Aankoopadviezen platenspelers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hier alles over aankoopadviezen, wordt een sticky

Felicimo

Zal ik dan maar de eerste zijn?  :clapping:

Ik ben op zoek naar een nieuw element voor mijn Micro Seiki DD33
Er zit nu een grado op en wil graag wat anders en beters.
Welke Match goed met de Micro en de MA701 arm?
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

ruudjoo

Zijn er nog goedkopere MC elementen dan de Denon DL-110 van (hier en daar) 129,00 Euro?
Ruud
Marantz SR5008 ; Focal Chorus 726S ; Tannoy Eyris DCC ; LG 32LK450 ; Philips BDP 9500 ; Subwoofer met Peerless en Hypex DS4.0 ; Dared MP-15 buizenbak ; Harman Kardon HD990 CD ; Rega P2 met Phonodude  (zelfbouw) ; hele volle reservebank.

Jumping Jack

In die prijsklasse zou ik toch eerder naar een mm grijpen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: ruudjoo on January 17, 2012, 16:32:37
Zijn er nog goedkopere MC elementen dan de Denon DL-110 van (hier en daar) 129,00 Euro?
Ruud

Je moet inderdaad niet goedkoper WILLEN met een MC. De DL110 is mooi en lekker muzikaal, maar alles goedkoper dan de Denon zou ik echt in een MM-variant kopen.

Cyreg

#5
Geen MC maar MI principe? > is ook wel 'n 110 nl >  Nagaoka MP-110 voor 89 euro  :thumbs-up:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

ruudjoo

Het is omdat ik een phono card voor mijn avm v2 voorversterker heb gekocht (na lang zoeken op Ebay) die alleen voor MC is; dus het moet een low output element zijn.
Ik heb hem nog niet binnen, misschien zegt de gebruiksaanwijzing iets over hoeveel mV hij aankan.
Ik heb alleen MM elementen liggen en wil niet meteen de boel opblazen!
En tweede hands is er zo gauw niks te vinden.
Ruudjoo
Marantz SR5008 ; Focal Chorus 726S ; Tannoy Eyris DCC ; LG 32LK450 ; Philips BDP 9500 ; Subwoofer met Peerless en Hypex DS4.0 ; Dared MP-15 buizenbak ; Harman Kardon HD990 CD ; Rega P2 met Phonodude  (zelfbouw) ; hele volle reservebank.

garmtz

Je zult het niet zo snel opblazen, maar optimaal presteren zal het met een MM inderdaad niet doen, zeker omdat die vaak ook standaard werken in een load van 47 kOhm en veel MC's dat geen fijne waarde vinden. De goedkoopste low output MC die wel nog erg mooi is, is een Benz Micro MC20E low output.

ruudjoo

Zou 1.6 mV te veel zijn voor een MC Phono Pre?
Ik weet niet wat het "bereik" is zeg maar van een MC phono pre.
De MM elementen die ik zie zijn tussen 3 en 6 mV zo ongeveer.
Ik neem aan dat je zo'n MC voortrapje niet moet oversturen?
Ruud
Marantz SR5008 ; Focal Chorus 726S ; Tannoy Eyris DCC ; LG 32LK450 ; Philips BDP 9500 ; Subwoofer met Peerless en Hypex DS4.0 ; Dared MP-15 buizenbak ; Harman Kardon HD990 CD ; Rega P2 met Phonodude  (zelfbouw) ; hele volle reservebank.

Tube-freak

meestal kan je de gain selecteren op een phono amp.

Als voorbeeldje een trichord dino.
Switch selectable gain:
   MC    Very Low Output    0.1 - 0.25mV 74dB
   MC    Low Output 0.25 - 0.4mV 70dB
   MC    Normal Output 0.4 - 0.6mV 63dB
   MM    Low Output 2 - 3mV 52dB
   MM    High Output 3 - 5mV 48dB



Wellicht dat er andere phonoams zijn waar je meer kan instellen.  maar 1.6mv lijkt me wat veel.  Gewoon zorgen dat de phonoamp goed bij het element past in elk geval.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

ruudjoo

OK, de phonocard is binnen, geen gebruiksaanwijzzing en geen zaken in te stellen.
Ik heb ook goedkoop een B&O MMC4000 element op MP gekocht, die heeft 0,6 mV uit geloof ik.
Goed dat ik niet teveel heb betaald want veel naald zit daar niet op.
Hij kwam met zo'n houder om hem in een normale S arm te gebruiken.
Ik heb hem wel geprobeerd, er komt geluid uit, stereo, veel laag en bijna geen hoog.
Dus phonocard werkt. Weinig diamant, weinig hoog? Is dat normaal?
Ik heb toch mijn Grado red MM element er aan gewaagd en dat klinkt niet verkeerd, de v.v. hoeft niet zachter en klinkt behoorlijk goed, maar ook daar mis ik wat hoog en helderheid. Heeft een MC voorversterker ook andere aanpassingen dan alleen meer versterken? Een andere RIAA curve of zo?
Daar heb ik geen verstand van.
Vreemd dat het met een MM element ook goed gaat; en het volume verschil met een MM element verbaast me, ik had gedacht met een MM element misschien de phonocard op te blazen.
Ik weet alleen niet hoe ik nu verder moet.
Ruudjoo
Marantz SR5008 ; Focal Chorus 726S ; Tannoy Eyris DCC ; LG 32LK450 ; Philips BDP 9500 ; Subwoofer met Peerless en Hypex DS4.0 ; Dared MP-15 buizenbak ; Harman Kardon HD990 CD ; Rega P2 met Phonodude  (zelfbouw) ; hele volle reservebank.

Felicimo

Bedankt voor alle reacties... ik zat zelf ook te denken aan de Denon DL-110...
Of is er in die prijsklasse of eronder een beter klinkende element? MM of MC maakt mij niet uit.
Als die maar goed klinkt en goed matched met me MS DD33 met de MA701 arm

Ortofon 2M bijvoorbeeld?
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

mtissink

Ik wil ook een speler kopen. Dat simpele Aiwa-atje van mn ouders geloof ik nu langzamerhand wel.
Meegaan in de meute met een Thorens (160?) of toch wat anders?
(budget is variabel tot een euro of +/- 300)

En ja, de Knosti, de 2 borsteltjes en platen (30 april!) zijn er al! :)
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

mtissink

Ok, de keuze is gemaakt! :) Meer in dit topic na het weekend http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105290.675
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

FeaR1986

#14
Just out of curiosity: hoe zit de reeks bij Pro-Ject in elkaar? Hier in de De Markt staat een RPM 5.0 en een 6.9 te koop, beiden rond dezelfde prijs. Maar welk model is nu de hogere als het ware? Het is mij bekend dat er meer van af hangt dan alleen het hogere model, dingen zoals een goede phono-versterker en element. Vind zo'n Project (en dan vooral de RPM) toch meer hebben dan een Technics SL1200 waar ik eerst naar keek. Dus welke Pro-Ject is leuk om mee te beginnen? En dan het liefst een serie die tweedehands wel goed te vinden is. Of waarom juist geen Pro-Ject...

Gewoon puur ter info, want ik twijfel nog steeds of ik vinyl leuk blijf vinden. Heb hier nog steeds de Kenwood van mijn ouders staan die ik soms aan wil zetten. Voor het gemak ga ik toch voor de Touch, maar soms heb je toch dat moment dat je even wilt spelen met platen  :blush:
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Robiwan

Quote from: FeaR1986 on May  8, 2012, 18:14:33
Just out of curiosity: hoe zit de reeks bij Pro-Ject in elkaar? Hier in de De Markt staat een RPM 5.0 en een 6.9 te koop, beiden rond dezelfde prijs. Maar welk model is nu de hogere als het ware? Het is mij bekend dat er meer van af hangt dan alleen het hogere model, dingen zoals een goede phono-versterker en element. Vind zo'n Project (en dan vooral de RPM) toch meer hebben dan een Technics SL1200 waar ik eerst naar keek. Dus welke Pro-Ject is leuk om mee te beginnen? En dan het liefst een serie die tweedehands wel goed te vinden is. Of waarom juist geen Pro-Ject...

Gewoon puur ter info, want ik twijfel nog steeds of ik vinyl leuk blijf vinden. Heb hier nog steeds de Kenwood van mijn ouders staan die ik soms aan wil zetten. Voor het gemak ga ik toch voor de Touch, maar soms heb je toch dat moment dat je even wilt spelen met platen  :blush:

De 6.9 is de hogere maar is een oud model. Ik had deze in 1999. Ik vond de gelijkloop toen niet zo denderend.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

WickedGame

Quote from: FeaR1986 on May  8, 2012, 18:14:33
Just out of curiosity: hoe zit de reeks bij Pro-Ject in elkaar? Hier in de De Markt staat een RPM 5.0 en een 6.9 te koop, beiden rond dezelfde prijs. Maar welk model is nu de hogere als het ware? Het is mij bekend dat er meer van af hangt dan alleen het hogere model, dingen zoals een goede phono-versterker en element. Vind zo'n Project (en dan vooral de RPM) toch meer hebben dan een Technics SL1200 waar ik eerst naar keek. Dus welke Pro-Ject is leuk om mee te beginnen? En dan het liefst een serie die tweedehands wel goed te vinden is. Of waarom juist geen Pro-Ject...

Gewoon puur ter info, want ik twijfel nog steeds of ik vinyl leuk blijf vinden. Heb hier nog steeds de Kenwood van mijn ouders staan die ik soms aan wil zetten. Voor het gemak ga ik toch voor de Touch, maar soms heb je toch dat moment dat je even wilt spelen met platen  :blush:

Ben zelf begonnen met de 6.9 vanwege de betere arm en afstelmogelijkheden dan de instappers van Pro-Ject. de .9 arm. De 6.9 is al een wat oudere draaitafel maar voldeed bij mij altijd prima. Heb hem vrij lang gehad en gebruikte daarbij een Benz element en later nog een Zyx. Qua afstelling zijn beiden zover ik kan zien gelijk. Wel is de 6.9 een soort van zwevend subchassis welke dan trillingen dan zo min mogelijk van motor doorgeeft aan de de bovenplaat.

Zo te zien is de RPM een massief geheel.  De RPM is wel meer een lust voor het oog object. En de arm is zo ver ik aan de foto's kan zien gelijk van beiden. Dus verwacht geen technisch grote verschillen tussen beiden. Wil je wat meer design de RPM, wil je een degelijke wat grotere platenspeler dan de 6.9.

MarcFR

Heren,ik wil graag een naalddrukweger aanschaffen. Zit er nog veel verschil in nauwkeurigheid van deze wegers ? Welke moet ik niet kopen en welke wel ?

Budget tot 50 euro
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

mtissink

ik denk direct.., dealextreme!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

Jumping Jack

Yep, daar heb ik er onlangs eentje gekocht voor geen 10 dollar. Vergeet niet om een ijkgewichtje van 5gr mee te bestellen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Cyreg

#20
Digitale naaldweger bij AudioSoul-platenspelers-accessoires in Nederland, voor 32 euro.
Keurig dingetje met hoesje, batterij en 5gr gewichtje > werkt hier prima  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

MarcFR

Quote from: Cyreg on May 14, 2012, 23:34:52
Digitale naaldweger bij AudioSoul-platenspelers-accessoires in Nederland, voor 32 euro.
Keurig dingetje met hoesje, batterij en 5gr gewichtje > werkt hier prima  ;)

Heb deze ook besteld bij AudioSoul.Wel wat problemen met ideal betaling,maar na een paar mailtjes die overigens snel beantwoord werden ziet het er naar uit dat het allemaal goedkomt. Dus ik hoop dit weekend mn naaldweger binnen te hebben.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

pietjepc

Kan ik hieruit opmaken dat jullie de naalddruk regelmatig wegen/ checken?


Robiwan

Quote from: pietjepc on May 16, 2012, 22:15:49
Kan ik hieruit opmaken dat jullie de naalddruk regelmatig wegen/ checken?

waarom zou je dat doen???? 1x goed instellen is voldoende.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Tube-freak

Ik heb uit nieuwschierigheid de naalddruk wel regelmatig gechecked maar nog nooit een afwijking gezien, meting was altijd hetzelfde.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai