Ja, "en snel een beetje!", zou ik eigenlijk nog aan het topic willen toevoegen.
Terwijl er ontzettend veel bagger wordt uitgebracht waar volgens mij niemand op zit te wachten, moeten er in de kluizen van de platenmaatschappijen nog ontelbare juweeltjes liggen die er om schreeuwen op eindelijk op CD te worden gezet. Zo af en toe wordt er toch nog iets uitgebracht door meestal kleine en onafhankelijke maatschappijtjes die het ook nog uit liefhebberij doen en al in hun handen mogen knijpen als ze überhaupt quitte weten te spelen, als er al geen geld bij moet. Tuurlijk, ik begrijp best dat geld een issue is: liever de zoveelste wederom geremasterde reissue box set van die-en-die artiest dan die ene obscure eendagsvlieg uit vervlogen tijden. Maar toch ...
Zo heel af en toe verschijnt er een nummer op een verzamelaartje, maar dat schiet natuurlijk ook niet echt op, al is het dan wel prettig om te weten dat de mastertapes er in ieder geval nog zijn. Dit topic is dus een beetje bedoeld om te "klagen", maar ook om de ander te helpen: want soms blijken oude platen tóch op CD te zijn verschenen, alleen is het niet echt bekend. Zo vind ik het persoonlijk erg vreemd dat Fonos, onderdeeltje van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, gedigitaliseerde en gerestaureerde (*kuch*) kopieën van de originele LP op CD aanbiedt, terwijl de LP wel degelijk ooit eens op CD is verschenen; áls ze al een kopie aanbieden, waarom dan niet van de CD?
Ik heb overigens een aardige collectie, ze mogen me altijd bellen.

Laat ik om te beginnen maar dicht bij huis blijven, en een lijstje met onvervalste nederpop-klassiekers neerzetten. Ik als nederpopfreak zou graag de volgende platen toevoegen aan mijn CD-collectie:
Met stip bovenaan de lijst:
- Partner - hun drie LP's zouden makkelijk op een dubbel CD kunnen.
- Spin - twee LP's gemaakt, niets op CD verschenen.
- Peter Hollestelle - "Step By Step"
En verder wacht ik al jaren tevergeefs op onder andere:
- Sweet D'Buster - op "Gigs" en een verzamelaartje na, is er verder nooit iets op CD verschenen.
- Jan Akkerman & Kaz Lux - "Transparental"
- Calsberg - vier LP's gemaakt, nimmer iets verschenen op CD.
- Danny Lademacher - "Lademacher's Innersleeve"
- Meike Touw - "Meike Touw's Tutti Frutti"
- Margriet Eshuijs Band - drie prachtige LP's gemaakt en we moeten het nu doen met één mager verzamelaartje, schande!
- Massada - "Baru" en "Massada Live"
- Mo - ook drie geweldige LP's gemaakt, slecht één schamel verzamelaartje uitgebracht.
- Phoney & the Hardcore - niets op CD verschenen.
- Scope - twee LP's gemaakt, niets op CD verschenen.
Afijn, de lijst is eigenlijk eindeloos. En dit is alleen nog maar de nederpop ...
Roept u maar!