Aankoopadviezen platenspelers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebassie

ik zit eraan te denken om een platenspeler 'voor erbij' aan te schaffen. omdat ik al een rega p7 heb, zit ik te denken aan een direct drive. denon vind ik erg mooi, maar een technics sl1200 lijkt me ook wel iets.

mijn vraag waar moet ik op letten bij de aanschaf van een technics? en welke moet ik dan hebben (mk2 zie ik redelijk veel op mp staan)? is een sl1210 ook een goede optie? welke types denons zijn goed?

mijn budget is 400-500 incl element, maar goeiekoper mag ook ;D...

sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

chansig

De Techniks is een prima optie. Waar je op moeten letten ? Of alles goed werkt. Aan de staat van de platenspeler kan je vaak wel een inschatting maken wat er mee gedaan is. De Techniks is zo ongeveer onverwoestbaar en met een mooi element een hele mooie DT.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mr.M


beste forumgenoten

aangezien ik eindelijk helemaal tevreden ben met mijn set mis ik alleen maar een platen speler als audiofiel zijnde.
heb nog geen platen maar lijkt me leuk om weer iets te zoeken om me zuur verdiend geld weer uit te geven.
dus hierbij komt een nieuwe chapter in mijn audiofiel bestand. de chapter van platenspelers...

gelukkig heeft mijn asr emitter 2 een phono ingang dus dat scheelt me weer centen denk ik.

wat is een leuk draaitafel dat meekan doen met de rest van me set?
ben een totaal groentje in dit gebied.heb niet eens een plaat maar dat komt nogwel.haha

gr maz.
**UNDER CONSTRUCTION**

chansig

Platen heb ik nog wel...stuk of 90...leuk begin van een collectie. :D

Maar laten we eerst eens beginnen met de standaard vraag: wat is je budget ? En vraag Jerry even wat hij van de phonotrap vindt van de ASR.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mr.M

Quote from: chansig on June  3, 2013, 21:24:11
Platen heb ik nog wel...stuk of 90...leuk begin van een collectie. :D

Maar laten we eerst eens beginnen met de standaard vraag: wat is je budget ? En vraag Jerry even wat hij van de phonotrap vindt van de ASR.

Gr Hans
owja das gooie tip jerry.. ik heb hem gelijk gemaild dat ik verder ga met de platen speler.maar heb niets gevraagd over de phono van de asr.... denk dat het niets slecht kan zijn aangezien asr meestal icm platenspelers gebruikt wordt. maar ik ga hem meteen mailen.hij kent de asr uit zijn hoofd natuurlijk. gooie tip...
hoop dat het phono goed is dan kan ik weet wat extra geld in de platenspeler steken...
en bedankt voor je aanbod platen wordt zeer gewardeerd. gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

owjaa budget????? hmmmmm
geen enkele idee wat een leuk platenspeler moet kosten...
ik weet met onze hobby is sky the limit maar helaas zit op mijn creditcard wel een limit.. haahah
wat is redelijke bedrag om beetje goed geluid uit een plaat te krabben?
**UNDER CONSTRUCTION**

chansig

Je kan het inderdaad zo gek maken als dat jezelf wilt. Ik heb niet heel veel ervaring in het segment boven de 1000 en al helemaal niet in het budget waarin Bas bijvoorbeeld zoekt. Ik heb zelf een tijdje een Pioneer PL550 gehad met een Shelter 301 element. Ik vond het voor mijn doen voldoende...Deze combi heeft rond de 750 euro gekost.

Bij Groovy heb ik een EMT gehoord mooi robuust apparaat maar daar betaal je ook voor de naam en de cultstatus van zo'n apparaat. Zelfde geld dat mijn inziens voor een Linn LP12...geluidstechnisch overigens niets mis met beide draaitafels. In de wereld van elementen is ook veel te koop en voor ieder wat wilt.

Gr Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mr.M

ik heb eentje gezien dat ik redelijk mooi vond.. de qua looks  de project rpm 5.1.... ook niet duur rond 700 ofzo zonder elemnt... wat een element kost heb ik ook geen idee maar ben iemand die wel hou van een mooie uiterlijk....
zoiets bijvoorbeeld... daar wil ik wel paar duizend voor neertellen.als die binnen 3 nullen tekoop was. hahaha

owja ook een klote kabel nodig zeker??? haat kabel zoektochten...
**UNDER CONSTRUCTION**

raindog

Rega en Project zijn onder de €1000,- de te kloppen spelers denk ik. Vooral Rega spreekt me in die klasse aan, eenvoudige spelers met goede armen. Nieuw blijf je met een Rega RP3 en een mooi element nog steeds onder de 1000,- euro. Tweedehands kun je een trapje hoger kijken naar Rega P5 of RP6. Er staat momenteel een mooie Rega P5+Exact op marktplaats voor een redelijk bedrag, ben je gelijk klaar.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mr.M

Quote from: raindog on June  3, 2013, 22:25:32
Rega en Project zijn onder de €1000,- de te kloppen spelers denk ik. Vooral Rega spreekt me in die klasse aan, eenvoudige spelers met goede armen. Nieuw blijf je met een Rega RP3 en een mooi element nog steeds onder de 1000,- euro. Tweedehands kun je een trapje hoger kijken naar Rega P5 of RP6. Er staat momenteel een mooie Rega P5+Exact op marktplaats voor een redelijk bedrag, ben je gelijk klaar.
das een redelijk bedrag.
heb absoluut geen bezwaar tegen tweedehands spul sterker nog liever tweedehands want dan kan ik voor dezelfde prijs iets mooiers aanschaffen.... :pompom: :headbanging:

ik zal een gelijk kijken.
**UNDER CONSTRUCTION**

garmtz

Trouwens een crosspost maz, misschien slim om je zoektocht op 1 plek voort te zetten...

Als het weinig moet kosten, is Rega absoluut de meest logische keuze. Pro-ject komt ook leuk mee, maar vind ik zelf minder muzikaal. Heeft wel wat erg mooi gestyleerde modellen. Verder merken die mooi zijn en goed klinken: Transrotor, VPI, Clearaudio.

Mr.M

Quote from: garmtz on June  3, 2013, 22:30:20
Trouwens een crosspost maz, misschien slim om je zoektocht op 1 plek voort te zetten...

Als het weinig moet kosten, is Rega absoluut de meest logische keuze. Pro-ject komt ook leuk mee, maar vind ik zelf minder muzikaal. Heeft wel wat erg mooi gestyleerde modellen. Verder merken die mooi zijn en goed klinken: Transrotor, VPI, Clearaudio.
ik heb het gemerkt garmtz,,, ben weer te antojast bezig hahah.
dus de regas zijn muzikaler dan de projects?
of zal ik iets doorsparen voor een (betere)tafel? wat is in verhouding goed tot mijn set?
**UNDER CONSTRUCTION**

garmtz

Quote from: maz on June  3, 2013, 22:35:20
ik heb het gemerkt garmtz,,, ben weer te antojast bezig hahah.
dus de regas zijn muzikaler dan de projects?
of zal ik iets doorsparen voor een (betere)tafel? wat is in verhouding goed tot mijn set?


Source first... Oftewel, een draaitafel kan niet te goed zijn... In jouw set in verhouding is moeilijk in prijzen uit te drukken... Je set is zo goed dat je iedere verbetering zult gaan horen, dus hou je in... ;)

Mr.M

#63
Quote from: garmtz on June  3, 2013, 22:39:28
Source first... Oftewel, een draaitafel kan niet te goed zijn... In jouw set in verhouding is moeilijk in prijzen uit te drukken... Je set is zo goed dat je iedere verbetering zult gaan horen, dus hou je in... ;)
das dan weer exact het probleem bij mij.heb zoeen set samengesteld en ik zet een flutding naast bij wijze.koop straaks iets wat helemal niet in verhouding is met de rest van mijn set...muzikaal gezien dan he,,,
bedoel moet wel beter gaan klinken dan me cd speler????das de bedoeling namelijk.en die dvd 30 was toen 3000 ofzo en nu nog een dac van 600 tussen gehangen en gebruik de primare als loopwerk.
dus muzikaal wik ik op vooruit. ben wel iemand van doe het in een keer goed want 4 keer veranderen kost meer dan in een keer goed doen daar ben ik all achter gekomen...

liefst koop ik een demo waar stukje vanaf is  dan heb je toch iets van meerwaard voor minder...

dus jouw adviesss??? doorsparen??? en hoever moet ik doorsparen om iets moois en in verhouding te hebben tot me set???

gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Deleted Member 2

Doorsparen of de limiet van je CC verhogen. Reken op circa €5000,- om iets aan te schaffen dat op niveau van je set speelt:
element: > 1000
arm: > 2000
phono link: > 350
loopwerk: > 2000 (gebruikt)

Suggestie 1.
voor het loopwerk: hanns acoustics, transrotor, clearaudio, LP12, Michell Orbe, Oracle, VPI
Suggestie 2.
Ga eerst eens luisteren naar wat je aanstaat (massa loopwerk, sub chassis, etc)

Mr.M

#65
Quote from: Onder013 on June  3, 2013, 23:00:20
Doorsparen of de limiet van je CC verhogen. Reken op circa €5000,- om iets aan te schaffen dat op niveau van je set speelt:
element: > 1000
arm: > 2000
phono link: > 350
loopwerk: > 2000 (gebruikt)

Suggestie 1.
voor het loopwerk: hanns acoustics, transrotor, clearaudio, LP12, Michell Orbe, Oracle, VPI
Suggestie 2.
Ga eerst eens luisteren naar wat je aanstaat (massa loopwerk, sub chassis, etc)
ik hoor het all dit is netzo makkelijk als een  audioset bij elkaar krijgen naar je eige smaak,
ik zie het all.een platen speler is weer verdeelt in heleboel delen en subdelen....met ieder een aardig bedragje achter...
pfffff ik had beter een ander hobby kunnen nemen... was me bankrekening en me vrouw stukken blijer mee.hahaha
ik ga eens even googlen en alles op een rijtje zetten... heb niet eens een plaat en zit met het idee weer om duizenden euros uit te geven voor iets waar ik absoluut geen verstand van heb,,,misschien toch verstandig om iets minder hard van stapel te gaan...maar zal het dan met een tafeltje rond 1000 beter gaan klinken dan me cd speler?of werkt dat niet zo met vergelijken van cd en plaat?
**UNDER CONSTRUCTION**

Deleted Member 2

Quote from: maz on June  3, 2013, 23:30:14
ik hoor het all dit is netzo makkelijk als een heel audioset in bij elkaar krijgen naar je smaak,
ik zie het all en platen speler is weer verdeelt in heleboel delen en subdelen....met ieder een aardig bedragje achter...
pfffff ik had beter een ander hobby kunnen nemen... was me bankrekening en me vrouw stukken blijer mee.hahaha
ik ga eens even googlen en alles op een rijtje zetten... heb niet eens een plaat en zit met het idee weer om duizenden euros uit te geven voor iets waar ik absoluut geen verstand van heb,,,misschien toch verstandig om iets minder hard van stapel te gaan...maar zal het dan met een tafeltje rond 1000 beter gaan klinken dan me cd speler?of werkt dat niet zo met vergelijken van cd en plaat?

slim inkopen + (nog belangrijker) ga luisteren!

raindog

#67
Waarom wil je eigenlijk een draaitafel? Omdat het je leuk lijkt om plaatjes te draaien of omdat je denkt dat je daarmee een betere geluidskwaliteit kan halen uit je set.

In het eerste geval voldoet een middenklasse draaitafel prima. Indien je eenmaal een verzameling platen hebt opgebouwd kun je altijd nog naar duurder/beter overstappen.
In het tweede geval moet je het budget echter flink oprekken. Het is dan logischer om de stap naar streaming te zetten. Daarmee zet je een flinke stap omhoog vanaf de Primare en de muziek ervoor heb je al, dit in tegenstelling tot de overstap op vinyl.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mr.M

#68
Quote from: raindog on June  3, 2013, 23:54:27
Waarom wil je eigenlijk een draaitafel? Omdat het je leuk lijkt om plaatjes te draaien of omdat je denkt dat je daarmee een betere geluidskwaliteit kan halen uit je set.

In het eerste geval voldoet een middenklasse draaitafel prima. Indien je eenmaal een verzameling platen hebt opgebouwd kun je altijd nog naar duurder/beter overstappen.
In het tweede geval moet je het budget echter flink oprekken. Het is dan logischer om de stap naar streaming te zetten. Daarmee zet je een flinke stap omhoog vanaf de Primare en de muziek ervoor heb je al, dit in tegenstelling tot de overstap op vinyl.
nou dat je het zegt.. ik liep all achter op de stream verhaal.dus heb vandeweek een dac magic van cambridge gekocht en een squeezbox.ik zie iedereen muziek afspelen vanaf de laptop en het klinkt verdomd goed ook...
dus om niet achter te blijven heb ik me aangesloten op met de streamers alleen de squeezsbox aan de praat krijgen valt tegen..komt nog geen muziek uit dat ding en linken met de laptop wilt ook niet goed gaan dus ben weer goed bezig.  ik heb  het gekocht  en nog geen muziek..pffff heb maar de dac op de cd speler gezet en klink heel goed,,,
dus ben benieuwd naar de stream qualiteit vanaf de laptop.,
de plaat verhaal is eigelijk omdat ik het gewoon super mooi vindt zoeen ding,,, lekker handmaig.. het heeft een bepaalde charme dat een cd speler gewoon niet aan kan tippen.vond het altijd prachtig om naar te  kijken ... en will heel graag een hebben all is het om ernaast te hebben op me rek.bedoel das toch echt een audiofiel ding vind ik... en simpel adio liefhebber heeft geen platenspeler. en een audifiel moet het in huis hebben vindt ik,,,dus om me audiofiel hobby compleet te maken wil, zal en moet ik er een hebben,,, all heb ik geen enkele plaat thuis. :pompom:
maar dan komt me audiofiel  gedeelte tevoorschijn die over kwaliteit gaat naar voren en verpest alles ....
dussss   ik denk dat ik meer gecharmeerd ben van de non digitale mono achtig charmes van een plaatspeler dan werkelijk het geluid....
ik denk toch dat ik het budget in de hand hou en begin met een klein 1000tje om deze wereld binnen te treden en beginnen met lps verzamelen,,,
ik denk dat je input zeker een opheldering is geweest voor me.. tnx

gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Quote from: Onder013 on June  3, 2013, 23:46:10
slim inkopen + (nog belangrijker) ga luisteren!
dat slim inkopen ben ik zeker voorstaander van.
**UNDER CONSTRUCTION**

Deleted Member 2

Quote from: maz on June  4, 2013, 00:19:36
dat slim inkopen ben ik zeker voorstaander van.

Geen voorstander van luisteren?

Als ik zo de samenstelling van je set zie, is het nogal onevenwichtig: fraaie luidsprekers, prima versterker, maar de rest is van een beduidend lager niveau.

Zoals Garmt al zei: source first!

Mr.M

Quote from: Onder013 on June  4, 2013, 00:28:06
Geen voorstander van luisteren?

Als ik zo de samenstelling van je set zie, is het nogal onevenwichtig: fraaie luidsprekers, prima versterker, maar de rest is van een beduidend lager niveau.

Zoals Garmt al zei: source first!

daar ben ik ook zeker van alleen ik weet niet of dat heel veel nut heeft binnen de 1000,--
verschillen zullen zeker niet heel groot zijn denk ik??? bedoel ik heb ook echt wat met looks.
iets kan heel mooi klinken maar als die niet uitziet gaat het hem echt niet worden,,
tot nu is de  project  rpm5.1 met carbon arm qua looks de mooiste geweest die zal ik zo naast de rest zetten,wat een mooi ding voor de prijs...zo te horen zijn genoeg gegadigden in die prijs segment dus zal zeker luisteren..altijd leuk zoektochten in de audiofiele wereld.
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

dat source first kan zeker bij mij even onder de loep worden genoemn, hoewell ik met de primare echt niet ontevreden ben.
veel cd spelers heb ik ook niet over de vloer gehad dus het verschil zal ik ook niet weten, aar als jullie zeggen dat dat beduidend minder is dan zal ik toch wat aan de source moeten doen...
misschien iets voor later weer... ik moet toch ergens me geld aan kwijt :tongue2: hahaha
**UNDER CONSTRUCTION**

Robiwan

Quote from: maz on June  4, 2013, 00:48:36
dat source first kan zeker bij mij even onder de loep worden genoemn, hoewell ik met de primare echt niet ontevreden ben.
veel cd spelers heb ik ook niet over de vloer gehad dus het verschil zal ik ook niet weten, aar als jullie zeggen dat dat beduidend minder is dan zal ik toch wat aan de source moeten doen...
misschien iets voor later weer... ik moet toch ergens me geld aan kwijt :tongue2: hahaha

Maak eens een afspraak met Audio Selectief in Sneek, die heeft een groot assortiment draaitafels staan en ook speelklaar.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on June  4, 2013, 08:33:04
Maak eens een afspraak met Audio Selectief in Sneek, die heeft een groot assortiment draaitafels staan en ook speelklaar.

Prima. En/of maak een afspraak met Garmt (LP12) en/of ga naar Ronald van Sense of Music (mooi assortiment gebruikt) en/of Rik Stoet (Project, Takumi TT), en/of etc