Welke DAP heb jij? Galaxy S2: een iPod / iAudio killer?

Started by Xstream, April 9, 2012, 13:14:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Ik ben de laatste tijd enorm bezig geweest om m'n portable audio setup te upgraden. Al komt met name door 't defect van de iAudio J3 waar ik tevreden mee was.
Ook had ik nog een Nano G6 liggen, dus ik dacht, laat ik die nog 's proberen. Maar wat ik eigenlijk al wist werd weer bevestigd: wat een drama! Het klinkt echt voor geen meter. Ook de EQ is werkelijk waardeloos.

Dus ik dacht, misschien toch eens kijken naar een portable amp.
Na veel research, lezen en her en der wat schrijven kwam er iemand die zei: ik heb een hele zooi amps en DAP's versleten, maar ik ben nu 't meest tevreden met de Galaxy S2 i.c.m. de Poweramp app (speler).
Ik dacht ... wat? Ik kon me dit niet voorstellen.

Ik had hiervoor de S1 en was hier totaal niet van onder de indruk (Nano niveau).
En ook de S2 is niet bijzonder met de standaard speler (wederom Nano niveau at best).

Maargoed, nooit geprobeerd is altijd mis, het kost immers niks. Dus koptelefoon gepakt, Shure SE535, Poweramp geïnstalleerd en maar eens gaan luisteren.
EQ uitgezet, Tone aan. En warempel ... ik wist niet wat ik hoorde. Eerst nog wat sceptisch en wat verder luisteren, maar ik kan niet anders zeggen dat ik onder de indruk ben.

Wat met name enorm opvalt is de brede soundstage met geweldige scheiding van de muziek elementen. Je krijgt een mooi ruimtelijk/live achtig geluid waarbij alle details mooi aan 't licht komen zonder dat ik ook maar een moment 't gevoel heb dat er iets niet klopt. Nu wil ik niet zeggen dat 't perfect is, maar vergeleken met de Nano is het echt een wereld van verschil. Het geluid lijkt heel erg op iAudio met wat BBE+ effect eroverheen om 't geluid wat meer los te laten komen (wat ik erg waardeer aan de iAudio apparaten). Echter is de soundstage op de S2 wellicht nog wat breder en ruimtelijker. Het laag is krachtig zonder boomy te worden, het midden is heel natuurlijk en helder, zonder al teveel forward placement waar de Nano last van heeft (waardoor 't eigenlijk een los element van de muziek wordt). Meer open en natuurlijker, waarbij 't bij de Nano wel meer lijkt op een soort tunnel. Het hoog is ook veel beter. Op de Nano kan ik bijna niet luisteren zo scherp is 't. Tweak ik 't met de EQ wordt 't alleen maar een doffe rommel. Op de S2 is dit met veel meer controle en binnen de nare randjes. Al blijft er wel wat hissing/scherpte in zitten bij bepaalde stukken, al is de Shure hier ook wel gevoelig voor. Maar dit onderdeel was het enige waar de J3 het beter in deed. Ook heb je misschien iets meer controle m.b.t. de bass die je meer naar smaak in kunt stellen. Bij Poweramp is 't gewoon meer of minder bass, maar strak blijft die wel. Alleen wat boomy als je 'm te ver open draait.  

Maar waar je bij de J3 veel meer bezig was met allerlei settings voor allerlei muziek genres om de EQ perfect te krijgen, daar lijkt 't zonder EQ en met TONE aan op de S2 altijd goed te klinken. Alleen de treble / bass iets naar smaak instellen en gaan.

Hoe alles bij elkaar komt bij de S2 is gewoon zeer prettig om naar te luisteren. Het is bijzonder airy en gedetailleerd en toch blijft 't muzikaal en verlies je geen warmte. Ik kan hier uren naar luisteren zonder dat er iets me echt gaat irriteren.

Nu wil ik niet zeggen dat dit een oplossing is voor iedereen. De Shure is vrij lastig om te matchen heb ik gemerkt, en dit lijkt gewoon een goede match te zijn. Het kan zomaar zijn dat 't een veel minder resultaat geeft met een andere koptelefoon. Maar mocht je een S2 hebben, probeer het eens. En laat uiteraard even weten wat jouw bevindingen zijn.

Maar m'n zoektocht is nu toch even in de war geraakt.
Hoewel ik nog wel zit met de batterij duur, aangezien de S2 nu al net een dag doorkomt, zal dat als muziek speler niet beter worden. Dus wellicht dat ik alsnog wel een aparte DAP erbij komt. Ik weet alleen nog niet welke. Ik heb wel een hele interessante gezien, de Nationite S:Flo2 (aka Teclast T51), met 2 Wolfson dacs aan boord, 1 per kanaal. Alleen die is vrijwel niet hierheen te krijgen en lastig te vinden om ergens te kopen. Zo zijn er nog wel wat opties.

Welke DAP heb jij, en wat zijn jouw bevindingen? Laat wel even weten welke koptelefoon en evt. amp je hierbij gebruikt uiteraard :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Miesepies

Hmm... ik denk dat Poweramp dan toch iets doet met het geluid, want standaard vind ik de geluids kwaliteit van de S2 behoorlijk teleurstellend. Vlak, levenloos geluid. Dus ga het ook maar es proberen. Ben benieuwd...

Xstream

Quote from: Miesepies on April  9, 2012, 15:14:39
Hmm... ik denk dat Poweramp dan toch iets doet met het geluid, want standaard vind ik de geluids kwaliteit van de S2 behoorlijk teleurstellend. Vlak, levenloos geluid. Dus ga het ook maar es proberen. Ben benieuwd...
Ja, het verbaasd me ook. Standaard vind ik 't ook niks.
Ik begin me ook af te vragen in hoeverre software EQ het geluid bepaald van de DAP's. Want als ik even terug denk aan de iAudio, zonder de BBE+ en Jeteffect mogelijkheden was 't toch ook niet zo heel bijzonder. Het is juist door die trucjes dat 't geluid zo mooi vol en open werd.

Nu wil ik niet zeggen dat 't meteen ook geld voor de high-end DAP's en/of apparaten met gewoon simpelweg een betere DAC aan boord, maar 't zet je wel aan 't denken.
Zelfs op de Sansdisk die geen drol kosten zijn lovende verhalen te vinden, vooral icm Rockbox firmware. Want de DAC schijnt goed te zijn, alleen de EQ wat minder, waar Rockbox dan weer in schijnt uit te blinken:
http://www.rockbox.org/

Op de S2 is 't ook zeker niet perfect, maar het verschil met de Poweramp software of zonder is gewoon opvallend.

De S1 heeft een betere DAC aan boord. Nu heb ik die al weg gedaan helaas, maar ik ben nu wel benieuwd hoe die 't zou doen icm Poweramp.

Het maakt je wel skeptisch in ieder geval :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub