Alles over platenwasmachines

Started by Joris1971, January 9, 2012, 21:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kruzer

Toch even inpikken... als beginner heb ik een ook een platenwasser nodig.  Ik geef echter (momenteel) geen 100-den euro uit aan zo'n ding.  Ik prefereer een Knosti, en heb momenteel een oud exemplaartje gevonden, tweede hands.  Werkt dit ding naar behoren, of zijn er toch betere alternatieven voor een paar 10-tal euro?
En welke vloeistof koop ik er bij?

Kilroy

De knosti zal zijn werk wel doen, maar eens je een Okki Nokki (of ander merk) hebt gooi je de rest onmiddellijk buiten...   Wat betreft de reinigingsvloeistof.. ik denk dat je die gewoon via ebay (of Knosti-verdeler) kunt bestellen...

Rowdy

#52
Ik gebruik als reinigingsvloeistof:
- 1 liter gedestilleerd water
- 100 ml alcohol 70 of 96%
- 2 druppels spoelglans voor vaatwasser

Ik gebruik dit in een Knosti, na ongeveer 25 LP's gooi ik het weg. In de Knosti bak gaat ongeveer 450 ml.

kruzer

Ik kan best geloven dat een Okki Nokki prima werkt, maar voor z'n prijs verwacht je toch niet anders?  Ik vind ze gewoonweg onverantwoord duur voor wat ze uiteindelijk "maar" hoeven te doen...  De komende weken dan toch maar aan de slag met Knosti, ben benieuwd!

Kilroy

Quote from: kruzer on December 26, 2013, 09:09:14
Ik kan best geloven dat een Okki Nokki prima werkt, maar voor z'n prijs verwacht je toch niet anders?  Ik vind ze gewoonweg onverantwoord duur voor wat ze uiteindelijk "maar" hoeven te doen...  De komende weken dan toch maar aan de slag met Knosti, ben benieuwd!

Ik kan u ergens wel volgen, maar anderzijds kan je er niet omheen dat de Okki-Nokki toch ook niet de duurste platenreiniger is.. Er bestaan vergelijkbare toestellen die een veelvoud kosten. Mijn inziens is er ook geen sprake van een echte "massaproductie" waardoor de (hoge) prijs toch ergens kan verantwoord worden.  Dat prijskaartje blijft er natuurlijk wel aanhangen... maar ik zou mijn okki-nokki niet meer kunnen missen en wat mij betreft is hij zijn geld meer dan waard..

Eigenlijk zouden we eens een (objectieve) test moeten kunnen laten uitvoeren waar de effecten van de verschillende toestellen op een ernstige manier worden vergeleken....

Dirk

Quote from: Kilroy on December 27, 2013, 09:26:33
Eigenlijk zouden we eens een (objectieve) test moeten kunnen laten uitvoeren waar de effecten van de verschillende toestellen op een ernstige manier worden vergeleken....
Ik zou niet weten hoe je dat moet gaan doen.
Eerste niet onbelangrijk probleem is dat je voor zo'n vergelijking al 2 identieke LP's zou moeten hebben, die vervolgens ook identiek vervuild zijn. ;)

In ieder geval ben ook ik erg blij met een Okki Nokki, die hier sinds gisteren z'n eerste rondjes heeft gedraaid.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted Member 2

Mijn ervaring is dat een vacuüm platenwasser onmisbaar is als je van je plaatjes wilt genieten. Zowel nieuw als gebruikt knapt er geweldig van op.

Beslissend voor het resultaat dat je bereikt is het soort schoonmaakmiddel en niet als minst belangrijke de borstel en hoe je deze gebruikt.
Simpelweg de borstel op de lp houden en een rondje draaien levert verre van de resultaten die je zou kunnen bereiken.

Gr
Henk

Dirk

Quote from: Onder013 on December 27, 2013, 11:18:56
Mijn ervaring is dat een vacuüm platenwasser onmisbaar is als je van je plaatjes wilt genieten. Zowel nieuw als gebruikt knapt er geweldig van op.

Beslissend voor het resultaat dat je bereikt is het soort schoonmaakmiddel en niet als minst belangrijke de borstel en hoe je deze gebruikt.
Simpelweg de borstel op de lp houden en een rondje draaien levert verre van de resultaten die je zou kunnen bereiken.

Gr
Henk
ik wacht met ongeduld op je topic...het "hoe haal je het meest uit je RCM"  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Ik heb mensen zelf hun platenwasser zien bouwen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: chansig on December 27, 2013, 12:24:38
Ik heb mensen zelf hun platenwasser zien bouwen.

Gr Hans
Niemand is daar goed in  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted Member 2

#60
Quote from: chansig on December 27, 2013, 12:24:38
Ik heb mensen zelf hun platenwasser zien bouwen.

Gr Hans

dat heb ik gedaan, nu al weer een flink aantal jaren geleden. Het grote voordeel was/is dat je het geheel naar je eigen voorkeur kan bouwen. Zo had ik drie eisen die je niet terug vindt bij de kant en klare platenwassers:

1. De motor voor het vacuüm moest i.v.m. de herrie dat zo'n ding maakt in een aangrenzende ruimte kunnen staan;
2. De snelheid van het plateau moest regelbaar zijn tussen 0 en circa 18 toeren links en rechtsom.
3. De hoeveelheid moest regelbaar zijn i.v.m. het afzuigen van vloeistof en dus niet het verdampen van de vloeistof bij de afzuigbuis.

Die eisen zijn gerealiseerd in de zelfbouw door het simpelweg invoegen van een triac regeling voor de toerentallen.

De effectieve reiniging van de LP wordt voor een belangrijk deel bepaald door het schoonmaakmiddel en door de wijze waarop dat wordt toegepast:
1. schoonmaken in drie stappen:
a. okki-nokki cleaner met de okki-nokki borstel twee rondjes op lage snelheid (circa 3 RPM)
b. l`art du son cleaner met de Osage borstel twee rondjes eveneens op lage snelheid
c. spoelen met aqua bi of triple destillata met okki nokki borstel op circa 18 RPM

2. Tussendoor en tot slot uiteraard met het vacuum de vloeistof verwijderen circa een tot anderhalf rondje op 18 RPM
Het verwijderen van de vloeistof met het vacuum gedurende circa één rondje doe ik om het opbouwen van statische lading te voorkomen.

3. Per stap een aparte afzuigbuis om te voorkomen dat viezigheid overgebracht wordt

4. Cruciaal is de wijze waarop je de borstel gebruikt: vanuit de pols een soort korte ronddraaiende beweging (dus met de draairichting mee en tegen de draairichting in).

5. Een nieuwe binnenhoes na een rondje met de carbon borstel

Alles bij elkaar duurt het schoonmaken van één kant circa 5 minuten. Een investering die ik gezien het resultaat er graag voor over heb.

Gr
Henk


Kilroy

Quote from: chansig on December 27, 2013, 12:24:38
Ik heb mensen zelf hun platenwasser zien bouwen.

Gr Hans

Ik heb daartoe ook eens een poging ondernomen, maar heb ondervonden dat het spreekwoord "schoenmaker blijf bij je leest" nog steeds waar is ;-)

AbZ

Quote from: Dynky on December 27, 2013, 12:42:30
Niemand is daar goed in  ;)
Groen forum, I presume?  Arno op dit forum ook.

Dirk

Quote from: AbZ on December 27, 2013, 21:15:37
Groen forum, I presume?  Arno op dit forum ook.
yep, oa op het groene buurforum
ik meende me idd zoiets te herinneren van Arno, maar 'k kan me niet voor de geest halen dat ie er ooit wat van heeft gepost, of wel?
al hoeft het niet altijd zo "ingewikkeld" te zijn, want een moderne afwasmachine op lage temperatuur doet ook al aardig wat met vuile LP's
...al is een echte wasser (zo merk ik nu zelf) toch net wat effectiever ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Trefwoord is platenreiniger  ;)  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108431.0

Een afwasmachine laat ook niet veel over van de papieren labels, denk ik?
Anders kan je ze ook gewoon in een soort sopje zetten, misschien wel effectief.


Dirk

ik heb in het verleden redelijk wat platen in de machine gewassen en nog nooit wat gemerkt aan labels.
misschien een detail ; na het programma opende ik de machinedeur wel direct, zodat alles rustig kon afkoelen en niet nog langer/onnodig in die hete damp zat...vooral omdat ik me idd altijd wel wat zorgen maakte om de labels.

maar al bij al dus nooit wat negatiefs aan/van gemerkt op die manier, wel erg schone platen.  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted Member 2

Quote from: Dynky on December 27, 2013, 11:51:03
ik wacht met ongeduld op je topic...het "hoe haal je het meest uit je RCM"  ;)

Is je ongeduld voldoende beloond, of........? ;D

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

marcush

Ik ben ook begonnen met een knosti en overgestapt op een platenwasmachine. Het verschil is wel erg groot. Mocht je de investering te groot vinden, dan zijn er ook wel platenzaken waar je voor een schappelijk bedrag je platen kunt laten wassen.

Actionhost

Heb zelf geen platenwasmachine. Wie weet een goed adres om platen te laten reinigen op een dergelijke machine?

Ik heb een (voor mij persoonlijk) waardevolle oude plaat die erg vuil is (is van mijn moeder geweest) die ik goed willen laten reinigen.



Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Deleted Member 2

Quote from: Actionhost on January  5, 2014, 18:58:47
Heb zelf geen platenwasmachine. Wie weet een goed adres om platen te laten reinigen op een dergelijke machine?

Ik heb een (voor mij persoonlijk) waardevolle oude plaat die erg vuil is (is van mijn moeder geweest) die ik goed willen laten reinigen.

welke regio?

Actionhost

Haarlem (of eventueel omgeving Breukelen waar ik werk)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Deleted Member 2

Quote from: Actionhost on January  5, 2014, 19:12:05
Haarlem (of eventueel omgeving Breukelen waar ik werk)

Wellicht bij:
Onno
North End Haarlem
Marsmanplein 19
2025 DT Haarlem
TEL: 0031 (0) 23 5375745

Actionhost

Die zaak ken ik....koop ik wel eens een cd of plaat (leuke zaak daar). Ik zal 'm even een mailtje sturen.

Thanx!!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Deleted Member 2

Quote from: Actionhost on January  5, 2014, 19:45:38
Die zaak ken ik....koop ik wel eens een cd of plaat (leuke zaak daar). Ik zal 'm even een mailtje sturen.

Thanx!!

Al eens gedacht aan het aanschaffen van een platenwasser? Is een onmisbaar accessoire.