Een paar tips als je begint met iRule

Started by J.A.F._Doorhof, February 18, 2012, 09:05:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een paar tips waar we merken dat klanten (en wijzelf) soms tegen aan lopen.

1. De builder
Op zich zeer simpel en flexibel, echter let goed op dat het geen drop/replace is.
MAW als je eenmaal een functie aan een knop toekent dan blijft die functie ook actief als je er een andere functie overheen zet. Je kan daar zelfs delays tussen zetten zodat je feitelijk een soort van "macro" krijgt.

2. De gateway
LET OP, de gateways stel je in op je iPad of iPhone.
Je geeft PER output aan welk apparaat je eraan hebt zitten.
Op poort 1 bv de Apple tv, dan gaat er een oogje van poort 1 naar de Apple TV.
Gebruik je een blaster, dan hang je meerdere apparaten aan 1 poort.

3. Gecombineerde apparaten
Ook hier gaan hele volksstammen de mist in (inclusief ikzelf).
Soms zijn er functies die niet aanwezig zijn in een device, bv bij mijn Meridian G68 was de second functie niet werkend te krijgen via de originele device file. Door een 2e te downloaden kon dit wel, je sleept de functies gewoon binnen je panel en het zou werken.... niet dus.... geef bij de gateway niet 1 apparaat aan (in mijn geval G68 device) maar 2 apparaten (in mijn geval G68 device en G68 alternative). Een domme denkfout maar je moet onthouden dat ELK apparaat zijn eigen gateway krijgt en als je een apparaat geen gateway geeft.... dan doet hij dus niets.

4. RS232
Hier word ik langzaam aan wel een beetje moe van om eerlijk te zijn en heb het met mijn G68 opgegeven.
Let goed op dat je de juiste kabels gebruikt.
Mijn Sony VW95 draaide nagenoeg in 1x (even spelen met de baudrate en de parity) op de HW30 settings trouwens.
Maar mijn Meridian G68 krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang (als er iemand tips heeft graag, draai nu gewoon op IR en dat werkt ook perfect).

Waar je op moet letten zijn:
De juiste kabels, RS232 is niet 1 kabel.
De juiste settings van baudrate (9600 is een goede start voor veel apparatuur), de parity en de flow.
Als iets niet in 1x werkt speel dan met die settings.

5. De Global Cache
Je moet je goed realiseren dat je die wel moet instellen.
Ga naar het webadres van de unit en stel in wat op welke poort zit, je kan hier tevens de RS232 protocollen instellen.

6. De learner
De learner is niet nodig bij de iTach modules maar wel bij de GC serie.
Feitelijk is het een simpele procedure. Je leert de codes en kopieert deze in de key settings van de software.

7. De IR codes
Sommige codes staan op repeat binnen de software, soms werkt dit goed maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nagenoeg alles op 1 heb terug gezet omdat dit de beste resultaten gaf. Heb je dus vreemde gedragingen, probeer daar mee te spelen.

8. De repeat
Je kan toetsen laten "repeaten".
Let alleen op, bv bij mijn X10 bediening moest er een delay van 0.2 ingesteld worden, doe ik dat niet loopt het hele systeem "vast", alles werkt wel maar mijn licht blijft eigenwijs uit of staan op de stand waarop hij stond en voor een seconde of 10 reageert de X10 totaal niet op signalen. Met een 0.2 delay werkt alles perfect.

Heb je zelf dingen die je wilt toevoegen, ga gerust je gang. Het is een enorm uitgebreid systeem, dus tips zijn altijd welkom.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Hoe gaan jullie om met het uitschakelen van apparaten na het beeindigen van een aktiviteit of tijdens het overschakelen van de ene naar de andere aktiviteit. Je kunt in irule builder wel commando's laten uitvoeren bij het starten van een aktiviteit (entrances), maar blijkbaar niet bij het "verlaten" van een aktiviteit.

J.A.F._Doorhof

Ik moet je eerlijk bekennen dat we dat nooit doen, wel hebben we bv een aktie aan onze processor hangen die bv de projector op een bepaalde input zet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 29, 2013, 20:31:39
Ik moet je eerlijk bekennen dat we dat nooit doen, wel hebben we bv een aktie aan onze processor hangen die bv de projector op een bepaalde input zet.
Bedoel je dat je je apparatuur helemaal niet uitzet of dat je dit op een andere manier doe als ik hierboven schets?