Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Started by Arend | Homestudio, March 11, 2012, 18:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mathbovy

Hallo,

Kan je dit ook gebruiken voor film/surround, of kan de virtuele geluidskaart de geoptimaliseerde soundtrack niet doorgeven aan de receiver onder de vorm van dts of dolby?
Ik was ook al aan het orienteren richting de datasat rs20i processor, die deze roomcorrectie ook gebruikt. Moet zeer goed zijn!

Arend | Homestudio

Quote from: mathbovy on March  1, 2013, 20:13:28
Hallo,

Kan je dit ook gebruiken voor film/surround, of kan de virtuele geluidskaart de geoptimaliseerde soundtrack niet doorgeven aan de receiver onder de vorm van dts of dolby?
Ik was ook al aan het orienteren richting de datasat rs20i processor, die deze roomcorrectie ook gebruikt. Moet zeer goed zijn!

Ja dat kan, echter Dirac Live decodeert zelf geen dts, dolby e.d. en heeft pcm signaal nodig. Dit betekent dat je een HTPC of Mac zal moeten gebruiken met een mediaspeler zoals JRiver of XMBC voor bediening en decodering, dus zowel audio, video en Dirac Live vanaf dezelfde computer.

HTPC:
dts-> XMBC -> pcm (t/m 8 kanalen) -> Dirac Live -> HDMI -> AV processor / receiver

Voor de bediening van de HTPC kan dan het volgende handig zijn:
http://www.logitech.com/en-gb/product/Wireless-touch-keyboard-k400r?crid=26

Arend | Homestudio

Persbericht Klinkt Beter


Dirac Live workshop bij Klinkt Beter

Op donderdagavond 14 maart organiseert Klinkt Beter een workshop rond Dirac Live, een ruimtecorrectie oplossing voor PC en Mac waarmee de weergave in elke luisterruimte sterk verbeterd kan worden.

Dirac Live is een modulair meet- en correctiesysteem waarmee u op eenvoudige wijze uw luisterruimte, favoriete luisterplek of zelfs volledig home theater uitmeet en corrigeert. De tool pakt hierbij zowel het frequentie- als impulsgedrag aan, waardoor Dirac Live minstens op het niveau zit van hardwarematige oplossingen zoals Audyssey, Lyngdorf, Tact, .... .

Dirac Live technologie vind je ondertussen in luxewagens van o.a. BMW, Rolls Royce, Bentley alsook de ultra-highend HT cinemaprocessoren van Datasat, de nieuwe commerciële naam achter het bedrijf DTS.

Typische akoestiekproblemen zoals een boomerig of wollig laag, verkeerde plaatsing van instrumenten en stemmen door fasefouten of reflecties (bvb uw favoriete zangeres niet mooi in het midden ondanks dat u zelf perfect in het midden van uw set zit) alsook een tonaal uit balans geluidsbeeld worden volledig aangepakt.

Dirac werkt met alle bekende afspeelsoftware: iTunes, Jriver, Foobar, ... om er  enkele te noemen en is compatible met elk type geluidskaart: USB dac's, high-end geluidskaarten zowel intern als extern, de meerkanaals audiouitgang op uw HDMI grafische kaart, het is allemaal compatible met Dirac Live.

Wie een DAC of cd-speler heeft met klassieke digitale ingangen maar nog geen USB, kan via bvb de Stello U3 USB naar SPDIF converter alsnog gebruik maken van Dirac Live. Deze oplossing wordt tijdens de workshop gepresenteerd samen met een ultra-high-end cd-speler, de Vitus SCD-010.

Tijdens de workshop laten we een volledige meting en inregeling zien op een systeem gebaseerd op Marten Django en Vitus Audio, zodat u nadien ook thuis makkelijk met het systeem aan de slag kan.

Dankzij een eenvoudige wizard hoeft u geen computerexpert of geluidstechnicus zijn om de oplossing werkend te krijgen.


Praktisch:

Deze workshop is toegankelijk voor al wie wil streamen via PC of MAC en een optimale akoestiek in zijn luisterruimte wil bereiken zonder akoestische panelen of andere opzichtige middelen. Om een eventuele ontgoocheling te vermijden, dient u zich vooraf in te schrijven via een email naar [email protected] omdat het aantal plaatsen voor deze workshop beperkt is.

De workshop start stipt om 20u en u bent welkom na inschrijving op donderdag 14 maart vanaf 19u30.


Meer info:

Klinkt Beter
www.klinktbeter.be
[email protected]
+32 473 79 36 91
Blauwe Paal 45
9230 Wetteren
België

Arend | Homestudio

Nieuwe review op Enjoy the Music!

http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0413/aa_chapter_163.htm

Quote:
I know that $600+ plus the cost of a measurement microphone is a fairly high price for a computer program, but I guarantee you that the results would be equivalent to meg-bucks updates to your room or equipment. I also know that there are many of you out there who feel it's an anathema to use a computer for high end playback, never mind using it to do tone control, then performing major corrections to speaker output. All I can say is you don't know what you're missing.

Aurora13

Ik heb de trial gedownload en de XTZ mic besteld (komt hopelijk vandaag binnen!). Dus ik ga er mee aan de slag. Ben erg benieuwd wat dit gaat brengen in mijn systeem!

Overigens al wel tegen een aantal dingen(bugs) aangelopen. Maar die heb ik aangemeld bij Dirac, ben benieuwd hoe goed/snel hun service is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Aurora13

Mic is binnen en je kunt mijn bevindingen (gaan) volgen in mijn thread.  :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Arend | Homestudio

Nieuwe review op SoundStage!
Quote:
I can't foresee ever again using my computer system without Dirac Live RCS -- unless someone comes out with something better. If this is starting to sound like a rave, then so be it. Dirac Live RCS is one of those very few products that has given me an entirely new music collection.

O0

Aurora13

Quote from: Arend | Homestudio on May 13, 2013, 22:52:49
Nieuwe review op SoundStage!
Quote:
I can't foresee ever again using my computer system without Dirac Live RCS -- unless someone comes out with something better. If this is starting to sound like a rave, then so be it. Dirac Live RCS is one of those very few products that has given me an entirely new music collection.

O0

Ik had het kunnen schrijven.  :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Arend | Homestudio

Morgen vervalt de introductiekorting!  :omg:

Voor diegene die interesse hebben, profiteer nu het nog kan, ik kan de huidige prijs a 487,50 euro aanbieden tot maximaal 14 dagen (proefperiode) na morgen, dus tot 29 mei aanstaande. Voorwaarde is wel dat u de testversie uiterlijk morgen download.

Voor Windows:
http://www.homestudio.nl/dirac-live-room-correction-suite-windows-probeerversie.html

Voor Mac:
http://www.homestudio.nl/dirac-live-room-correction-suite-OS-X-probeerversie.html

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Peerless Monster

#35
Quote from: Arend | Homestudio on May 14, 2013, 17:49:36
Morgen vervalt de introductiekorting!  :omg:

Voor diegene die interesse hebben, profiteer nu het nog kan, ik kan de huidige prijs a 487,50 euro aanbieden tot maximaal 14 dagen (proefperiode) na morgen, dus tot 29 mei aanstaande. Voorwaarde is wel dat u de testversie uiterlijk morgen download.

Voor Windows:
http://www.homestudio.nl/dirac-live-room-correction-suite-windows-probeerversie.html

Voor Mac:
http://www.homestudio.nl/dirac-live-room-correction-suite-OS-X-probeerversie.html

Ik heb je thread eens aandachtig zitten lezen en het lijkt me wel leuk om te experimenteren.
Maar ik heb komende weken niet heel veel tijd (belangrijk issue op het werk) om te proberen (met pinksteren!! ;D) en ik heb nog geen meetmicrofoon. Hmmzzz.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe electrostaten meten. Aurora heeft electrostaten, maar als je met je oren niet precies tussen de speakers inzit kan dit al gauw een paar db schelen denk ik...
Hoe kan je dat dus nu meten?

Kan je overigens de XTZ bij jou ook bestellen?
Hmmmm dilemma... Het is dat ik het zo laat lees...

Oh en niet onbelangrijke vraag...
Ik heb een mac mini 2,3 () met 16 gig intern geheugen met Pure Music.
Kan de proc overweg met Pure Music?
En ook niet onbelangrijk, mag ik het op meerdere macs installeren? Zowel de meting als de proc... In mijn eigen huis (ik heb het voorrecht om 2 sets te hebben)....
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Arend | Homestudio

#36
Quote from: Peerless Monster on May 14, 2013, 19:44:59
Ik heb je thread eens aandachtig zitten lezen en het lijkt me wel leuk om te experimenteren.
Maar ik heb komende weken niet heel veel tijd (belangrijk issue op het werk) om te proberen (met pinksteren!! ;D) en ik heb nog geen meetmicrofoon. Hmmzzz.

Dat is vervelend maar ik kan helaas niets aan de looptijd van de aanbieding veranderen. Ik adviseer je de software vanavond of morgen te downloaden, dan heb je in ieder geval nog de 2 weken bedenktijd om van de huidige aanbieding te profiteren.

Quote
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe electrostaten meten. Aurora heeft electrostaten, maar als je met je oren niet precies tussen de speakers inzit kan dit al gauw een paar db schelen denk ik...
Hoe kan je dat dus nu meten?

Je bepaald middels de afstand tussen de eerste meetpositie en de overige acht (of meer) meetposities de sweetspot, binnen deze sweetspot wordt de weergave geoptimaliseerd, buiten de sweetspot klinkt het overigens ook beter.

Quote
Kan je overigens de XTZ bij jou ook bestellen?
Hmmmm dilemma... Het is dat ik het zo laat lees...

Ja, deze kan je bij mij bestellen.

Quote
Oh en niet onbelangrijke vraag...
Ik heb een mac mini 2,3 () met 16 gig intern geheugen met Pure Music.
Kan de proc overweg met Pure Music?

Ja, Dirac Live werkt met Pure Music.

Quote
En ook niet onbelangrijk, mag ik het op meerdere macs installeren? Zowel de meting als de proc... In mijn eigen huis (ik heb het voorrecht om 2 sets te hebben)....

Ja, de licentie is geschikt voor twee computers (Win, Mac of een combinatie). Mocht je in de toekomst van computer wisselen dan kunnen we de licentie eenvoudig aanpassen zodat je Dirac Live op een andere computer kan gebruiken. Dit laatste was niet direct een antwoord op je vraag maar wellicht handig om te weten.  ;)

Aurora13

Quote from: Peerless Monster on May 14, 2013, 19:44:59
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe electrostaten meten. Aurora heeft electrostaten, maar als je met je oren niet precies tussen de speakers inzit kan dit al gauw een paar db schelen denk ik...
Hoe kan je dat dus nu meten?

Dat ligt per elektrostaat. Final heeft de sweetspot verbreed door de inverter techniek en bv. Martin Logan door de gebogen elektrostaat gedeelte.

Ik hoef zeker niet in het midden te gaan zitten en merk met Dirac verbetering door de hele ruimte. Ook buiten de speakers.

Voor de rest heeft Arend al gezegd hoe Dirac ermee omgaat. :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Peerless Monster

Thnx guys! Microfoon maar bestellen...
Software al gedownload...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Aurora13

Nice! Keep us posted!  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Peerless Monster

Ik ben benieuwd. XTZ Microfoon voor Dirac Live Room Correction Suite™ is besteld en betaald ;D.
Arend kan jij ervoor zorgen dat ik hem in ieder geval voor het weekeinde heb (pinksteren is uitermate geschikt daarvoor ;)).
Thanks!!

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Arend | Homestudio

Quote from: Peerless Monster on May 14, 2013, 22:56:47
Ik ben benieuwd. XTZ Microfoon voor Dirac Live Room Correction Suite™ is besteld en betaald ;D.
Arend kan jij ervoor zorgen dat ik hem in ieder geval voor het weekeinde heb (pinksteren is uitermate geschikt daarvoor ;)).
Thanks!!

Bedankt voor je bestelling, deze gaat morgen op de post dus voor het weekeinde moet lukken lijkt me. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Peerless Monster

Quote from: Arend | Homestudio on May 14, 2013, 22:59:52
Bedankt voor je bestelling, deze gaat morgen op de post dus voor het weekeinde moet lukken lijkt me. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Thanks! Ik ook. Heb al vaker dit soort oplossingen gehoord, maar nog niet de.... Oplossing.
500 euro voor een stukje software lijkt veel, maar als het wat ik wil dat het doet...
Priceless ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

hr15

De software komend weekend maar eens proberen dan ben benieuwd of dit iets is. Ik neem aan dat de software met iedere willekeurige microfoon zal werken?
Ben zelf in het bezit van een Umik-1 met calibratie bestand.

high-q

Ben begonnen met lezen in het topic van Aurora. Ook hier erg benieuwd naar de bevindingen.

Waar ik naar nieuwsgierig ben is het verschil in geluidskwaliteit als je de decoding door je pc laat
doen ipv door je receiver/processor.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Aurora13

Quote from: high-q on May 15, 2013, 11:54:28
Ben begonnen met lezen in het topic van Aurora. Ook hier erg benieuwd naar de bevindingen.

Succes!  :P

Quote from: high-q on May 15, 2013, 11:54:28
Waar ik naar nieuwsgierig ben is het verschil in geluidskwaliteit als je de decoding door je pc laat
doen ipv door je receiver/processor.

Naar mijn mening: minimaal gelijkwaardig of zelfs beter. Een receiver/processor is ook maar een computer met een stuk software (firmware). Dat vergeten mensen weleens. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een PC (grote partijen en jarenlange ontwikkeling intel, asus, amd, etc.) en software (groot team en hoeft zich alleen op software ontwikkeling te storten), dan bv. TacT met Boz als enige engineer die zowel de hardware en software ontwerpt en maakt.

Just my 2 cents.  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Arend | Homestudio

Quote from: hr15 on May 15, 2013, 09:11:09
De software komend weekend maar eens proberen dan ben benieuwd of dit iets is. Ik neem aan dat de software met iedere willekeurige microfoon zal werken?
Ben zelf in het bezit van een Umik-1 met calibratie bestand.

Dat moet inderdaad werken.

Peerless Monster

Ik weet niet of dit het topic is om in de plaatsen, maar de Dirac installatie en instellen met de XTC microfoon goed ging.
Ik heb een actief systeem op de MacMini, waarbij de Dirac software het goed doet. ;D

Maar nu... Pure music laat 2 seconden horen met of zonder Dirac (totaal uit)  (met USB gekoppeld op mijn NAD M51 DAC).
Daarna gaat hij heeeeeeel zachetjes verder met een sample van het nummer dat je wilde afspelen in een soort van herhaling...

Dus met Pure Music gaat hij het nu niet doen......
En dat is voor mij juist een must omdat de verschillen met Dirac even groot zijn als de verschillen met Pure Music (andere approach).

Dus voor nu de conclusie, prachtig, fun om mee te spelen, maar blijkbaar nog niet helemaal compatible.
Via PM/Mail kan ik wel laten weten wat voor soort systeem ik heb, welke instellingen etc. en welke software er op draait (dat niet heel veel is...).

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Dank Arend voor je PM.

Ik heb wel vaker issues gehad met Pure music, waar ik ook dacht dat het probleem zou moeten liggen.
Ik had een upgrade gedaan naar itunes 11.0.3 en dat schijnt een probleem te vormen met de laatste versie van Pure music.
Er is een workaround voor om het probleem te omzeilen. Zie:http://www.channld.com/support-troubleshooting.html.
Ik draaide overigens op OS/X 10.7.5 en ben gelijk ook maar geupgrade naar Mountain Lion: 10.8.3
(is maar 17 euro ).

Een beetje een nare samenloop van omstandigheden, maar het probleem lag gelukkig niet bij Dirac ;D.

Wat ik (nog) jammer vind is dat de upsampling van Dirac nog geen 192 KHz kan.
Voor de rest is deze software echt wow. Vooral in combinatie met bitperfect software.
Helaas reikt mijn budget voor de komende maand niet hetgeen wat ik eigenlijk zou willen (deze software ;)), maar dit is wel iets wat ik in de nabije toekomst wil gaan aanschaffen.
Ik wacht nog even op de compatibiliteit van de 192 Khz upsampling ;D


Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Arend | Homestudio

Fijn om te horen dat de software een goede indruk heeft gemaakt!

Ondersteuning voor 192 kHz wordt inderdaad veel gevraagd en heeft momenteel de hoogste prioriteit bij de ontwikkelaars, zodra er meer bekend is over 'wanneer' dan laat ik dat hier weten.