Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Started by Arend | Homestudio, March 11, 2012, 18:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arend | Homestudio

Quote from: road rebel on June 18, 2014, 07:53:40
Zijn er plannen om de nanoAVR of de 10x10 van minisdp ook van dirac te voorzien?
Het beleid van miniDSP is om geen uitspraken te doen over toekomstige productontwikkelingen, zeker als daar nog geen definitieve beslissingen over zijn gemaakt, voorlopig onbekend dus.

)p(

Na overleg met Arend over mijn mic heb ik Dirac opnieuw ingemeten maar nu nauwkeuriger en met de microfoon recht naar voren ipv omhoog zoals in de dirac handleiding stond. Dit omdat mijn mic on-axis is gecalibreerd.

Het verschil met de vorige meting was subtieler dan ik had verwacht maar zeker nog iets beter. Ter vergelijking heb ik nu ook met behulp van drc-designer de open source drc oplossing van Denis Sbragion ingemeten.

Dirac geeft ook nu meer focus aan de instrumenten en een compacter stereobeeld. Drc met de soft filter klinkt echter veel meer open en heeft ook meer diepte. Ook geef ik aan drc de voorkeur wat betreft muzikale betrokkenheid. Dirac komt mij wat afstandelijker over en ik blijf me wat meer bewust dat ik aan het luisteren ben.

Mijn conclusie na de trial is dan ook dat ik verder ga met Denis Sbragion's drc hoewel Dirac zeker een heel mooie oplossing is. En met de virtuele geluidskaart ook heel flexibel in het gebruik.

De bijgesloten metingen van de linker en rechter speaker zijn met de mic recht vooruit naar het midden tussen de speakers gemaakt. Goed is te zien hoe Dirac de freq van laag tot hoog tussen ongeveer 5 db verschil maximaal houdt.

Cantodea

Quote from: Arend | Homestudio on March 21, 2014, 21:59:35
In de komende weken zullen er twee Dirac Live processors geïntroduceerd worden (door miniDSP geproduceerd):

1. miniDSP DDRC-22D (met digitale in- en uitgangen)

Features
• Dirac Live® @ 96 kHz
• Low power & small form factor
• Floating point DSP Hardware

Hardware
• Analog Devices SHARC DSP
• 32-bit floating point processing
• Stereo digital inputs (AES-EBU/SPDIF/Optical)
• Stereo digital outputs (AES-EBU/SPDIF/Optical)
• ASRC for 20 to 216 kHz input
• Front panel volume control
• IR control with learning feature
• UMIK-1 calibrated USB measurement microphone

Software Control
• Real time live control from DiracLive Calibration Tool Stereo for miniDSP
• Firmware upgradeable
• 4 preset memory store onboard

Power
• Single external 5VDC supply
• Low power (3W) Applications

Applications
• Stereo room correction
• Dual/Single subwoofer tuning
• Studio tuning
• Mobile Audio

2. miniDSP DDRC-22A (met analoge in- en uitgangen)

Features
• Dirac Live® @ 96 kHz
• Low power & small form factor
• Floating point DSP

Hardware
• Analog Devices SHARC DSP
• 32-bit floating point processing
• Stereo analog input (XLR)
• Stereo analog output (XLR)
• 114 dB ADC/DAC converters
• Front panel volume control
• IR control with learning feature
• UMIK-1 calibrated USB measurement microphone

Software Control
• Real time live control from Dirac Live Calibration Tool Stereo for miniDSP
• Firmware upgradeable
• 4 preset memory store onboard

Power
• Single external 5VDC supply
• Low power (3W)

Applications
• Stereo room correction
• Dual/Single subwoofer tuning
• Studio tuning
• Mobile Audio

De prijs is nog niet vastgesteld maar ik verwacht tussen de 900 en 1.000 euro, dit is inclusief software licentie en umik-1 meetmicrofoon. Kortom, voor een relatief zeer bescheiden prijs state-of-the-art correctiefiters toepassen op zowel analoge als digitale 2-kanaals bronnen.

@Arend,

Je kan dus de analoge miniDSP DDRC-22A bvb. gebruiken tussen een phonovoorversterker en een versterker? Wat ik me verder afvraag: ik heb nu DRC op de iMac staan, en heb een keurig filter. Kan ik ditzelfde filter inlezen op de miniDSP DDRC-22A, zonder opnieuw te moeten meten?
Verder zie ik dat de miniDSP DDRC-22A enkel XLR in -en uitgangen heeft, voor mijn versterker geen probleem, maar voor mijn phonovoorversterker wel.. hoe los je dit op?

vgr,
Cantodea
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Arend | Homestudio

Quote from: Cantodea on July 15, 2014, 14:12:37
@Arend,

Je kan dus de analoge miniDSP DDRC-22A bvb. gebruiken tussen een phonovoorversterker en een versterker? Wat ik me verder afvraag: ik heb nu DRC op de iMac staan, en heb een keurig filter. Kan ik ditzelfde filter inlezen op de miniDSP DDRC-22A, zonder opnieuw te moeten meten?
Verder zie ik dat de miniDSP DDRC-22A enkel XLR in -en uitgangen heeft, voor mijn versterker geen probleem, maar voor mijn phonovoorversterker wel.. hoe los je dit op?

vgr,
Cantodea

De DDRC-22A kan je inderdaad tussen een phonovoorversterker en versterker plaatsen, je kan hiervoor een RCA - XLR adapter voor gebruiken zoals bijvoorbeeld deze.

Je kan de reeds gemaakte metingen (projecten / .dprj bestanden) laden in de Dirac Live software die bij de miniDSP processor wordt geleverd. Nadat je een project geladen hebt kan je ook eventuele custom targets laden, vervolgens optimaliseren en opslaan. Dus je hoeft niet opnieuw te meten en aangepaste targets kan je ook gebruiken.

Let wel, de miniDSP Dirac series software is enkel geschikt voor Windows, je zal de project- en targetbestanden dus eerst van je iMac op een Windows PC over moeten zetten en vervolgens de miniDSP processor configureren met de Windows PC, daarna heb je geen PC meer nodig.

Cantodea

Quote from: Arend | Homestudio on July 15, 2014, 21:58:11
De DDRC-22A kan je inderdaad tussen een phonovoorversterker en versterker plaatsen, je kan hiervoor een RCA - XLR adapter voor gebruiken zoals bijvoorbeeld deze.

Je kan de reeds gemaakte metingen (projecten / .dprj bestanden) laden in de Dirac Live software die bij de miniDSP processor wordt geleverd. Nadat je een project geladen hebt kan je ook eventuele custom targets laden, vervolgens optimaliseren en opslaan. Dus je hoeft niet opnieuw te meten en aangepaste targets kan je ook gebruiken.

Let wel, de miniDSP Dirac series software is enkel geschikt voor Windows, je zal de project- en targetbestanden dus eerst van je iMac op een Windows PC over moeten zetten en vervolgens de miniDSP processor configureren met de Windows PC, daarna heb je geen PC meer nodig.
Dank je, Arend. Dat wordt dan weer enkele maanden sparen, waarschijnlijk iets voor volgend jaar.
Misschien dat er tegen die tijd al weer andere producten zijn met Dirac geïntegreerd ?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Arend | Homestudio

#205
Een recente en uitgebreide review van de miniDSP DDRC-22D op Hometheatershack

QuoteConclusions

I can enthusiastically recommend the miniDSP DDRC-22D as a truly Pro-Level DRC offering. The sonic ultra hair-splitters are probably more interested in their own hand-tuning techniques over DRC, but even they enjoy a break once in awhile. For most listeners, miniDSP's DDRC family provides a lot of tweaking flexibility while delivering top-notch results quickly and easily.

Dirac Live with the NSM Model 5 test case could do no wrong. The other test cases might have come closer to perfection with a few more tries. Remember that a better starting point gives better final results. There is no substitute for attention to detail when working with DRC.

But the main point is the bang for the buck that Dirac Live delivers, delivering great sonic results with minimum trouble at a reasonable cost from a company that stands ready to keep you happy.

Read more: http://www.hometheatershack.com/forums/av-receivers-preamps-processors-amplifier-reviews/86129-minidsp-ddrc-22d-dirac-live-24-96-room-correction-audio-processor-review.html#ixzz38a8vGZ82

Link naar de discussie naar aanleiding van de recensie:
http://www.hometheatershack.com/forums/audio-processing/86121-minidsp-ddrc-22d-dirac-live-24-96-room-correction-audio-processor-review-discussion-thread.html

Cantodea

Goede review, hoewel ik niet akkoord ga met de minimale kritiek op helderheid van de klank. Veel zal natuurlijk afhangen van de combinatie, luidspreker, versterker en bronnen. In ieder geval klinkt mijn set met Dirac op de Imac, helder en transparant met zeer veel detail waarbij alles mooi één geheel blijft. In deze review wordt ook met geen woord gerept over de dynamiek die sterk toeneemt met Dirac. Doordat men probleem frequenties in de laagste tonen aanpakt, wordt het midden een heel pak dynamischer weergegeven en maakt het, het luisteren naar muziek een stuk spannender.
Het enige wat ik nog wens, is dat er een versie komt van MiniDSP met Dirac, die zowel analoog en digitaal in één apparaat hebben, net zoals de Anti-Mode. Een apparaat die met dan door middel van bvb. een tape-lus kan integreren met een versterker.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Aurora13

Je kunt in Dirac Channels linken. Standaard linkt hij bv. L en R samen en ook Ls en Rs.
Ik kan niet zo snel vinden hoe dat nu bepaald wordt:
- Moet je exact gelijke speakers met elkaar linken ongeacht hun positie;
- Of is hun positie het belangrijkste voor deze link (L/R, Ls/Rs)

Dus in mijn geval heb ik 3 x KEF LS50, link ik dan alleen L en R met elkaar of juist L, C en R?

Logischer wijs lijkt mij dat je gelijke target curves wilt, maar klopt dat ook? Mijn center geeft veel meer bass doordat hij veel dichter bij de achtermuur staat dan de linker en rechter speakers. Dus moet je daarom juist dezelfde target curves hebben of juist verschillend.

Iemand hier ervaring mee?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Staaled

Quote from: Aurora13 on August 11, 2014, 14:05:28
Je kunt in Dirac Channels linken. Standaard linkt hij bv. L en R samen en ook Ls en Rs.
Ik kan niet zo snel vinden hoe dat nu bepaald wordt:
- Moet je exact gelijke speakers met elkaar linken ongeacht hun positie;
- Of is hun positie het belangrijkste voor deze link (L/R, Ls/Rs)

Dus in mijn geval heb ik 3 x KEF LS50, link ik dan alleen L en R met elkaar of juist L, C en R?

Logischer wijs lijkt mij dat je gelijke target curves wilt, maar klopt dat ook? Mijn center geeft veel meer bass doordat hij veel dichter bij de achtermuur staat dan de linker en rechter speakers. Dus moet je daarom juist dezelfde target curves hebben of juist verschillend.

Iemand hier ervaring mee?
De target curves moeten identiek zijn.
Filters om deze curve te bereiken zullen dan verschillen per speaker.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Quote from: )p( on July  3, 2014, 13:16:42
Mijn conclusie na de trial is dan ook dat ik verder ga met Denis Sbragion's drc hoewel Dirac zeker een heel mooie oplossing is. En met de virtuele geluidskaart ook heel flexibel in het gebruik.

Gebruik je dit op een Windows computer? En welke software en convolver gebruik je?

Aurora13

Quote from: Staaled on August 11, 2014, 14:27:36
De target curves moeten identiek zijn.
Filters om deze curve te bereiken zullen dan verschillen per speaker.
Thanks! Scheelt weer een paar meetingen.  ;)

Nu nog kijken wat beter is qua poort op de KEF LS50:
- Open laten
- Half open
- Dicht

Dus het worden sowieso minimaal drie metingen :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

yorkie13

Open laten de poort van de LS50, klinkt het meest open.

Aurora13

Quote from: RA SUBS on August 11, 2014, 15:23:14
Open laten de poort van de LS50, klinkt het meest open.

Mooi dan ben ik zo klaar vanavond met inmeten!  ;D ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

)p(

Quote from: Ejorne on August 11, 2014, 14:29:08
Gebruik je dit op een Windows computer? En welke software en convolver gebruik je?

Ja.
Drcdesigner voor het inmeten, http://www.alanjordan.org/DRCDesigner/DrcDesignerHelp.html
De opensource vstconvolver vst plugin als convolver in jriver media center.

Ejorne

Quote from: )p( on August 11, 2014, 16:40:56
Ja.
Drcdesigner voor het inmeten, http://www.alanjordan.org/DRCDesigner/DrcDesignerHelp.html
De opensource vstconvolver vst plugin als convolver in jriver media center.

Thanks, dat lijkt me een fijn tootlje.
Ik gebruikte een dosbox tooltje om de sweeps en impulse response bestanden te maken. Was gemaakt voor asio kaarten. Simple automated ... nogwat.. Maar dit tooltje is nog veel simpeler zo te zien. Fijn om te zien dat er nog steeds ontwikkeling is in dat drc project.  8)

Aurora13

Vanavond heb ik mijn 3.1 set ingemeten (KEF LS50's met Velodyne sub). Dirac brengt weer duidelijk verbeteringen in het geluidsbeeld en de center die zonder correctie duidelijk anders klinkt door de plaatsing, klinkt gewoon exact hetzelfde als de linker en rechter speaker na correctie. Echter zijn de verbeteringen veel subtieler dan met de Finals, die knapte duidelijk op van room correctie in mijn kamer.

Maar Wat een ongelofelijke synergie tussen sub en de LS50 levert Dirac toch op! Dat was met de Finals al zo, maar tussen Kef en Velodyne lijkt het wel een match in heaven! Heb wat zitten stoeien met de crossover frequentie en kwam tot de volgende conclusies bij de diverse crossover instellingen:

120hz: veel en veel te hoog (wist ik maar zoiets doe ik altijd om vergelijksmateriaal te hebben hoe het echt fout klinkt)
100hz: konden mijn kleinere Finals prima waarderen, maar voor de KEFs duidelijk te hoog
80hz: klonk erg goed, sub was subtiel aanwezig
60hz: heaven! Bass lijkt gewoon uit de KEFs te komen!
40hz: duidelijk waarneembare dip in het bass verloop.

Voor de zekerheid nogmaals 80 en 60 geprobeerd, omdat hier het kleinste verschil tussen zit. Maar met sub uit en aanzetten merk je toch bij 80hz dat je de sub uitzet en bij 60hz lijkt het of je de bass uit zet.

Ben weer super te vreden met wat ik weer met Dirac heb weten te bereiken in mijn set!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Staaled

Quote from: Aurora13 on August 13, 2014, 00:09:08
Vanavond heb ik mijn 3.1 set ingemeten (KEF LS50's met Velodyne sub). Dirac brengt weer duidelijk verbeteringen in het geluidsbeeld en de center die zonder correctie duidelijk anders klinkt door de plaatsing, klinkt gewoon exact hetzelfde als de linker en rechter speaker na correctie. Echter zijn de verbeteringen veel subtieler dan met de Finals, die knapte duidelijk op van room correctie in mijn kamer.

Maar Wat een ongelofelijke synergie tussen sub en de LS50 levert Dirac toch op! Dat was met de Finals al zo, maar tussen Kef en Velodyne lijkt het wel een match in heaven! Heb wat zitten stoeien met de crossover frequentie en kwam tot de volgende conclusies bij de diverse crossover instellingen:

120hz: veel en veel te hoog (wist ik maar zoiets doe ik altijd om vergelijksmateriaal te hebben hoe het echt fout klinkt)
100hz: konden mijn kleinere Finals prima waarderen, maar voor de KEFs duidelijk te hoog
80hz: klonk erg goed, sub was subtiel aanwezig
60hz: heaven! Bass lijkt gewoon uit de KEFs te komen!
40hz: duidelijk waarneembare dip in het bass verloop.

Voor de zekerheid nogmaals 80 en 60 geprobeerd, omdat hier het kleinste verschil tussen zit. Maar met sub uit en aanzetten merk je toch bij 80hz dat je de sub uitzet en bij 60hz lijkt het zet je de bass uit.

Ben weer super te vreden met wat ik weer met Dirac heb weten te bereiken in mijn set!
Een tweede sub zal dit zeer waarschijnlijk verhelpen. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Aurora13

Quote from: Staaled on August 13, 2014, 08:49:00
Een tweede sub zal dit zeer waarschijnlijk verhelpen. :)

Ik heb die zin iets aangepast, maar bij 60 Hz hoor ik geen sub meer maar bass. Oftewel het is net of de sub er niet is. Wat zou een tweede sub hier aan moeten verbeteren/verhelpen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Staaled

Wat je waarneemt is lokalisatie.
Met twee of meer ,goed geplaatst en afgeregeld ,ondervang je dit.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Aurora13


Quote from: Staaled on August 13, 2014, 22:38:45
Wat je waarneemt is lokalisatie.
Met twee of meer ,goed geplaatst en afgeregeld ,ondervang je dit.
Dat weet ik en bedoel ik ook te zeggen. Met 80 kan ik hem lokaliseren en met 60 niet meer. 60 integreert dus beter. Scheelt weer een sub. ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Arend | Homestudio

Dirac Live RCS 1.1.0 is sinds vandaag beschikbaar, vanaf nu dus ondersteuning voor 192kHz!

Diegene die de Dirac Live RCS reeds aangeschaft hebben krijgen vandaag een mail met een link naar de nieuwe software.

J.S.

Is deze mail nog rondgegaan? Heb overigens geen haast, maar zou zonde zijn als ik 'm gemist heb.

Arend | Homestudio

Quote from: J.S. on September 27, 2014, 13:57:20
Is deze mail nog rondgegaan? Heb overigens geen haast, maar zou zonde zijn als ik 'm gemist heb.
De mail gaat er vandaag uit J.S..

J.S.


Witalik

Dit ga ik binnenkort ook even testen denk ik, wel een paar vraagjes.

Bij mijn meetmicrofoon (Umik-1) zit maar een lage tripod deze zet ik meestal op zo'n 3 kussens zodat ik eigenlijk ook een lichaam naboots ( ::) ) op die plek, kan dit kwaad ?

Moet ik nog iets veranderen aan de subwoofer instellingen als ik dit ga draaien of gewoon laten staan zoals ik nu al muziek draai of films kijk ? En moet ik ook gewoon alle crossovers laten staan zoals ze nu al staan ? Of moeten hier bepaalde instellingen gehanteerd gaan worden ?

En nog een vraagje. Zou ik de cinema opstelling kunnen gebruiken voor correctie voor de gehele woonkamer? Of toch gewoon de Couch doen ?

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"