DIY dayton audio reference 12 inch /hypex DS 2.0 project.

Started by wupsie, February 14, 2012, 13:41:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wupsie

Zo, het is mooi weer bandaag, dus hupperdehup; naar buiten met de sub :)
Ben aan het schuren geweest, toen nog meer schuren, en daarna nog een beetje schuren......LOL
Heb nu alles mooi vlak, panelen sluiten mooi naadloos aan, en e.e.a. is redelijk glad.
Resten nu nog een aantal schuurgangen met korrel 120, daarna korrel 220, en we sluiten af met korrel 400.
Zit te twijfelen aan de afwerking:
Olie en was: redelijk eenvoudig, maar e.e.a. gaat dan wel redelijk geel opkleuren.

Schellac en daarna polijsten: geeft een heel mooi eindresultaat, maar met deze berken panelen volgens mij een beetje overkill, en dus de inspanning qua tijd niet echt waard.

Transparante bijts/lak: veel werk, nog meer schuren...denk er over na.

De behuizing ziet er nu wel heel goed uit, heb de baffel voorzien van een ronde rand, en wel zodanig dat er een verdieping is ontstaan van ongeveer 1mm, ziet er gelikt uit :)
Hierdoor zijn wel wat schuurfouten aan het licht gekomen, swa, kun je mooi zien dat het allemaal handwerk is, hehehehehe
Heb geprobeerd om met de hand balkjes in verstek te zagen, deze zijn ter versteviging van de binnenzijde.
Dit was geen succes; krijg het niet mooi haaks en strak, dus hiervoor een goedkope metabo trekzaag met laser besteld.

De verleiding is nu wel heel groot om e.e.a. "tijdelijk "in elkaar te plakken, om te horen hoe e.e.a. klinkt, maar de ervaring leerd, dat tijdelijk dan vaak overgaat in permanent, en aangezien ik het netjes wil afbouwen, grijp ik nu maar naar de drank om de behoefte te onderdrukken, wooohahaha, proost:)

Ik ga voor dat de alcohol zijn tol gaat eiden met mn telefoon wat plaatjes schieten, en kijken of ik deze toe kan voegen.

Keep u all posted :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Wat plaatjes bij het praatje:

De subwoofer:


De hypex:


Paneel voor de hypex, uitneembaar ivm eventuele upgrade versterker:


Achterzijde behuizing hypex, just for kicks ook maar met de frees afgerond :)


Hypex amp in paneel gefreesd:


Baflehttp rondom gefreesd:


Detail bafle:


Bracing:


Bevestiging woofert:


Totaal shot:


Enjoy!!!!




Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78


wupsie

 :P In dat geval weet je in ieder geval zeker dat er ook een mark2 komt  :pompom:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on March 28, 2012, 13:47:40
Wat plaatjes bij het praatje:

De subwoofer:


De hypex:


Paneel voor de hypex, uitneembaar ivm eventuele upgrade versterker:


Achterzijde behuizing hypex, just for kicks ook maar met de frees afgerond :)


Hypex amp in paneel gefreesd:


Baflehttp rondom gefreesd:


Detail bafle:


Bracing:


Bevestiging woofert:


Totaal shot:


Enjoy!!!!





Foto,s ,en vieze praatjes,topic begint goed te lopen  :clapping:  :headbanging:

mooie kist kerel  :thumbs-up:

wupsie

Mn mattie was net op bezoek, en die vroeg mij waarom ik voor het achter paneel zoveel m4 inserts had gebruikt, nl 5 per zijde.
Toen ik hem uitlegde dat het paneel goed af moest sluiten lachte hij wat, ik ben best wel even bezig geweest om de achterste bracing, waar dit paneel op komt, mooi haaks, vlak en sluitend te krijgen, alle lijmresten verwijderd met bijtel en schuurpapier.
Hij liet mij toen een tabel zien met de treksterkte van mijn m4 reut...............................:)
M.a.w. 3 per zijde was meer dan voldoende geweest...hehehehehe
E.e.a. staat nu te drogen.
In het weekend gaan we weer lekker verder :)

Backplane met inserts:

Achterwand, schroeven zijn net iets te kort, pakken een mm, dus ik denk er over om er een mooie sleuf voor te frezen, scheelt in de kosten, en ziet er gelikt uit natuurlijk
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Koen K

Tja, de werelden van ingenieurs en audiofielen botsen weleens: "Genoeg is genoeg" vs. "Meer is ALTIJD beter"  ;D

Leuk project trouwens. Het ziet ernaar uit dat het een mooie subwoofer wordt!

wupsie

Moet sterk de neiging onderdrukken om e.e.a. alvast inelkaar te schroeven om te horen hoe hij klinkt....... O0
Wil hem eerst netjes maken, dus:
Sleuven frezen achterste paneel tbv schroeven.
Hele kist schuren, korrel 120, korrel 220, korrel 400.
Kist in de danish oil zetten.
Tocht band plakken.
Versterker monteren.
Luidspreker monteren.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Bij de weg:
Het ding is nu al bijna niet meer te tillen :) :)
Moet de subwoofer er ook nog in   :alien:
Weet hier ook iemand een mooie set wielen?
Kank um aan de kant rollen, en...als we een filmavondje met de beamert in de slaapkamer hebben, de slaapkamer in rollen.
De wielen moeten niet te groot zijn, redelijk wat gewicht kunnen huffen, en er, uiteraard , goed uit zien :D
Heb ook met een schuin oog naar rubberen deurstoppers gekeken, ook niet verkeerd, en natuurlijk een stuk goedkoper dan 4 wielen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Koen K

Bij de Gamma hebben ze wel het een en ander, onder andere rubberen zwenkwieltjes die er uitzien als een soort van inline-skatewieltjes. Misschien is dat wat... Het staat toch net wat leuker dan die gevallen die ook onder winkelwagens zitten en zo  :P

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78

Check wel goed het gewicht wat die wielen aankunnen!

Ik had onder mijn sub 6 mooie kleine wieltjes, die elk 20kg konden hebben.
Tijdens het schilderen moest die over een alu strip van 1mm, alle wieltjes knapten kapot.

wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Zo, weer een kleine vooruitgang geboekt vandaag.
Bij de gamma 4 zwenkwieltjes gekocht , kosten geen drol, dus dat was een meevallert :)
Vervolgens de opening van de bafle voorzien van twee stroken tochtstrip.
De achterste plaat waar de hypex in komt, is, voorzien van een randje rubber, dit om te voorkomen dat de hypex gaat resoneren, wellicht overkill, maar baad het niet, schaad het niet, jihah.
Kist twee keer in de danish oil gezet, lekker uitgepoets, en het geheel staat nu te glimmen als een keutel in de maneschijn.  :wub:
Morgen nog even een rand in de achterste plaat frezen, schroeven erin, speaker op de hypex aansluiten, en gaan met die banaan.

Morgen weer plaatjenz :) :xmas: :inlove:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Dit wordt een eerste klas supersub :worship:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

AbZ

Ziet er goed uit!  8)

Quote from: wupsie on February 20, 2012, 23:36:11Het is een berken blad, samengesteld, mooi recht en vlak, en groot genoeg om alle panelen uit te zagen.
Quote from: wupsie on February 26, 2012, 18:56:52beuken panelen
Nooit gedacht dat het zou lukken om beuken panelen te zagen uit een berken blad  :worship:

wupsie

 :D als de drank is in de man< lees: bier> is de wijsheid in de kan  :D
Het is berken trouwens  ;D
Heb even met een meubelmaker gebabbeld, en dan met name over het verwijderen van olie en waslagen.
Dit kun je dus chemiez verwijderen, met als risico dat het hout gaat verkleuren.
Je kunt de planken/platen door een vakman door een freesbank laten halen.
En, de voor mijn gevoel enige echte juiste DIY methode:
Koop een handschaaf, en leef je uit.
Dus..... deze jongen gaat kijken of dat een haalbare kaart is.

Heefty iemand nog een leuk blad staan te verstoffen??... :D :ph34r: :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

AbZ

Met een blad dat zo hard verlijmd is gaat je schaaf wel heel hard achteruit.  Lijkt me ook niet zinvol om er veel af te schaven; dat krijg je toch niet meer mooi vlak?  Voor de toplaag denk ik dat je het beter flink kunt opschuren.

Koen K

Precies, (eventueel machinaal) schuren lijkt mij ook een betere aanpak. Nú is het nog mooi vlak, dus me dunkt is het de moeite om het zo te houden.

Bij de houtzagerij kun je je plank trouwens ook door de vandiktebank laten halen. Dat zal naar ik aanneem een stuk goedkoper (want veel minder arbeidsintensief) zijn dan er een laag af laten frezen.

wupsie

@ abz:
Je zult zeker gelijk hebben, maar het schuren is mij slecht bevallen
Heb een exenter 125mm , begonnen met korrel 80, maar dan nog is het a hell of a job.
Voor een eventueel volgend project, uitgevoerd met een gerecycled tafelblad, wil ik alleen de lijmvlakken schuren, en dan de buitenkant met een zoetschaaf bewerken.
Het komt ook een beetje door schaafwerk dat ik heb gezien: rete strak en glad als een spiegel  :wub:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

@koenk:
Mijn hele insteek was om zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken, tweedehands aan te schaffen.
Verder wil ik, als mogenlijk, alles zelf doen.
Sinds kort ben ik in contact met een vent met een vandikte bank, maar hij wil geen verlijmde bladen doen.
Passen niet......lol
Kan natuurlijk altijd de panelen op maat aanleveren.

Verder ben ik op zoek naar gebruikt hout......:)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Mannen, even een vraag mbt de hypex ds2.0 plate amp.
Deze heb ik op mp gekocht, de verkoper verzekerde mij dat de amp 100% is.
Nu heb ik e.e.a. dus aangesloten....jawel...de sub is bijna klaar.........en heb wat muziek geluisterd.
Woooooow overwelming, was een geluid....dacht dat er iets in de behuizing resoneerde, waren het de planken in onze antieke kast.tssssssssssssss
So far so good, er komt geluid uit, jihah
Maaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
De twee knoppen boost en bijbehorende frequentie doen niets...ik hoor geen verschil als ik deze instellingen verander.
Zie ik iets over het hoofd of is het een defect??

Ik hoor graag van jullie, bij een defect ga ik de verkoper contacten.
Heeeeeeelp   :hehe: :bigsmile: :wacko:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Leon

Hoi;

Als ik het zo eens snel bekijk, dan denk ik, dat je Hypex DS 2.0 al op volle toeren moet draaien.
Het is een prima module overigens waarmee je uitstekend controle kunt uitoefenen over je 12 inch Daytona.
MAAR : De DS 2.0 levert onder 8 ohm slechts 100 Watt. Onder 4 ohm slechts 175 Watt.

Voor zover ik het kan beoordelen LUST jou 12 inch woofer behoorlijk wat. 400 Watt RMS onder 4 Ohm.
Mijn bedenking is, dat je module al plankgas vermogen moet leveren om je woofer aan te kunnen sturen.

Overigens ...........  De boost is pas echt hoorbaar als je ook precies aan het afspelen bent wat je WILT boosten.
Stel je zet de frequentie op 30 Hertz en je boost volledig open, dan moet er wel 30 Hertz informatie in de afgespeelde muziek zitten.

Ik speel zelf met een oudere Hypex 200. Die stuurt een 23 W aan. Die module moet ook vol open om de 23 W goed aan te kunnen sturen.

Zoek anders een nummer met hele diepe lage tonen ( Mercy Street van Peter Gabriël ). Speel het nummer eerst zonder boost. Daarna stel je de frequentie in rond de 35 Hertz. Boost vol open draaien. De diepe lage tonen zouden nu duidelijk harder moeten gaan ( een boost van 6 db is prima hoorbaar ).

Veel succes. Mooi bouwproject. Heel netjes gemaakt !!!
Groetjes Leonneke

wupsie

Leon; bedankt voor je reactie.
Dus om een lang verhaal kort te maken:
Ik moet op zoek naar een hypex ds4.0 :) :) :)
In mijn beleving is het echt wel een BEAST
Ben ook nog niets gewent natuurlijk, voor de ht gebruik ik nu een sony setje mspeakertjes met een kleine actieve subwoofert
De dayton voegt een duidelijke diemensie toe, woooohooo.

Na het lezen van diverse andere topics is het nu dus tijd om e.e.a. netjes in te regelen.
Eerst maar op gehoor en mbv aud,
Budget veur spielerei is voorlopig even op
Het is nu tijd voor het nieuw te bouwen audio meubel.
Gelukkig valt er nog wel wat te maken voor de badkitty mark1
Een leuke grill
Keep u all updated.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.