Hoeveel PenAudio luisteraars in dit Forum?

Started by bezoeker, March 13, 2012, 15:08:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bezoeker

Volgens mij hebben op dit moment zowel Rinsma Hifi als Audio Artistiek een set staan. Bel wel ff voor de zekerheid :)
Ze zijn in ieder geval verkrijgbaar in Nederland want ik heb ze gezien en gehoord!

bezoeker

Op de facebookpagina van Penaudio las ik zojuist dat er een nieuw model Charisma aan komt! Ben benieuwd!

Alco

#27
QuoteOp de facebookpagina van Penaudio las ik zojuist dat er een nieuw model Charisma aan komt! Ben benieuwd!
Goh, ja... ik lees 't nu ook, Dennuz! :) Ben ook wel benieuwd.

De Charisma was/is de mooist klinkende kleine speaker die ik de afgelopen pakweg 25 jaar heb mogen beluisteren, dus als de nieuwe nog beter wordt... dan kan ik 'm misschien maar beter niet gaan beluisteren.  ;)

Wat ik me nu trouwens wel afvraag is: waarom Penaudio met een mk2 Charisma op de markt komt. 
Aan de ene kant kan ik 't begrijpen omdat de Charisma een geweldige speaker is, en ik gok de best/meest verkochte Penaudio speaker tot nu, maar Penaudio heeft voor iets meer geld nog niet zo heel lang geleden de Cenya geïntroduceerd.
Ik vraag me dan af of de Cenya misschien niet dezelfde verwachtingen heeft opgeleverd als destijds de Charisma.  :unsure:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bezoeker

Volgens mij heb ik ook eens gelezen dat Cenya de opvolger van de charisma moest worden. Blijkbaar heeft dat de verwachtingen inderdaad niet gebracht.

Dus het wil mij ook mij niet geheel aan het idee ontrekken dat dit een commerciele stap is. Maar aan de andere kant ook positief. Het merk zit niet stil en weet zich blijkbaar in deze economische tijden ook door te ontwikkelen. Dat is altijd goed. Zeker voor zo`n klein bedrijf.

Ik ben in ieder geval benieuwd!

Alco

#29
QuoteVolgens mij heb ik ook eens gelezen dat Cenya de opvolger van de Charisma moest worden
Goed nieuws is, dat de Charisma sinds een maandje of 2 weer opnieuw is uitgebracht! :worship:
(met een andere tweeter zo te zien)

(al denk ik dat het ook wel verleidelijk is om dan voor 'iets meer' voor een Cenya te kiezen)  :sigh:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

musfed

Blijft een briljant kleine speaker om te zien en te beluisteren. Zeer hoge waf bij ons in huis.
Dutch & Dutch 8c's


Alco

#32
Inderdaad een erg fraaie speaker, in alle opzichten.
Ik dacht overigens heel lang dat de Charisma (en Rebel) veel ruimte om zich heen nodig hadden.
Dat valt me echter reuze mee! :smile:
Heb ze jaren geleden, diverse keren mogen beluisteren bij Rinsma HiFi in verschillende luisterkamers.
Daar stonden ze altijd 'midden' in de kamer.
Zelf heb ik de Rebel 3's nu zo'n 35/40cm van de achterwand staan en vind 't super klinken. 

Het online HiFi magazine Tone Audio is wel erg enthousiast over de prachtige Cenya's:

http://www.tonepublications.com/review/penaudio-cenya-speakers/



Voordeel van de Cenya is dat deze iets breder is (16,5cm), dan de erg smalle Charisma en Rebel.
Laatstgenoemden zijn slechts 14cm breed, waardoor het erg lastig is een 'passende' stand erbij te vinden.
De meeste stands hebben een bovenplateau hebben die breder is dan 14cm.
Bij de Cenya heb je (althans visueel gezien) dus meer keuze in matchende stands.

Één van de weinige serieuze stands met een bovenplateau smaller dan 14cm is deze PMC Twenty:  :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

Quote from: Alco on November 23, 2013, 12:12:14
Inderdaad een erg fraaie speaker, in alle opzichten.
Ik dacht overigens heel lang dat de Charisma (en Rebel) veel ruimte om zich heen nodig hadden.
Dat valt me echter reuze mee! :smile:
Heb ze jaren geleden, diverse keren mogen beluisteren bij Rinsma HiFi in verschillende luisterkamers.
Daar stonden ze altijd 'midden' in de kamer.
Zelf heb ik de Rebel 3's nu zo'n 35/40cm van de achterwand staan en vind 't super klinken. 

Het online HiFi magazine Tone Audio is wel erg enthousiast over de prachtige Cenya's:

http://www.tonepublications.com/review/penaudio-cenya-speakers/



Voordeel van de Cenya is dat deze iets breder is (16,5cm), dan de erg smalle Charisma en Rebel.
Laatstgenoemden zijn slechts 14cm breed, waardoor het erg lastig is een 'passende' stand erbij te vinden.
De meeste stands hebben een bovenplateau hebben die breder is dan 14cm.
Bij de Cenya heb je (althans visueel gezien) dus meer keuze in matchende stands.

Één van de weinige serieuze stands met een bovenplateau smaller dan 14cm is deze PMC Twenty:  :)


afwerking plak laminaat? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Alco

#34
Quoteafwerking plak laminaat? :D
Ech nie! :tongue2: :D De afwerking is erg fraai, en veel van de modellen zijn verkrijgbaar in bijzondere fineersoorten.
(iets wat ik ook waardeer in speakers van Neat overigens. Bij veel merken houd 't na kersen, maple en zwart wel op) :bored:

Penaudio's zijn naast de genoemde versies ook in deze kleuren verkrijgbaar:
(als ik me niet vergis zonder meerprijs)

walnut

light-oak

rowan

zebrano


Als 't meezig krijg ik a.s. woensdagavond (na lang wachten) een mooi setje in light-oak. :happy:
(heb ze vanmiddag in de winkel zien staan, in een houten krat, i.p.v tot voor kort in een doos)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

Hallo Alco,

Hoe bevallen de Rebels nu, na zo lang twijfelen?

Tip: als je zo nu en dan toch eens via de koptelefoon moet luisteren dan is een AudioQuest Dragonfly zeer aan te raden  :music:. Lang was het luisteren via laptop en koptelefoon geen pretje. Met de Dragonfly zet ik de koptelefoon niet meer zo snel af. Al blijven de Rebels favoriet!

Groet,
Jaap

Groet,
Jaap

Alco

#36
QuoteHallo Alco,

Hoe bevallen de Rebels nu, na zo lang twijfelen ?
Hallo Jaap,

De Penaudio's bevallen me nog uitstekend. :) 

Ik hou persoonlijk niet zo van muziek luisteren via een koptelefoon. (en heb ook geen laptop)

Ondanks dat ik in een redelijk gehorig appartement woon is een koptelefoon voor mij niet echt nodig, want de Penaudio + Sonneteer combi klinkt ook ook op bescheiden/late night volume erg fraai. :smile:

De klank/muziek blijft de aandacht trekken, en de belangrijke aspecten blijven overeind.
Het ruimtelijke plaatje, de enorme openheid, het kleinste detail, etc. Het blijft ook op bescheiden volume overeind, en zorgt ervoor dat het heerlijk ontspannen luisterd en makkelijk is om te volgen.

Wat ik ook opvallend vind aan de Penaudio's is de enorme spreiding.
Ze klinken inderdaad het best als ze iets meer dan gemiddeld ingedraaid staan.

Voor mijn relatief bescheiden woonkamer (24 m2) voldoen ze uitstekend.

Gebruik(te) jij ook een Sonneteer versterker op je Rebels, Jaap ?

Groet,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

Dat klopt, een Alabaster. Maar ik heb niet het idee dat daar de winst zit. De magie zit voor mij in de speakers en inderdaad ook als ze heel zacht staan.

Wat de koptelefoon betreft ben ik het met je eens. Ik luister liever naar de speakers, maar dat gaat niet altijd. En dan blijkt de Dragonfly een uitkomst. Overigens was ik dit weekeinde op het Hifi event in Kootwijk. Het mooiste geluid dat ik daar gehoord heb kwam uit een Marantz 6005 CD-speler met Grado 225 koptelefoon. Een relatief goedkoop setje. De top Sennheiser koptelefoon met idem dito koptelefoonversterker klonk op geen enkele manier bijzonder. Het kan natuurlijk gelegen hebben aan de CD's. Bij de stand met de 6005 en de Grado's ging het om de verkoop van high-end effect CD's. Dat effect was in iedergeval aanwezig. Overigens heb ik ter plekke een Sennheiser 558 aangeschaft om eens een open koptelefoon te proberen. Mooie aanbieding en er vielen geen vergelijkbare Grado's te testen.

Groet,
Jaap

Alco

Ik las vanmorgen (op de Facebook pagina van Penaudio) dat binnenkort een Rebel 4 aan komt. :smile:

(quote:"Penaudio will be in High End Munich 2014 show 15th-18th May in booth A02.
We are launching new Charm and Rebel Four there!"
)

Ben wel benieuwd in welke zin deze anders/beter is dan de Rebel 3.
(hopelijk ook eindelijk in een net iets bredere kast, zodat men vrijer is in de keuze qua stands, maar ik verwacht 't niet)

Hoorde trouwens onlangs dat er een tijdje geleden een ingeruild setje Charisma's te koop hebben gestaan, bij een groot warenhuis, 10 minuten lopen bij mij vandaan, op de audio-afdeling (waar tevens stofzuigers e.d. worden verkocht) voor maar 900,- euri p.p. incl. de bijhorende Penaudio stands!!  :blink: :omg: :happy:

Niet echt een plek waar ik dergelijke speakers zou verwachten.
Uiteraard zijn ze inmiddels al verkocht... helaas. :unhappy:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

#39
Ik begrijp de volgorde van de Penaudio Rebel modellen niet helemaal meer geloof ik...

De Rebel die ik heb is de Rebel 3. Nu is er onlangs een nieuw model uitgekomen,...de Rebel 2 ?! :unsure:
(wel met een iets bredere kast, waardoor de keuze in (visueel) passende stands groter is geworden) :)

Al met al vind ik dat Penaudio inmiddels een mooie lijn speakers heeft: http://www.penaudio.fi/3-products/
Vorig jaar is het bedrijf verhuisd naar een nieuw, groter pand, dus blijkbaar gaan de zaken goed.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Jumping Jack

Er staan nu twee advertenties op Hifi.nl voor de Sara S. Mooie speaker om te zien...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Alco

QuoteEr staan nu twee advertenties op Hifi.nl voor de Sara S. Mooie speaker om te zien...
Klopt, erg mooi inderdaad. Onlangs bood de 1e persoon nog een setje Penaudio Charisma's aan, voor een nette prijs.
Ze waren net een jaar oud. Heb er nog op gereageerd, maar...geen reactie terug.  ???

Er staat nog wel een setje Charisma's te koop, maar die zijn me te prijzig en nog aanzienlijk ouder ook.
(al zien ze er nog wel toppie uit)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

Er is een paar Cenya's onderweg vanuit Finland naar mijn adres. Gaat de Rebels vervangen. Ik vind het spannend...

John Aries

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om mijn Rogers te vervangen. De Rebel 3 ziet er erg tof uit, is er iemand op dit forum die deze of andere Penaudios in huis heeft ( liefst in de buurt van Utrecht) waar ik een keer op bezoek mag komen?
SOTA | Lyra | Bryston | Relco

Alco

#44
QuoteEr is een paar Cenya's onderweg vanuit Finland naar mijn adres. Gaat de Rebels vervangen
Wow, nice Jaaptina! :smile:

Een beauty van een speaker.  :wub:

Al heb ik 'm nog niet gehoord, ik verwacht een klank die erg lijkt op de Charisma, alleen met net iets meer body/laag.
Ook heb je met een Cenya meer keuze in (visueel gezien) matchende stands, vanwege de iets bredere kast.
De Rebel en Charisma is met z'n 14cm een pain in de bips, aangezien vrijwel alle stands een bredere bovenplaat hebben.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

#45
De Cenya's zijn binnen!



De Rebels vond ik altijd geweldig klinken. Ik was dus erg nieuwsgierig of de Cenya's duidelijk beter zouden klinken. Tussen verschillende dacs, versterkers of bestanden hoor ik nooit zo veel verschil.

De Cenya's klinken echt fantastisch. Het stereobeeld dat ze neerzetten is veel gedetailleerder. En ze zijn sneller, als ik dat zo mag uitdrukken, daardoor hoor je meer effecten dan voorheen. Natuurlijk is de bas ook een stuk dieper. De klankkleur is vergelijkbaar met de Rebels.
Eerst heb ik een paar uur op stevig volume geluisterd. Zowel klassiek als ruige muziek klinkt prachtig. Het klinkt zo goed dat ik hele albums heb uitgeluisterd. Gisteravond wat avond muziek op laag volume geluisterd. Ook dan is het verschil duidelijk. Ik ben wel iemand die graag a/b vergelijkt, maar dat is niet nodig. Ik ben overtuigd. :smile:


Cylon

Quote from: John Aries on December 27, 2014, 00:28:25
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om mijn Rogers te vervangen. De Rebel 3 ziet er erg tof uit, is er iemand op dit forum die deze of andere Penaudios in huis heeft ( liefst in de buurt van Utrecht) waar ik een keer op bezoek mag komen?

Ik heb net een setje Rebel 3's staan. Ze spelen mijn Dyn's op het gebied van dynamiek en diepte in het geluidsbeeld compleet weg. Iets wat ik totaal niet had verwacht.  :wacko:

Je bent vrij om een keer te komen luisteren, echter is Groningen niet bepaald om de hoek!

Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

mijkie

dit zijn echt mooie speaker(tjes), heerlijke sound, ruimtelijk en muzikaal !!

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Alco

#48
Kan 't er alleen maar mee eens zijn, Mijkie...
Ik zie trouwens dat er momenteel een setje Charisma's te koop staan op MP.
...'t jeukt wel een beetje, maar... ik doe 't maar niet. :lookaround:

De Rebel's komen klankmatig aardig in de buurt van de Charisma's. De Charisma's hebben alleen een iets andere (mooiere) woofer, met metalen fasekegel, i.p.v papieren conus. Daardoor is de Charisma nog iets dynamischer, maar er zijn (gelukkig) meer overeenkomsten dan verschillen vind ik, tussen de Rebel en de Charisma.

Wat me wel opvalt en wat ik jammer vind, is dat de site van importeur Riverside Audio verre van up-to-date is. :huh2:
Beetje zonde vind ik persoonlijk, als 2 zulke mooie merken niet de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen.

@Jaaptina:
Even nieuwsgierig, hoever heb jij de Cenya's nu van de achterwand staan ? (gemeten vanaf de achterkant van de speakers)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

De Cenya's staan 60-80 cm uit de wand, afhankelijk of ik alleen thuis ben of niet. Er is wel een probleem. De diepte van mijn huiskamer (in luisterrichting) is maar 3,35 meter. Wanneer ik moderne muziek luister ontstaat er met de Cenya's een basbrom. Die blijkt precies overeen te komen met een halve staande golf van 51hz in een ruimte van 3,35 meter. De Rebels gaan zo diep niet, maar de Cenya wel. De brom hoor ik niet bij klassieke stukken, maar wel bij veel moderne muziek. Hij zit me aardig dwars.
Ik ga kijken of room correction met een deq2496 soelaas biedt.