Alles over platenwasmachines

Started by Joris1971, January 9, 2012, 21:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

Quote from: MichelDW on January 14, 2016, 20:30:40
Kan me wel iets voorstellen bij de keuze van het kleine plateau. Er kan alvast geen stof of vuil op het plateau achterblijven dat dan weer aan de net gepoetste kant blijft hangen.
Het leeggieten is idd wel stom in dat filmpje, vooral omdat ze het toestel helemaal op zn kant draaien met de lp er nog op!?! Maar ook hier ben je zeker van een leeg reservoir en bij Okki gaat er altijd wel wat achter blijven...

Er blijft geen vuil achter op het Okki plateau en de er blijft wel wat water over in de Okki maar je moet die ook eens in de tijd even doorspoelen.  Moet je sowieso even doen.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

T_I

Ok, het schoonmaak virus heeft ook niet toegeslagen. Met de Stax op de vuile Dire Straits LP (zelfde titel als uitvoerende) vergeleken met de FLAC versie (eigen rip van eigen CD) en toen hoorde ik door alle bijgeluiden al meer detail. Snel schoongemaakt en wow, wat een verschil. Vandaag benik wat ana het schoonmaken, na binnenkomst van verse binnenhoezen) en m'n vrouw merkt al op dat dat vast makkelijker kan.

Nu staat de Okki Nokki op de verlanglijst, wordt wel nog even sparen. Weten jullie of er ook af en toe aanbiedingen/group-buys zijn voor deze schoonmakers? Als door zo'n aanbieding er een  eerder binnen budget is hoor je mij niet klagen. ;)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Jumping Jack

Stuur Marcel van h&c hifi eens een Pm, mijn OkkiNokki komt bij hem vandaan.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rowdy

Heb nog geen platenwasmachine, maar hoop in de toekomst 1 aan te schaffen. Waar bergen jullie de platenwasmachine op? In de audiomeubel of ergens anders?

Jumping Jack

Lijn OkkiNokki staat in een kast in de berging en komt er alleen maar uit als ik nieuwe platen heb om te wassen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rowdy

Heb op dit moment een Knosti, deze staat boven op zolder. Als ik tijd heb probeer ik een hoop LP's schoon te maken, maar de tijd ontbreekt wel eens. Met een platenwasmachine, zoals de Okki Nokki of Pro-Ject VC-S hoop ik wat vaker de LP's voor het draaien schoon te maken, maar dan moet het wel in de buurt van de audio staan. Anders wordt het nog niet als deze ook op zolder staat.

Fransosowitz

Bij mij staat de Okki Nokki in zijn doos achter een knieschot op de 1e verdieping. De verse binnen- en buitenhoesjes en schoonmaakmiddel heb ik daar ook liggen.
Die plek is voor mij gemakkelijk te bereiken als ik platen ga wassen, en dan neem ik het spul mee naar de keuken.
Ik vind het geen lelijk apparaat, maar mooi voor in het audio rack in de woonkamer vind ik hem niet.

master30

Mijn Okki staat in een mooi meubel in de HT
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Faxe

Vanavond voor het eerst sinds 30 jaar weer een LP gekocht. Deze klinkt natuurlijk prachting zonder stof enzo. Kan ik de gemiddelde LP van 30 jaar weer net zo laten klinken met een Okki Nokki of daarmee vergelijkbaar apparaat?

Heb stuk of 25 LP's uit de jaren 80 die afgezien van stof etc nog in prima staat zijn.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Leeuwarden

Knosti kopen. Voor een paar LP's iets goedkoper...

Faxe

Resultaat met een Knosti zijn vergelijkbaar met de duurdere apparaten?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Leeuwarden

Er staan diverse vergelijkingen op het www. Even zoeken maar. Eén van de verschillen is € 400,- maar of dat voor jouw hoeveelheid LP's te rechtvaardigen is kan je alleen zelf bepalen...

master30

Ik was mijn vieze stoffige 2e hands Lp's eerst met de knosti en daarna met de okki nokki.
Als ze nieuw zijn dan gaan ze direct op de okki
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Fransosowitz

Op marktplaats zag ik een ultrasone record cleaner staan voor het relatief lage bedrag van €259. Ik heb wel eens gelezen dat een ultrasone reiniger veel beter schoon maakt dan de traditionele platenwassers. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of zelfs specifiek met dat goedkope model van Marktplaats?

Dirk

geen idee over hoe dat model op MP het doet, maar het houdt natuurlijk niet op bij de ultrasone reiniger die het vuil in/op de LP moet losmaken...
het vuil moet dan liefst ook nog even uit de groeven verwijderd worden én je plaat moet als het even kan vrij van vloeistof-sporen of eventueel restvuil "speelklaar" uit de machine komen.

zelf gebruik ik al geruime tijd de Audio Desk Systeme vinyl cleaner, maar van die (dure) aanschaf heb ik echt nog geen seconde spijt gehad.

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Fransosowitz

Daar heb je uiteraard gelijk in. En hoe die goedkope daarin presteert is gissen.


Interessant om te lezen dat de Audio Desk jou zo goed bevalt. Lijkt me ook een handig apparaat. Maar ja..., die prijs van ca €2600 is niet mis...

Erik66

#191
Ik gebruik al jaren Knosti, enkel met de officiele vloeistof en soms is het een wereld van verschil
ik heb eens bijna een LP terug gestuurd vanwege overmatig kraken, ruis, en andere herrie maar na hem in de Knosti grondig gewassen te hebben
was dat allemaal sterk gereduceerd tot verdwenen.. wel m'n naald schoon moeten maken na het draaien waarschijnlijk haalt de naald het laatste vuil weg uit de groeven
de tweede keer afspelen was het kraken en geruis zo goed als helemaal weg en de LP weer als nieuw en een schone naald.

Jumping Jack

Dat wat aan de naald blijft hangen, is het droogresidu van de knosti-vloeistof. Je kan de werking drastisch verbeteren met een tweede knosti met gedestilleerd water om te spoelen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Erik66

Quote from: Jumping Jack on September 17, 2017, 09:03:48
Dat wat aan de naald blijft hangen, is het droogresidu van de knosti-vloeistof. Je kan de werking drastisch verbeteren met een tweede knosti met gedestilleerd water om te spoelen...
Klopt, het is een soort klontje bedankt voor de tip ik heb ergens nog wel een tweede knosti dacht ik..

hifi-annemie

Toen ik nog een knosti gebruikte ,zoog ik de platen droog met een waterstofzuiger. De zuigmond van de stofzuiger had ik beplakt met vezeldoek.
Dit werkte heel goed, ik gebruikte een zijde van de platenklem om de plaat op te leggen en hem rond te draaien.

Fransosowitz

#195
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe platenwasser ontvangen: de Audiodesk Vinyl Cleaner Pro. Een verlaat Kerstcadeau. De levertijd bleek wat langer te zijn dan ik verwacht had.
Inmiddels heb ik al een flink aantal platen gewassen. En tot nu toe ben ik er erg blij mee. Hij maakt goed schoon, en de volautomatische werking is erg fijn.



Als ik me niet vergis zijn er op dit forum meer mensen met deze platenwasser. Aan hen een vraag: laten jullie de vloeistof in het apparaat zitten? In de gebruiksaanwijzing staat nl dat je het maximaal 1 maand in het apparaat mag laten zitten. Maar weggooien na een paar plaatjes gewassen te hebben lijkt me zonde van de vloeistof. Bewaren jullie de vloeistof voor langere tijd in een jerrycan ofzo?

Dirk

ik laat de vloeistof er gewoon in zitten tot hij wordt ververst, maar dek de machine wel af als hij niet gebruikt wordt, zo kan er geen stof op/in vallen.
beetje zonde dat je hem nieuw hebt besteld, de mijne staat nl. te koop  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Fransosowitz

Voor het afdekken is er inderdaad een doekje bijgeleverd.


Bijzonder dat je hem te koop hebt staan! Ik dacht dat hij je zo goed beviel? Of stop je met vinyl?
Verkopen zal vast niet moeilijk zijn: ze worden volgens mij zelden 2de hands aangeboden (ik zie er nu ook geen op marktplaats staan).

Dirk

de enige reden is idd dat ik stop met vinyl, anders zou ik hem niet verkopen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jumping Jack

Pfff, verleidelijk. Het blijft een hoop geld natuurlijk..
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs