Inear vs koptelefoon geluidskwaliteit

Started by music001, May 29, 2012, 22:21:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

music001

Hallo,

Ik ben van plan nieuwe oortjes/ koptelefoon te kopen. Ik heb altijd muziek geluisterd via een HIFI systeem of inear oortjes.
Zelf was ik aan het overwegen om de VsonicGr06 aan te schaffen.

Mijn vraag: Zijn inears beter/slechter dan koptelefoons betreft geluidskwaliteit voor hetzelfde geld (+-50 euro).


inear vergelijk
gr06 review, een paar regels naar boven scrollen)

Interficior

Ik zou zeggen nee. Een in-ear is veel persoonlijker (dat wil zeggen: een in-ear blokkeert de eigenresonantie van je oor en dat moet weer teruggestopt worden) terwijl ze ook nog eens vaak moeilijk aan te sturen zijn door een lage impedantie. De balans vinden in het hoog is erg moeilijk en wat mij betreft klinkt voor hetzelfde geld een koptelefoon beter.
Take it or lease it

B.A.L.

Volgens mij, omdat een koptelefoon groter is, kan die ook veel beter lage tonen genereren, wat met een in-ear lijkt mij heel moeilijk zal gaan

edgnoj

Voor mij is de keuze simpel, want in-ears verdraag ik niet. Ik heb nog nooit een in-ear in handen gehad die lekker zit.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Interficior

Quote from: B.A.L. on July  5, 2012, 14:30:25
Volgens mij, omdat een koptelefoon groter is, kan die ook veel beter lage tonen genereren, wat met een in-ear lijkt mij heel moeilijk zal gaan
100 dB vanaf 5 Hz moet met een beetje open speaker makkelijk kunnen.
Take it or lease it

Senaxo

Ligt er denk ik ook aan in welke situatie je ze wilt gebruiken.

Is het voor onderweg? Bv. voor in bus/trein? Dan lijken me in-ears eigenlijk de betere keuze omdat deze in de regel veel beter isoleren wat de luisterervaring sterk ten goede komt. Een (goed isolerende) gesloten koptelefoon is over het algemeen al snel aan de forse kant en dat is voor onderweg niet zo praktisch. Er zijn wel wat kleine gesloten koptelefoons, maar de keuze is zover ik weet vrij beperkt en de sound met je dan maar net bevallen.

Is het voor thuis of een andere niet rumoerige omgeving? Dan zou ik eerder voor een koptelefoon gaan.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+