Nog maar wat NAS vraagjes...

Gestart door jowi, mei 6, 2012, 15:47:59

Vorige topic - Volgende topic

EJ

Ja, dat kan, ik weet uit de OpenBSD mailing lijsten dat het wel gedaan wordt... Installatie/boot is meestal het probleem. Vooral de eerste...

Het is o-zo eenvoudig om twee merken schijven in een array op te nemen. Zeker voor thuisgebruik. Mits die schijven leverbaar zijn (4 TB schijven niet begrijp ik van Jowi) ;).

jowi

Dan zul je wel wat diepere linux kennis nodig moeten hebben... dat gaat hem dus ook niet worden. Het zou mooi zijn als je bijv. domweg via usb unraid kan booten en het ding als unraid in kan zetten, haal je de stick weg, boot ie weer zijn synology dingen. Dat je dan alles opnieuw moet instellen, prima.

Anyway, nog commentaar op mijn harddisk vragen van gisteren? Zit er een beetje mee in mijn maag, hoe vreselijk veel drama verhalen je leest over de huidige, goedkope 3TB schijven... heel veel DOA (dead on arrival) heel veel uitval na soms slechts een paar dagen, of binnen een jaar. Is het echt zo erg gesteld, of lijkt het erger dan het is doordat mensen geneigd zijn om op fora alleen hun problemen te spuien?

EJ

Geen idee, ik gebruik geen 3 TB schijven. Meestal is wat er geschreven wordt op fora wel indicatief. Zijn er threads op tweakers over?

Er zijn wel een aantal fabrikanten die hun garantie hebben ingeperkt, dat heeft meestal ook een reden...

jowi

Ik zal tweakers eens doorzoeken. Zat meer op amerikaanse sites te kijken, bijv. newegg.com, een online store, waar vreselijk veel mensen reviews achterlaten.

Robbo

Tijdje geleden werd hier een link geplaatst van jongens die voor hun data center eigen storage servers bouwden (met rode custom behuizingen).   Zij hadden qwa uitvalpercentage de beste ervaringen met de 3TB Hitachi.

dennism

Citaat van: Robbo op juni 28, 2012, 11:24:06
Tijdje geleden werd hier een link geplaatst van jongens die voor hun data center eigen storage servers bouwden (met rode custom behuizingen).   Zij hadden qwa uitvalpercentage de beste ervaringen met de 3TB Hitachi.

Ik denk dat je blackblaze bedoeld, leuk spul wel wat die hebben uitgedacht.

3-4TB uitvalsratio's kan ik je helaas persoonlijk ook niets over melden. Zakelijk gebruik ik weinig Sata, en als ik het gebruik zijn het meestal Enterpise disks tot 2TB met het bijbehorende prijskaartje.
Hitachi hoor ik wel vaak als betrouwbaar merk genoemd worden.

EJ

Grappig dat in de grootste sans van het moment gewoon low cost sata wordt ingezet. ;)

eduard

Jowi
Voor schijven zou ik toch echt kijken naar de Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB deze schijven zouden een stuk beter moeten zijn dan de seagate en ook een stuk stiller.

Eduard

jowi

Citaat van: eduard op juni 29, 2012, 18:58:22
Voor schijven zou ik toch echt kijken naar de Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB deze schijven zouden een stuk beter moeten zijn dan de seagate en ook een stuk stiller.
Daar denk ik ook aan ja. Of zelfs de 4TB variant.

Jean Sibelius

Ik ben me momenteel aan het orienteren op een NAS, maar dat is nogal een prijsverschil tussen de genoemde Hitachi en de Seagate (bijna E200 per 3 TB drive) :-\
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jowi

Daarom is de 4TB variant van hitachi interessanter... 269 voor 4TB.

eduard

Hitachi Deskstar 5K3000 3tb kan je volgens mij voor ongeveer 180 vinden.

jowi

jaco

jvanhambelgium

Citaat van: EJ op juni 28, 2012, 20:27:06
Grappig dat in de grootste sans van het moment gewoon low cost sata wordt ingezet. ;)

Dan kan wel, in functie van de behoeften van de klant.
Wij hebben in onze datacenters EMC en NetApp spul staan, met zowel SAS als SATA oplossingen in functie van de behoeftes (vb "trage" SATA voor een archiverings oplossing en erg snel SAS in een bepaalde RAID combinatie voor drukke DB's , VDI , VMWare etc)
SSD zijn voorlopig niet gebruikt.

Voor ieder wat wils ... kostenplaatje scheelt wel wat  >:D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bart_nl

Citaat van: jaco op juni 30, 2012, 08:00:04
tweakers pricewatch
de laagste prijzen hebben deze harde schijf niet op voorraad dus het is maar de vraag of €180 wel reëel is. Ik verwacht dat €200 realistischer is aangezien Alternate (uit de pricewatch) hem daarvoor direct kan leveren.

jowi

Normaal zou ik over 2 tientjes niet moeilijk doen, zeker omdat De Naat hier vlakbij is.... maar als het om 12 x 20 euro gaat wordt het wel een heel ander verhaal.

skank1

de knoop nu al doorgehakt wat je gaat doen jowi? Anders blijf je natuurlijk twijfelen ipv kopen  :D
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Ik weet het nog niet... :D zou het liefst helemaal geen raid gebruiken, maar toch op 1 of andere manier 1 groot volume willen en geen 8 of 12 driveletters. Maar het moet ook geen spanned volume worden waar een failure alles verziekt...

Zo kun je onder NTFS en ik neem aan onder linux ook, disks onder subfolders hangen, zoiets. Al krijg je dan ipv losse driveletters, losse folders... dat is het ook niet helemaal.

unraid is erg fraai maar ik kan echt geen behuizing vinden, ik zoek me helemaal rot. Het bestaat gewoon niet wat ik wil.

skank1

Gewoon blijven twijfelen dan en niks kopen... :P
Of gewoon een grote case nemen en je er niks v aantrekken
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

jowi

Ach ik wilde dit eind vorig jaar al hebben, maar door de stijgende harddisk prijzen heb ik het al meer dan een half jaar uitgesteld...

skank1

bart_nl

Citaat van: jowi op juni 30, 2012, 17:45:48Het bestaat gewoon niet wat ik wil.
100% zekerheid bestaat inderdaad niet maar 99,99% lukt al met de Synology uit je openingspost...

jowi

Nee, je begrijpt me verkeerd ;) ik ben huiverig voor RAID en zou wat dat betreft een unraid oplossing willen; echter daar kan ik geen kast/behuizing voor vinden die aan mijn wensen voldoet... of ik zou zo'n Synology 2411 moeten kopen en er een eigen mobo in moeten kunnen zetten met unraid... :blink:

eduard

Ik heb zelf 20 april nog de Hitachi Deskstar 5K3000 3TB voor 169 euro gekocht bij takeitnow. Vreemd dat deze weer in prijs gestegen zijn.