Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Started by Arend | Homestudio, March 11, 2012, 18:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Wat ik overigens vergeten ben te vermelden, is dat de overgang tussen mijn electrostaten en sub echt naadloos gaat (in mijn gehoor).
Ik ga nog even een kleine 2 weekjes genieten ;D

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Aurora13

Quote from: Peerless Monster on May 20, 2013, 16:27:26
Wat ik overigens vergeten ben te vermelden, is dat de overgang tussen mijn electrostaten en sub echt naadloos gaat (in mijn gehoor).
Ik ga nog even een kleine 2 weekjes genieten ;D

Hier precies hetzelfde, ik moet echt soms de sub op mute zetten om te checken of hij het wel doet. En meteen verdwijnt er 'warmte' als ik dat doe. Dus geen boomerig gedrag maar voegt echt iets toe en gaat perfect naadloos over inderdaad.

Als ik de sub uit zet is het net of ik het laag van de elektrostaten uitzet. Mooier compliment kan het systeem niet krijgen.  :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Peerless Monster

Quote from: Aurora13 on May 20, 2013, 16:40:26
Hier precies hetzelfde, ik moet echt soms de sub op mute zetten om te checken of hij het wel doet. En meteen verdwijnt er 'warmte' als ik dat doe. Dus geen boomerig gedrag maar voegt echt iets toe en gaat perfect naadloos over inderdaad.

Als ik de sub uit zet is het net of ik het laag van de elektrostaten uitzet. Mooier compliment kan het systeem niet krijgen.  :clapping:

Ja grappig is dat he.
Ik vind het echt geweldige software. Eerst wat sceptisch na de Pure music taferelen, maar in combi echt prachtig...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

tomvbugg

Ondertussen is er ook al een goedkopere stereo versie  ;D

Aurora13

Quote from: tomvbugg on August 25, 2013, 01:08:04
Ondertussen is er ook al een goedkopere stereo versie  ;D

Had ik gezien ja, gelukkig heb ik de multichannel versie nodig en die had ik toen voor maar een paar tientjes meer.  :pompom:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Cantodea

Ik ben inmiddels ook bezig met Dirac te testen. Ik had voordien een Anti-Mode dual core en hoewel dit zeer goede resultaten geeft, is Dirac van een veel hoger niveau. Je mag het gerust vergelijken met Lyngdorf. Zeer strak laag en het hoog en midden zijn veel duidelijker aanwezig. Voor aanschaf had ik toch nog een vraag of twee: zijn toekomstige upgrades gratis en waarom kan men de stereoversie niet verkrijgen in België/Nederland?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

mijkie

ik zou dit wel willen testen op een Mac mini maar, welke mini heb ik minimaal nodig om dit goed te kunnen draaien, is een c2d voldoende of gelijk een i3 of i5 kopen ??
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Cantodea

Quote from: mijkie on August 31, 2013, 20:32:42
ik zou dit wel willen testen op een Mac mini maar, welke mini heb ik minimaal nodig om dit goed te kunnen draaien, is een c2d voldoende of gelijk een i3 of i5 kopen ??

Op mijn Imac met i5 processor verbruikt Dirac Live zo'n 2% processor rekenkracht en 17 mb geheugen. Uw Mac mini zou dit probleemloos moeten aankunnen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

mijkie

bedankt voor je reactie, dan hoef ik geen nieuwe Mac mini te kopen, kan ik evt. experimenteren met een 2de handsie!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Arend | Homestudio

Quote from: tomvbugg on August 25, 2013, 01:08:04
Ondertussen is er ook al een goedkopere stereo versie  ;D
Even een update, deze stereoversie is momenteel nog 'beta' maar zal vanaf 4 september aanstaande officieel worden.

Arend | Homestudio

Quote from: Cantodea on August 31, 2013, 15:58:20
Ik ben inmiddels ook bezig met Dirac te testen. Ik had voordien een Anti-Mode dual core en hoewel dit zeer goede resultaten geeft, is Dirac van een veel hoger niveau. Je mag het gerust vergelijken met Lyngdorf. Zeer strak laag en het hoog en midden zijn veel duidelijker aanwezig. Voor aanschaf had ik toch nog een vraag of twee: zijn toekomstige upgrades gratis en waarom kan men de stereoversie niet verkrijgen in België/Nederland?
De stereoversie is nog beta, vanaf 4 september moet deze officieel worden en is dan ook in België / Nederland verkrijgbaar. Toekomstige updates zijn inderdaad gratis.

Cantodea

Ok, dank je Arend. Ik ben inmiddels overtuigd. Mijn XTZ speakers en mijn BK subwoofer hebben nog nooit zo goed geklonken. Zeer strak en diep laag, maar ik vind dat vooral het midden en het hoog er met grote sprongen zijn op vooruit gegaan. Het podium is zeg maar, links en rechts met een meter verbreedt, dit waarschijnlijk omdat het hoog zoveel beter is geworden. Deze namiddag komt mijn broer eens luisteren, ben benieuwd wat hij er zal van vinden.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

high-q

Quote from: Arend | Homestudio on March  1, 2013, 21:50:27
Ja dat kan, echter Dirac Live decodeert zelf geen dts, dolby e.d. en heeft pcm signaal nodig. Dit betekent dat je een HTPC of Mac zal moeten gebruiken met een mediaspeler zoals JRiver of XMBC voor bediening en decodering, dus zowel audio, video en Dirac Live vanaf dezelfde computer.

HTPC:
dts-> XMBC -> pcm (t/m 8 kanalen) -> Dirac Live -> HDMI -> AV processor / receiver

Zijn er überhaupt al mensen die dit met de trial hebben geprobeerd? Er zijn namelijk een aantal vragen waar ik mee zit, voordat ik het zelf ga proberen.

1. Hoe zit het bijvoorbeeld met HD-Audio? Dolby True HD kan namelijk door XBMC gedecodeerd worden en door worden gegeven naar de receiver als (L)PCM, maar dat kan met DTS-HD MA niet aangezien hier geen open source decoders voor zijn.

Een work-around bijvoorbeeld is om MPC-HC als externe player in XBMC aan te roepen en gebruik te maken van de Arcsoft DTS-decoder om DTS-HD MA te decoderen. Vervolgens stuurt MPC-HC het signaal door naar XBMC als PCM, waarop DIRAC daarna zijn magie kan verrichten.

Theoretisch gezien zou het moeten kloppen, maar ik heb dit zelf nog niet getest!

2. Stel dat ik bovenstaand verhaal aan de praat heb gekregen, hoe ga ik dan verder? Pak ik dan de manual van DIRAC erbij en ga ik 5.1x op 9 posities meten met de microfoon?

3. Als DIRAC vervolgens de correcties naar alle kanalen doet, hoe ga ik dan verder met de EQ in mijn receiver? Ik kan me voorstellen dat je geen EQ over EQ wilt hebben en het in de receiver uit zet.

4. Is er toevallig een dealer die dit al voor elkaar heeft waar ik een demo zou kunnen krijgen? DIRAC lijkt me heel geschikt voor multi-channel weergave via de HTPC, maar als het geen HD-audio ondersteunt is het een no-go.

Alvast bedankt :)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Cantodea

@Arend

Hoe moet men eigenlijk de subwoofer instellen tijdens het meten? Moet men net zoals bij de Dspeaker Anti-Mode het frequentiebereik op maximum zetten tijdens het meten, of mag men de subwoofer laten staan op de door mij ingestelde overgangsfrequentie?

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

clipto

Is die stereo versie echt 2 kanaals of wordt een subwoofer ook ondersteund? Dus zeg maar 2.1?
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

Joppietersen

Is de XTZ microfoon ook bruikbaar in REW?

Zit er een .cal bestand bij?

thnx,

Cantodea

Quote from: Joppietersen on September  3, 2013, 16:45:34
Is de XTZ microfoon ook bruikbaar in REW?

Zit er een .cal bestand bij?

thnx,

De XTZ microfoon is bruikbaar in REW. Een .cal file voor deze microfoon zit in de software van Dirac.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Arend | Homestudio

Quote from: Cantodea on September  2, 2013, 19:02:06
@Arend

Hoe moet men eigenlijk de subwoofer instellen tijdens het meten? Moet men net zoals bij de Dspeaker Anti-Mode het frequentiebereik op maximum zetten tijdens het meten, of mag men de subwoofer laten staan op de door mij ingestelde overgangsfrequentie?
Deze kan je laten staan op de door jou ingestelde overgangsfrequentie.

Arend | Homestudio


clipto

Top, zou je mijn vraag ook nog even kunnen beantwoorden?
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

Peerless Monster

Arend,

Ik heb een aantal vraagjes:
Wat bedoelen ze op de site met: optimaliseert de geluidsweergave onafhankelijk van de gebruikte mediaspeler?
Je installeert de software toch op een PC of MAC? Dan gebruik je toch geen mediaspeler meer? Of wordt hier bedoelt de softwarematige mediaspeler (wat mijn vermoeden is)?

Ik heb al een keer gebruik mogen maken van de software, maar vond het toen nog iets te duur, omdat ik geen gebruik maak van 8 kanalen en ook de microfoon moest aanschaffen. De microfoon heb ik nu al natuurlijk, maar het komt nu al meer in zicht qua prijs! hmmmmmmmmmmm ;D

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Arend | Homestudio

Quote from: clipto on September  4, 2013, 15:50:54
Top, zou je mijn vraag ook nog even kunnen beantwoorden?
Uiteraard, ik heb echter een aantal vragen bij Dirac neergelegd om verkeerde informatie te voorkomen. Volgens mij kun je de subwoofer gewoon meenemen in de metingen zodat het totale spectrum geoptimaliseerd wordt. Je kan de subwoofer alleen niet apart meten en corrigeren. Zodra ik een reactie heb van Dirac, plaats ik deze hier.

Arend | Homestudio

Quote from: Peerless Monster on September  4, 2013, 15:53:29
Arend,

Ik heb een aantal vraagjes:
Wat bedoelen ze op de site met: optimaliseert de geluidsweergave onafhankelijk van de gebruikte mediaspeler?
Je installeert de software toch op een PC of MAC? Dan gebruik je toch geen mediaspeler meer? Of wordt hier bedoelt de softwarematige mediaspeler (wat mijn vermoeden is)?

Ik heb al een keer gebruik mogen maken van de software, maar vond het toen nog iets te duur, omdat ik geen gebruik maak van 8 kanalen en ook de microfoon moest aanschaffen. De microfoon heb ik nu al natuurlijk, maar het komt nu al meer in zicht qua prijs! hmmmmmmmmmmm ;D
Hier wordt inderdaad de softwarematige mediaspeler a la foobar, itunes e.d.. mee bedoeld.

Peerless Monster

Quote from: Arend | Homestudio on September  4, 2013, 15:58:09
Uiteraard, ik heb echter een aantal vragen bij Dirac neergelegd om verkeerde informatie te voorkomen. Volgens mij kun je de subwoofer gewoon meenemen in de metingen zodat het totale spectrum geoptimaliseerd wordt. Je kan de subwoofer alleen niet apart meten en corrigeren. Zodra ik een reactie heb van Dirac, plaats ik deze hier.

Maar wat bepaalt dan de hoeveelheid bas naar welke speaker.
Ik heb in mijn testperiode met 8 kanalen Dirac, 3 kanalen getest, maar niet met 2...
Dan is de output per speaker te bepalen. In stereomode vraag ik me af hoe dat wordt geregeld...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Joppietersen

en in aanvulling hierop:

er zijn wel 2 verschillende "koop-versies" maar er is 1 probeerversie.

De probeerversie is 8-kanaals, zit daar qua functionaliteit nog verschil in met de 2 kanaals?

thnx