Het Anthem AV-receiver topic (MRX300/500/700)

Started by drees62, March 22, 2012, 16:55:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drees62

Om de (gebruikers-) ervaringen met de AV receivers van dit betrekkelijk nieuwe merk uit Canada (uit de stal van Sonic Frontiers) gemeenschappelijk te delen heb ik dit topic aangemaakt.

Website: www.anthemav.com
NL-importeur: www.musicalreality.nl

Deze receivers, die alleen in het zwart leverbaar zijn, verschillen onderling op de volgende punten:

MRX 300:   80 Watts per channel
MRX 500: 100 Watts per channel + 2 USB inputs + internetradio
MRX 700: 120 Watts per channel + 2 USB inputs + internetradio + HD Radio + ringkerntrafo

Wat kunnen/hebben ze allemaal:

HIGHLIGHTS
Anthem Room Correction (ARC)
A very beefy amp – more 'real' power than the competition!
Dual-processor audio DSP
Video Conversion from Composite Video and Component Video to HDMI
Scaling up to 1080p60
1080p24 mode
Dolby Volume
AM/FM Tuner
3D Support via software upgrade
Weight (unpacked): 15.2 kg/15.6 kg/16.1 kg
DECODING
Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus
Dolby Digital EX
DTS-HD Master Audio
DTS-ES (Matrix, Discrete)
DTS 96/24
LISTENING MODES
AnthemLogic-Music
AnthemLogic-Cinema
Dolby Pro Logic IIx (Movie, Music, Game)
Dolby Pro Logic IIz
DTS Neo:6 (Music, Cinema)
Dolby Virtual Speaker (Wide, Reference)
All Channel Stereo
Dolby Digital EX
INPUTS
4 HDMI Inputs
Analog Video Inputs: 4 Composite + 3 Component
Digital Audio Inputs: 2 Coaxial + 3 Optical
7 Stereo Analog RCA Inputs
HDMI On-Screen Display – setup, video adjustments, status, song navigation
CUSTOM INSTALLATION
IR Input
IR Emitter Output
Trigger Output
Second Zone
RS-232 Control
ADDITIONAL FEATURES
Video Configuration Memorized by Source
Dolby Headphone
Backlit Remote Control
Sidemount Rack Kit (sold separately)
WARRANTY
3 years
1 year on Remote Control
D I M E N S I O N S ( a l l m o d e l s )
Height ............................................................................ 16.4 cm
including feet (4 rack units)
Width ............................................................................. 43.9 cm
Depth ............................................................................. 39.0 cm

Alle drie modellen beschikken dus over ARC (Anthem Room Correction) een tegenhanger van het bekendere Audyssey inmeetsysteem.
Dit doe je middels een stukje bijgeleverde software en een gecalibreerde microfoon met statief via je eigen PC/laptop.
Om dit te kunnen benaderen heb je wel een verloopstekker nodig (USB to serial), die kun je van je dealer lenen of voor een paar tientjes zelf aanschaffen.

Een mooie uitleg van dit Anthem Room Correction vind je op de site van deze (Belgische) dealer:
http://www.klinktbeter.be/index.php/anthem/room-correction
Informatie over het inregelen met de nodige schermafdrukken kun je hier vinden:
http://www.hometheaterhifi.com/surround-sound-processors/343-a-secrets-ssp-review.html?start=1

USB to serial adapters die in ieder geval goed werken zijn:
- Keyspan usa-hs19 (aanbevolen door Anthem)
- Sweex (Item number: CD005)

De laatste software voor deze receivers vind je hier: http://www.anthemav.com/support/latest-software

Filmjes van voor- en achterkant en inside:
- MRX300: http://www.youtube.com/watch?v=idhxqaC_YTI
- MRX500: http://www.youtube.com/watch?v=Ko2TLqabsOk
- MRX700: http://www.youtube.com/watch?v=8yJVUUbtQjI


Reviews:
MRX 700: http://www.homecinemachoice.com/news/article/anthem-mrx700-review/9807
MRX 700: http://hometheaterreview.com/anthem-mrx-700-av-receiver-reviewed/
MRX 700: http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/receivers/anthem-mrx-700--949073/review
MRX 700: http://www.soundandvisionmag.com/article/test-report-anthem-mrx-700-av-receiver

MRX 500: http://www.hometheaterhifi.com/receivers/receivers-reviews/anthem-mrx-500-71-av-receiver.html
MRX 500: http://canadahifi.com/index.php/anthem-mrx-500-av-receiver/

MRX 300: http://www.hometheaterhifi.com/receivers/receivers-reviews/anthem-mrx-300-71-av-receiver.html
MRX 300: http://www.hometheater.com/content/anthem-mrx-300-av-receiver





drees62

De mijne (MRX 500) wordt morgenmiddag door de dealer ingeregeld/-gemeten  ;)

De eerste ervaringen zal ik hier z.s.m. posten.

edit 01-04-2012:
Hier dan de beloofde schermafdrukken van het inmeten van ARC in mijn luisterruimte. Rood is dus gemeten, blauw de target en groen de gecalculeerde, gecorrigeerde waarde die in je receiver wordt geladen.
Voordeel van ARC is wel dat de berekeningen op je PC worden gedaan en dat het in no-time klaar is.

Mijn probleemgebied van 36 Hz komt weer genadeloos naar voren, maar ARC weet hier dus wel weg mee 
Ook mijn surrounds hebben schijnbaar dus een forse piek rond de 150 Hz, na inmeten zo goed als weg.

Met betrekking tot de sub doet ARC ook heel goed werk bij die piek van 36 Hz, ben benieuwd hoe dat gaat als ik hier over ruim een week 2 resonators (basstraps) heb staan die speciaal gemaakt en getuned zijn op die 36 Hz. 



Qlivian

leuk zo'n topic , ga ik zeker volgen. Want ik was ook al van plan een van de receivers aan te schaffen. Ook door een dealer aan geraden.

Graag hoor ik je bevindingen als alles mooi is ingesteld Drees.

ps: Ik vind de achterkant nog mooier dan de voorkant :turn:
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

Maro

Ben benieuwd...Al zal zo'n ervaring met de nodige subjectiviteit tot stand gaan komen natuurlijk. :P

Quote from: Qlivian on March 22, 2012, 17:09:55

ps: Ik vind de achterkant nog mooier dan de voorkant :turn:

Dat kan ook gauw... ;D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

drees62

#4
Quote from: Maro on March 22, 2012, 17:43:16
Ben benieuwd...Al zal zo'n ervaring met de nodige subjectiviteit tot stand gaan komen natuurlijk. :P

Tuurlijk, je denk toch niet dat we hier enige objectiviteit de hoek om laten komen  ;D ;)

En mooi zijn ze idd niet, maar ze hebben andere kwaliteiten   :D
Al valt het in het echie wel enigszins mee  ;) 8)

kermy

Jij houdt woord, een eigen Anthem topic.

Vandaag even naar Zwaard hifi geweest, de nieuwe is besteld.
Wanneer hij er is zou Michel Zwaard hem om komen ruilen en gelijk eens luisteren waar ik nu zo enthousiast over ben.
De andere mag zolang blijven staan.

Met vriendelijke groet,

Kermy

twani

Quote from: drees62 on March 22, 2012, 17:57:18
Tuurlijk, je denk toch niet dat we hier enige objectiviteit de hoek om laten komen  ;D ;)

En mooi zijn idd niet, maar ze hebben andere kwaliteiten   :D
Al valt het in het echie wel enigszins mee  ;) 8)
Ze zijn anders en daarom vind ik ze zeker stijl hebben. Het uiterlijk lijkt een beetje uit de prof/studio hoek te komen, best gaaf eigenlijk..
Mooi weet ik niet....gaaf? jazeker!

skyfox

Op termijn ben ik in de markt voor een nieuwe receiver. Een Anthem MX300 heeft dan zeker mijn interesse! Ben heel benieuwd naar de resultaten van ARC t.o.v. Audessy.

Echt heel mooi vind ik het ding niet, maar het heeft wel wat. Het is duidelijk wat anders dan de gemiddelde receiver die je tegenwoordig in de winkel vind.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen met het apparaat!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FvP

We hebben de MRX500 en MRX700 staan op een Klipsch Reference II set en de nieuwe Klipsch Gallery set.

Wat opvalt aan beide is dat ze zelfs in stereo of met meerkanaals muziek ook hun mannetje kunnen staan: geen luistermoeheid en een verfijnd geluid voor z'n geld.
Zo hadden we een klant die hier uren naar sacd's heeft geluisterd tijdens een opendeur op de MRX500 via een oppo aangesloten via HDMI.
Allemaal complexe klassieke muziek die heel snel een mindere set door de mand laat vallen (o.a. koor) maar de MRX500 bleef heel de tijd overeind.

Veel surround receivers in die prijsklasse blinken enkel uit in surround en niet in stereo.

drees62

Quote from: Klinkt Beter on March 23, 2012, 08:36:42
We hebben de MRX500 en MRX700 staan op een Klipsch Reference II set en de nieuwe Klipsch Gallery set.

Wat opvalt aan beide is dat ze zelfs in stereo of met meerkanaals muziek ook hun mannetje kunnen staan: geen luistermoeheid en een verfijnd geluid voor z'n geld.
Zo hadden we een klant die hier uren naar sacd's heeft geluisterd tijdens een opendeur op de MRX500 via een oppo aangesloten via HDMI.
Allemaal complexe klassieke muziek die heel snel een mindere set door de mand laat vallen (o.a. koor) maar de MRX500 bleef heel de tijd overeind.

Veel surround receivers in die prijsklasse blinken enkel uit in surround en niet in stereo.

Leuk om jullie ook hier te zien in dit topic. Zag op jullie site dat de Sweex USB to serial adapter ook probleemloos werkt met de Anthem. Ik zal in de openingspost een lijstje op gaan nemen met adapters die in ieder geval werken. Heb je misschien het typenummer van de Sweex voor mij?

alexander2

ik loop al maanden te roepen Anthem Anthem en nu eindelijk. :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

FvP

Quote from: drees62 on March 23, 2012, 08:46:44
Leuk om jullie ook hier te zien in dit topic. Zag op jullie site dat de Sweex USB to serial adapter ook probleemloos werkt met de Anthem. Ik zal in de openingspost een lijstje op gaan nemen met adapters die in ieder geval werken. Heb je misschien het typenummer van de Sweex voor mij?

Deze werkt:
http://www.sweex.com/en/assortiment/connectivity/converters-data-linking/cd005/

o.a. te koop bij alternate

Qlivian

Quote from: Klinkt Beter on March 23, 2012, 08:36:42
We hebben de MRX500 en MRX700 staan op een Klipsch Reference II set en de nieuwe Klipsch Gallery set.

Wat opvalt aan beide is dat ze zelfs in stereo of met meerkanaals muziek ook hun mannetje kunnen staan: geen luistermoeheid en een verfijnd geluid voor z'n geld.
Zo hadden we een klant die hier uren naar sacd's heeft geluisterd tijdens een opendeur op de MRX500 via een oppo aangesloten via HDMI.
Allemaal complexe klassieke muziek die heel snel een mindere set door de mand laat vallen (o.a. koor) maar de MRX500 bleef heel de tijd overeind.

Veel surround receivers in die prijsklasse blinken enkel uit in surround en niet in stereo.

Wat doet het hem dan dat de Anthem zijn mannetje staat of mooi in stereo is. Is dat dan gewoon de technologie, of de kwaliteit van de voeding ofzo die genoeg power leverd?

Ik heb zelf een set usher cp6311 staan en luister ook veel stereo. Maar wil vooral bij surround blijven omdat ik daar gewoon van hou. Maar deze speakers vragen wel vermogen, wat denk jij hierover dan.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

FvP

Net een nieuwe foto gemaakt van onze MRX cinema. Plasma naar achter gezet zodat er meer ruimte vrijkomt op het meubel voor andere toestellen.



De MRX500 en MRX700 naast mekaar. De kleine vloerstaanders (Klipsch Reference II RF-62 II) op de MRX500, de Gallery speakers die op het teak meubel staan op de MRX700.   

drees62

Nadat de Anthem MRX 500 ingemeten was met behulp van het ARC-systeem (overigens goed zelf te doen) heb ik, ondanks het mooie weer, veel geluisterd/gekeken dit weekend.
Zal er binnenkort uitgebreider op terugkomen in de 2e post van dit topic die ik wil gebruiken voor (tips en trucs voor) het ARC-systeem maar ik ben figuurlijk van de stoel gevallen. Dit systeem is weergaloos en doet iets wonderbaarlijks met het geluid in je ruimte. Daarbij worden echt alle pijnpunten (pieken en dalen) aangepakt.
Zonder het leven er uit te halen en gekke dingen te doen in het hoog (boven de 5 kHz doet het niks) krijg je het gevoel er echt bij te zijn.
De Audessey-versie op mijn Marantz SR-8001 ging bijvoorbeeld 9 dB bijplussen in de hogere regionen, niet om aan te horen. Hoog was en is hier prima voor elkaar. Voor die tijd dacht ik dat ik er bij aanwezig was, nu ben ik er echt live bij. Talloze kippenvelmomenten bewezen mij dat we het hier over iets bijzonders hebben. Omdat ARC ook je sub inmeet (per meetpunt krijgt elke speaker 8 behoorlijke sweeps voor zijn kiezen  ;D) maakt het een AntiMode (die overigens bij mij weinig tot geen effect sorteerde) bijvoorbeeld helemaal overbodig.
En omdat je de hele set (statief, gecalibreerde microfoon, kabels en software) erbij koopt/krijgt kun je zo vaak opnieuw meten als je wilt. Maar dat is eigenlijk alleen maar nodig als je iets verandert in apparatuur en/of luisterruimte.

Binnenkort meer met grafieken voor en na de meeting!

StefaanD

Anthem receivers de laatste tijd ook met belangstelling gevolgd maar voor mij vallen ze helaas wel af. Geen multi-channel analoge inputs voor een receiver in deze prijsklasse is toch wel een gemis.

En om dan maar door te gaan naar de AVM 50v is me qua prijs een stuk te hoog gegrepen.

Jammer maar helaas. Blijf dit draadje verder wel met belangstelling volgen. Vooral de mogelijkheden van ARC lijken me héél verregaand vergeleken met wat Audissey vermag. Natuurlijk zal dat ook voor een deel de hogere prijs van de Anthem receivers verklaren.

evilniek

Quote from: StefaanD on March 25, 2012, 21:09:35
Anthem receivers de laatste tijd ook met belangstelling gevolgd maar voor mij vallen ze helaas wel af. Geen multi-channel analoge inputs voor een receiver in deze prijsklasse is toch wel een gemis.

En om dan maar door te gaan naar de AVM 50v is me qua prijs een stuk te hoog gegrepen.

Jammer maar helaas. Blijf dit draadje verder wel met belangstelling volgen. Vooral de mogelijkheden van ARC lijken me héél verregaand vergeleken met wat Audissey vermag. Natuurlijk zal dat ook voor een deel de hogere prijs van de Anthem receivers verklaren.

Waarom heb je persè MCh-inputs nodig dan?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

StefaanD

Gisteren eens het verschil gehoord digital en analoog met een Oppo BDP-95 analoog aangesloten op een Sunfire processor en het verschil was verbazingwekkend groot. Had eerlijk gezegd geen dergelijk verschil verwacht, vandaar dus.

Former member 78

Quote from: StefaanD on March 25, 2012, 22:26:04
Gisteren eens het verschil gehoord digital en analoog met een Oppo BDP-95 analoog aangesloten op een Sunfire processor en het verschil was verbazingwekkend groot. Had eerlijk gezegd geen dergelijk verschil verwacht, vandaar dus.

Nu het zelfde met een Anthem doen ;)


Peerless Monster

Quote from: StefaanD on March 25, 2012, 22:26:04
Gisteren eens het verschil gehoord digital en analoog met een Oppo BDP-95 analoog aangesloten op een Sunfire processor en het verschil was verbazingwekkend groot. Had eerlijk gezegd geen dergelijk verschil verwacht, vandaar dus.

Is dat de Sunfire proc van Thommie?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

StefaanD

Dat is'em helemaal inderdaad, vermoed dat je deze kent ?  :bigsmile:

Die versterker mag er ook wezen 5 x 300 W puur.

Joris1971

Ik vind het uiterlijk vd recieven verre van mooi, doet me aan Marantz denken.

Zonde van al die logo's op de bovenrand...
Buiten dat,die gekleurde luidspreker terminals  :-X

StefaanD

Marantz receiver, toch zeker de SR7005 is toch een toonbeeld van eenvoud op het frontpanel.

Nu ja uitzicht is één maar veel belangrijker is wat vermag deze qua geluidsbeeld ... om maar eens een open deur in te trappen  ;)

high-q

Ik vind de MRX-700 qua uiterlijk nog wel meevallen. Daarnaast gaat het licht toch uit als die in gebruik is  ;D
Voor een toekomstige upgrade ben ik ook wel benieuwd hoe die bijvoorbeeld presteert t.o.v. de Arcam AVR-600.
Lees er eigenlijk alleen maar goeie dingen over.

Onlangs bij een forumlid een D2V mogen bewonderen, klonk fantastisch!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge