Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75 bij Audiofiel

Started by Audiofiel, January 16, 2012, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

larzie

Nu nog de Classé SSP-800 en ook wat oudere Marantzen. Volgens een maat van me klinkt de SR8002 beter dan de AV7005, de SR9600 dan ongetwijfeld ook die Philip (HTip) heeft.
Misschien wel leuk voor een volgende shootout om die ook in de shootout mee te nemen  :happy:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Audiofiel

Die SR8002 heb ik toevallig ook een tijd te logeren gehad. Die kon mij ook niet overtuigen (alleen als surround pre gebruikt). Ik zou even moeten kijken of ik daar nog aantekeningen van heb. De AV7005 is op bepaalde punten volgens mij wel beter (meer precisie en snelheid), maar de SR8002 was dat weer op andere punten (homogener). Ik kan zo direct niet zeggen welke van de twee mijn voorkeur had.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

qinq

Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben is hoe een instapmodel presteert. Ik heb zelf nog een oude sr3001 staan en heb een 15" zelfbouw besteld bij Jacko. Eerst wilde ik 2.1 draaien op een andere versterker maar surround begint te kriebelen. Ik zou wel graag weten of ik het budget daarvoor (1000) beter in 5 tweedehands speakers kan stoppen of moet verdelen over een tweedehands surroundversterker en speakers. Met andere woorden; zijn de instapmodellen prima of echt vele niveaus lager? Geen idee of het voor jullie ook interessant is.

Audiofiel

qinq, ik denk dat jouw vraag ver staat van het doel van de gehouden shootout, het testen van high-end surround prepro's.

Maar gezien de (ietwat tegenvallende) ervaring met de AV7005, die samen met zijn bijpassende eindversterker rond de €3000 zou kosten, hou ik mijn hart vast voor de instapper in zo'n vergelijking. Die instapper zal naar zijn geld vast goed presteren, maar absoluut gezien is dat een paar klasses minder.

Alternatief voor zulke machines is het kopen van een oudere surround receiver die destijds tot een hogere klasse hoorde.  ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Etiennevh

Mooie review Audiofiel! :) Leuk om te lezen over de "oudere" modellen, blijken toch nog prima apparaten :)

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ergens zeg je dat de Marantz niet voor je voldoet in surround. Heb je al andere opties overwogen? Bijv. de Arcam AVR600? Die heb ik zelf mogen ervaren en ik werd echt verliefd op het mooie plaatje dat die machine neerzet..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Leuk beschreven Jos! Ik heb een goede indruk gekregen hoe jullie de dag zijn doorgekomen. De tijd zal wel weer zijn omgevlogen. Dat nummer van de Eagles (Life's been good) ga ik ook beluisteren. Hebben jullie dat in stereo of surround geluisterd?

Heb weer wat te doen, Fifth Element en Eagles luisteren...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Quote from: Etiennevh on January 17, 2012, 22:50:59
Mooie review Audiofiel! :)

Dank je. :)

QuoteLeuk om te lezen over de "oudere" modellen, blijken toch nog prima apparaten :)

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ergens zeg je dat de Marantz niet voor je voldoet in surround. Heb je al andere opties overwogen? Bijv. de Arcam AVR600? Die heb ik zelf mogen ervaren en ik werd echt verliefd op het mooie plaatje dat die machine neerzet..

De Arcam AVR600 is een surround receiver, dus met ingebouwde (eind)versterkers. Ik draai met losse eindversterkers, dus wil een apparaat dat enkel een surround voorversterker is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

larzie

In welke prijsklasse valt de Classé SSP-75 tegenwoordig als je deze tweedehands zou willen aanschaffen? Ligt deze prijs een stuk hoger dan de AV7005? Of is deze ongeveer gelijk?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

SV..S

Quote from: HTip on January 17, 2012, 22:51:56
Leuk beschreven Jos! Ik heb een goede indruk gekregen hoe jullie de dag zijn doorgekomen. De tijd zal wel weer zijn omgevlogen. Dat nummer van de Eagles (Life's been good) ga ik ook beluisteren. Hebben jullie dat in stereo of surround geluisterd?

Heb weer wat te doen, Fifth Element en Eagles luisteren...
Dank je,
Jij zal zeker een goede indruk hebben, klokje rond, dat moet bekend klinken ;D

De Eagles was in surround, ik ben bang dat het voor de hele dvd geld :(




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: larzie on January 18, 2012, 07:44:25
In welke prijsklasse valt de Classé SSP-75 tegenwoordig als je deze tweedehands zou willen aanschaffen? Ligt deze prijs een stuk hoger dan de AV7005? Of is deze ongeveer gelijk?
De ssp 75 word niet vaak aangeboden, ik heb hem na een lange zoektocht uit de US laten komen. Als ik me het goed herinner heb ik daar compleet ongeveer hetzelfde voor betaald als nu een nieuwe 7005 moet kosten.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

HTip

Quote from: SV..S on January 18, 2012, 08:37:59
Dank je,
Jij zal zeker een goede indruk hebben, klokje rond, dat moet bekend klinken ;D
Ik hoop dat ik ook dat water precies kan plaatsen. heb er nooit zo opgelet. Nu dus wel ;)

Quote
De Eagles was in surround, ik ben bang dat het voor de hele dvd geld :(
Ik vind de DVD best redelijk klinken, maar het vergelijk is denk ik niet helemaal eerlijk. Mijn DVD is in de Nespa geweest :-X

De bevindingen zal ik in mijn topic plaatsen, om dit topic niet te vervuilen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Gerbrand

Quote from: larzie on January 17, 2012, 22:03:15
Nu nog de Classé SSP-800 en ook wat oudere Marantzen. Volgens een maat van me klinkt de SR8002 beter dan de AV7005, de SR9600 dan ongetwijfeld ook die Philip (HTip) heeft.
Misschien wel leuk voor een volgende shootout om die ook in de shootout mee te nemen  :happy:


Interessant informatie. Ik zit al een tijdje te kijken of ik mijn SR9200 moet upgraden naar een aparte processor (eindversterker voor de 3 frontkanalen heb ik al), maar kennelijk klinken de nieuwere processoren nauwelijks beter, behalve dan dat ze HD audio-formaten ondersteunen. Geldt dit ook voor de AV8003? Of de Onkyos?

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

SV..S

Quote from: Audiofiel on January 17, 2012, 21:47:11
Mooi verhaal, Jos!
dank je  ;)
Quote

Misschien dat ik eens een keer jouw kant op moet gaan met een set Acoustats. Dan kun je horen wat het thuis doet. De benodigde goede eindversterker heb je al. Gaan we een keer regelen, ik weet alleen nog niet wanneer, want het is een behoorlijk gehannes om dat te verplaatsen.
:o woh, dat is wel een superaanbod, ik weet niet of ik dat zomaar aan mag nemen :-[
als ik daarover nadenk, hoe zouden de buren kijken als je die monsters staat te lossen voor mijn deur, om een inside joke te gebruiken ze zouden waarschijnlijk vragen, sind sie ein ausländer?  :P
en dan als het eenmaal binnen staat, hoe zou Annemarie reageren, en dan als het thuis ook zo indrukwekkend klinkt, hoe moet het dan in godsnaam met de 4G? :crazy:
Quote

Helemaal gelijk met die keuze. Het is echt een hele mooie prepro. En als je hem zou willen vervangen door iets anders kun je beter denken aan een Aragon Stage One (met die makkelijke Philips Pronto Neo) dan zo'n moderne HD-prepro. ;D
die afstandbediening zou inderdaad een serieuze upgrade zijn, maar volgens je vorige shootout zou ik dan in stereo weer wat inleveren !?
Quote

Ik heb trouwens nog wel een HDMI-switch liggen. Volgens mij een Octavia HDS3 (wel HDMI 1.3 dus geen 3D geloof ik). Nog nooit gebruikt, maar je kunt 3 HDMI ingangen switchen naar 1 uitgang.

ik wil eigenlijk naar 2 x hdmi uit, dus Humax, Oppo, Dune, Ps3 in, en tv of projector uit.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

riwi

Er staat en mooie Marantz HDMI switch te koop in de te koop sectie (die is van mij geweest) die doet het prima met een ps3, humax, dune en oppo naar een tv en projector. Kan ik je aanraden als je af wilt van het hdmi kabel omsteken.

vik

@ Arjen en Jos.

Mochten jullie een keer in de buurt zijn kom gerust een keer luisteren bij mij thuis. Ik heb het niet over een shoot out want daar heb ik de juiste middelen niet voor helaas (onhandig zwevend meubel zoals jullie weten)  ;)

Dan zorg ik voor een flinke shot Caffeine en wat thee.  :)

Ik heb sinds gisteren de Sherwood binnen en mijn plaatje is nu helemaal kompleet. Het klinkt echt waanzinnig mooi.

Kijk maar een keer of het uitkomt. We doen dat dan wel over de PM. :)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Quote from: Gerbrand on January 18, 2012, 13:08:34
Interessant informatie. Ik zit al een tijdje te kijken of ik mijn SR9200 moet upgraden naar een aparte processor (eindversterker voor de 3 frontkanalen heb ik al), maar kennelijk klinken de nieuwere processoren nauwelijks beter, behalve dan dat ze HD audio-formaten ondersteunen. Geldt dit ook voor de AV8003? Of de Onkyos?

In de reviews komt heel duidelijk naar voren dat men de AV7005 in surround duidelijk hoger inschat dan de AV8003 (in stereo andersom). Dat doet mij vermoeden dat - tenzij die reviewers het totaal mis hebben - het met de Av8003 in surround waarschijnlijk slechter is gesteld. Van de Onkyo prepro's kan ik zeggen dat ik ze heb geprobeerd, maar ook 'te licht' bevonden.

Ik denk dat het in jouw geval minimaal even goed zal klinken in surround met je SR9200 als met een losse voor- en eindset met de 7005 of 8003 (wat je meer zal gaan kosten). Lekker in je zak houden die centjes. Kun je veel beter je bron upgraden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: SV..S on January 18, 2012, 22:03:44
:o woh, dat is wel een superaanbod, ik weet niet of ik dat zomaar aan mag nemen :-[

Tuurlijk wel Jos.

Quoteals ik daarover nadenk, hoe zouden de buren kijken als je die monsters staat te lossen voor mijn deur, om een inside joke te gebruiken ze zouden waarschijnlijk vragen, sind sie ein ausländer?  :P

Ah ah ah are you German? ;D


Professor Pacoli to the Mondoshawan guardians

Quoteen dan als het eenmaal binnen staat, hoe zou Annemarie reageren, en dan als het thuis ook zo indrukwekkend klinkt, hoe moet het dan in godsnaam met de 4G? :crazy:

Veel te veel zorgen vooraf. ;)

Quotedie afstandbediening zou inderdaad een serieuze upgrade zijn, maar volgens je vorige shootout zou ik dan in stereo weer wat inleveren !?

Klopt.

Quoteik wil eigenlijk naar 2 x hdmi uit, dus Humax, Oppo, Dune, Ps3 in, en tv of projector uit.

Van Octavia bestaan er allerlei oplossingen als je 2 HDMI uitgangen wilt. Van 1 HDMI in naar 2 HDMI uit tot 4 HDMI in naar 2 HDMI uit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

evilniek

Quote from: riwi on January 18, 2012, 23:14:35
Kan ik je aanraden als je af wilt van het hdmi kabel omsteken.

En een stuk veiliger voor je apparaten, heb zelf de hdmi-out en coax van m'n Dune 3.0 vernaggelt, op deze manier.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Gerbrand

Quote from: Audiofiel on January 19, 2012, 10:05:25
Ik denk dat het in jouw geval minimaal even goed zal klinken in surround met je SR9200 als met een losse voor- en eindset met de 7005 of 8003 (wat je meer zal gaan kosten). Lekker in je zak houden die centjes. Kun je veel beter je bron upgraden. ;)

Bedankt voor de tip. Ik ga eens nadenken over bijv. een Oppo BDP-95. Momenteel gebruik in een HTPC als bron, dus kan ook eens investeren in een goede DAC.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Ro

Quote from: riwi on January 18, 2012, 23:14:35
Er staat en mooie Marantz HDMI switch te koop in de te koop sectie (die is van mij geweest) die doet het prima met een ps3, humax, dune en oppo naar een tv en projector. Kan ik je aanraden als je af wilt van het hdmi kabel omsteken.
Klopt helemaal :) Ik heb er mijn ps3, Dune en Humax mee geschakelt. Heeft altijd perfect gewerkt maar is nu overbodig. Deze heeft ook 2 hdmi uitgangen.
Classe SSP-800 + CA-5300, Phonar, Velodyne DD15, Dune D1, Humax 5050c, Sony KLD55HX920

SV..S

Quote from: riwi on January 18, 2012, 23:14:35
Er staat en mooie Marantz HDMI switch te koop in de te koop sectie (die is van mij geweest) die doet het prima met een ps3, humax, dune en oppo naar een tv en projector. Kan ik je aanraden als je af wilt van het hdmi kabel omsteken.
Die had ik gezien ja, ik zat meer tegen weer een kastje in mijn meubel aan te hikken, maar andere oplossingen zijn er niet denk ik?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: riwi on January 17, 2012, 12:22:23
Er zijn geen instellingen in de Oppo 95 die de output over de xlr en stereo cinch beinvloeden. Hooguit de SACD DSD decoding, maar voor de rest doen de instellingen van speakers etc. niet mee voor de stereo outputs.
Ik ben er nog niet helemaal uit maar;
In het menu audioverwerking bij luidsprekerconfiguratie staat mijn sub aan en de speakers op small.
Dit lijkt me de juiste insteling voor sacd en dvd audio.
De cross-over die je direct hieronder in kunt stellen staat op 80 hz.
Bij deze instelingen heb ik op analoog cinch en xlr geen laag.
Nu heb ik bij de onderste instelling in dit menu het stereosignaal op down mix stereo gezet, nu heb ik wel het volledige signaal.
Ik weet nog niet wat dit doet voor sacd en dvd audio.
Ik heb nog meer vragen maar die zet ik wl in het oppo 95 topic




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

riwi

Quote from: SV..S on January 19, 2012, 19:12:18
Ik ben er nog niet helemaal uit maar;
In het menu audioverwerking bij luidsprekerconfiguratie staat mijn sub aan en de speakers op small.
Dit lijkt me de juiste insteling voor sacd en dvd audio.
De cross-over die je direct hieronder in kunt stellen staat op 80 hz.
Bij deze instelingen heb ik op analoog cinch en xlr geen laag.
Nu heb ik bij de onderste instelling in dit menu het stereosignaal op down mix stereo gezet, nu heb ik wel het volledige signaal.
Ik weet nog niet wat dit doet voor sacd en dvd audio.
Ik heb nog meer vragen maar die zet ik wl in het oppo 95 topic

Gebruik je nu de L + R van de 8 kanaals output of gebruik je de dedicated cinch stereo output van de Oppo?
De dedicated stereo cinch output en de XLR output zou niet beinvloed moeten worden door de speaker instellingen in de Oppo.

De stereo downmix is bedoeld voor als je meerkanaals bronmateriaal hebt en slechts 2 output kanalen gebruikt van de meerkanaals output. Dat werkt niet voor de dedicated stereo outputs. Dit klopt toch niet

In de Oppo 83 faq staat dat ook : http://watershade.net/wmcclain/BDP-83-faq.html#do-i-need-to-set-speaker-configuration-and-downmix
Dat is met de BDP95 niet gewijzigd.

In jouw situatie zou ik 4 inputs definieren in de SSP75 : 1x spdif, 1x stereo cinch, 1x stereo XLR, 1x multichannel analoog. Ik heb in mijn ssp800 ook 4 inputs : 1x HDMI, 1x XLR stereo, 1x cinch stereo, 1x 6 kanaals analoog, de spdif verbinding heb ik weg gelaten. Momenteel gebruik ik alleen de HDMI en de stereo XLR en heel soms de meerkanaals input als ik een SACD luister.


Als je tijdens de test de L + R van de meerkanaals output hebt gebruikt voor de stereo testen dan heb je inderdaad via het bassmanagement van de Oppo gewerkt, maar dan zouden de bassen via de subwoofer toch wel te horen moeten zijn geweest.

speakers op small, 80Hz Crossover, downmix naar 5.1 Is goed, heb ik ook.

Dat de downmix stereo setting invloed heeft op de bass die je hoort via de stereo output aansluitingen snap ik niet.

SV..S

Ik heb voor deze test, de analoog cinch, de xlr, de coax en de meerkanaals aangesloten.
Die ingangen kan ik schakelen met de ssp- ab

Voor de test gebruik ik een cd met veel laag waardoor je snel hoort dat je info mist.
Bij de speakerconfig staat de downmix op 5.1 de sub aan en de speakers op smal.

Bij het menu audioverwerking kun je onderin bij stereo signaal kiezen tussen voor L/R en down mixed stereo.
Deze instlling sprak ik op, deze staat op downmixed stereo




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

riwi

Quote from: SV..S on January 19, 2012, 21:09:00
Bij het menu audioverwerking kun je onderin bij stereo signaal kiezen tussen voor L/R en down mixed stereo.
Deze instlling sprak ik op, deze staat op downmixed stereo

Ik had net in de Oppo thread ook wat gepost. Die moet wel op downmixed stereo volgens mij. Als je FL/FR kiest dan doen de L+R aansluitingen van de multichannel output het neit meer, tenminste dat staat in de handleiding.


Doet de SSP75 nog wat aan bassmanagement met de 6 kanaals input? Je wil natuurlijk niet 2x bassmanagement doen.