Author Topic: Welke draaitafel heb jij?  (Read 20217 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gianno

• member
  • Trade Count: (0)
  • Creator of the HTForum logo
Re: Welke draaitafel heb jij?
« Reply #200 on: April 24, 2012, 20:26:03 »

Michell Gyro SE met Tecnoarm en DV Karat 17D3

Offline LPlover

• HT forum legend group
« Reply #201 on: April 25, 2012, 18:21:57 »
(Image removed from quote.)
Michell Gyro SE met Tecnoarm en DV Karat 17D3

mooi hoor.

Bij mij is het geen Rega P7 geworden maar een nieuwe RP6 met Exact mm en psu voeding :wub:

:inlove: :inlove:
Naim Nait XS, Naim CD5x, Naim NAT05, Clearaudio Smart Phono, Audio Note TT1 met Clearaudio Aurum Classic Wood MM, Neat Motive 2, Fraimlite.

Offline T_I

• The Insane
  • HT forum legend group
« Reply #202 on: May 19, 2012, 19:49:18 »
Meerdere, maar de speler is een Thorens TD160 die door een liefhebber volledig gemodificeerd is. (buitenste rand kast, draaiplateau en motor zijn nog origineel... samen met de kap die ik los gepeuterd heb omdat ik katten heb) Toen vergeleken met enkele top spelers. (vraagprijs ruim 2x zo hoog) en op geluid deze gekocht. (kwam overeen met mijn smaak)

Ik zal eens een ploatje schieten binnenkort.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Offline -madison-

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+6)
« Reply #203 on: June 5, 2012, 02:51:20 »
Ik ben sinds 5 jaar met veel tevredenheid in het bezit van een Thorens TD166!  :inlove:(overigens het enige component wat hier nog nooit is vervangen!)

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Online weust

• senior member
« Reply #204 on: June 21, 2012, 21:52:28 »
Ik heb in 1998 of 1999 van mijn vakantie geldeen Technics SL1210 Mk2 met Stanton D500 Mk2.
Of de het helemaal een kwalitatief goede is heb ik geen idee van. Deze werd toen standaard bij de platenspeler geleverd.

Het afstellen van de arm snap ik nog steeds niets van, maar er komt prima geluid uit.
En er zit een pitch op. Handig voor de house platen.
Denon AVR-3808 | Millon Phantom zuilen & center | Technics SL1210 MkII | Philips 42PF9803 | XBOX360/PS3 | Logitech SqueezeBox Touch met lineare voeding

Offline chansig

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+56)
  • I love the HTforum
« Reply #205 on: June 21, 2012, 21:59:54 »
Is een zeer onderschatte DT. Mooi element erop en gaan. De Stanton ken ik niet.

Gr Hans
http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/ en leuke spulletjes om dit af te spelen...

Online weust

• senior member
« Reply #206 on: June 21, 2012, 22:07:21 »
Denk dat ik het element verkeerd had. Staat van alles op dat kleine ding namelijk.
Dit zou 'm moeten zijn: STANTON D500 AL MKII.
Voornamelijk DJ gebruik als ik het goed heb.

Element hangt onder een headshell (ik haal de naam ook maar van een site af)

Denon AVR-3808 | Millon Phantom zuilen & center | Technics SL1210 MkII | Philips 42PF9803 | XBOX360/PS3 | Logitech SqueezeBox Touch met lineare voeding

Offline Bierkameel

• Junior member
  • **
« Reply #207 on: June 22, 2012, 20:31:14 »
Ik heb vroeger veel met draaitafels en vinyl gedaan, helaas alles verkocht maar nu ik dit zie begint het toch weer te kriebelen, Marktplaats maar eens in de gaten houden :P
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

Offline T_I

• The Insane
  • HT forum legend group
« Reply #208 on: June 26, 2012, 10:26:28 »
Ik zal eens een ploatje schieten binnenkort.

Belofte maakt schuld... Niet binnenkort, wel ploatje.

Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Offline muzikant

• full member
  • Trade Count: (+1)
  • I love the HTforum
« Reply #209 on: June 26, 2012, 13:50:40 »
Denon DP-35 F met shureM97xE maar ik denk eraan alles te verkopen daar ik hem al een tijdje niet meer gebruik met meer dan 300 LP's in zeer goede staat,zelfs gewassen met Knosti disco-antistat
« Last Edit: June 26, 2012, 13:55:13 by muzikant »

Offline chansig

• Trade Count: (+56)
  • I love the HTforum
« Reply #210 on: June 26, 2012, 13:54:45 »
En ga je nu dan in het verkooptopic vertellen dat je een Denon 35 F hebt .... :D

Mooie Draaitafel overigens.

Gr Hans
http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/ en leuke spulletjes om dit af te spelen...

Offline muzikant

• full member
  • I love the HTforum
« Reply #211 on: June 26, 2012, 13:58:47 »
Niet direct,'k weet nog niet zeker of ik hem wegdoe en zeker al niet wat ik kan vragen,LP's inbegrepen

Offline Bierkameel

• Junior member
  • **
« Reply #212 on: July 13, 2012, 21:06:33 »

Heel wat anders dan al dat houten geweld hier maar dit past bij mijn opstelling en ik wilde gewoon een goede speler zonder poespas, en ik heb geen zin om elke keer snaren om te leggen :P
« Last Edit: July 13, 2012, 21:19:27 by Bierkameel »
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

Offline Rudo

• full member
    • AudioSense
« Reply #213 on: July 17, 2012, 10:41:39 »
Oracle Delphi mk1.
Het is een oude liefde, een paar jaar terug tweede hands aangeschaft.
Mij lp's van vroeger klinken nu als nooit tevoor...
Ik schaf echter geen nieuwe platen aan. Eerlijk gezegd draai ik zelden nog een plaat...
Onlangs wel eentje gekregen, zo'n audiofiele 180 g van Tacet: vier seizoenen van Vivaldi, opgenomen met buizenapparatuur. Dat klinkt wel heel erg mooi!

Op de tweede foto is vriend Ben bezig met de afregeling.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Offline Lightspeed

• full member
  • the future looks brighter
    • geweldigste platenlabel ooit - NinjaTune
« Reply #214 on: August 4, 2012, 16:01:14 »
Sinds deze week: Dual cs 505-1 -zwart, Ortofon TKS49S element/naald.  CambridgeAudio 551P -zwart, MM phono voorversterker.
De Dual is een opgeknapte (nieuwe riemen, naald & gesmeerd) versie uit 1982, de 551P uiteraard nieuw.

'It was 20 years ago today....' dat ik zelf voor 't laatst een platenspeler in m'n set had. Die enkele 12" en paar LP's die ik had waren niet genoeg voor m'n honger om naar het nieuwe CD tijdperk over te stappen.
Maar goed, laatst bij een kennis een flinke Marantz-set gezien/gehoord met muziek op vinyl die ik ook heel goed vind.
Zelf stond ik op 't punt om met een oude Mitsubishi platenspeler (via mij>vader>mij) wat album-tracks op de computer op te nemen via de Rec-out van een Onkyo versterker, maar na een aantal platen liep de speler toch niet zo lekker meer.
Toch was ik ook nog opzoek naar wat 'speciale' albums uit de jaren70 die ik nog niet had maar wel bekend was met de muzikanten.
Na wat zoeken zag ik dat die 2eHands volop verkrijgbaar waren op vinyl, en dat vond ik eigenlijk ook wel leuk om te doen.  :bigsmile:
Dus weer opzoek naar een oude Dual die zonder al teveel 'doe 't zelf' gedoe meteen goed mijn platen kon draaien.
Bij een 'vintage' reparateur uit Hengelo eentje gevonden voor opzich weinig geld, de 505 speelt prima!
En hoe CambridgeAudio het toch voormekaar krijgt voor het bedrag.... keuze was Thorens of Goldring of Edwards phono-pre, allemaal net iets duurder dan de 551P maar deze is ook nog eens mooier/technisch beter gebouwd.
En wat klinkt het vele malen beter dan via de phono-in van dat Onkyo versterkertje, de 551P zit nu op de Aux van m'n 350A.
Het simpele en de handmatige bediening van dit type Dual vind ik echt prima, al die toeters&bellen hoeft niet.
En wat mij betreft.... het is maar voor de fun, zoals sommigen een Solex uit de schuur halen of een sjoelbak van zolder, zo speel ik weer eens wat met oud vinyl. :sigh:
Heb ik dus wat gemist al die jaren? Nou nee hoor, maar deze retro-trend is eigenlijk ook wel weer eens leuk.
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ CambridgeAudio 350A + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RS DC4 & Sub1001 + Schiit Bifrost + Sharp LC32LE705, Ixos/QED/Oehlbach/Audioquest kabels ]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, 2.4GHz / 8GB RAM / (Snow Leopard) Audirvana Free & iTunes -ALAC muziek > USB 16&24bit > Bifrost DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon MM) + CambridgeAudio 551P ]

Offline Jumping Jack

• HT forum donateur
    • Mijn showkaas
« Reply #215 on: August 14, 2012, 20:43:24 »
Deze week een oudje nieuw leven ingeblazen: een Dual 510 met een Shure M95 element. Deze tafel stond vroeger, in mijn kinderjaren, bij mijn ouders en heeft eigenlijk een lang leven op zolder achter de rug...

Nieuwe cinch-kabel gesoldeerd, contactjes gereinigd, gesmeerd en de spindle opnieuw vastgezet in het plateau.

Het klinkt behoorlijk, maar de arm moet nog eens afgesteld worden.

PMC Fact.8 / Naim SU/ VPI / Lehmann Audio / Ocos / Sennheiser / Shure
Jumping Jack's set
Discogs

Offline vinnie411

• full member
« Reply #216 on: September 23, 2012, 21:44:01 »
Sinds een paar weken staat er nu een mooie SRM-Tech Arezzo Ultra te pronken op mijn meubel.
Behalve een plaatje om te zien ook een genot voor het oor.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Offline vinnie411

• full member
« Reply #217 on: September 23, 2012, 21:49:51 »
Foto vergeten, stom
De kap is tijdens transport gebarsten maar nieuwe is onderweg.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Offline Jumping Jack

• HT forum donateur
    • Mijn showkaas
« Reply #218 on: September 23, 2012, 21:55:20 »
Mooie tafel, wel klote van de kap zeg!
PMC Fact.8 / Naim SU/ VPI / Lehmann Audio / Ocos / Sennheiser / Shure
Jumping Jack's set
Discogs

Offline ZIU9

• Junior member
  • **
  • I love the HTforum
« Reply #219 on: October 2, 2012, 22:07:31 »
 Twee maal Technics SL-1200 MK2. In 2008 nieuw bij de DJ groothandel aangeschaft. Zijn mijn dagelijkse spelers. Voorzien van Audio Technica AT440 MLa en een AT150MLX. Alles aangesloten op een Behringer mengpaneel. Lijkt op een disco set up maar schijn bedriegt. Ik heb nog nooit zo'n stille voorversterker gehoord als die in dit kleine mengpaneel zit ingebouwd, werkelijk waar. Verder aangesloten op een Yamaha RX-497 die een paar zwarte B&W's DM 7 aanstuurt. Deze speakers zijn oud maar zo goed als nieuw omdat ze jarenlang in doos hebben doorgebracht. Naar mijn mening nog steeds een van de beste ontwerpen van B&W. Voor 300 euri bemachtigd, overleven mij.

Even voor de poster met de SL1200 met dat Stanton 500 element. Van die Stanton zijn zeer verschillende versies bekend. Er zijn hifi varianten en disco varianten. Op zich een goed elementje, maar je doet de speler tekort. Het hangt van je installatie af wat voor element je erin wilt doen, maar je zult versteld staan wat de SL 1200 allemaal kan. Ten onrechte heeft deze speler het predikaat DJ tool gekregen. Want dat hadden de ontwerpers niet in gedachten, het fenomeen in de huidige vorm was in die dagen onbekend. De SL 1200 is een alleskunner die verdomd goed in staat is alle Rega's en ProJects volledig weg te spelen, vooropgesteld deskundig afgesteld en opgesteld. De voet is vrijwel immuun voor resonanties en de snelheidnauwkeurigheid is ongeëvenaard. Kijk maar naar de gelijkloopcijfers. Overigens, waarom zou Rega die niet specificeren.....? No offence overigens, maar ik zou eerst die cijfers willen zien vooraleer ik tot aanschaf over zou gaan.
« Last Edit: October 2, 2012, 22:12:30 by ZIU9 »

Online weust

• senior member
« Reply #220 on: October 2, 2012, 22:36:42 »
Ik ben die met dat Stanton element.
Of de naald beter kan, vast wel. Kan er niet wakker van liggen.
Wat ik er opdraai klinkt heel erg goed. Helder, open, etc.

Dat gedoe met snelheid en, zeker bij platenspelers, de aandrijfriem dat daar beter geluid door uit komt. Dat gaat er bij mij niet in. Het enige dat geluid opneemt is het element. Geen aandrijfriem, geen ultraspeciale voeding.

En over de snelheid, lekker belangrijk. Als de stroboscoop aangeeft dat het goed is, dan is het goed.
CD speler motoren worden ook niet eerst speciaal afgesteld voor je er mee gaat draaien.
Die dingen draaien ook gewoon binnen een tolerantie.
Nog nooit iemand over horen praten.

Een platenspeler kopen voor het uiterlijk is prima. Zelfs veel geld er voor uitgeven snap ik.
De naald kan ik mij tot zekere hoogte ook nog indenken. De rest niet.

Offline ZIU9

• Junior member
  • **
  • I love the HTforum
« Reply #221 on: October 2, 2012, 23:15:12 »
@WEUST

Het afstellen van de arm is niet moeilijk. Je moet beginnen met het element goed, dus recht, in de shell te monteren, bij voorkeur de originele Technics head shell. Voorts dien je de fouthoek, dit is de positie van de naaldpunt t.o.v. de head shell, exact in te stellen. Hiervoor wordt bij de speler in de tool kit een overhang checker geleverd. Als je dit hebt gedaan, de arm balanceren. Wees voorzichtig met de naald bij dit karwei. Het gewicht achterop de arm kun je verdraaien. Zet eerst de dwarskracht nabij de basis van de toonarm, op nul. Draai vervolgens aan het contragewicht achterop de arm totdat de arm net, ongeveer 1 tot 2 mm boven het plateau zweeft. Draai, zonder het gewicht te verdraaien, de zwarte naaldkrachtring op nul. Je hebt nu de arm gebalanceerd. Jouw element heeft in de disco-uitvoering zeker twee gram aan naalddruk nodig om goed te kunnen aftasten, maar ik denk nog iets meer. Probeer eerst twee gram, ga net zolang omhoog in gewicht totdat de weergave bevredigend is. Neem stapjes van telkens 0.25 gram. Stel telkens de dwarskrachtcompensatie in op de waarde die de ring aan het contragewicht aangeeft. Deze uitleg stelt slechts een ruwe instelling in. Maar het is beter dan helemaal niet weten hoe de boel nu staat ingesteld. Met een testplaat ga je vervolgens de boel fijn instellen. Maar, ik zeg je nu dat je huidige element met een naaldkracht van 3 gram een testplaat grondig zal vernielen, en al helemaal als je niet weet in welke staat de naaldpunt verkeert. Jouw naaldtype heeft een sferische naald, rond dus. Typisch een naald voor disco toepassingen en deze types lenen zich nu eenmaal veel minder voor goede kwaliteitsweergave. Tip: doe die Stanton weg en geef rond de 90 euro uit voor een prima elementje zoals de Audio Technica AT-120 MkII. Te koop bij o.a. Conrad. Prima geschikt voor mooie weergave, in elk geval stukken beter dan de Stanton 500 in al zijn gedaantes. De Audio Technica is ook verkrijgbaar als AT-120. Is vrijwel hetzelfde, maar heeft een oranje naaldhouder, de MKII heeft een grijze naaldhouder. Beide hebben ze een elliptisch geslepen, naakte diamant. Dat betekent dat de naaldpunt uit één stuk diamant is vervaardigd. Je zult verateld staan wat je uit je platen kunt halen met deze combinatie. Maar zorg beslist voor een goede afstelling, dus zorg dat het element goed uitgelijnd in de head shell zit geschroefd. Succes! Woon je in de buurt van Rotterdam en wil je hulp, laat maar weten.
« Last Edit: October 2, 2012, 23:28:01 by ZIU9 »

Online weust

• senior member
« Reply #222 on: October 4, 2012, 12:16:10 »
Begrijp mij niet verkeerd, maar begin alsjeblieft met het gebruik van de Enter/Return toets en alinea's.
Zo'n muur van tekst leest niet erg prettig.

Ik wil heus wel een keer een andere naald proberen, maar zoals ik al aangaf klinkt de huidge naald mij erg goed in de oren en heb ik niet het gevoel dat ik perse een andere naald moet halen.
Zeker niet met de hoeveelheid LP's die ik luister. Dat geld steek ik dan liever in iets anders.

Ik woon in Den Haag. Ben wel benieuwd hoe een andere naald klinkt, dus dat uitproberen zou welkom zijn.
Het instelling van de arm enzo moet nog een keer gebeuren. Ding staat er nu zo licht op dat als ik er langs loop hij overslaat.
Dit komt mede door de vloer helaas. En nee, daar valt niet wat aan te doen op dit moment.

Offline KILLorBE

• Sucker № 1
  • HT forum donateur
  • senior member
  • Muzikale wastafel
« Reply #223 on: October 4, 2012, 18:21:46 »
Ik ben die met dat Stanton element.
Of de naald beter kan, vast wel. Kan er niet wakker van liggen.
Wat ik er opdraai klinkt heel erg goed. Helder, open, etc.

Dat gedoe met snelheid en, zeker bij platenspelers, de aandrijfriem dat daar beter geluid door uit komt. Dat gaat er bij mij niet in. Het enige dat geluid opneemt is het element. Geen aandrijfriem, geen ultraspeciale voeding.

En over de snelheid, lekker belangrijk. Als de stroboscoop aangeeft dat het goed is, dan is het goed.
CD speler motoren worden ook niet eerst speciaal afgesteld voor je er mee gaat draaien.
Die dingen draaien ook gewoon binnen een tolerantie.
Nog nooit iemand over horen praten.

Een platenspeler kopen voor het uiterlijk is prima. Zelfs veel geld er voor uitgeven snap ik.
De naald kan ik mij tot zekere hoogte ook nog indenken. De rest niet.
Toch maakt de snelheid uit, ook al is het verschil klein, en daar word zeker wel over gesproken.

De snelheid van de CD spindel motor varieert als deze van binnen (begin) naar buiten (eind) van de CD gaat, de snelheid word bepaald door een referentie signaal (de klok), des te nauwkeuriger de klok is des te meer komt het signaal overeen met het origineel.
De kleine verschillen in snelheid word jitter genoemd, en dat kun je ook horen, dat de stroboscoop zegt dat het goed is zegt weinig, de kleine verschillen zie je niet met een stroboscoop aangezien deze (meestal?) op 50Hz werkt, de klok in een CD speler werkt op x tot xx MHz, vele malen nauwkeuriger dus.

Ik zal het hier bij laten, je zou eens op jitter en tent clock kunnen zoeken als je meer wilt weten...of je begint er een topic over.

Als je kan zou ik zeker eens naar een ander element luisteren, je zou wel eens verbaasd kunnen staan hoeveel het uitmaakt/kan maken.

Mijn draaitafels:
Technics SL-D2 (Project) voorloper/goedkope uitvoering van de SL-1200? (zoiets was het).
Thorens TD 160 MKII
Denon DP-51F

Allen zijn toe aan een nieuw element, en ze hebben allen wat kleine mankementen die ik nog op moet lossen....
De SL-D2 word compleet verbouwd.
De TD 160 MKII krijgt een nieuwe plint en wat ander onderhoud/modificaties.
De DP-51F krijgt waarschijnlijk ook een nieuwe plint, maar ik moet eerst achterhalen waar de brom vandaan komt :mad: (Moet ik wel eerst de originele mat vinden, speel nu met een vilten mat en dan hoor ik geen brom).
B&W - Wharfedale - Infinity - Denon - Yamaha - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Offline ZIU9

• Junior member
  • **
  • I love the HTforum
« Reply #224 on: October 4, 2012, 23:31:56 »
Inderdaad, die snelheid is zeer belangrijk. In de digitale wereld zijn snelheidsvariaties vrijwel uitgebannen. Wow en flutter zijn in principe niet uitgebannen, maar onhoorbaar klein. Goedkopere snaaraangedreven spelers, maar zeker ook slechte direct aangedreven spelers, laten hoorbare afwijkingen horen.

Punt is dat niet iedereen in staat is dit te horen als dit beneden 0.2 wmrs blijft, maar ik die helaas gezegend ben met een absoluut gehoor, hoor meteen een afwijking in toerental. En ook verschil in tempi, daarom is quartz aandrijving voor mij een zegen. Bij die kleine motortjes in bijvoorbeeld de instappers van Rega en ProJect hoor ik bij sommige exemplaren een afwijking bij koude en warme motor. Bij mijn Technics SL-1200 spelers is dit volkomen afwezig. En ze zijn geconstrueerd om een mensenleven mee te gaan zo lijkt het wel.

Als ik twee dezelfde persingen tegelijkertijd afspeel, dan blijft alles volkomen synchroon, desnoods een plaatkant lang. Tempoverschillen bij koude en warme motor zijn naar mijn mening een reden zo'n speler niet aan te schaffen. Maar begrijp me niet verkeerd, het wil niet zeggen dat je niet van de muziek kunt genieten als je die snelheidsvariaties voor lief neemt. Wat ik onbestaanbaar vind echter, is wow (langzame snelheidsvariaties) en flutter ( zeer snelle snelheidsvariaties). Want die hoor je wél, zeker als je het fenomeen eenmaal hebt waargenomen. Daarom is de aandrijftechniek van Technics met zijn ringmagneet aan het plateau nog steeds fenomenaal goed. Daar kan geen snaaraangedreven speler tegenop die zich in het prijssegment van de SL-1200 bevindt, en zelfs vele ver daarboven.

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk