telefoontjes zogenaamd van Microsoft

Started by brtram, July 11, 2012, 00:15:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brtram


Microsoft waarschuwt voor telefoonfraude

DEN HAAG - Microsoft waarschuwt voor criminelen die mensen opbellen en beweren dat ze van het softwarebedrijf zijn.

Met een trucje proberen de fraudeurs schadelijke software te installeren, zodat ze toegang krijgen tot de computer. Daarmee kunnen ze misbruik maken van bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden voor onlinebankieren, meldde Microsoft dinsdag op zijn website.

De fraudeurs proberen ook gegevens van creditcards te verkrijgen zodat ze valse diensten in rekening kunnen brengen. Ook proberen de cybercriminelen mensen naar frauduleuze websites te leiden en vragen daar om persoonlijke of financiële informatie.

''Noch Microsoft, noch onze partners plegen ongevraagde telefoontjes om u computerbeveiligings- of softwareoplossingen in rekening te brengen'', aldus het softwarebedrijf.

Enkele organisaties waarvoor de fraudeurs zeggen te werken, zijn Windows Helpdesk, Windows Service Center en Microsoft Ondersteuning.


Bron: http://www.nu.nl/internet/2855731/microsoft-waarschuwt-telefoonfraude.html

Ik heb ze de afgelopen maanden al meerdere malen aan de telefoon gehad, (altijd zonder nummer herkenning)  ;)
Personen, met een duidelijk India's accent, die mij trachten te overtuigen dat ik urgent iets aan mijn PC moet aanpasen.

Mijn standaard reactie, Microsoft weet ook mijn e-mail adres dus stuur maar een mailtje met instructies.
Bye and for you and your family, have a nice day.





FvP


Thunder

Dit is wel grappig.

Heb in het verleden op de zaak wel eens een miep van Microsoft aan de lijn gehad.

Miep: U heeft 1 of meerdere servers draaien met Microsoft OS?
Ik: Geen commentaar
Miep: Ik zie hier staan dat u 2 servers heeft met ......
Ik: Dat is mooi, maar ik geef geen informatie over onze machines via de telefoon.
Miep: Maar ik wil alleen de gegevens controleren
Ik: Prima, stuur maar een brief en dan kijk ik wel of ik er op reageer. Wie garandeert mij dat u werkelijk van Microsoft bent?
Miep: ........
Ik: Voor hetzelfde geld bent u een hacker of een bekende van een hacker die belt onder de noemer van Microsoft. Ik kan op geen enkele wijze controleren dat u bij Microsoft werkzaam bent. Ik geef geen informatie over ons serverpark cq pc-park. Als u gegevens wil controleren stuurt u maar een brief naar ons en als ik ook maar een vermoeden heb dat het niet legitiem is, gaat de brief bij het oud papier.
Miep: Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak en weet u wat: U heeft ook nog gelijk ook! Ik wens u een fijne dag.

Het komt ook met enige regelmaat voor dat ik door allerlei bureau's gebeld wordt voor informatie over ons netwerk/serverpark/pc-park. Allemaal krijgen ze een kortaf antwoord dat deze informatie niet naar buiten wordt gebracht. Daarna wens ik ze een goede middag en gooi de hoorn erop.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

FvP

Quote from: Thunder on July 23, 2012, 09:33:26
Dit is wel grappig.

Heb in het verleden op de zaak wel eens een miep van Microsoft aan de lijn gehad.

Miep: U heeft 1 of meerdere servers draaien met Microsoft OS?
Ik: Geen commentaar
Miep: Ik zie hier staan dat u 2 servers heeft met ......

En klopte het aantal ?

Had ik op dat moment 5 min over, dan zou ik lastige vragen beginnen stellen te beginnen met "hoe weet u dat dan?" of "waar staat dat?" en ze een screenshotje laten doormailen naar een fake gmail adres dat ze niet naar jou kunnen traceren.

De authenticatie rol omdraaien dus & reverse social engineering

blue-eyes

Quote from: Klinkt Beter on July 23, 2012, 11:50:50
En klopte het aantal ?

Had ik op dat moment 5 min over, dan zou ik lastige vragen beginnen stellen te beginnen met "hoe weet u dat dan?" of "waar staat dat?" en ze een screenshotje laten doormailen naar een fake gmail adres dat ze niet naar jou kunnen traceren.

De authenticatie rol omdraaien dus & reverse social engineering


Ik mis het nut....
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Raphie

Quote from: Klinkt Beter on July 23, 2012, 11:50:50
En klopte het aantal ?

Had ik op dat moment 5 min over, dan zou ik lastige vragen beginnen stellen te beginnen met "hoe weet u dat dan?" of "waar staat dat?" en ze een screenshotje laten doormailen naar een fake gmail adres dat ze niet naar jou kunnen traceren.

De authenticatie rol omdraaien dus & reverse social engineering
Je bent toch wel een ongelofelijk complex persoon....  :D
JBL PRX Power!

Hanky Panky

Quote from: Blue-Eyes on July 23, 2012, 11:51:51

Ik mis het nut....

Sommige mensen hebben niet zo veel te doen en zijn blij met elke vorm van afleiding vermoed ik?  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

FvP

Quote from: Hanky Panky on July 23, 2012, 12:59:10
Sommige mensen hebben niet zo veel te doen en zijn blij met elke vorm van afleiding vermoed ik?  :D

Dat heb je goed gezien
http://www.thescambaiter.com/

Thunder

Quote from: Klinkt Beter on July 23, 2012, 11:50:50
En klopte het aantal ?

Had ik op dat moment 5 min over, dan zou ik lastige vragen beginnen stellen te beginnen met "hoe weet u dat dan?" of "waar staat dat?" en ze een screenshotje laten doormailen naar een fake gmail adres dat ze niet naar jou kunnen traceren.

De authenticatie rol omdraaien dus & reverse social engineering

Het aantal klopte. Denk dat het te maken had met het aantal licenties dat ons hoofdkantoor had afgenomen. Maar als ze info willen, laat ze dan ook lekker contact opnemen met het hoofdkantoor. Ik heb geen zin in dit soort onzin, buiten het feit dat het mogelijk dus een fake call is. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze wel via een hack bij de servers waren gekomen, maar verder niet. Dan zouden ze met een belletje kunnen proberen om verdere info los te peuteren.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable