Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

 Gelukkig is het tegenovergestelde gebleken...
[/quote]

Bart weet 120 % zeker van niet,denk dat onze oren niet in orde zijn Ejorne  :D

Dat je amp stabieler klinkt als een andere dat zal best kunnen Bart,zal die amp,s eens gaan bekijken als jij ze zo goed vind,dan is het een goeie tip zo te lezen.
En daar sta ik wel voor open  ;)

Ejorne

Quote from: morca on April  4, 2012, 18:08:12
denk dat onze oren niet in orde zijn Ejorne  :D

En dat is een punt waarop de theorie boys en de praktijk boys wel vaker op stranden. Volgens de theorie zal het inderdaad suggestie moeten zijn. Zo ook met jitter op onze zwarte cdtjes. En mogelijk ook op kabelgebied, en waarop misschien al niet meer? Alleen in deze laatste twee gevallen hebben we het hier vaker over de sceps en de believers in plaats van de theorie en praktijk boys... :P

Bart_M

@ Morca, Nee hoor, mijn oren zijn misschien meer in orde dan die van jullie.
Ik baseer me niet op cijfers, maar ook op ervaringen. Daarom weet ik het ook zeker, net als jij! ;D

Even heel kort door de bocht wat betreft amps voor subwoofers, koop voor je budget het meeste (stabiele!) vermogen dat je kan krijgen, dan klinkt je sub het beste.

Ejorne

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 19:07:33
Even heel kort door de bocht wat betreft amps voor subwoofers, koop voor je budget het meeste (stabiele!) vermogen dat je kan krijgen, dan klinkt je sub het beste.

Maar hoe bepaal je nu of iets (stabiel) genoeg is?

Bart_M

Overkill, plain old overkill.

Daarom geloof ik ook niet snel in teveel vermogen voor een sub.
Het RMS vermogen van een driver hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn als de RMS van een versterker. Dat is waar het mij vooral om gaat.

Ik kan met mijn versterker 1500W+ continu op 1 Ohm uitsturen, dat is stabiel. :)

morca

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 20:32:51
Overkill, plain old overkill.

Daarom geloof ik ook niet snel in teveel vermogen voor een sub.
Het RMS vermogen van een driver hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn als de RMS van een versterker. Dat is waar het mij vooral om gaat.

Ik kan met mijn versterker 1500W+ continu op 1 Ohm uitsturen, dat is stabiel. :)
Dat is idd stabiel Bart,daar valt zeker niks over te zeggen  :D

Ik ben het met het oververmogen met je eens,maar dat is alleen omdat jij jezelf onder controle hebt en weet wat de sub kan.
Maar te weinig,bv de helf adviseer ik niemand,halve aanstuuring heb ik nu zo vaak op zoveel verschillende unit,s gezien,geen strak geluid blubberlaag.
Bij teveel vermogen kan iemand die niet of niet vaak met sub,s werkt denken wow dit kan hard.
Als je er dan 2 keer rms op hebt staan wat er op mag.en die persoon draait iets te hard.......................rook.
Niet bij mezelf,maar wel bij 2 andere mensen die zich een dikke amp aan lieten smeren.
In beide gevallen ..........rook na een paar weken.

Weet je goed wat je unit kan,dan kan wat oververmogen wel,maar ik adviseer het nooit en zeker de beginner niet ,die kan beter eerst even kijken wat de woofer ong kan zonder teveel kans op .....................rook  :D 

Dus we zijn het wel eens ,oververmogen ok.
Maar niet eens over het iemand anders te tippen ,want dat risico neem ik niet in ieder geval.
Als je iemand iets tipt moet het wel zijn grenzen hebben,of die persoon moet de grenzen goed kennen.
Sommige mensen willen echt HARD spelen,doe ik zelf ook tot het randje.
Maar ik weet waar dat randje zit,en weet ook hoeveel verschil dat oververmogen uitmaakt,weinig.
Hij speelt bij  zeer extreme belasting iets mooier,daarom wil je hem dan nog net een tandje harder zetten.........................rook.

Ik ken het verschil als geen ander Bart,ik heb zo vaak mensen geholpen met woofers en amp,s en zoveel gehoord wat dat betreft.
Teveel vermogen ,te weinig,genoeg ,ik weet percies wat het met een unit doet,
Jammer genoeg zal dit wel weer worden afgedaan onder das Morca die denk dat ie alles weet,jammer..... probeer alleen een beetje helpen.
Voor ik hier kwam zag ik niet veel mensen meten of bouwen in topic,s of mensen met bijde helpen.

aangezien niemand dat deed ben /heb ik dat idee gekregen,puur hobby altijd al geweest.

Maar we zij er in ieder geval uit ,we zijn het half eens  :D

  :thumbs-up:


wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Quote from: morca on April  4, 2012, 17:25:56
Omdat Ejorne het advies kreeg dat het niks uitmaakte voor hem,een discussie is het niet.Maar een feit wat bij hem thuis staat te spelen,en eindelijk strak nu.
Mijn mening dat het advies absoluut niet aansluit bij jouw verhaal,RMS is continu vermogen,in ieder geval wel wat ik bedoel  ;)

Dat kan beter goed aansluiten opelkaar,als je het daar noet mee eens bent ok,dat kan,ik heb niet zoveel problemen met een sub die te weinig power krijgt.
Als ie maar niet hier in huis staat,of ik op tip van iemand anders zo moet bouwen voor een bevriend iemand ;)

Als jouw amp een zeer stabiele voeding heeft zou hij idd beter kunnen presteren als verwacht,hoe goed doe ik geen uitspraken over.
Misschien leuk om die van jouw eens op Ejorne zijn SDX te testen ,dan is het verhaal gauw klaar.

Maareuh je blijft er dus bij dat een amp van 500 net zo strak aanstuurd als een amp van 1000 ,en alleen 3 db  erbij geeft op bv Die SDX 15    :nowink:
Je bent de 2e ,ik had van jouw ook niet dit antwoord verwacht Bart..........

Er zijn wel opeens veel mensen het niet met me eens............. jammer.
ik weet 110 % zeker dat de woofers waar ik vaak mee werk ,dit verhaal wel opgaat.

Maareuh Bart,heb jij wel eens een zwaardere amp getest dan,iemand met een DS8 die dit bij Ejorne wil komen testen,ik stel me DS4 ter beschikking.
Kijken of het met 2 dezelfde amps nog niks scheelt.
Of nog makkelijker WUPSIE jij gaan van een DS2 naar een DS4 ,beschrijf jij maar eens of jij verschil hoort zometeen(als je daar zin aan hebt  ;) )
Als er dan  nog een ds8 langskomt hebben we een double test.


Idd wupsie daar lees ik ook veel over ,maar dat is niet meer zo belangrijk lees ik hier vaker.
terwijl ik op andere plekken lees dat die voor meer controle zorgt,laat die hypexen nou wel erg veel controle leveren,of dit daarmee te maken heeft? ?



Moderne amps, ook de hypex modellen, hebben een dempingsfactor boven de 500 geloof ik, dus no problemo
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Quote from: morca on April  9, 2012, 18:19:27
Ik vond het gezien de prijs /kwalitijd een goeie tip,lekker toch op die manier van je stoel vallen   :clapping:  :headbanging:

Dat het meubilair dan ook op het punt staat om als een ikea pakket op de grond te donderen noemen we dan maar een leuke DIY uitdaging  :clapping: :headbanging: :popcorn: :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.



Timvg

http://sanway.en.alibaba.com/productgrouplist-209623690/FP_series_Switching_Power_Amplifier.html#products

Verschrikkelijk krachtige amps voor geen geld. Heb zelf de 14000FP+, daar mag je met gemak 4 x een 18" LMS ultra aanhangen :)

paar minpuntjes:
-de amp is vrij luid, ik heb de versie met stillere fan, maar het blijft vrij luid, alhoewel het tijdens de film niet opvalt. Je kan deze natuurlijk altijd modden of laten modden, amp wordt totaal niet warm
-niet stabiel op volle kracht onder de 2,8 ohm per kanaal of 6 ohm in brug (volgens sanway zelf)
-quality control: hier en daar komt er een defecte unit bij de klant terecht, de nazorg is wel uitstekend, de mijne is trouwens in perfecte staat aangekomen, ik geloof dat ie 5dubbel verpakt zat  :)

Dit zijn basically kopieën van Lab Gruppen amps, welke 10x meer kosten dan deze exemplaren, intern zijn ze echter zo goed als identiek. Ze zijn uitvoerig getest op Amerikaanse fora en de DIYers zijn er gek van.



morca

Mooi dat ie het zo goed doet Tim.
Ik zal binnenkort eens een bruut voorbeeld setje verzinnen met een paar ultra,s.

Voor een buget van 6000 euro koop je een DD18 maar bouw je bekant 4x TC lms 18 met 1 zo,n amp.
Iets minder WAF maar veel meer waar voor je geld.   :D

Timvg

Quote from: morca on May  4, 2012, 18:20:24
Mooi dat ie het zo goed doet Tim.
Ik zal binnenkort eens een bruut voorbeeld setje verzinnen met een paar ultra,s.

Voor een buget van 6000 euro koop je een DD18 maar bouw je bekant 4x TC lms 18 met 1 zo,n amp.
Iets minder WAF maar veel meer waar voor je geld.   :D

Of 4x een leuke dual opposed met 15" drivers (of 13") in totaal dus 8 x13 of 15"  :) .. voordelen zijn dat de kast relatief compact kan, en dat er weinig bracing nodig is omdat het dual (of triple opposed zoals mijn JL) opposed systeem compleet inert is. Geen kasttrillingen m.a.w..

Leuke thread hierzo: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1389841

morca

Ik ga even lezen .wel volgende week ,morgen verhuizen,erg druk nu.

Idd mooie W3 setje,s past er ook goed op ,en iets beter betaalbaar als TC  :thumbs-up:

Ben ook iets terug vd berhinger,ben even aan het kijken naar andere betere oplossing.
Ik hoorde pas dat een 3000 met optimale RMS berekening toch bij extreme belasting uitslaat.
Voor iemand zijn huiskamer die niet te gek doet geen probleem.

Maar voor HT gebruik in een geluidsdichte ruimte mag je amp nooit uit gaan vind ik,wat je ook doet.
Dus dat vermogen wat niet helemaal klopt had je wel gelijk aan Tim  ;)

morca

Ik denk gezien het 3500 watt RMS vermogen op stereo,ook al gauw aan 4 x 13W7 van JL ,komt en de impedantie en het vermogen mooi uit.

Oei oei Tim nou plaats je slechte ideeen in me hoofd,idee is goed hoor trouwens,     alleen me geld op  :D


Timvg

Quote from: morca on May  4, 2012, 19:15:48
Topic loopt niet echt als een speer Tim,maar er word wel veel gebouwd de laatste tijd valt me op.

Onze mede subgekje,s zijn goed bezig  :music:


Viel me ook op, mensen maken graag ook meteen hun eigen topic natuurlijk. Ik zie dit topic meer als een infotopic waar mensen ideeën kunnen opdoen, vandaar dat ik ook wat input aan het geven ben, die je eventueel in de startpost kan neerpennen als je dat wilt.


Quote from: morca on May  4, 2012, 19:11:22
Ik denk gezien het 3500 watt RMS vermogen op stereo,ook al gauw aan 4 x 13W7 van JL ,komt en de impedantie en het vermogen mooi uit.

Oei oei Tim nou plaats je slechte ideeen in me hoofd,idee is goed hoor trouwens,     alleen me geld op  :D


Hier ook! Had m'n JTR niet in bestelling geweest (ja hoor, nog steeds aan het wachten.. JTR wacht nog steeds op drivers die hun al maanden beloofd zijn) had ik waarschijnlijk nog wat DIY sub opties aan het uitwerken geweest zijn. Deze amp kan het wel aan  8)


morca

Nog meer JL,s  :D

Ja ik ga het toevoegen  ;) thanks voor the  tips,dat waardeer ik zeer want ik ben nu druk en lees het avs niet echt.
Dus dit soort input is zeer wenslijk ,tips amp,s, setjes en weer even een upje  ;)

Ik zal vd week even je amp toevoegen,met eventueel wat beter bekeken en doordachte sets.
Want die amp van jouw maakt het opeens intressant om iets met 4x 13W7 te gaan bouwen,voor een buget van 1 hele dure ........vul maar wat in.
Mensen even wat ideeen geven wat zou kunnen voor een bepaald buget,ik zal eens horen.....

Timvg

Ik ben nog aan het kijken binnen europa voor een goeie, betaalbare (ong €200) 15" driver, ik kom enkel uit op de MTX T615 en de JL W0V3.

Voor vier dual opposed subs (dus met twee tegenover mekaar liggende drivers) ben je dan aan drivers dan een 1600 euro kwijt, hiervoor heb je wel op zo'n 24 a 28 liter luchtverplaatsing!  :o (ter vergelijking, een 18" TC sounds LMS ultra heeft zo'n 8,5l verplaatsing)

Als je ze per twee subs op mekaar stapelt heb je op een relatief kleine oppervlakte een onverslaanbaar systeem voor film.

Kostprijs ongeveer:

Drivers: €1600
Amp: €600 a €700 (wisselkoers afhankelijk)
minidsp voor linkwitz transform en EQ: €130
Kisten: kan je zo basic of zo extravagant maken als je wilt

Voor de prijs in elk geval een onverslaanbaar systeem :) WAF is natuurlijk iets anders  :D

morca

Vergeet de 13W3 niet niet helemaal het buget wat je noemt,maar per stuk niet veel als 40 a 50 euro meer.
Heb je toch iets meer vermogen als die W0 serie.

Ik zit te denken aan het buget wat men vaak aan een dd15 of dd 18 of bv een F113 van JL zelf uitgeven.
Daar kan je toch je buget wel iets bijstellen naar W6 of W7 toe,das beter

2 gotham kloon,s voor de prijs van een dd18 lijkt me niet verkeerd.
En kloppen de vermogens nog iets beter,gelukkig weet jij je subje niet te hard te zetten  :D

Timvg

Quote from: morca on May  4, 2012, 23:49:01
Vergeet de 13W3 niet niet helemaal het buget wat je noemt,maar per stuk niet veel als 40 a 50 euro meer.
Heb je toch iets meer vermogen als die W0 serie.

Ik zit te denken aan het buget wat men vaak aan een dd15 of dd 18 of bv een F113 van JL zelf uitgeven.
Daar kan je toch je buget wel iets bijstellen naar W6 of W7 toe,das beter

2 gotham kloon,s voor de prijs van een dd18 lijkt me niet verkeerd.
En kloppen de vermogens nog iets beter,gelukkig weet jij je subje niet te hard te zetten  :D

13W3V3 kan idd ook, dan kan je met een iets kleinere kistjes wegkomen. Qua max output zal de 15" wellicht iets harder gaan, maar de vraag is natuurlijk wat de vervormingskarakteristiek van beide woofers is, wellicht dat de 13W3 daar een voordeel zal hebben door de betere bouwkwaliteit. Dus een beetje SPL opgeven voor wat betere vervormingcijfers.

Er zit btw ook een veiligheid op de sanway waarbij je het max output voltage kan beperken, dat kan je dan aanpassen naargelang welke woofers je erop hebt staan.

En over dat niet te hard zetten zijn de meningen verdeeld  :D