Zoektocht naar goede DAC

Started by stefanschreurs, January 18, 2012, 14:17:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mscofield

#25
Hmm, even kijken of we ergens een keer kunnen meeten bij iemand met een paar trotse dac bezitters. Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de 'JK' dacs, Metrum Octave en Tentlabs.
Daarnaast is er denk ik nog erg veel dat ik kan leren op het gebied van computeraudio!

J-B

De Musical fidelity M1 was echt mijn ding niet, maar ik vrees dat de MF sound gewoon niet mijn smaak is. Ik heb de M6i versterker namelijk ook ooit teruggebracht naar de dealer.
De tentlabs b-dac is veel beter vind ik. Het klinkt gewoon verfijnder en minder agressief.

Dat gezegd zijnde vind ik de benchmark DAC-1 (in eender welke uitvoering) ook nog steeds een dikke aanrader voor mensen die van een zeer gedetailleerde eerlijke klank houden. Wordt ook vaak gebruikt voor mastering en dergelijke.

Smaken zijn zo verschillend en de DAC moet ook tot zijn recht komen in je setup. Daarom raad ik ook aan om de apparaten op proef te vragen, zodat je ze rustig in je eigen setup kan testen.

Kingpin

#27
Quote from: J-B on January 23, 2012, 10:33:01
Smaken zijn zo verschillend en de DAC moet ook tot zijn recht komen in je setup. Daarom raad ik ook aan om de apparaten op proef te vragen, zodat je ze rustig in je eigen setup kan testen.
+1
Je kan de beste apparatuur hebben maar als het niet matched of niet je "smaak" is houd het op.

Een shootout is leuk en kan verassend zijn maar zegt in feite niets hoe dezelfde shootout zich verhoud in een andere omgeving met andere apparatuur.
Voorbeeldje, ik heb de Quad eens getest op een MF met XTZ (bandtweeter) tegen een DacMagic. op de lange duur denk ik dat de Quad teveel van het goede is op deze set waardoor luistermoeheid optreed. Dezelfde DAC op mijn buis blijkt een hele goede match te zijn.
Als ik een solidstate versterker had gehad dan was ik waarschijnlijk voor een dac met buis gegaan (smaak).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

#28
Quote from: Pjotr on January 18, 2012, 15:07:57
Ik heb zelf de Music Hall DAC25.3 gekocht. Hierin zit een Electro-Harmonix 6922 buis verwerkt in de output stage waardoor het geluid wat warmer kleurt. Dit zorgt er ondermeer voor dat harde S-klanken tot het verleden behoren. In mijn set althans. Het buisje kun je vervangen voor een beter type.


Om nog even terug te komen op de Music Hall DAC25.3. Eigenlijk is dit een veel leukere DAC dan ik had verwacht. Overigens zit er bij mij een Philips buisje in.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

stefanschreurs

Bedankt voor jullie reacties. De Music Hall lijkt me op het eerste gezicht een goede match voor mijn set, omdat deze het hoog niet zo benadrukt.
Het lijkt me leuk om eens een keer met z'n allen bij elkaar te komen om verschillende dacs te proberen. Hoewel een dac natuurlijk in elke set anders klinkt, kun je natuurlijk ook objectief redeneren of de dac in jouw set die dingen benadrukt die jij wilt horen. Zo'n shootout kan dan toch meerwaarde hebben denk ik.
Daarnaast zie ik op het forum nog de Micromega Dac 2 staan. Is dit wat? Ik kan er nl. geen reviews van vinden. Het schijnt al een iets oudere dac te zijn (1996?).
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Roksan

QuoteHet schijnt al een iets oudere dac te zijn (1996?).
Het hoeft geen verkeerde te zijn, echter de ontwikkelingen van DAC's zijn de laatste jaren snel gegaan.

Lijkt mij trouwens ook wel wat zo'n shoot out met verschillende dac's. Ik ben namelijk wel benieuwd of er veel verschil zitten tussen de interne dac van mijn HK990 en een externe.

Wensen lijst voor de shoot out:
Metrum quad en octave
Audiolab M-dac of 8200 CD
Rega DAC
Music Hall DAC25.3
Tentlabs
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Isflicka

#31
Quote from: Roksan on January 24, 2012, 14:21:52
Wensen lijst voor de shoot out:
Metrum quad en octave
Audiolab M-dac of 8200 CD
Rega DAC
Music Hall DAC25.3
Tentlabs

Nog meer wensen want ik kan Metrum Quad en Octave, Audiolab M-DAC, Cambridge DacMagic II en nu ook (voorlopig maar wel tijdelijk de Music Hall DAC25.3) meenemen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

mscofield

Ik kan een M2Tech Young meenemen. Dan moet de rest van de set eigenlijk wel bestaan uit 'bekende' merken, zodat er nog enige relativatie mogelijk is.

Deleted Member 2


Roksan

Quote from: Isflicka on January 24, 2012, 16:47:34
Nog meer wensen want ik kan Metrum Quad en Octave, Audiolab M-DAC, Cambridge DacMagic II en nu ook (voorlopig maar wel tijdelijk de Music Hall DAC25.3) meenemen.

Dat zijn er al aardig wat. Alleen nu de vraag, waar, bij wie en wanneer?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Zee

Quote from: Roksan on January 24, 2012, 20:51:09
Dat zijn er al aardig wat. Alleen nu de vraag, waar, bij wie en wanneer?

en:  hoe ga je de verschillen in uitgangsniveau calibreren!  (L en R separaat).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

quattronl

Oef, een DAC shootout!  :headbanging: :pompom:
Ik ben zeer geinteresseerd! Ideale gelegenheid om diverse DAC's in een zelfde setup (neem ik aan?) te horen.
Ik neig (nu) zeker naar de Metrum maar ben erg benieuwd hoe de rest zich daartoe verhoudt.

Ik blijf dit vol spanning volgen  8)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

mscofield

Ik ben zelf heel erg benieuwd naar de nieuwe Audiolab mdac.

m9

#38
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx

ongeveer 1200 euro schat ik voor een complete dac (dit is met dual mono config en 1 of 2 ingangen).

voor meer info moet je contact opnemen met russ white en voor meer info kun je sowieso altijd terecht op diyaudio.com, de buffalo dac heeft een eigen topic uiteraard.

Roksan

Als er interesse is, kan het wel een keer bij mij thuis plaats vinden.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

stefanschreurs

Lijkt me een leuk idee! Ik kan evt. de Sonos connect en bridge meenemen. Een dac heb ik helaas nog niet. Ik ben zelf vooral geinteresseerd in de Audiolab MDAC dan wel 8200cd en de Music Hall 25.3.
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Isflicka

Quote from: Roksan on January 27, 2012, 20:54:36
Als er interesse is, kan het wel een keer bij mij thuis plaats vinden.

Weinig actie....jammer want de komende weken ben ik voor een opdracht weer een paar weken van huis...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

hoppertje71

Ook hier interesse in de shootout. Heb momenteel een "oude" Meridian 263 (Delta Sigma) op m'n Squeezebox Touch aangesloten, maar wil graag weten of een upgrade de moeite waard is. Hoor graag of dit nog door gaat. Mijn interesse gaat ook uit naar de Styleaudio Carat Sapphire DAC. Verder iemand toevallig nog een BOTW voeding /S-Booster voor de Squeezebox liggen? Kunnen we die gelijk mee testen.

Shorkan

#43
Quote from: hoppertje71 on February  2, 2012, 12:22:36
Ook hier interesse in de shootout. Heb momenteel een "oude" Meridian 263 (Delta Sigma) op m'n Squeezebox Touch aangesloten, maar wil graag weten of een upgrade de moeite waard is. Hoor graag of dit nog door gaat. Mijn interesse gaat ook uit naar de Styleaudio Carat Sapphire DAC. Verder iemand toevallig nog een BOTW voeding /S-Booster voor de Squeezebox liggen? Kunnen we die gelijk mee testen.

De voeding heb ik. Lijkt mij ook wel leuk die shoot out, mits het enigzins in de buurt van Schagen is.

Mijn interesse gaat uit naar de Metrum NOS Mini DAC Quad en die is vast wel aanwezig  8)
Anthem MRX 510 Oppo BDP 93 (Multiregio) Humax 5200C Logitech Squeezebox Touch Popcorn Hour C200 Technics SL-1200 MKII Usher CP 6311 / Usher S525 / Usher S520 / Klipsch SW-311 Panasonic TX-P42VT30 (ISF)

Roksan

Misschien heb ik nog wel een lokatie in Schagen, namelijk de kantine in ons automuseum. Niet de meest ideale luisterruimte (maar wel vloerbedekking op de grond). Maar wel mogelijk om met meerdere mensen te luisteren. Kunnen we meteen een bezoekje aan het museum vastplakken. Moet ik natuurlijk wel even aan de overige bestuursleden vragen of ze het goed vinden. En er is een kachel in de kantine (niet in het museum, vandaar dat we in de winter ook dicht zijn).
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Isflicka

Quote from: Roksan on February  2, 2012, 20:26:32
Misschien heb ik nog wel een lokatie in Schagen, namelijk de kantine in ons automuseum. Niet de meest ideale luisterruimte (maar wel vloerbedekking op de grond). Maar wel mogelijk om met meerdere mensen te luisteren. Kunnen we meteen een bezoekje aan het museum vastplakken. Moet ik natuurlijk wel even aan de overige bestuursleden vragen of ze het goed vinden. En er is een kachel in de kantine (niet in het museum, vandaar dat we in de winter ook dicht zijn).

Eigenlijk is Schagen mij een beetje te ver...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

stefanschreurs

Ik vind Schagen ook een behoorlijke uithoek ;)
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

Isflicka

Quote from: Roksan on February  2, 2012, 20:26:32
Misschien heb ik nog wel een lokatie in Schagen, namelijk de kantine in ons automuseum. Niet de meest ideale luisterruimte (maar wel vloerbedekking op de grond). Maar wel mogelijk om met meerdere mensen te luisteren. Kunnen we meteen een bezoekje aan het museum vastplakken. Moet ik natuurlijk wel even aan de overige bestuursleden vragen of ze het goed vinden. En er is een kachel in de kantine (niet in het museum, vandaar dat we in de winter ook dicht zijn).

Het lijkt mij wel een prachtige lokatie!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Roksan

Quote from: Isflicka on February  5, 2012, 18:05:06
Het lijkt mij wel een prachtige lokatie!

Als er voldoende animo is, wil ik best wel e.e.a. regelen door bijvoorbeeld mijn luidsprekers en versterker mee te nemen.

Dus als mensen hun DAC willen mee nemen!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

BMW850

#49
Quote from: Isflicka on February  1, 2012, 12:23:48
Weinig actie....jammer want de komende weken ben ik voor een opdracht weer een paar weken van huis...

Het is alleen jammer dat je niet een eindje wilt rijden met een paar DAC's  :P

Dan kun je mijn nieuwe versterker ook eens beluisteren:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120317.0
http://www.youtube.com/watch?v=X0pkmtH0058&context=C31aecb4ADOEgsToPDskKSqSDmRZ69PPqvcxdS6fJE

Vrg,
Rudy
Edit:  Video is gemaakt met mijn mobiele telefoon..bibberrrrr  ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein