Garage inrichten als Home Cinema, waar beginnen?

Started by dlebrun, June 7, 2012, 13:08:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dlebrun

Onlangs hebben wij (mijn vriendin en ik) een woning gekocht waarvan wij de voormalige inpandige garage (nu nog kantoor) willen gaan inrichten als ''bioscoop''.

De wanden heb ik al geïsoleerd en bekabeling voor speakers heb ik ook meteen in de wanden gelegd.
Voeding en 32mm afvoerpijp loopt al naar plafond voor de toekomstige beamer.
Halverwege de muur wil ik de surroundset en mediaplayer monteren (ook v.v. voeding en speakerdraad), en op de vloer kan ik dan de basbox en nog een eventuele mediapc kwijt (loopt ook een 32mm pijp naar toe).

TV kabel heb ik (nog) niet getrokken. Ik dank dat we tv gewoon in de woonkamer blijven kijken.
Anders is dat redelijk eenvoudig alsnog aan te leggen.

Ik heb al een Onkyo surround setje en een mediaplayer van A.C. Rayon HD mini 2:
http://www.eu.onkyo.com/products/HT-S5405.html
http://www.acryan.com/product/playonhdmini2/

De afmeting van het hok is 300x390cm.
Scherm afmeting had ik 185x244 in gedachten.
Projectie ratio van ca 1.6 krijg je dan volgens mij?

Budget zit rond de 800,-
Waarvan scherm ca 200,- gaat kosten als ik dat zo op internet opzoek.
Blijft er max 600,- voor de beamer over.
Liefst goedkoper, want er zouden eventueel ook nog 3D brillen bij moeten.

Ik zit nog te twijfelen of het 3D moet zijn.

Lichtopbrengst van de beamer hoeft niet hoog te zijn, het hok is totaal verduisterd.
Contrast ratio is wel belangrijk begreep ik.

3D:
- Acer H5360DB (3200:1)

3D Ready:
- Optoma EW351 (3000:1)
- Optoma HD67 (4000:1)

Niet 3D, maar wel een contrast ratio van 10.000:1
- BenQ W700

Is dat 3D nou wat of valt dat tegen?
Zijn er dingen welke relevant zijn maar die ik vergeet?
Ik zie zoveel modellen, kan iemand mij een beetje op weg helpen?

home@the movies

Quote from: dlebrun on June  7, 2012, 13:08:13
Onlangs hebben wij (mijn vriendin en ik) een woning gekocht waarvan wij de voormalige inpandige garage (nu nog kantoor) willen gaan inrichten als ''bioscoop''.

De wanden heb ik al geïsoleerd en bekabeling voor speakers heb ik ook meteen in de wanden gelegd.
Voeding en 32mm afvoerpijp loopt al naar plafond voor de toekomstige beamer.
Halverwege de muur wil ik de surroundset en mediaplayer monteren (ook v.v. voeding en speakerdraad), en op de vloer kan ik dan de basbox en nog een eventuele mediapc kwijt (loopt ook een 32mm pijp naar toe).

TV kabel heb ik (nog) niet getrokken. Ik dank dat we tv gewoon in de woonkamer blijven kijken.
Anders is dat redelijk eenvoudig alsnog aan te leggen.

Ik heb al een Onkyo surround setje en een mediaplayer van A.C. Rayon HD mini 2:
http://www.eu.onkyo.com/products/HT-S5405.html
http://www.acryan.com/product/playonhdmini2/

De afmeting van het hok is 300x390cm.
Scherm afmeting had ik 185x244 in gedachten.
Projectie ratio van ca 1.6 krijg je dan volgens mij?

Budget zit rond de 800,-
Waarvan scherm ca 200,- gaat kosten als ik dat zo op internet opzoek.
Blijft er max 600,- voor de beamer over.
Liefst goedkoper, want er zouden eventueel ook nog 3D brillen bij moeten.

Ik zit nog te twijfelen of het 3D moet zijn.

Lichtopbrengst van de beamer hoeft niet hoog te zijn, het hok is totaal verduisterd.
Contrast ratio is wel belangrijk begreep ik.

3D:
- Acer H5360DB (3200:1)

3D Ready:
- Optoma EW351 (3000:1)
- Optoma HD67 (4000:1)

Niet 3D, maar wel een contrast ratio van 10.000:1
- BenQ W700

Is dat 3D nou wat of valt dat tegen?
Zijn er dingen welke relevant zijn maar die ik vergeet?
Ik zie zoveel modellen, kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Hi,

Ik wil zeer zeker niet direct met slecht nieuws beginnen maar toch even een vorm van waarschuwing, de toestellen die je in je lijstje opsomt hebben toch wel een paar punten om rekening meet te houden.

Om te beginnen zijn het allen DLP toestellen, wat dus bij een groot aantal mensen tot kans op het zien van regenboogeffecten kan leiden, verder zit je met een HD ready resolutie wat in deze tijden toch een beetje jammer is.
Ik begrijp dat je budget zeer beperkt is maar denk er aan dat deze toestellen dat ook zijn, bij de 3D ready toestellen moet je nog een afzonderlijke box aankopen om 3D Blu ray te kunnen zien, anders kan dit enkel via de pc en de nodige software.

Ik zou als ik jou was eerder eens op de tweedehands markt rondkijken, voor hetzelfde budget als datgene wat je nu wil uitgeven aan een nieuw toestel kan je zeer leuke 2D beamers op de kop tikken die veel betere prestaties neerzetten dan de toestellen die je opsomt.
Wel geen 3D maar zoals eerder aangehaald kan dat met de andere 3D ready toestellen eigenlijk ook niet zonder extra investering.

Vriendelijke groeten

Werner
www.cinedream.be
[email protected]

dlebrun

#2
Ben allang blij met je reactie!

3D films zou ik dan via de mediapc willen kijken maar ik begrijp dat ik dat beter kan laten varen.

Een LCD beamer zou dus beter zijn begrijp ik (Full HD)?

Vraagprijs ligt wat hoger, maar wie weet:
http://link.marktplaats.nl/566898867

http://link.marktplaats.nl/563041396
maar is weer DLP

W.Otter

je geeft zelf al aan dat 2D versies een grotere contrast ratio hebben. betekent dat de fabrikant meer geld heeft kunnen steken in de beamer i.p.v. dat er compromissen gesloten moesten worden voor het gebruik van 3D.

Persoonlijk kan ik slecht tegen 3D en zijn er maar een paar momenten in een film waar het daadwerkelijk werkt. voor mij is het de moeite niet waard dus. ik snap dat de bioscoop beleving dan compleet zou zijn maar als ik naar de keuze van je luidsprekersetje kijk is dit niet in verhouding met een echte bioscoop beleving.

wat home@the movies ook zegt. kijk eens op de tweedehandsmarkt.

mijn advies: zet 3D uit je hoofd, je geluid verdiend meer aandacht om het tot een bioscoop ervaring te maken. niet de 3D.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

dlebrun

#4
Ik begrijp dat ik voor dit budget natuurlijk nooit echt een bioscoop kan creëren.
De eisen van de gemiddelde gebruiker van dit forum liggen vele malen hoger dan die van mij.   :o

Maar ik informeer graag naar wat ik toch vooral niet moet kopen zodat ik niet na aankoop direct spijt zou krijgen...

W.Otter

ook het gemiddelde forum lid heeft wel eens last van cognitieve dissonantie, inclusief mezelf.

wil je de beste projector voor je geld raad ik je aan een 2D tweedehands beamer te zoeken.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

dlebrun

Van jouw cognitieve dissonantie probeer ik gebruik te maken  ;)