Het 'grote' Rotel topic

Started by W.Otter, April 28, 2012, 15:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Wat me opviel is dat van bijna alle merken wel een topic is. nou is er hier en daar wat over Rotel geschreven maar nog geen toegeweidt topic! bij deze het 'grote' Rotel topic.

Heb je een Rotel apparatuur, nieuws, vragen of advies nodig? post het hier!

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Om dan maar af te trappen ;)

Na +/- een jaar met alleen een eindversterker te hebben gedraaid heb ik vandaag een voorversterker toe mogen voegen aan mijn set.. ik moet zeggen het klinkt erg mooi. vooral op hoge volumes blijft het geluid strak en helder. ben erg blij met mijn aankoop!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Daarnaast heb ik al een tijdje contact met mijn dealer aangezien Rotel niet heel erg betrokken is met antwoorden op vragen van klanten.. Er gingen al even geruchten over de RSP-1580 die in 2009 al aangekondigt werd, er bleken niet genoeg aansluitingen op te zitten en men zou de RSP 1582 lanceren. Ook dát gaat niet door. tevens circuleren er wat fotos op internet over een klassieke AB stereo versterker van 40kg en 5u! hoog. daarnaast ben ik een DAC tegen gekomen (rdd06) maar Rotel én mijn leverancier weten hier niets van af..

misschien weet één van jullie hier meer over?

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Lightspeed

#3
Tja, Rotel.... ik vond dit in de jaren 90 met de '900 serie' een heel goed merk ten opzichte van de Sony's/Yamaha's/Kenwoods.
Ik had eind jaren90/begin2000 de RA-970bx versterker.  :inlove: (geen Phono ingang, recht-toe-recht-aan techniek, ook videorec erop aangesloten)
Eerst ook met een Kenwood CDspeler, later een Rotel RCD-950.
Met die 950 klonk het eigenlijk wel wat harder maar toch best goed&beter.
Wellicht had de Rotel CD wat meer Volt op de RCA-uitgang dan de Kenwood, zo kwam ik paar jaar later achter.
(dat hardere ging bij enkele muziek best vervelend worden)
In de latere jaren géén Rotel meer gehad, vond het niet interessant meer. Nog wel gekeken naar een surround-receiver maar niet gekocht.
Die nieuwere '15 serie' ziet er wel goed uit, maar ik denk dat Rotel een beetje de weg kwijt is qua techniek/geluidproductie.  :eh:

Die DAC is opzich wel interessant, maar hoe/wat/waneer????
Gek genoeg op dit moment alleen een beetje te vinden in Australië.  :crazy:
http://www.mcleans.info/shop/productDetails.do?categoryId=1176&productId=215517


Oud maar goed....
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Jumping Jack

Ik heb ook nog met Rotel gespeeld. Een RB en RC 03 voor- en eindcombi en een RCD 06 S.E. cd-speler. Voor het geld een hele mooie set icm met B&W CM1 speakers... De Rotels kwamen echter te kort toen ik overstapte naar de CM8 en toen de ganse set verkocht...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kingpin

Rotel ... Zoals gezegd denk ik ook dat ze achter de concurentie aanhollen, of eerlijk gezegd .. Stil staan.
Heb zelf nog de RSP-1098 die als processor ook nog eens heel goed in stereo is en in zijn prijsklasse nagenoeg geen concurentie had als het op geluidskwaliteit en instellingen voor bassmanagement aankwam.
Speel er nu nog steeds mee, HD gaat gewoon via de analoge ingang, dus kan nog gerust een tijdje mee.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

W.Otter

contact gehad met Rotel maar de rdd06 is officieel van de baan, wel even gelanceerd geweest in Azië vandaar de fotos etc.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Kingpin on May 14, 2012, 15:35:50
Rotel ... Zoals gezegd denk ik ook dat ze achter de concurentie aanhollen, of eerlijk gezegd .. Stil staan.
dat ben ik helemaal met je eens. waar Marantz met airplay komt, twee of zelfs 3 hdmi outs komt, al jaren gebruik maakt van audessey. zijn toch allemaal dingen die je toch écht wel moet hebben anno 2012..

twijfel ook sterk om mijn Rotel set te verpatsen en over te stappen op Marantz.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MarcFR

Heb nog steeds een Rotel RA 935 BX en een RT 935 AX Heb ook nog een cd speler volgens mij de RC 951 maar die staat nu lekker in mn lasbox te spelen. Heb jaren lang mogen genieten van deze set in combi met de Totem Arro speakers. Zou zelf nu geen Rotel meer aanschaffen ook omdat er zoveel andere leuke dingen zijn te krijgen en momenteel is er ook niet zoveel keus bij Rotel.

Ben op het gemak de boel aan het vervangen voor Rega.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

eelco74

Ik heb een hele bak aan Rotel spullen gehad, in mijn studententijd met de RA-840BX4 begonnen. Pure klasse A tot 5 Watt en een warmtebron eerste klas. Maar wat een lekkere sound had deze versterker.

Vervolgens een RCD-975 met een RC-972 en RB-980 gekocht. Op de beroemde Rogers Monotor van Remo.
een RT-935 tuner en RD-965 casette deck.

Toen surround intrede deed wat Denon spul gehad tot de RSP-1068. Daar moest een RB-985MKII bij als versterker (tweede hands) en de 980 versterker ook gehouden. Ook de DVD985 werd een Denon 2900.

De RB-980 kon ik inruilen (met bijbetalen) voor een RB-991. En de RT-930 voor een RT-955 met RDS.

Sindsdien niet veel veranderd, alleen een Marantz UD8004 gekocht voor BLU ray en SACD.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

LeonArdusS

#10
Ik ben sinds 2 maanden ingewijd in de Rotel community, ik draai op dit moment HT en stereo in lijn met een RSP1098 en een RC1070. Voor echt hifi top maar geen ideale situatie. Versterking gaat via een rb-956ax 6-kanaals en een rb-1070. De 956 en rc1070 ruil ik vandaag tegen een rmb-1075.
Ik vind het erg mooi klinken op mijn B&W cm6 en cm4 al denk ik dat de cm6 iets meer stroom zou kunnen gebruiken.
Wat mij opviel is het geluidsverschil tussen de surround en de hifi voorversterker. De hifi machine blijft veel stabieler. Ik neem dan ook met een "traan" afscheid.
Heeft iemand dezelfde ervaring als ik met het kwaliteitsverschil in het geluid?

HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Kingpin

Gebruik je de 1098 ook voor stereo?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LeonArdusS

#12
Zoals in mijn andere topic, ga ik weer doen ja, ik moet alleen nog de juiste hifi instelling zien te vinden. Ik heb nu bypass aanstaan. Heb je nog tips??
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

LeonArdusS

Quote from: Kingpin on June  4, 2012, 10:38:04
Gebruik je de 1098 ook voor stereo?

Je woont toevallig niet regio rotterdam, kan je me een x helpen. Ik heb de dingen die je aangaf geprobeerd maar blijf op wat meer volume tobben. Ik speel het liefst flat, dus geen extra bass of treble.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Kingpin

Quote from: LeonArdusS on June  6, 2012, 00:22:41
Je woont toevallig niet regio rotterdam, kan je me een x helpen. Ik heb de dingen die je aangaf geprobeerd maar blijf op wat meer volume tobben. Ik speel het liefst flat, dus geen extra bass of treble.
Nee ik woon aan de andere kant van het land  ;) helaas anders was ik wel even voorbij gekomen om te helpen.

Wat is 'flat', de contour regeling is voor bijvoorbeeld het laag/hoog aan te passen. Ik vond het wel handig, met speakerdoek ervoor mis je toch net dat beetje hoog/laag wat je met de countour regeling kunt bijregelen. Dit zou je ook kunnen meten of naar smaak instellen.

Wat is het probleem dan met je volume?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LeonArdusS

Quote from: Kingpin on June  6, 2012, 00:34:35
Nee ik woon aan de andere kant van het land  ;) helaas anders was ik wel even voorbij gekomen om te helpen.

Wat is 'flat', de contour regeling is voor bijvoorbeeld het laag/hoog aan te passen. Ik vond het wel handig, met speakerdoek ervoor mis je toch net dat beetje hoog/laag wat je met de countour regeling kunt bijregelen. Dit zou je ook kunnen meten of naar smaak instellen.

Wat is het probleem dan met je volume?

Helaas, ik ga nog wel stoeien, wat ik raar vind is dat bij hoger geluidsvolume het wat rommelig wordt, dat had ik niet met de rc1070. Ik denk dat het met inregelen te maken heeft maar ik weet het niet zeker, ik speel nog wel op versie 1.1 wellicht maakt dat ook nog wat uit.
Heb je daar ervaring mee? Met de versie?

Ik houd er niet van om hoog,laag te manipuleren, het zou zonder moeten kunnen.
Wat bedoelde je nou met bass mgmt, is dat bv large kiezen en dan cross over freq 60 aangeven?

HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Kingpin

Versie 1.1 is wel heel oud meen ik .
Kijk anders even hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67966.0
Let wel goed op dat je de juiste versie neemt !

Bassmangement is idd de crossover sectie maar bij Rotel kun je deze ook per formaat (2ch, DD, DTS) onafhankelijk instellen naargelang jij dat wil.
Zo kun je bv in stereo op large draaien als jij dat mooier vind en in DD/DTS op small met sub, of sterker nog in stereo kun je ook nog aangeven of de sub mee moet doen of niet en op welke crossover.
Genoeg keuzes lijkt me.

Dat het op hoge volume rommelig wordt kan ik niet beoordelen, hoe heb je alles precies aangesloten? En heb je al getest zoals i zei met alleen de 1075, om te kijken of het dan ook rommelig wordt?

Je kunt je display ook als video koppelen, wist je dat?
Dan hoef je niet steeds de tv aan te doen als je bijvoorbeeld alleen dvd/bd muziek wilt luisteren.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LeonArdusS

Quote from: Kingpin on June  6, 2012, 15:11:16
Versie 1.1 is wel heel oud meen ik .
Kijk anders even hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67966.0
Let wel goed op dat je de juiste versie neemt !

Bassmangement is idd de crossover sectie maar bij Rotel kun je deze ook per formaat (2ch, DD, DTS) onafhankelijk instellen naargelang jij dat wil.
Zo kun je bv in stereo op large draaien als jij dat mooier vind en in DD/DTS op small met sub, of sterker nog in stereo kun je ook nog aangeven of de sub mee moet doen of niet en op welke crossover.
Genoeg keuzes lijkt me.

Ik heb nog niet met alleen de 1075 getest, op zich is de 1070 voor hifi een stuk stabieler.
Ik ga updaten dan opnieuw instellen, dan met de 1075 testen en dan met de 1080 aan de slag.
Maandag komt er een 1080 ipv mijn 1070. Heeft beel meer performance.
Dank voor al je mooie tips.
Die software update, moet je dat per versie doen of kan ik gewoon de hoogste versie pakken?
Ik heb de spullen al gedwonload echter zie ik nergens staan of ik alle stappen moet nemen.
Gr,
Leon

Dat het op hoge volume rommelig wordt kan ik niet beoordelen, hoe heb je alles precies aangesloten? En heb je al getest zoals i zei met alleen de 1075, om te kijken of het dan ook rommelig wordt?

Je kunt je display ook als video koppelen, wist je dat?
Dan hoef je niet steeds de tv aan te doen als je bijvoorbeeld alleen dvd/bd muziek wilt luisteren.


HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Kingpin

Software versie eerst bekijken welke je nu in je 1098 hebt zitten dan de release notes bekijken welke versie voor jouw geld (waarschijnlijk de laatste idd).
Goed de handleiding lezen en uitvoeren, kan niet misgaan (anders heb je de handleiding niet goed gelezen  :D)

suc6 en ik hoor het wel wat je bevindingen zijn met de 1080 en/of het geluid dan niet rommeliger wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LeonArdusS

Quote from: Kingpin on June  6, 2012, 20:52:27
Software versie eerst bekijken welke je nu in je 1098 hebt zitten dan de release notes bekijken welke versie voor jouw geld (waarschijnlijk de laatste idd).
Goed de handleiding lezen en uitvoeren, kan niet misgaan (anders heb je de handleiding niet goed gelezen  :D)

suc6 en ik hoor het wel wat je bevindingen zijn met de 1080 en/of het geluid dan niet rommeliger wordt.

Ik ga mijn best doen heb de rel notes al gelezen.
Kabel ook gekocht dus....ready for action...!
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

brtram

Quote from: LeonArdusS on June  6, 2012, 21:43:55
Ik ga mijn best doen heb de rel notes al gelezen.
Kabel ook gekocht dus....ready for action...!

Veel succes.

Maar wat je ook doet, gooi niet (te snel) de 1098 in de hoek.
De 1098 is de beauty in je set-up en neem de tijd om haar mogelijkheden te doorgronden.

Voor eindversterkers zou ik, als de tijd cq het geld daar is, ook buiten Rotel kijken/luisteren. 

Ik heb zelf de 1075 en 1095 gehad, maar pas na vervanging begreep ik dat het niet meer dan redelijke middenklassers zijn, waarbij de 1095 wel een tree hoger staat dan de 1075.


LeonArdusS

Quote from: brtram on June  6, 2012, 22:02:15
Veel succes.

Maar wat je ook doet, gooi niet (te snel) de 1098 in de hoek.
De 1098 is de beauty in je set-up en neem de tijd om haar mogelijkheden te doorgronden.

Voor eindversterkers zou ik, als de tijd cq het geld daar is, ook buiten Rotel kijken/luisteren. 

Ik heb zelf de 1075 en 1095 gehad, maar pas na vervanging begreep ik dat het niet meer dan redelijke middenklassers zijn, waarbij de 1095 wel een tree hoger staat dan de 1075.


Ik ben al erg blij met mijn Rotels, heb na 20 jr mijn hobby weer opgepakt. Ik heb 10 jr een geintegreerde es van sony gehad, verder eind maart nieuwe B&W's gekocht, heeerlijk. Vroeger atrixen gehad en nu cm.
Streven is om op termijn bv een mooie Synthesis buizen versterker te kopen. Voor nu, helemaal top. Wat een strak geluid me enorm veel detail.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Reinout

Eind jaren 90 heb ik een combinatie van de RA980bx en RB 980 gehad met de Marantz cd 63 ki en B&W matrix 804 speakers gehad. Heel tevreden over geweest. Naderhand overgestapt op Copland, rega en
totem overgestapt. Klonk "fijner". De RA980bx heb ik nog steeds op reserve staan.

Fijne versterker!

LeonArdusS

Is zeker een mooie versterker, lekker stabiel en eenvoudig te bridgen.
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs