Alles over platenwasmachines

Started by Joris1971, January 9, 2012, 21:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Quote from: DuursmaG on December 11, 2014, 14:37:30

De vloeistof van Okki Nokki komt ook bij QS Audio vandaan maar is meer geconcentreerd (dus niet onverdund gebruiken).


Ben je daar zeker van? Ik heb beide, en die ruiken alvast anders.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on December 11, 2014, 14:42:56
Ben je daar zeker van? Ik heb beide, en die ruiken alvast anders.

zijn zeker niet gelijk. De resultaten van beide liggen ver uit elkaar.

DuursmaG

Nou heb vorige maand (op de platenbeurs) gesproken met de maker van de vloeistof. Die vertelde mij dat Okki Nokki gekozen heeft voor QS Audio vloeistoffen.
Heb geen reden om hem niet te geloven.

Thx George

Deleted Member 2

Quote from: DuursmaG on December 11, 2014, 15:00:32
Nou heb vorige maand (op de platenbeurs) gesproken met de maker van de vloeistof. Die vertelde mij dat Okki Nokki gekozen heeft voor QS Audio vloeistoffen.
Heb geen reden om hem niet te geloven.

Thx George

Ik ook niet. maar.....

Fransosowitz

Welke vloeistof gebruik jij met de Okki Nokki Onder013?

Deleted Member 2

Quote from: Fransosowitz on December 11, 2014, 17:17:27
Welke vloeistof gebruik jij met de Okki Nokki Onder013?

Ik heb geen Okki Nokki. Het is een zelf gefabriekte, geïnspireerd door de VPI 19 met diverse verbeteringen ;D

Ook in dit topic heb ik al eens beschreven hoe ik de plaatjes was. Kort door de bocht komt het neer op voorwas met okinokki, hoofdwas met l'art du son en dan flink spoelen met aqua bi

Gr
Henk

garmtz

Grappig, komt aardig overeen met mijn 'regime'... :)

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on December 11, 2014, 17:49:31
Grappig, komt aardig overeen met mijn 'regime'... :)

als de wijze van "schrobben" dan ook nog overeenkomt ;D
Ik maak korte schrobbewegingen met de borstel terwijl het plateau circa 5 rpm doet. Het effect is dat de borstel heel wat langer z'n werk doet en effectiever is.
Tussen elke wasgang en aan het eind één rondje afzuigen.

garmtz

Zal mijn precieze regime hier wel eens neerpennen als ik wat meer tijd heb...

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on December 11, 2014, 18:45:49
Zal mijn precieze regime hier wel eens neerpennen als ik wat meer tijd heb...

ok. Leuk en goed om eens te vergelijken.

Hierna een eerder geplaatste beschrijving:

Quote from: chansig on December 27, 2013, 12:24:38
Ik heb mensen zelf hun platenwasser zien bouwen.

Gr Hans

dat heb ik gedaan, nu al weer een flink aantal jaren geleden. Het grote voordeel was/is dat je het geheel naar je eigen voorkeur kan bouwen. Zo had ik drie eisen die je niet terug vindt bij de kant en klare platenwassers:

1. De motor voor het vacuüm moest i.v.m. de herrie dat zo'n ding maakt in een aangrenzende ruimte kunnen staan;
2. De snelheid van het plateau moest regelbaar zijn tussen 0 en circa 18 toeren links en rechtsom.
3. De hoeveelheid moest regelbaar zijn i.v.m. het afzuigen van vloeistof en dus niet het verdampen van de vloeistof bij de afzuigbuis.

Die eisen zijn gerealiseerd in de zelfbouw door het simpelweg invoegen van een triac regeling voor de toerentallen.

De effectieve reiniging van de LP wordt voor een belangrijk deel bepaald door het schoonmaakmiddel en door de wijze waarop dat wordt toegepast:
1. schoonmaken in drie stappen:
a. okki-nokki cleaner met de okki-nokki borstel twee rondjes op lage snelheid (circa 3 RPM)
b. l`art du son cleaner met de Osage borstel twee rondjes eveneens op lage snelheid
c. spoelen met aqua bi of triple destillata met okki nokki borstel op circa 18 RPM

2. Tussendoor en tot slot uiteraard met het vacuum de vloeistof verwijderen circa een tot anderhalf rondje op 18 RPM
Het verwijderen van de vloeistof met het vacuum gedurende circa één rondje doe ik om het opbouwen van statische lading te voorkomen.

3. Per stap een aparte afzuigbuis om te voorkomen dat viezigheid overgebracht wordt

4. Cruciaal is de wijze waarop je de borstel gebruikt: vanuit de pols een soort korte ronddraaiende beweging (dus met de draairichting mee en tegen de draairichting in).

5. Een nieuwe binnenhoes na een rondje met de carbon borstel

Alles bij elkaar duurt het schoonmaken van één kant circa 5 minuten. Een investering die ik gezien het resultaat er graag voor over heb.

Gr
Henk

Fransosowitz

Ok, dat is inderdaad een uitgebreide beauty behandeling!  :clapping:
Ik geloof direct dat het resultaat erg goed zal zijn.

smacdab

Quote from: garmtz on December 11, 2014, 18:45:49
Zal mijn precieze regime hier wel eens neerpennen als ik wat meer tijd heb...

Benieuwd  :pompom:

smacdab

Quote from: Onder013 on December 11, 2014, 17:27:53
Ik heb geen Okki Nokki. Het is een zelf gefabriekte, geïnspireerd door de VPI 19 met diverse verbeteringen ;D

Ook in dit topic heb ik al eens beschreven hoe ik de plaatjes was. Kort door de bocht komt het neer op voorwas met okinokki, hoofdwas met l'art du son en dan flink spoelen met aqua bi

Gr
Henk

Hier eerst l'art du son en dan afspoelen met gedestileerd water. Zeepje breekt oppervlaktespanning water. Afspoelen is om resten te verwijderen m.i.

hifi-annemie

Ik gebruik zelf een Loricraft PRC 4 deze werkt met een punts afzuiging die gewoon de groef in de plaat volgt. Als reiniger gebruik ik Art du Son vloeistof, volgens mij zit hier een soort "gladmaker" in , hetzelfde spul dat tegenwoordig in tandpasta zit om je tanden glad te laten aanvoelen.
Dit maakt de platen antistatisch en minder gevoelig voor vuil.
Vroeger had ik een Knosti , en ik zoog de platen droog met een zakloze stofzuiger, het mondstuk had ik beplakt met vezeldoek, dit werkte ook best goed maar was zeer bewerkelijk.
Het resultaat met de Loricraft is beter, en het geluidsniveau is zo laag dat je rustig tijdens het poetsen muziek kunt luisteren.
De Knosti heb ik nog ergens liggen met speciaal stofzuigermondstuk, voor €25,- mag hij weg.

garmtz

Beter Beeld & Geluid is dealer geworden van de Nessie platenwassers. Zie hier alle informatie:

http://linnlp12.blogspot.nl/search/label/platenwassers

Er waart hier op het forum ook een eigenaar rond, misschien dat die wat commentaar wil leveren...? :)

advr

#140
Quote from: garmtz on July  3, 2015, 11:48:12
Beter Beeld & Geluid is dealer geworden van de Nessie platenwassers. Zie hier alle informatie:

http://linnlp12.blogspot.nl/search/label/platenwassers

Er waart hier op het forum ook een eigenaar rond, misschien dat die wat commentaar wil leveren...? :)

Volgens mij zijn er twee gebruikers van een Nessie op dit forum maar Garmt zal mij wel bedoelen aangezien ik de aanstichter ben van het dealerschap van deze mooie geruisloze platenwasser.

Na 10 jaar, serienr 000052,  een Okki Nokki gebruikt te hebben vond ik het wel eens tijd voor een nieuwe. Niet dat de Okki versleten was, hij doet nu zijn werk bij mijn dochter en haar vriend, maar ik wilde er eentje welke ik in de huiskamer kon gebruiken en in het zicht kon laten staan.

Na wat speurwerk een een test in de LP, kwam ik nij de Nessie terecht.
Toen heb ik Jan gebeld of ik via hem er een kon bestellen. Jan is gaan bellen en met een 'aangesmeerd' dealerschap kon dat. Na 5 weken was de Nessie er dan.

De Nessie is prachtig om te zien en qua geluid een hele erge zachte stofzuiger dus gewoon tijdens het luisteren te gebruiken. Zeer goed gedempt.

De werking is bijna volledig automatisch. De huidige versie heeft een geluidssignaal als het proces klaar is, een optionele single adapter een een langer programma voor intensief reinigen.

Kortom een heerlijke stofzuiger! 


   
Quote from: garmtz on July  3, 2015, 11:48:12
Beter Beeld & Geluid is dealer geworden van de Nessie platenwassers. Zie hier alle informatie:

http://linnlp12.blogspot.nl/search/label/platenwassers

Er waart hier op het forum ook een eigenaar rond, misschien dat die wat commentaar wil leveren...? :)
Volgens mij zijn er wel twee gebruikers van een Nessie op dit forum maar Garmt zal mij wel bedoelen aangezien ik de 'aanstichter' ben van het dealerschap van deze mooie geruisloze platenwasser.

Na 10 jaar, serienr 000052,  een Okki Nokki gebruikt te hebben vond ik het wel eens tijd voor een nieuwe. Niet dat de Okki versleten was, hij doet nu zijn werk bij mijn dochter en haar vriend, maar ik wilde er eentje welke ik in de huiskamer kon gebruiken en in het zicht kon laten staan.

Na wat speurwerk een een test in de LP, kwam ik bij de Nessie terecht.
Toen heb ik Jan gebeld of ik via hem er een kon bestellen. Jan is gaan bellen en met een 'aangesmeerd' dealerschap kon dat. Na 5 weken was de Nessie er dan.

De Nessie is prachtig om te zien en qua geluid een hele erge zachte stofzuiger dus gewoon tijdens het luisteren te gebruiken. Zeer goed gedempt.

De werking is bijna volledig automatisch. De laatste versie heeft een geluidssignaal als het proces klaar is, een optionele single adapter en een langer programma voor intensief reinigen.

Kortom een heerlijke stofzuiger!
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Fransosowitz

Dat is een mooie platenwasser! Hij lijkt me erg prettig om mee te werken gezien de vrijwel automatische en stille werking. Toch twee zaken waarin de Okki Nokki nou niet echt in uitblinkt.
De prijs is dan ook wel een stuk hoger voor de Nessie. Rond de €1900 geloof ik?

marcush

Die Nessie doet me erg denken aan Hannl platenwassers. Die zijn echt een brok duitse degelijkheid, ik zie echter wel dat zij de goedkop(re) versies niet meer in hun assortiment voeren en alleen nog maar hele (?) dure wassers hebben.

advr

Quote from: Fransosowitz on July  4, 2015, 15:26:20
Dat is een mooie platenwasser! Hij lijkt me erg prettig om mee te werken gezien de vrijwel automatische en stille werking. Toch twee zaken waarin de Okki Nokki nou niet echt in uitblinkt.
De prijs is dan ook wel een stuk hoger voor de Nessie. Rond de €1900 geloof ik?
Klopt, incl stofkap.
Duur in absolute zin, zeker. Echter ben je dat na de eerste plaat meteen vergeten en wil je meteen alle platen opnieuw gaan schoonmaken.... :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

eddy135

Ik vind het overigens compleet gestoord en decadent om bijna 2 mille voor een platenwasser uit te geven... :crazy:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

advr

#145
Quote from: eddy135 on July  5, 2015, 14:04:08
Ik vind het overigens compleet gestoord en decadent om bijna 2 mille voor een platenwasser uit te geven... :crazy:

Jij snapt de betekenis van decadentie en van gestoordheid niet :google:

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

eddy135

Quote from: advr on July  5, 2015, 14:17:51
Jij snapt de betekenis van decadentie en van gestoordheid niet :google:
Niets met snappen te maken, slechts voeten aan de grond houden... :sneaky:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

addesmo

Quote from: eddy135 on July  5, 2015, 16:17:42
Niets met snappen te maken, slechts voeten aan de grond houden... :sneaky:
Denk dat jij zelf voor 90% van de wereldbevolking decadent bent, alleen al door het feit dat je een audio installatie hebt van meeer dan 100 euro. Alles is dus relatief  :)

advr

#148
Quote from: addesmo on July  5, 2015, 17:35:38
Denk dat jij zelf voor 90% van de wereldbevolking decadent bent, alleen al door het feit dat je een audio installatie hebt van meeer dan 100 euro. Alles is dus relatief  :)

Normaal reageer ik nooit op dit soort opmerkingen maar dit is op de man en onbehoorlijk.


Jij, net zoals eddy135, kennen mij helemaal niet dus hou aub op met die stomme opmerkingen.

Je kunt een of andere smiley zetten achter 'gestoord' en 'decadent' maar wat heeft dat met relativeren te maken en met de voeten op de grond staan. Helemaal niets!


Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

addesmo

#149
Als je goed kijkt zie je dat ik helemaal niet op jou reageer,  maar op Eddy135. Dus niet gelijk zo reageren aub. Ben het zelfs grotendeels met je eens.