijnbaar ;D

Robiwan

Quote from: PuNkEnStEiN on August 17, 2012, 16:20:20
Dat van die strakkere gelijkloop klinkt aannemelijk, maar dat een andere snaar zoveel klankverschil teweeg brengt? Als jij dat allemaal denkt te horen, prima, maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.
:dry:

kom maar luisteren zou ik zeggen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: chansig on August 17, 2012, 14:50:57
Bizar om te vernemen dat Rega dus (schijnbaar) al jaren dt's verkoopt met kwalitatief mindere snaren.

Gr Hans

:D :D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

chansig

Quote from: Onder013 on August 17, 2012, 17:15:12
bizar dat je er op komt de negatieve kant van een goede ontwikkeling bloot te leggen. Gelukkig is het niet echt zo (blijkbaar), maar slechts schijnbaar ;D

Kom op zeg...bij het ontwikkelen van zo'n snaar komt echt geen hoge school wiskunde kijken. Dus ja ik vind het raar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bierkameel

Quote from: chansig on August 17, 2012, 14:50:57
Bizar om te vernemen dat Rega dus (schijnbaar) al jaren dt's verkoopt met kwalitatief mindere snaren.

Gr Hans
Ik heb laatst Rega's bekeken omdat ik een nieuwe platenspeler zocht en de instap modellen zijn erg basic en er zijn idd diverse upgrade paketten waaronder deze snaar.
Omdat ze dus expres goedkopere onderdelen gebruiken op de goedkope modellen heb ik ze links laten liggen, volgens de adviseur was ik zo'n 800 euro kwijt met de juiste upgrade's nou laat maar.
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

eddy135

Quote from: Bierkameel on August 17, 2012, 18:48:56
Ik heb laatst Rega's bekeken omdat ik een nieuwe platenspeler zocht en de instap modellen zijn erg basic en er zijn idd diverse upgrade paketten waaronder deze snaar.
Omdat ze dus expres goedkopere onderdelen gebruiken op de goedkope modellen heb ik ze links laten liggen, volgens de adviseur was ik zo'n 800 euro kwijt met de juiste upgrade's nou laat maar.

800 euro, MET upgrade...Koopje toch?

Ga eens bij Linn kijken; is een upgrade al vele malen duurder... ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Robiwan

Quote from: Bierkameel on August 17, 2012, 18:48:56
Ik heb laatst Rega's bekeken omdat ik een nieuwe platenspeler zocht en de instap modellen zijn erg basic en er zijn idd diverse upgrade paketten waaronder deze snaar.
Omdat ze dus expres goedkopere onderdelen gebruiken op de goedkope modellen heb ik ze links laten liggen, volgens de adviseur was ik zo'n 800 euro kwijt met de juiste upgrade's nou laat maar.

Het klinkt wel goed, maar dat vergeten velen hier :(
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

Quote from: LPlover on August 17, 2012, 19:31:12
Het klinkt wel goed, maar dat vergeten velen hier :(

LPl ik ben het van harte met je eens  ;)
Rega platenspelers, ook in basic vorm, bieden prima geluid/klank/muziek voor de prijs.
Heb bijna 30 jaren genoten van "standaard" Rega Planar3, P3-2000 en P5.

Ik wilde gewoon wat meer instelmogelijkheden voor de arm/element en 'n DCmotor.
Vandaar nu 'n Michell TecnoDec/RB250  ;D
Maakt ook fijne muziek met z'n 90 euro Nagaoka MP110 element  :o
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

MarcFR

#13
Quote from: LPlover on August 17, 2012, 14:34:51
geen idee, jaar of 5?

Volgens mij is die snaar van mn speler al zo n 12 of 13 jaar oud. Denk dat ik em maar eens vervang voor die Rega snaar .... en dan eens proberen de verschillen te ontdekken  ;D

Weet niet of de snaren dezelfde dikte hebben ? Anders gaat het niet lukken  :P
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Quote from: MarcFR on August 19, 2012, 14:31:08
Volgens mij is die snaar van mn speler al zo n 12 of 13 jaar oud. Denk dat ik em maar eens vervang voor die Rega snaar .... en dan eens proberen de verschillen te ontdekken  ;D

Weet niet of de snaren dezelfde dikte hebben ? Anders gaat het niet lukken  :P

gaat natuurlijk niet passen op een CA Emotion ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

ligt het nu aan mij dat het lijkt of de klankbalans iets meer naar het hoog verschuift als het heel warm is in huis?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: LPlover on August 19, 2012, 15:09:00
ligt het nu aan mij dat het lijkt of de klankbalans iets meer naar het hoog verschuift als het heel warm is in huis?

Ik zou het tegenovergestelde verwachten door meerdere zaken:
- De rubbers in de cartridge worden zachter, dus meer laag
- De arm wordt langer (metaal), dus hogere naalddruk --> meer laag
- De rolrand van je woofers worden zachter, dus ook hier meer / slechter gecontroleerd laag

Meer hoog kan ik niet beredeneren. Maar misschien slaan mijn hierboven staande redeneringen ook al nergens op.. :)

MarcFR

Quote from: LPlover on August 19, 2012, 14:44:46
gaat natuurlijk niet passen op een CA Emotion ;)

Zo n vermoeden had ik al.  ;D
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

garmtz

Ik denk trouwens dat een snoer veel kan doen op een draaitafel. Een ander netsnoer op de motor heeft al effect, laat staan iets fysieks als een snaar! Bedenk je dat een snaar koppel moet overbrengen en de soepelheid/homogeniteit en stroefheid van het materiaal hier direct effect hebben op de gelijkloop.

Robiwan

Quote from: MarcFR on August 19, 2012, 15:29:05
Zo n vermoeden had ik al.  ;D

dus jij trekt mijn oordeel over de klankwinst met de witte snaar in twijfel? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

MarcFR

Quote from: LPlover on August 19, 2012, 15:55:42
dus jij trekt mijn oordeel over de klankwinst met de witte snaar in twijfel? :D

Ja want ik speel al met een witte snaar  ;D
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Hoe vinden jullie house muziek (even de algemene formulering) klinken op een draaitafel?

Ik vind dat een draaitafel dan tekort schiet in het uiterste laag en hoog. Zeker wat betreft strakheid van het laag en tegelijkertijd een diep laag. De CD doet dan beter in mijn oren.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

MarcFR

Quote from: LPlover on August 19, 2012, 15:59:48
Hoe vinden jullie house muziek (even de algemene formulering) klinken op een draaitafel?

Ik vind dat een draaitafel dan tekort schiet in het uiterste laag en hoog. Zeker wat betreft strakheid van het laag en tegelijkertijd een diep laag. De CD doet dan beter in mijn oren.

Heb geen houseplaten dus kan er niet over oordelen. Wel weet ik sinds ik de W&M LS 01 speakerkabel en de AC 01 interlink de deur heb uitgedaan en deze heb vervangen voor de Chord bekabeling meer detail heb, en zeker het laag in positieve zin is toegenomen. Hoog&mid tonen zijn wat minder fel.

Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Quote from: MarcFR on August 19, 2012, 16:23:52
Heb geen houseplaten dus kan er niet over oordelen. Wel weet ik sinds ik de W&M LS 01 speakerkabel en de AC 01 interlink de deur heb uitgedaan en deze heb vervangen voor de Chord bekabeling meer detail heb, en zeker het laag in positieve zin is toegenomen. Hoog&mid tonen zijn wat minder fel.

slechter dus :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2