Sinds deze week:
Dual cs 505-1 -zwart, Ortofon TKS49S element/naald.
CambridgeAudio 551P -zwart, MM phono voorversterker.
De Dual is een opgeknapte (nieuwe riemen, naald & gesmeerd) versie uit 1982, de 551P uiteraard nieuw.
'It was 20 years ago today....' dat ik zelf voor 't laatst een platenspeler in m'n set had. Die enkele 12" en paar LP's die ik had waren niet genoeg voor m'n honger om naar het nieuwe CD tijdperk over te stappen.
Maar goed, laatst bij een kennis een flinke Marantz-set gezien/gehoord met muziek op vinyl die ik ook heel goed vind.
Zelf stond ik op 't punt om met een oude Mitsubishi platenspeler (via mij>vader>mij) wat album-tracks op de computer op te nemen via de Rec-out van een Onkyo versterker, maar na een aantal platen liep de speler toch niet zo lekker meer.
Toch was ik ook nog opzoek naar wat 'speciale' albums uit de jaren70 die ik nog niet had maar wel bekend was met de muzikanten.
Na wat zoeken zag ik dat die 2eHands volop verkrijgbaar waren op vinyl, en dat vond ik eigenlijk ook wel leuk om te doen.

Dus weer opzoek naar een oude Dual die zonder al teveel 'doe 't zelf' gedoe meteen goed mijn platen kon draaien.
Bij een 'vintage' reparateur uit Hengelo eentje gevonden voor opzich weinig geld, de 505 speelt prima!
En hoe CambridgeAudio het toch voormekaar krijgt voor het bedrag.... keuze was Thorens of Goldring of Edwards phono-pre, allemaal net iets duurder dan de 551P maar deze is ook nog eens mooier/technisch beter gebouwd.
En wat klinkt het vele malen beter dan via de phono-in van dat Onkyo versterkertje, de 551P zit nu op de Aux van m'n 350A.
Het simpele en de handmatige bediening van dit type Dual vind ik echt prima, al die toeters&bellen hoeft niet.
En wat mij betreft.... het is maar
voor de fun, zoals sommigen een Solex uit de schuur halen of een sjoelbak van zolder, zo speel ik weer eens wat met oud vinyl.

Heb ik dus wat gemist al die jaren? Nou nee hoor, maar deze
retro-trend is eigenlijk ook wel weer eens leuk.