Hdmi-kabels: méér dan alleen prijsverschil!

Started by Erik, March 29, 2012, 17:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Volgens deze test zou er een hdmi kabel van een tientje weggegooid geld en moet er minimaal een hoop geld tegenaan voor een mooi en gedetailleerd beeld.  
PCM is nou ook weer niet de minste.

http://www.pcmweb.nl/koopwijzer/hdmi-kabels-meer-dan-alleen-prijsverschil.html
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

XanaduNL

Tjah, PCM is wellicht niet de minste, maar het is gewoon 1 schrijver, Jaap Veenstra.
Hetzelfde geldt voor Cnet, internationaal niet de minste, en als je leest wie de schrijver is, lijkt die er ook wel verstand van te hebben.
http://news.cnet.com/8301-17938_105-20056502-1/why-all-hdmi-cables-are-the-same/

Ikzelf heb er niet echt een mening over, want ik heb het nooit uitvoerig getest, maar ik voorspel weer een heerlijk topic!  :popcorn:

Toni71


jaco

Hmm HDMI kabels testen met ogen en oren ....
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Daar gaan we weer , weer een HDMI topic en vooral testen die helemaal niet datgene testen waar het daadwerkelijk om gaat: komen de bitjes bij alle bitrates ook daadwerkelijk foutloos aan?
(er staan teveel fouten in de test van de eerste post om op te noemen)

Het zijn kabels die bedoeld zijn voor een digitaal transportprotocol en die dien je dan te testen met daarvoor speciaal ontwikkelde testapparatuur.
Wat dan blijkt is dat het heel goed kan zijn dat je korte (1m) HDMI kabels (ook van 2 euro) voor bv 1080i50 foutloos zijn maar als je een 10meter versie pakt van dezelfde kabel en je er 1080p60 doorheen stuurt er wel wat bitjes verloren gaan en als je er de nieuwe standaard 4k video doorheen gooit het helemaal om zeep is.

Daarom vind ik dat fabrikanten de kabel moeten specificeren op de bitrate in Gb/s die de kabel foutloos aan kan. De enigste fabrikant die ik ken die dit doet is momenteel Monster. Alleen dan weet je zeker dat je kabel gegarandeerd de max. door jou gebruikte bitrate foutloos over kan sturen. Daarnaast spelen nog meer zaken een rol waaronder ook de kwaliteit en specificatie van de HDMI chipset in de bron en weergave apparaat. Ook die kunnen flink de boel in de war sturen door te laag bitrate spec.(zeker bij oudere apparatuur zie je dat nogal eens gebeuren).

Raphie

Re: Hdmi-kabels: méér dan alleen prijsverschil! klopt er is ook kleurverschil (van mantel dan :D )
wat een prut test joh van PCM, lijkt wel een beetje op hoe sommige members hier in hun showcase topic hun stroomkabels reviewen.  :D als iets nou credibillity afbreekt, dan zijn het dit soort testen wel.
JBL PRX Power!

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren


Kjelt

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 19:04:14
Hier nog een goede test.
http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/1171/v/3/sp/
Onvoorstelbaar dat mensen dit soort flauwekul kunnen en durven te schrijven:

Quote
Minus points
Not the best for contrast or the smoothest of images

Minus points
High contrast performance might make a few scenes seem darker

Alsof een HDMI kabel op wat voor manier het contrast of helderheid kan beinvloeden  :nowink:


B.

Quote from: Kjelt on April  2, 2012, 19:24:05

Alsof een HDMI kabel op wat voor manier het contrast of helderheid kan beinvloeden  :nowink:



En rekening houdt met scenes?

B.

Ik kan mij nog goed herinneren dat een forumlid in 2005 a 2006 verschil zag tussen 1,5m HDMI kabels op een 32 inch sony lcdtje.

Als je dat vandaag de dag nog durft te beweren ben je niet goed bij je hoofd, maar toen werd het klakkeloos geaccepteerd :D

Kjelt

Het is ook wel ergens te begrijpen want als je echt een HDMI kabel wilt testen heb je meetapparatuur van 2 ton nodig en de technische kennis om deze te bedienen en de resultaten correct te interpreteren, en daar schort het bij de meeste audio georienteerde bladen/sites etc. aan.
Zoiets als deze test zou je willen zien:
http://www.audioholics.com/education/cables/long-hdmi-cable-bench-tests/testing-equipment-procedure

frank2

Deze mensen kijken met ogen op dezelfde tv en zien dan verschillen, wat ook zo is, dat kan ik hier thuis ook zien, heb 2 soorten hdmi kabels. En zoals gewoonlijk: metingen zeggen niet alles, mensen kijken met ogen.

Dus ja ik WEET en ZIE dat er verschillen zijn. Metingen zijn niet interessant, want die geven niets aan het is immers 1 en 0 doorgeven dus verschil kan niet toch?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kjelt

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 19:56:19
Deze mensen kijken met ogen op dezelfde tv en zien dan verschillen, wat ook zo is, dat kan ik hier thuis ook zien, heb 2 soorten hdmi kabels. En zoals gewoonlijk: metingen zeggen niet alles, mensen kijken met ogen.
Dus ja ik WEET en ZIE dat er verschillen zijn. Metingen zijn niet interessant, want die geven niets aan het is immers 1 en 0 doorgeven dus verschil kan niet toch?
Wat zie je dan voor verschillen want in kleur, contrast, helderheid en dat soort zaken kun je geen verschil zien want dat zou betekenen dat de processor in je weergever met dezelfde informatie er steeds iets anders van maakt.

chansig

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 19:56:19
Metingen zijn niet interessant, want die geven niets aan het is immers 1 en 0 doorgeven dus verschil kan niet toch?

Heel goed Frank.. :D :D

@Kjelt....ga nu geen lastige vragen stellen: Frank ziet het, hoort het en weet het. Dat is voldoende voor Frank...mooi toch ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B.

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 19:56:19
Deze mensen kijken met ogen op dezelfde tv en zien dan verschillen, wat ook zo is, dat kan ik hier thuis ook zien, heb 2 soorten hdmi kabels. En zoals gewoonlijk: metingen zeggen niet alles, mensen kijken met ogen.

Dus ja ik WEET en ZIE dat er verschillen zijn. Metingen zijn niet interessant, want die geven niets aan het is immers 1 en 0 doorgeven dus verschil kan niet toch?

Kun je eens een goede foto maken op ´t moment dat je DRAMATISCHE verschillen waarneemt?

CZ79

Quote from: chansig on April  2, 2012, 20:25:25
Heel goed Frank.. :D :D

@Kjelt....ga nu geen lastige vragen stellen: Frank ziet het, hoort het en weet het. Dat is voldoende voor Frank...mooi toch ?

Gr Hans


Helemaal goed, Frank ziet het en dus is het goed voor hem!!!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

Ik heb de verschillen die er wel zijn omdat ik weet dat 1 kabel beter is dan de andere nooit verder getest. Ik zal daar binnenkort eens mee beginnen.  Foto's geven nooit die verschillen waar, te lage resolutie, andere opslag en van tv kun je geen goede foto's maken.

nb: het grappige is wel dat 2 onafhankelijke testen allebei met eenzelfde kabel komen als zijn erg goed, de supra.
(en de negatievelingen zullen nu wel weer zeggen dat dat bedrijf flink meebetaald heeft.....)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

EJ

Grappig dat je zegt dat foto's te lage resolutie hebben. Het beschrijft prima waarom jij de verschillen ziet.

En ja, de test was niet echt onafhankelijk, dat weet jij ook wel.

B.

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 20:44:46

nb: het grappige is wel dat 2 onafhankelijke testen allebei met eenzelfde kabel komen als zijn erg goed, de supra.
(en de negatievelingen zullen nu wel weer zeggen dat dat bedrijf flink meebetaald heeft.....)

Met dit soort reacties kan ik het dus echt niet laten om steeds weer op je te blijven reageren...

Een gegeven is toch dat de MEESTE reviewers gesponsord worden en DUS een positieve uitslag MOETEN geven?
Ik wil onafhankelijke testen zien met degelijke testopstellingen. Wat jij een goede test noemt is exact dit:

Kabel A: goed, veel detail.
Kabel B: minder goed, minder detail.

Jij vind dit een goede test, maar ik niet. Wat heeft dit nu weer met negatievelingen te maken? :notify:  

PS: Onze forumbeheerder Frank ziet geen verschillen tussen 1,5 meter kabels. Je kent zijn beroep, neem ik aan?


B.

Frank, is jouw referentie serieus de Pana uit je sig met een 1024 x768 reso?

Ben je echt niet sarcastisch bezig nu?

Kjelt

Quote from: frank2 on April  2, 2012, 20:44:46
Ik heb de verschillen die er wel zijn omdat ik weet dat 1 kabel beter is dan de andere nooit verder getest.
Hoe weet je dat, heb je thuis ook die meetapparatuur van 2 ton staan die nodig is om uberhaupt verschillen tussen HDMI kabels aan te tonen?
Hoe lang zijn die HDMI kabels?
Heb je ruis of helemaal geen beeld bij de ene kabel?
:baaa:

frank2

Ik kijk met mijn ogen naar een tv beeld. Maar laten we wel wezen de verschillen zijn ook niet enorm te noemen maar zeker zichtbaar, daar heb je echt geen meetapp. voor nodig dat kun je zien! Zelfs op mijn HD Ready tv! (wel gekalibreerd)
Maar je hoeft de testen niet te geloven, maar ze zijn echt wel onafhankelijk, maar dat zal ook wel met testapp. gemeten moeten worden of bij de notaris neergelegd moeten worden enz. plus onafhankelijke waarnemers enz.   

Voor mij dus duidelijk. Verder reageer ik hier niet meer heeft namelijk geen zin.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren