Author Topic: Hulp bij vinden oorzaak opgeblazen eindtrap  (Read 2506 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jossie

• full member
  • Trade Count: (0)
  • Woonkamer HT!
Re: Hulp bij vinden oorzaak opgeblazen eindtrap
« Reply #25 on: March 19, 2012, 22:41:14 »
Kun je je nog herinneren of deze module heet was toen je 'm er uit haalde? Of heb je een tijd gewacht met openmaken? Het feit dat je niks hoorde tijdens de testtonen uit deze versterker kan betekenen dat er kortsluiting was of dat de versterker al in de beveiliging hing door het uitgangsrelais open te zetten. In het laatste geval, wat ik verwacht, ligt de oorzaak intern in de versterker. Dan is bijna elk onderdeel op de print de mogelijke oorzaak. Eindtorren zomaar vervangen kan de oplossing zijn maar net zo goed niet. Niet aan beginnen, ze kosten zo 60 euro samen als ik ff snel tel in de link.

Je hebt niet toevallig aan de instelpotmeter van de ruststroom zitten draaien tijdens je soldeersessie met je vrind?

Offline MT

• New member
  • *
« Reply #26 on: March 20, 2012, 10:24:36 »
De versterker wordt sowieso vrij warm, maar het is mij niet specifiek opgevallen dat deze module heter was dan de rest. Daarbij heb ik inderdaad even gewacht met demonteren. Kon ook niet anders omdat de versterker niet zo makkelijk naar voren te krijgen is, vanwege alle aansluitingen.

Tijdens de 1e serie testtonen hoorde ik op dit kanaal inderdaad niets, maar de anderen wel. Pas na de 2e serie testtonen ging het echt mis.
Ik had daarbij niet het idee dat de versterker in zijn beveiliging sprong, of het is dat ik de versterker zelf vrij snel uit had gezet.

We zijn van de instelpotmeter(s) afgebleven. Ik wil ook niet zomaar onderdelen gaan vervangen, want dat is geen garantie omdat het probleem misschien ergens anders vandaan komt. Hetzelfde geldt voor vervanging van de gehele module.
B&W 802D, B&W HTM1, B&W DS3, REL Stadium III

Offline jossie

• full member
  • Woonkamer HT!
« Reply #27 on: March 20, 2012, 14:52:42 »
Voor zover ik het schema zie is elke eindtrap apart beveiligd. Als andere kanalen nog werken kan deze al wel in de beveiliging hebben gestaan met DC op de uitgang of vanwege kortsluiting of oscillatie. Het zou ook kunnen dat bij aansprekende beveiliging de hele versterker zichzelf mute maar dat denk ik niet.

Maar ja, je moet wat...

Als ik de foto's bekijk zie ik twee uitgebrande transistoren en het lijkt ook of er een printbaan is verbrand (?). Die diode is visueel niet kapot, en dat is ie ook niet denk ik. Mijn inschatting is dat twee transistoren zijn overleden en verder (bijna) niks. Er zit een SOA beveiliging in de eindtrap die bij kortsluiting moet ingrijpen. Dat kan het dus eigenlijk niet geweest zijn. Blijft over een spontane oscillatie van de eindtorren door een ander defect onderdeel op de eindprint (kan ook uit de voortrap komen maar daar zou de beveiliging op moeten ingrijpen) of een defect/gewijzigd ruststroomcircuit waardoor de eindtrap thermisch er vandoor is gegaan (in het schema staat een potmeter getekend maar ik zie 'm nergens op de print ?). In beide gevallen is een nieuwe module afdoende.

No guts no glory!

Of natuurlijk alles naar Elst brengen met een hogere rekening.

Offline MT

• New member
  • *
« Reply #28 on: March 20, 2012, 19:57:39 »
Thx voor je antwoord Jossie, jij hebt er verstand van :clapping: 
Helaas zal een definitieve oorzaak alleen door een expert gemeten moeten worden en anders blijft het gokken.

Omdat ik niet kan bepalen wat er allemaal kapot is gegaan en ik ook geen onderdelen blindelings ga vervangen en liever de gehele versterker niet (voor mij ver) weg wil brengen, rest mij het volgende;
Waar het mij om gaat is dat het zo goed als zeker is dat het probleem zich geïsoleerd op deze module heeft voorgedaan zodat vervanging van de module, dus zonder verdere mogelijke gevolgen, het probleem oplost.

Is dat het geval of adviseer je toch een volledige check in Elst (van combi voor- en eindversterker zelfs misschien)

Offline jossie

• full member
  • Woonkamer HT!
« Reply #29 on: March 20, 2012, 20:48:47 »
Ik kan je een heel eind helpen maar jij moet kiezen:

Lage kosten met hoog risico  ::)

Hoge kosten met laag risico  :(

Helaas kun je niet kiezen voor:

Lage kosten met laag risico  :crazy:

Offline jossie

• full member
  • Woonkamer HT!
« Reply #30 on: March 21, 2012, 10:50:44 »
Woon je in de buurt van Delft?

Offline MT

• New member
  • *
« Reply #31 on: March 21, 2012, 13:28:54 »
Ik woon helemaal aan de andere kant van het land: Emmen
Als je eens in de buurt bent, kom gerust een bakkie doen :coffee:

Het was een moeilijke beslissing, maar ik heb besloten om toch mijn beide versterkers te repareren en service-n door Audi Service. De P7 is ook al 10 jaar oud, dus alles nameten en eventueel ook recappen mag dan wel. Omdat we de oorzaak niet definitief achterhaald hebben, leek dit mij het beste. Kost wat, maar dan kan ik wel weer vooruit.

Nu maar hopen dat de oorzaak toch niet via een extern oorzaak is opgetreden, zodat ik straks voor hetzelfde probleem sta... :crazy: (Al heb ik tot dusver geen reden kunnen bedenken)

Een vriend van me, die in Utrecht werkt, laat ik zowel de AV9 als P7 meenemen om via hifi studio Wilbert, de apparaten naar Audio Service in Elst te laten brengen. AS haalt en brengt wekelijks apparatuur via dealers en dit is dan een handige oplossing.

Offline jossie

• full member
  • Woonkamer HT!
« Reply #32 on: March 21, 2012, 14:28:04 »
Goed plan. Benieuwd naar het resultaat. :thumbs-up:

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk