Spaanse audiotesters: vele uitvoerige blind-tests van apparatuur

Started by s0000884, August 6, 2012, 03:41:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

s0000884

Via google translate (ik kan geen Spaans):

http://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=es&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.matrixhifi.com%2Fcontenedor_discmandac3.htm

test: audio note DAC 3 versus sony discman. Het is een van de zeer vele tests (de lijst van alle tests vind je hier: http://www.matrixhifi.com/pruebasciegas.htm) die zo te zien goed zijn uitgevoerd. Maar het is een van de zeer zeldzame tests waar daadwerkelijk een verschil is geconstateerd. De gehoorde verschillen werden wel als subtiel aangeduid.

;D De uitslag: de discman klinkt beter (op zich logisch; buizen kunnen behoorlijk vervormen indien niet goed toegepast).
Het algemene beeld: alles (behalve luidsprekers + akoestiek) dat niet kapot is en niet expres vervormt (zoals buizen) klinkt hetzelfde, dwars door alle prijsklassen heen.

Credit voor deze testers en de originele poster op hififorum ( http://www.hififorum.nl/index.php?topic=25155.0 ), en ook voor diegene die dit al eerder op dit forum had gepost, mocht ik dat niet gezien hebben.

s0000884

Goed voorbeeld van een test tussen beide extremen; Mark Levinson N 390 S versus draagbare DVD speler (75 euro): geen verschil hoorbaar.

http://translate.google.com/translate?sl=es&tl=en&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.matrixhifi.com%2Fpctajar.htm&act=url

Peerless Monster

#2
Quote from: s0000884 on August  6, 2012, 03:48:09
Goed voorbeeld van een test tussen beide extremen; Mark Levinson N 390 S versus draagbare DVD speler (75 euro): geen verschil hoorbaar.

http://translate.google.com/translate?sl=es&tl=en&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.matrixhifi.com%2Fpctajar.htm&act=url

Dit is geen originele 390s. Allicht zijn er geen verschillen! ;D

Maar wat is je statement?
Dat je blind niet kan luisteren? ;D

Hmmm doe ik met mijn 7 hits met een Nespa behandelde CD nog niet eens verkeerd.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Het is weer ontnuchterend  :D

Quote from: s0000884 on August  6, 2012, 03:41:51Het algemene beeld: alles (behalve luidsprekers + akoestiek) dat niet kapot is en niet expres vervormt (zoals buizen) klinkt hetzelfde, dwars door alle prijsklassen heen.
Voor de volledigheid:  ook met buizen kan het zonder vervorming.
Zie test van Nagra PL-P versus Accuphase pre.

Quotelos equipos valvulares que están bien diseñados, como es el caso del Nagra PL-P y que cumplen con su función irreprochablemente, sin añadir ninguna característica asociada comúnmente al uso de las válvulas (coloración, distorsión, etc.), es indistinguible de otro equipo basado en estado sólido exclusivamente.
Blijft supercool apparaat, die Nagra  8)

yorkie13


Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ


Peerless Monster

Quote from: AbZ on August  7, 2012, 08:56:46
Daar zijn vermoedelijk ook wel websites voor  ;D

Beter dan audio kijken ;D

Dit topic leidt echt weer tot niks.
Disbelievers, non believers, believers, ze zijn allemaal op vakantie of hebben een ban ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Quote from: Peerless Monster on August  7, 2012, 11:09:37Dit topic leidt echt weer tot niks.
Disbelievers, non believers, believers, ze zijn allemaal op vakantie of hebben een ban ;)
Wij nog niet  ;D
't Zal hier ook niet helpen dat die site in het Spaans is?
Vertaling van eerder geciteerde stukje:

"De buizenapparatuur die goed ontworpen is, zoals in het geval van de Nagra PL-P die zijn functie onberispelijk vervult zonder enige karakteristiek toe te voegen die met het gebruik van buizen wordt geassociëerd (kleuring, vervorming, enz.), is niet te onderscheiden van andere apparatuur die uitsluitend gebaseerd is op solid state."

Kortom, je hoort de buizen pas als er iets misgaat...

s0000884

Quote from: AbZ on August  7, 2012, 11:27:35
Kortom, je hoort de buizen pas als er iets misgaat...
Helemaal eens. Ik was wat kort door de bocht toen ik het eerder over buizen had; ze *kunnen* net zo goed werken als transistoren. Helaas is de prijs/kwaliteit verhouding dan wel stukken slechter. Of: beter gezegd
Quote from: Jan Breem
Buizen klinken pas anders dan transistoren als je ze stuk gooit
Quote from: Peerless Monster
Disbelievers, non believers, believers, ze zijn allemaal op vakantie of hebben een ban
Ik heb hier nog geen ban gehad.  ;D Ze zullen mij wel over het hoofd gezien hebben.  ;D

AbZ

QuoteBuizen klinken pas anders dan transistoren als je ze stuk gooit
Dat klinkt iig wat minder omslachtig dan die Spaanse volzin.

AbZ

Quote from: s0000884 on August  7, 2012, 12:08:13Ik heb hier nog geen ban gehad.  ;D Ze zullen mij wel over het hoofd gezien hebben.  ;D
Je moet er wel een beetje moeite voor doen.

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

frank2

Quote from: s0000884 on August  6, 2012, 03:48:09
Goed voorbeeld van een test tussen beide extremen; Mark Levinson N 390 S versus draagbare DVD speler (75 euro): geen verschil hoorbaar.

http://translate.google.com/translate?sl=es&tl=en&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.matrixhifi.com%2Fpctajar.htm&act=url

Mooie test, ik raad je aan om naar MM te gaan en de goedkoopste all in stereoset te kopen en lekker te gaan luisteren. Verschil kun je toch niet horen, want dat is er niet. Meettechnisch misschien maar niet hoorbaar aldus deze test. Ik wens je veel luister plezier.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

Quote from: frank2 on August  7, 2012, 13:06:55Verschil kun je toch niet horen, want dat is er niet.
Je kunt toch verschillen horen die er niet zijn?

frank2

Quote from: AbZ on August  7, 2012, 13:09:27
Je kunt toch verschillen horen die er niet zijn?

dat kan niemand..... Als er geen verschillen zijn kun je ze ook niet horen.

De denkfout is echter dat men meettechnisch geen verschil kan vinden en er dan vanuit gaat dat het hoortechnisch ook geen verschil kan maken...

En dat laatste zorgt voor vele lange topics waar het uiteindelijk op neerkomt dat er believers zijn en non believers. Toch blijf ik dat jammer vinden maar geheel verklaarbaar, op vele sets hoor je geen verschil en op andere sets hoor je bij de minste verandering in kabels of zoiets meteen verschil. Zal wel te maken hebben met de opbouw van de componeneten. Verder zijn er nog vele mensen die gewoon geen verschil (kunnen) horen, terwijk de ander die ernaast zit het wel meteen hoort.

Maw. gewoon doen wat je zelf wilt en genieten van wat je hebt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

erik s.

Quote from: AbZ on August  7, 2012, 13:09:27
Je kunt toch verschillen horen die er niet zijn?
je kunt denken dat je verschillen hoort die er op dat moment niet zijn. dat is iets anders dan ze horen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Quote from: erik s. on August  7, 2012, 13:41:53
je kunt denken dat je verschillen hoort die er op dat moment niet zijn. dat is iets anders dan ze horen.
Ja dan definiëer je het horen anders, maar het is dan toch weer wat anders om het onderscheid ook in de praktijk te kunnen maken.  Anyway ik vroeg naar de bekende weg.

SpeedyAndré

Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

AbZ

Quote from: SpeedyAndré on August  7, 2012, 15:05:01
Anyway, begin jij nu ook al?  :hehe:

André 8)
Nee ik had het al  ;D 
Heb het wel ff ingehouden  :lookaround:  maar dacht het hier niet zou opvallen...

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

AbZ

Wie hoort er nog verschillen in vertalingen:

"De buizenapparatuur die goed ontworpen is, zoals in het geval van de Nagra PL-P die zijn functie onberispelijk vervult zonder enige karakteristiek toe te voegen die met het gebruik van buizen wordt geassociëerd (kleuring, vervorming, enz.), is niet te onderscheiden van andere apparatuur die uitsluitend gebaseerd is op solid state."

Google translate:  "Valvulaire teams die goed zijn, ontworpen zoals de Nagra PL-P en foutloos uit te voeren hun functie, zonder toevoeging van andere functies vaak geassocieerd met het gebruik van de kleppen (kleuring, vervorming, etc..), is niet te onderscheiden van een andere computer uitsluitend op basis van solid state."


Ejorne

Allemaal leuk en aardig. Als ik twee kleurtjes, die van elkaar verschillen, naast elkaar vergelijk dan kan ik makkelijk verschillen zien. En hoe groter het verschil in kleur hoe duidelijker het verschil zichtbaar is. Logisch, zul je denken. Dat is het natuurlijk ook. Maar wat nu als je die kleurtjes na elkaar gaat bekijken? Je zult verstelt staan van de verschillen die je dan niet meer kunt onderscheiden. Kun je ze dan ook werkelijk niet zien? In een audiotest zal blijken dat je het inderdaad niet kunt zien (horen in dat geval natuurlijk) Maar met dat visuele testje is mi heel goed zichtbaar hoe groot het grijze gebied is tussen dat wat de dbt aantoont en wat werkelijk waargenomen kan worden.

Audio is natuurlijk geen video. Dus het vergelijk gaat mank, hoor ik vaak. Maar is dat zo? Het is beide een registratie van de hersenen met een hulpstuk. Oor dan wel oog. Natuurlijk is oog ongelijk aan oor. Maar het laat mi wel zien dat de dbt lang niet zo nauwkeurig is als men soms denkt.

Naast de effect die nog meer kunnen optreden tijdens zo'n test zoals onder andere experimentator-effect, stress, invloeden van een onbekende omgeving. Niet te vergeten de dingen die we willen of denken waar te nemen. En natuurlijk het vermogen tot het aanvullen van ontbrekende gegevens. Ik heb wel eens dat ik op een andere audio-set een bekend nummer luister en ineens iets hoor dat ik nooit eerder zo gehoord heb. "Hey, dat klinkt anders dan bij mij" schiet er dan door mijn hoofd. Maar eenmaal thuis dat nummer luisterende blijkt dat ik het dan óók heel goed hoor. Natuurlijk wordt een geluidje dat op de ene set weergegeven wordt ook op de andere set weergegeven. Maar de detail daarin kan volgens mij wel degelijk verschillend zijn. Echter wanneer je dat eenmaal gehoord hebt kun je dat detail (bijna tot in perfectie) ook op een andere set horen....

Al met al zeggen die uitkomsten van dergelijke testen mij dus niet zoveel.

AbZ

Quote from: Ejorne on August  7, 2012, 16:08:10het laat mi wel zien dat de dbt lang niet zo nauwkeurig is als men soms denkt.
Het mogelijk dat mensen iets niet zien dus de test deugt niet?  ::)

Ejorne

Quote from: AbZ on August  7, 2012, 16:35:09
Het mogelijk dat mensen iets niet zien dus de test deugt niet?  ::)

Waarom deugt de test niet?