Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: EJ on March 31, 2012, 19:28:13
Wat dacht je van minidsp? http://www.minidsp.com/ om een en ander aan te sturen. Dank keijser voor dit mooie ding! Ook heel schappelijke prijs.
Ja die ken ik,als het goed is gaat Ejorne zo,n ding kopen,binnenkort mag ik er dan misschien ook even mee spelen  :D

Ejorne

Quote from: morca on March 31, 2012, 19:41:11
Ja die ken ik,als het goed is gaat Ejorne zo,n ding kopen,binnenkort mag ik er dan misschien ook even mee spelen  :D

Nee, niet binnenkort. Maar staat wel op de lijst.

EJ

Keyser heeft ze in gebruik. :)



EJ


morca

Quote from: EJ on April  1, 2012, 21:14:27
Yups. Hij gebruikt minidsp's.
Ik zal hem er eens bijzetten,was er een beetje huiverig voor omdat ze bij een zeker forumlid ze tweeters om zeep heholpen hebben.
Maar dat was misschien een aansluit of productie fout nooit gevraagd eigenlijk.
En die bevallen hem beter als de berhingers,zekers het tippen waard dan  ;)


Ejorne

Quote from: morca on April  1, 2012, 21:20:57
Jammer dat die lijst nooit leeg raakt he  :clapping: 

Ja, maar gelukkig veranderd die lijst wel zo nu en dan...  ;D


wupsie

Groet van een dayton audio sub freubelaar.
Aan de andere kant vd vijfer zijn deze units behoorlijk populair
Diverse types zijn interessant, zowel voor gesloten als BR systemen
Mischien is het een idee om dit merk mee te nemen?

Btw : mooi initiatief dit topic, respect :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on April  2, 2012, 23:19:37
Groet van een dayton audio sub freubelaar.
Aan de andere kant vd vijfer zijn deze units behoorlijk populair
Diverse types zijn interessant, zowel voor gesloten als BR systemen
Mischien is het een idee om dit merk mee te nemen?

Btw : mooi initiatief dit topic, respect :headbanging:
iets hierboven staat ook de vraag of ik hem toe zal voegen  :D
Vanavond vergeten,morgen zet ik hem erbij  :thumbs-up:

Jij komt hier te laat,je bent net klaar met bouwen  :clapping: maar je hebt het jezelf goed gered  ;)
Idd ik stimuleer zelfbouwen al vanaf de eerste dag,nu in de vorm van een topic om mensen iets meer een idee te geven.
Kant en klare setje,s zeg maar ,met kist en amp alles netje,s berekend voor je.
leek me een goeie start, om iets meer in beeld te krijgen voor de leek hoe en waarmee te bouwen.



Startpost trouwens weer gegroeid met een kw,s zware JL en amp van hypex  :D

morca

Quote from: wupsie on April  2, 2012, 23:19:37
Groet van een dayton audio sub freubelaar.
Aan de andere kant vd vijfer zijn deze units behoorlijk populair
Diverse types zijn interessant, zowel voor gesloten als BR systemen
Mischien is het een idee om dit merk mee te nemen?

Btw : mooi initiatief dit topic, respect :headbanging:
Ik heb even een forse erbij gezet als voorbeeld,mooi spul idd  :wub:


nog even kijken welke amp  ;)

AbZ

Quote from: morca on April  4, 2012, 02:02:57
Ik heb even een forse erbij gezet als voorbeeld,mooi spul idd  :wub:
Dayton RSS390HF-4, leuke 18"

morca

Quote from: AbZ on April  4, 2012, 10:05:52
Dayton RSS390HF-4, leuke 18"
Ja dit merk bevalt me ,mooie spec,s en prijzen.Bedankt voor de tip Abz.

Ik ga vd week wat unit,s bekijken  wat betreft RMS vermogens en welke amp,s goed erbij passen.

Er staat nu veel hypez en Inuke ,iemand leuke amptips.
Die zelfbouw van EJ was wel mooi,zo zijn er nog wel een paar denk ik bij hypex,of een ander goed merk.

Bart_M

Ik snap heel die discussie niet over RMS vermogen van speakers en versterkers niet.

Het gaat erom dat je een amp hebt die snel en continu veel vermogen kan leveren.
De verdubbeling van 500 naar 1000 watt levert je maar 3dB extra op, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Het is veel belangrijker dat de amp genoeg stroom kan leveren om een zware klap te kunnen leveren en daarna weer snel genoeg power heeft om de volgende klap te kunnen verwerken. Ik durf mijn BGW 1500 monoblok van 550W @ 4 Ohm zo naast een Inuke te zetten van 3000 Watt, ik weet zeker dat hij er niet voor onder zou doen (eerder het tegenovergestelde).

De belangrijkste punten om een subwoofer driver op te selecteren zijn wat mij betreft:

  • Kastgrootte, maw hoe groot mag hij worden van de vrouw?
  • Laagextentie, hoe diep moet hij gaan?
  • Speakers, hoe hoog ga je crossen naar de main speakers?

Je weet dan snel genoeg of je een 12", 15" of nog groter kan gaan bouwen.
De amp die je erbij neemt kan niet snel te zwaar zijn, maar is ook afhankelijk van het rendement van je speaker en het doeleinde van de subwoofer.

Ejorne

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 13:34:10
Ik snap heel die discussie niet over RMS vermogen van speakers en versterkers niet.

Het gaat erom dat je een amp hebt die snel en continu veel vermogen kan leveren.
De verdubbeling van 500 naar 1000 watt levert je maar 3dB extra op, dus daar hoef je het niet voor te doen.


Dat is wat vaak beweerd wordt. Echter vraag ik mij dan af of de Hypex DS4.0 te weinig stroom kan leveren voor mijn SDX15. De Hypex staat voor zover ik weet goed bekend en heeft geen kinderachtige voeding. De iNuke die ik nu heb stuurt mijn SDX15 toch een behoorlijk stukje beter aan. Is dan de iNuke zoveel beter in het leveren van stroom en kan de Hypex dit niet trekken. Of zal het verhaaltje van RMS soms toch best wel belangrijk zijn?

Bart_M

Continue vermogen en piek vermogen zijn belangrijk, en dit is iets anders dan RMS vermogen.

We hebben ooit eens een subwoofer shootout gehouden met een paar top subwoofers, daar kreeg je gewoon mee dat sommige subs en versterkers gewoon doorduwen met een flinke klap en andere inzakken.

Ejorne

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 16:32:27
Continue vermogen en piek vermogen zijn belangrijk, en dit is iets anders dan RMS vermogen.

Ja, dat is natuurlijk zo. Maar RMS is wat makkelijker te vergelijken. Met de andere vermogens noteringen zou dat in principe ook zo moeten zijn. Alleen merk ik wel dat sommige merken maar zo een piekvermogen specificeren die kennelijk heel hoog ligt en een ander merk dat als piek een veel lager getalletje geeft in de praktijk wel veel zwaarder uit blijkt te vallen.

Ik had dat jaren geleden al. Een Kenwood receiver van 90 wat zou 5x 130 watt max moeten leveren. Een Marantz van 50 watt bleek veel meer power te hebben...
Ik ga ervan uit dat de RMS specificering aan een bepaalde norm hangt en daarmee dus wellicht wat beter te vertalen is naar andere merken en typen apparaten.

wupsie

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 16:32:27
Continue vermogen en piek vermogen zijn belangrijk, en dit is iets anders dan RMS vermogen.

We hebben ooit eens een subwoofer shootout gehouden met een paar top subwoofers, daar kreeg je gewoon mee dat sommige subs en versterkers gewoon doorduwen met een flinke klap en andere inzakken.

Vroegah, toen mannen van staal waren en speakers van karton, was de dempingsfactor van de versterker een bepalende factor :coffee: :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

bafke

Iemand ervaring me de TCsounds subwoofer?

Daar zijn ze op AVS nogal positief over?

http://www.tcsounds.com/specs_axis.htm 490 dollar? + import??

Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO

morca

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 13:34:10
Ik snap heel die discussie niet over RMS vermogen van speakers en versterkers niet.

Het gaat erom dat je een amp hebt die snel en continu veel vermogen kan leveren.
De verdubbeling van 500 naar 1000 watt levert je maar 3dB extra op, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Het is veel belangrijker dat de amp genoeg stroom kan leveren om een zware klap te kunnen leveren en daarna weer snel genoeg power heeft om de volgende klap te kunnen verwerken. Ik durf mijn BGW 1500 monoblok van 550W @ 4 Ohm zo naast een Inuke te zetten van 3000 Watt, ik weet zeker dat hij er niet voor onder zou doen (eerder het tegenovergestelde).

De belangrijkste punten om een subwoofer driver op te selecteren zijn wat mij betreft:

  • Kastgrootte, maw hoe groot mag hij worden van de vrouw?
  • Laagextentie, hoe diep moet hij gaan?
  • Speakers, hoe hoog ga je crossen naar de main speakers?

Je weet dan snel genoeg of je een 12", 15" of nog groter kan gaan bouwen.
De amp die je erbij neemt kan niet snel te zwaar zijn, maar is ook afhankelijk van het rendement van je speaker en het doeleinde van de subwoofer.
Omdat Ejorne het advies kreeg dat het niks uitmaakte voor hem,een discussie is het niet.Maar een feit wat bij hem thuis staat te spelen,en eindelijk strak nu.
Mijn mening dat het advies absoluut niet aansluit bij jouw verhaal,RMS is continu vermogen,in ieder geval wel wat ik bedoel  ;)

Dat kan beter goed aansluiten opelkaar,als je het daar noet mee eens bent ok,dat kan,ik heb niet zoveel problemen met een sub die te weinig power krijgt.
Als ie maar niet hier in huis staat,of ik op tip van iemand anders zo moet bouwen voor een bevriend iemand ;)

Als jouw amp een zeer stabiele voeding heeft zou hij idd beter kunnen presteren als verwacht,hoe goed doe ik geen uitspraken over.
Misschien leuk om die van jouw eens op Ejorne zijn SDX te testen ,dan is het verhaal gauw klaar.

Maareuh je blijft er dus bij dat een amp van 500 net zo strak aanstuurd als een amp van 1000 ,en alleen 3 db  erbij geeft op bv Die SDX 15    :nowink:
Je bent de 2e ,ik had van jouw ook niet dit antwoord verwacht Bart..........

Er zijn wel opeens veel mensen het niet met me eens............. jammer.
ik weet 110 % zeker dat de woofers waar ik vaak mee werk ,dit verhaal wel opgaat.

Maareuh Bart,heb jij wel eens een zwaardere amp getest dan,iemand met een DS8 die dit bij Ejorne wil komen testen,ik stel me DS4 ter beschikking.
Kijken of het met 2 dezelfde amps nog niks scheelt.
Of nog makkelijker WUPSIE jij gaan van een DS2 naar een DS4 ,beschrijf jij maar eens of jij verschil hoort zometeen(als je daar zin aan hebt  ;) )
Als er dan  nog een ds8 langskomt hebben we een double test.


Idd wupsie daar lees ik ook veel over ,maar dat is niet meer zo belangrijk lees ik hier vaker.
terwijl ik op andere plekken lees dat die voor meer controle zorgt,laat die hypexen nou wel erg veel controle leveren,of dit daarmee te maken heeft? ?


morca

Quote from: bafke on April  4, 2012, 17:24:57
Iemand ervaring me de TCsounds subwoofer?

Daar zijn ze op AVS nogal positief over?

http://www.tcsounds.com/specs_axis.htm 490 dollar? + import??


Mooi spul ,maar of de prijs kwalitijd ook zo is,vind hem duur,maar wel erg goed lees ik vaak.
TC is OK  :D

Bart_M

Quote from: morca on April  4, 2012, 17:25:56
Maareuh je blijft er dus bij dat een amp van 500 net zo strak aanstuurd als een amp van 1000 ,en alleen 3 db  erbij geeft op bv Die SDX 15    :nowink:
Je bent de 2e ,ik had van jouw ook niet dit antwoord verwacht Bart..........

Dat zeg ik niet, ik zeg dat sommige 500 watt amp beter zijn dan 1000 watt amps.
Dat is heel wat anders. ;)

Quote
Er zijn wel opeens veel mensen het niet met me eens............. jammer.
ik weet 110 % zeker dat de woofers waar ik vaak mee werk ,dit verhaal wel opgaat.

Ik weet 120% zeker van niet! :)

Quote
Maareuh Bart,heb jij wel eens een zwaardere amp getest dan,iemand met een DS8 die dit bij Ejorne wil komen testen,ik stel me DS4 ter beschikking.
Kijken of het met 2 dezelfde amps nog niks scheelt.

Ik geloof best dat een DS8 beter klinkt dan een DS4, maar die 800 watter klinkt niet beter dan mijn 500 watter. ;)
Daarnaast heb ik ook wel eens zwaardere (volgens de specs dan) amps gehoord op mijn sub, klonk NIET beter.

Ejorne

Quote from: Bart_M on April  4, 2012, 17:37:42
Ik geloof best dat een DS8 beter klinkt dan een DS4, maar die 800 watter klinkt niet beter dan mijn 500 watter. ;)

Volgens de theorie scheelt dat niets anders dan 3dB.
Quote from: wupsie on April  4, 2012, 17:10:00
Vroegah, toen mannen van staal waren en speakers van karton, was de dempingsfactor van de versterker een bepalende factor :coffee: :D

Dat was ook de reden dat ik niet zo heel veel zin had om een iNuke te testen. De Hypex heeft een factor van 1000 en de iNuke van 140.
Dat samen met de theorie boys die me vertelden dat extra vermogen me alleen extra dB's zouden geven had ik het idee dat het alleen maar achteruitgang zou worden. Gelukkig is het tegenovergestelde gebleken...