Vinyl - Alles over problemen

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:47:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Jumping Jack

Die heb ik nog maar onlangs vernieuwd...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

kan iets met de motorsturing zijn. Toerental gecontroleerd?

Jumping Jack

Heb ik niets voor  :blush:. Jij had, toen je hier was, een testplaat en een app. Heb je daar wat info over? Ik ga mij ook eens zoiets aanschaffen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

#54
Quote from: Jumping Jack on April 24, 2014, 21:31:33
Heb ik niets voor  :blush:. Jij had, toen je hier was, een testplaat en een app. Heb je daar wat info over? Ik ga mij ook eens zoiets aanschaffen...

De testplaat is van dr Feickert Adjust+ met de Platterspeed app. Op de plaat staat een 3150Hz testoon die dan via de mobiel wordt opgevangen en door de app verwerkt. Arden kan je er alles over vertellen.

Miniinthebox.com levert een digitale toerentalmeter. Heel handig en nauwkeurig.


DT-2234C Digital Photo Tachometer voor €22,44

De meest snelle en voordelige oplossing voor nu is wellicht het downloaden van een stroboscoop, printen, gloeilampje er boven houden en klaar.
http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml Kies er een voor 50 Hz.

Succes

Jumping Jack

Ga ik morgen doen. Bedankt voor de hulp Henk  :worship:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs


Cyreg

#57
Quote from: Jumping Jack on April 24, 2014, 21:20:18
Die heb ik nog maar onlangs vernieuwd...

reden destemeer > originele en juiste belt?

enne.....zolang het voor jou hoorbaar is, helpen die hulpmiddelen ook niet bij de oplossing  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Jumping Jack

Het is een originele riem, en de juiste  ;).

Idd, eens je het hoort, is het om zeep... Vanavond de gelijkloop maar eens checken, en dan contact opnemen met de dealer.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Cyreg on April 25, 2014, 09:43:38
reden destemeer > originele en juiste belt?

enne.....zolang het voor jou hoorbaar is, helpen die hulpmiddelen ook niet bij de oplossing  :D

Die hulpmiddelen verhelpen niet het probleem, maar helpen wel om vast te stellen wat het probleem is.

JJ
heb je de poelie van de motor al goed schoon gemaakt met bijvoorbeeld het spulletje dat je gebruikt om je naald te reinigen of met wat alcohol?
Snaar al eens met wat talkpoeder (of babypoeder) behandeld?

Jumping Jack

 ;D. De stroboscoop heeft geen soelaas gebracht. Ik heb nog wat met de antiskating gespeeld (het getwiste kabeltje) maar het klinkt nog altijd niet zoals het zou moeten... Vooral snaarinstrumenten klinken gewoon niet strak. Erg vreemd. Zou het niet aan het element kunnen liggen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on April 29, 2014, 14:08:07
;D. De stroboscoop heeft geen soelaas gebracht. Ik heb nog wat met de antiskating gespeeld (het getwiste kabeltje) maar het klinkt nog altijd niet zoals het zou moeten... Vooral snaarinstrumenten klinken gewoon niet strak. Erg vreemd. Zou het niet aan het element kunnen liggen?

Ik zou niet weten hoe het element dat effect kan veroorzaken mede omdat het plotseling is ontstaan/opvalt. Het wijst toch veel meer naar een gebrekkige gelijkloop.
- Is het toerental volgens de stroboscoop constant? De streepjes staan dus gedurende langere tijd stil?
- heb je wellicht een testplaat met een wat langer durende toon van bijvoorbeeld 3150Hz?

Jumping Jack

#62
- ja, de stroboscoop zag er goed uit.
- nee, nog geen testplaat. Ik heb nog een bestelling uitstaan bij vinylvinyl (de pro-ject ground-it). Eens kijken of daar nog een testplaat kan aan toevoegen...

Ik zal vanavond nog eens wat pianomuziek draaien.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Ik heb net de dr. Feickert 7inch testplaat besteld... Zeker icm de app een erg eenvoudig en betrouwbaar instrument.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on April 29, 2014, 14:47:24
Ik heb net de dr. Feickert 7inch testplaat besteld... Zeker icm de app een erg eenvoudig en betrouwbaar instrument.

heel goed!
Van de app is ook een betaalde versie met wat extra's

Rowdy

Quote from: Jumping Jack on April 24, 2014, 21:11:48
Sinds een tijdje klinkt mijn oc9 niet meer echt goed. Alsof elke plaat niet goed gecentreerd is waardoor bv een piano 'wauwelt'. Naalddruk is goed, voor de rest is er niets gewijzigd aan de tafel. Ook de dwarsdrukcompensatie lijkt mij goed te zijn... Het element zit er zo'n 3 jaar op, ik schat een 1000 draaiuren (moeilijk in te schatten).
Misschien zit er stof op de naald.

Cyreg

Zou toch even 'n ander elementje proberen (lenen of goedkope nieuwe) > kan je dat uitsluiten  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Jumping Jack

Quote from: Rowdy on May  4, 2014, 08:26:17
Misschien zit er stof op de naald.

Zou een beetje erg simpel zijn  ;D.

Quote from: Cyreg on May  4, 2014, 12:15:55
Zou toch even 'n ander elementje proberen (lenen of goedkope nieuwe) > kan je dat uitsluiten  :D

Ik verwacht eerdaags mijn exemplaar van de testplaat van dr Feickert, kan ik nagaan of de snelheid nog klopt... Volgende stap is de dealer inschakelen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Cyreg

Quote from: Jumping Jack on May  4, 2014, 12:27:56
Zou een beetje erg simpel zijn  ;D.

Ik verwacht eerdaags mijn exemplaar van de testplaat van dr Feickert, kan ik nagaan of de snelheid nog klopt... Volgende stap is de dealer inschakelen.

Kan je dat dan meten/zien met 'n scope ofzo en ook tegelijkertijd beluisteren?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

#69
.

Jumping Jack

De plaat bevat oa een testtoon van 3150Hz en icm een app (platterspeed) kun je dan de snelheid exact uitlezen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Groovy

Nog even kijken naar het spoorgedrag van de naald,naaldtip schoon? fouthoek goed?
Beter een iets zwaardere naaldruk dan aangegeven zeker niet lichter.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Cyreg

Quote from: Jumping Jack on May  4, 2014, 14:49:46
De plaat bevat oa een testtoon van 3150Hz en icm een app (platterspeed) kun je dan de snelheid exact uitlezen...

Ah OK, maar 3150 Hz is 1 toon en als die aflezing op de app dan (snel of langzaam) varieert > zeg bijv tussen 3149 en 3151...is dat dan ook al hoorbaar...
...of moet om het betreffende gejengel te kunnen horen, die variatie al groter zijn en langzaam?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Jumping Jack

Als vastgesteld wordt dat de snelheid niet is zoals het hoort, is er alvast een mogelijke verklaring voor het "gejengel". Vorig jaar heeft Onder013 met die methode vastgesteld dat de snelheid nagenoeg perfect was.

Wat ik trouwens tricky vind met dit soort 'subtiele' problemen, is het gevaar van autosuggestie. Op den duur zit je zo te letten op enige afwijking in het geluid dat je het wel bijna moet horen...

In het verlengde hiervan: wat zou zowat de levensduur zijn van een mc-element, een fine line in dit geval?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Een heel simpele verklaring is dat het je steeds merr op gaat vallen dat niet alle platen een concentrisch gat hebben... De jengel die dat geeft, is veel hoger dan de jengel van je draaitafel zelf.

Heb je dit probleem met AL je platen? Als je het hoort, kijk dan eens naar je element. Staat die stil, of zwabbert hij?