Mac Mini & Nas: aansluiten via Upnp, NFS of Samba?

Started by Incognito, February 28, 2012, 17:36:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Incognito

Sinds kort draai ik met een Mac Mini als bron, waarbij mijn NAS wordt gebruikt voor opslag.

Mijn nas ondersteund verschillende verbindingsprotocollen:
- Upnp
- NFS
- Samba
- Apple bestandsdeling (geen idee of dat anders is dan bovenstaande protocollen)

Iemand enig idee welk van deze protocollen het beste resultaat levert voor de geluidskwaliteit?

Alvast bedankt!

Gitaarwerk__

Raar dat er weinig op geantwoord is:

UPnP is gemakkelijk voor veel streamers om op in te haken. Dit is een versie van een ZeroConf protocol, zoals Apple Bonjour service.
CIFS/SAMBA, het windows protocol is prima. Helaas kan Windows wel eens deze shares verliezen. NFS is onder Windows weer wat lastiger te configureren.

Wil je voor gemak gaan, is het volgende rijtje:

UPNP > AFP (wordt nauwelijks meer gebruikt) > SAMBA > NFS

Voor beste resultaat
NFS | CIFS/SAMBA > UPNP  > AFP


Als je nog weer net wat beters wilt, kun je ook voor iSCSI gaan,... als je muziek zal indexeren, zal dit iets sneller gaan. Verder maakt het allemaal niet heel veel uit eigenlijk. UPNP is het minst aan te raden vanuit netwerk beheer gezien, aangezien deze wat veiligheid & privacy issues zou kunnen introduceren. Met NFS/CIFS zal je altijd gewoon bitperfect resultaat hebben.

Wie dit leest heeft in ieder geval referentie.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Sander_Kaa

Waar stel je iets dergelijks eigenlijk in? Op de NAS of de op de mac?

Gitaarwerk__

Beide :) In ieder geval op je NAS.

Afhankelijk van je systeem. Ik werk zelf veel met linux op de command line / terminal. Dan ben moet je het handmatig allemaal instellen. Met windows kun je dan gewoon je \\ipadres-of-hostname\muziek\  e.d. doen. Afhankelijk van je protocol dus ook ;-)

Bij Synology gaat dat vaak heel makkelijk. FreeNas is ook relatief simpel (en vast nog wat andere systemen ook)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

jvanhambelgium

> Iemand enig idee welk van deze protocollen het beste resultaat levert voor de geluidskwaliteit?

Geen enkel verschil, dit zijn allemaal manieren om tot aan je bestanden te geraken, niet meer en niet minder.
Bestanden hebben dan weer niets met muziek te maken, dat is gewoon data...

Inderdaad al een heeeeul oude post  :D

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Gitaarwerk__

Mwah,.. Data is natuurlijk data. Maar het is wel een verschil als je het hebt over data integriteit. Hoe dan ook kun je daar wel eens bits missen. Er is wel gewoon te apreken pver meest betrouwbare overdracht.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

tommi

Via upnp heb ik wel 'ns problemen om geripte Bluray's af te spelen op m'n dune vanaf NAS, via Samba gaat het altijd perfect iig
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Patrick138

Upnp werkt makkelijk, maar inderdaad hier zie ik ook day hey af em toe happerd. Samba of NFS zou ik gebruiken.

Sent from my Lenovo TB3-850F using Tapatalk