Twijfel twijfel.... wat is de beste versterking???? (in theorie)

Gestart door D25, juni 27, 2012, 17:11:53

Vorige topic - Volgende topic

D25

Beste allemaal,

Afgelopen zaterdag is mn Marantz PM14 stukgegaan, alles doet het nog wel maar de "klik"naar het echt aangaan komt niet. Iets met een relais ofzo als ik het goed begrijp. Kan meer oorzaken hebben maar hoe dan ook, de versterker staat een paar weken niet thuis en aangezien ik ook al naar een streamer aan het zoeken was ga ik meteen maar voor een nieuwe versterker.

De afgelopen weken hebben we al een laptop aangeschaft waarmee ik al mn cd's met Foobar 2000 naar FLAC aan het rippen ben. Gisteren is de nieuwe NAS gearriveerd van waaraf ik alle muziek ga streamen (Synology DS212+).

Maar nou vraag ik me dus af.... Hoe krijg ik een betere geluidskwaliteit:

(1) met een eindversterker en een streamer met ingebouwde voorversterker? (bijv. Musical Fidelity M1 Clic of Cambridge Magic Stream 6)

Of: (2) met een geïntegreerde versterker en een soortgelijke streamer?

Ik wilde eigenlijk de Yamaha NP-S2000 aan gaan schaffen maar aangezien ik nu voor een nieuwe versterker ga zijn er opeens veel meer mogelijkheden.

Als eindversterker dacht ik aan bijv. een Marantz SM-11s1, Classe Ca-2100/2200 o.i.d.

Geïntegreerd wellicht een NAD M3 (de M2 is helaas boven budget), Marantz PM-11s1, Marantz combi SM-11s1/SC-11s1, of een al wat oudere Mark levinson ML-383 of Classe CAP-2100.

Speakers zijn trouwens Dali Grand's.

Alvast bedankt voor de tips, ervaringen, adviezen, of waarschuwingen. Meestal kom ik er wel uit maar nu dus even niet. Ik heb geen idee hoe goed (of slecht) de ingebouwde voorversterkers van de M1 Clic en Magic Stream 6 zijn.

vg Dennis.

kippekop

Je zou ook alleen een streamer (Sonos) kunnen gebruiken naar een geintegreerde versterker. Of naar een DAC+pre, dan zou ik zelf naar de NAD M51 (of de NAD c390 DD geintegreerd) of de AMR DP-777 kijken. Daarachter een eindversterker naar keuze, dan ben je behoorlijk flexibel.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Audiofiel

Citaat van: dennisgaal op juni 27, 2012, 17:11:53
Geïntegreerd wellicht een NAD M3 (de M2 is helaas boven budget), Marantz PM-11s1, Marantz combi SM-11s1/SC-11s1, of een al wat oudere Mark levinson ML-383 of Classe CAP-2100.

Wat dacht je van een - iets oudere maar veel goedkopere - CAP-151 die net zo goed presteert?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

erik s.

zonde om de Marantz zo af te schrijven. die kan na een misschien wel kleine fix weer jaren mee.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Audiofiel

Citaat van: erik s. op juni 27, 2012, 19:38:04
zonde om de Marantz zo af te schrijven. die kan na een misschien wel kleine fix weer jaren mee.

Dat is inderdaad nog een goedkopere oplossing. Biedt hem eens aan bij een reparatiebedrijf (zoals Audio Service in Elst). ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

D25

De pm14 staat nu ter reparatie bij RAF, hopelijk vallen de kosten mee. Een mooie versterker, zeker, maar na 11 jaar wil ik gewoon weer eens wat anders.  :tongue2:

Maar de vraag was eigenlijk of een mooie eindversterker met streamer inclusief ingebouwde voorversterker beter of minder klinkt dan een goede geïntegreerde met daarbij een - al dan niet dezelfde - streamer. Heeft iemand dat ooit goed kunnen vergelijken?

Dus bijv. Marantz SM-11s1 met MF Clic ten opzichte van bijv. Marantz PM11S1 met MF Clic. Ik wil het voor mijn vrouw ook simpel houden dus max. 2 apparaten.

Ben benieuwd.
Vg Dennis.

Jumping Jack

Naim superuniti. Top bron, top versterker en alles op elkaar afgestemd in 1 mooi kastje...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

D25

Citaat van: Jumping Jack op juni 27, 2012, 21:01:26
Naim superuniti. Top bron, top versterker en alles op elkaar afgestemd in 1 mooi kastje...

Zeker mooi zoals veel van Naim, maar te licht voor de Dali Grand. Deze vragen toch wel minimaal 200 watt aan 4 ohm per kanaal.

Jumping Jack

Nou, dat lijkt me sterk. Ik lees bv op soundstage.com een review met een buizenversterker van 2x60w...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

D25

Klopt maar in andere reviews en fora meent men dat de Grands toch wel wat vermogen nodig hebben om e
pas echt te gaan zingen. Prachtige speakers maar ze lusten dus wel wat stroom. Ben aan het bieden op een Marantz sm11, en wellicht probeer ik het eerst met alleen de streamer annex voorversterker. Cambridge streamer 6 of Musical Fidelity Clic.

Ik laat het zeker nog effe weten of het al dan niet een beetje klinkt!

Vg Dennis.

D25

Er is aardig wat veranderd de afgelopen dagen...

Er staat vanaf afgelopen zondag een Marantz SM-11 te glimmen, de DV-12s1 DVD speler is eergisteren verkocht, vanaf vorige week staat er een NAS in de kast welke nog helemaal ingericht moet worden, en ik heb zojuist de Cambidge Magic stream 6 besteld in Duitsland.

Ik hoop over wellicht een weekje (hopelijk positieve) ervaringen te kunnen noteren.

vg Dennis.

KlipschHT

Ben benieuwd naar je ervaringen, zal wel heel anders klinken dan je gewend was met de PM14.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Deleted Member 2

Citaat van: dennisgaal op juli  4, 2012, 15:30:40
Er is aardig wat veranderd de afgelopen dagen...

Er staat vanaf afgelopen zondag een Marantz SM-11 te glimmen, de DV-12s1 DVD speler is eergisteren verkocht, vanaf vorige week staat er een NAS in de kast welke nog helemaal ingericht moet worden, en ik heb zojuist de Cambidge Magic stream 6 besteld in Duitsland.

Ik hoop over wellicht een weekje (hopelijk positieve) ervaringen te kunnen noteren.

vg Dennis.

Nu ruim een week verder, kan je al wat vertellen over met name de Stream 6?

D25

Jazeker!
Zie voor mijn bevindingen dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=123952.50

Qua geluid ben ik zeer tevreden. De SM6 laat zeer veel details horen van de naar FLAC geripte cds. Regelmatig verbaas ik me over de hoeveelheid details die ik nu hoor. Ik heb de cambridge SM6 direct op de Marantz aangesloten met straightwire rhapsody XLR kabels welke ik 2ehands voor 50 euro heb aangeschaft. Ik gebruik de ingebouwde volumeregeling van de SM6 en dat gaat prima. Heerlijk om het af en toe voluit de zetten!

Het geluid is erg gedetailleerd maar ook een tikje helder. Net niet te helder gelukkig. Het lijkt ook wel zo dat de marantz wat makkelijker het geluid uit de speakers laat komen. De pm14 klonk soms wat te scherp bij hoge volumes. Maar jk vermoed dat de oude cd speler ook wat scherp was waardoor het geheel te treble klonk zeg maar. Alles is nu dus anders en gelukkig beter, maar waar dat precies aan heeft gelegen weet ik niet. Heerlijk om alles te kunnen bedienen middels de cambridge app op de smartphone al hapert deze ook weleens.

Qua versterking valt er weinig te verbeteren denk ik. Misschien klinkt het nog beter met een aparte voorversterker maar ik vind het voorlopig goed zo. Het is de investering niet waard. Op gegeven moment is het goed en dat punt heb ik nu bereikt.

Vg Dennis.

D25

Er was vanmorgen een flinke update. Een nieuwe app dacht ik gezien te hebben. Vanavond eens checken.
Vg Dennis.

D25