Klinkt Beter tip: check je netwerk drivers: nu 2e pc gefixed met dit probleem

Started by FvP, August 10, 2012, 17:48:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FvP

Vandaag een bizar probleem getroubleshoot & gefixed.

Heb een test-pc met een officiële 32 bit Windows 7 Home Premium OEM NL.

Op deze test pc staat HD muziek in 24/96 in flac formaat alsook in cd-kwaliteit.
Deze wordt via de allerlaatste jriver en upnp gestreamed naar een Ayon S-3 streamer.

CD-kwaliteit muziek streamed perfect naar de Ayon zonder haperen.
Bij HD muziek hapert de stream na 10 seconden, dan duurt het een paar seconden, en dan speelt de stream verder.

Om uit te sluiten of jriver niet aan de oorzaak ligt, de laatste twonky gedownload.
S-3 streamer herkent de twonky als media server, maar met twonky exact hetzelfde bizarre probleem: na exact 10 seconden hapert de stream.

Dus uit armoede twonky dan maar op de laptop gezet - een 64 bit windows 7, en dezelfde HD muziek lokaal op de laptop gezet.

Bizar, maar dit hapert NIET, wanneer gestreamed vanaf m'n laptop.

Deze drie toestellen hangen allemaal aan hetzelfe gigabit netwerk. Op de test-pc vanwaar de muziek niet goed streamed zie ik amper cpu load (enkele %), amper memory load (+- 20%) maar de netwerk throughput lijkt net te laag voor 24/96 flac materiaal, waardoor net zoals bij youtube en een slechte provider na x aantal tijd de boel opnieuw moet bufferen.

Het bronmateriaal is volgens foobar 2949 kpbs dus net geen 3 megabit, maar volgens het tooltje netpersec, stuurt de twonky op de probleempc minder dan 2.6 mbit naar buiten, volgens mij zit daar de clue.

Om een of andere gekke reden stuurt deze probleem pc trager uit, ondanks de gigabit connectie en het feit dat de streamer en probleem pc op zelfde switch zit.

Vermoed een driver probleem, het is een realtek ....

En inderdaad, na een manuele realtek driverdownload & update vanuit de device manager werkt alles zoals het hoort.

jvanhambelgium

Quote from: Klinkt Beter on August 10, 2012, 17:48:59
Vandaag een bizar probleem getroubleshoot & gefixed.

Heb een test-pc met een officiële 32 bit Windows 7 Home Premium OEM NL.

Op deze test pc staat HD muziek in 24/96 in flac formaat alsook in cd-kwaliteit.
Deze wordt via de allerlaatste jriver en upnp gestreamed naar een Ayon S-3 streamer.

CD-kwaliteit muziek streamed perfect naar de Ayon zonder haperen.
Bij HD muziek hapert de stream na 10 seconden, dan duurt het een paar seconden, en dan speelt de stream verder.

Om uit te sluiten of jriver niet aan de oorzaak ligt, de laatste twonky gedownload.
S-3 streamer herkent de twonky als media server, maar met twonky exact hetzelfde bizarre probleem: na exact 10 seconden hapert de stream.

Dus uit armoede twonky dan maar op de laptop gezet - een 64 bit windows 7, en dezelfde HD muziek lokaal op de laptop gezet.

Bizar, maar dit hapert NIET, wanneer gestreamed vanaf m'n laptop.

Deze drie toestellen hangen allemaal aan hetzelfe gigabit netwerk. Op de test-pc vanwaar de muziek niet goed streamed zie ik amper cpu load (enkele %), amper memory load (+- 20%) maar de netwerk throughput lijkt net te laag voor 24/96 flac materiaal, waardoor net zoals bij youtube en een slechte provider na x aantal tijd de boel opnieuw moet bufferen.

Het bronmateriaal is volgens foobar 2949 kpbs dus net geen 3 megabit, maar volgens het tooltje netpersec, stuurt de twonky op de probleempc minder dan 2.6 mbit naar buiten, volgens mij zit daar de clue.

Om een of andere gekke reden stuurt deze probleem pc trager uit, ondanks de gigabit connectie en het feit dat de streamer en probleem pc op zelfde switch zit.

Vermoed een driver probleem, het is een realtek ....

En inderdaad, na een manuele realtek driverdownload & update vanuit de device manager werkt alles zoals het hoort.


Zit er dan nergens geen buffering op die Ayon S3 ??
Ik kan wel geloven dat door een slechte driver "real time" traffiek mischien wel eens niet zo realtime zou kunnen op de draad gezet door je PC'tje.
Zelfs mijn Duet heeft 25megabytes RAM voor buffer-doeleinden dus korte "glitches" op LAN/WLAN niveau zijn totaal geen issue en uiteraard niet hoorbaar.

Raar...



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

FvP

Quote from: jvanhambelgium on August 10, 2012, 18:05:03

Zit er dan nergens geen buffering op die Ayon S3 ??
Ik kan wel geloven dat door een slechte driver "real time" traffiek mischien wel eens niet zo realtime zou kunnen op de draad gezet door je PC'tje.
Zelfs mijn Duet heeft 25megabytes RAM voor buffer-doeleinden dus korte "glitches" op LAN/WLAN niveau zijn totaal geen issue en uiteraard niet hoorbaar.

Raar...

Sure, maar als je bron te traag de data op de interface zet loopt de buffer vroeg of laat leeg.

Dit is geen Ayon probleem, maar een pc probleem waarop de UPNP software draait.

dennism

Tja, realtek is en blijft gewoon totale prut. Zeer vaak dit soort problemen tegen gekomen in zakelijk situaties (niet met streaming maar netwerk performance algemeen) en altijd met Realtek pruttel. Dit vaak in combinatie met driver updates via windows update of brakke drivers vanuit de doos. Deze nu dus altijd standaard maar gefilterd wanneer ik nog realtek tegenkom. Gelukkig is de zakelijke markt eigenlijk grotendeels overnaam Intel/Broadcom waarbij ik Intel Nics prefereer.

Hopelijk de fabrikanten van Consumenten onderdelen ook een wakker en gaan deze ook volledig over op Intel Nics, Bij bijv. Asus zie ik dit nu al gebeuren, echter enkel nog alleen op de premium producten. 

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Quote from: Klinkt Beter on August 10, 2012, 18:07:32
Sure, maar als je bron te traag de data op de interface zet loopt de buffer vroeg of laat leeg.

Dit is geen Ayon probleem, maar een pc probleem waarop de UPNP software draait.

Dan zijn de drivers wel héééééél brak!
Verschillen in performantie tot daar aan toe, verschillen in milliseconden of microseconden daar aan toe. Maar op zo'n manier data op de kabel zetten dat er voor enkele seconden gaps zitten lijkt me straf.

Neemt niet weg dat je een punt hebt met je "check je drivers" statement.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

dennism

Quote from: katwax on August 10, 2012, 18:39:05
Broadcom is niet veel beter dan realtek.

Dat ligt volledig aan de serie bij Broadcom, de consumenten pruttel is inderdaad ook niet het beste van de wereld. De zakelijk series presteren gewoon goed, en zijn zeer stabiel, al prefereer ik daar ook intel waar mogelijk.

katwax

Quote from: dennism on August 10, 2012, 20:25:39
Dat ligt volledig aan de serie bij Broadcom, de consumenten pruttel is inderdaad ook niet het beste van de wereld. De zakelijk series presteren gewoon goed, en zijn zeer stabiel, al prefereer ik daar ook intel waar mogelijk.
De zakelijke series zijn ook niet top en enkel ok voor een standaard server die niet teveel moet doen. Autodeploy, teaming, .... allemaal zaken die met broadcom niet super is. Met het departement waar ik werk hebben we er dan ook op aangedrongen dat sinds enige tijd servers enkel met intel nics besteld worden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

FvP

#8
Onze acer aspire one heeft net hetzelde probleem met de crappy bijgeleverder win7 drivers:

flac in 24/88.2 hapert niet afgespeeld vanaf netwerk share
wav in 24/88.2 hapert wel afgespeeld vanaf netwerk share

lokale kopie van die wav hapert niet

nochtans enkele % cpu load, en enkele % network load

en NAS is een synology niet onder load en geen andere clients.

Nieuwste realtek drivers erop en probleem mysterieus weer opgelost.

SantaSCSI

Brakke driver stack dus inderdaad. Zo'n dingen vallen ook pas op als je begint met streamen.

Ofwel:
1) Goede netwerkkaart erin. Intel consumentenkaartjes zijn gewoon goed EN kosten bijna niets.
2) Als je dat niet wil/kan/mag, zorgen dat je goede drivers hebt geinstalleerd.