Vinyl - Alles over problemen

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:47:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hier alles over problemen, storingen, etc, wordt een sticky

bles

Dit is een leuke  :unhappy:

Heb een VPI Scout , speel al 2 jaar met een Grado platinum wood [ 300 euri ] met Phono preamp Lehmann Black cube Se , gaat prima .Dacht ga upgraden naar een VPI Zephyr [ Soundsmith ] element zou mooi zijn voor de VPI Scout arm . Wat gebeurt , klinkt niet lekker met de Black Cube Se op mijn set ? Importeur gebeld , die zegt dat is nu net een element wat niet lekker met de Lehmann Black Cube Se gaat ! Op advies van deze man een Benz Ace medium gekocht . Nou toe was het helemaal feest , als ik met dit element afspeelde kwamen er zulke electische klappen/herrie uit mijn speakers dat ik dacht , die gaan kapot zo  . Ben er nog steeds niet uit , heb bijna 700 euro uitgegeven voor een upgrade en heb alleen maar ellende gekregen ...

     


Mordante

Quote from: bles on February  8, 2012, 04:21:06
Dit is een leuke  :unhappy:

Heb een VPI Scout , speel al 2 jaar met een Grado platinum wood [ 300 euri ] met Phono preamp Lehmann Black cube Se , gaat prima .Dacht ga upgraden naar een VPI Zephyr [ Soundsmith ] element zou mooi zijn voor de VPI Scout arm . Wat gebeurt , klinkt niet lekker met de Black Cube Se op mijn set ? Importeur gebeld , die zegt dat is nu net een element wat niet lekker met de Lehmann Black Cube Se gaat ! Op advies van deze man een Benz Ace medium gekocht . Nou toe was het helemaal feest , als ik met dit element afspeelde kwamen er zulke electische klappen/herrie uit mijn speakers dat ik dacht , die gaan kapot zo  . Ben er nog steeds niet uit , heb bijna 700 euro uitgegeven voor een upgrade en heb alleen maar ellende gekregen ...

Wel klote allemaal. Is de Lehmann Black cube Se geschikt voor MM/MI elementen? Maar dat is een domme vraag zie want de Grado platinum wood is een MM. Dan mijn volgende vraag. De Benz Ace M is een MC element. Heb je de Lehmann Black cube Se wel ingesteld voor een MC? Ik weet niet of je bijde elementen nog hebt en zijn ze nieuw of 2de hands?

Je kan een aantal dingen doen. Met Scout en Lehmann Black cube Se naar de winkel gaan waar je de Benz hebt gekocht kijken ze daar de dingen voor je in orde kunnen maken. Of Benz, Lehmann Black cube Se en Grado verkopen en een Sound Smith phono amp kopen. Persoonlijk denk ik dat de laatste de mooiste optie is maar dat is een beetje koffie dik kijken. Zelf heb ik een Lyra Dorian in mijn Scout.

Cyreg

#3
Dit was nu typisch 'n onderwerp voor "alles over elementen", maar OK het is ook 'n probleem, dus.... > je moet iets kiezen  :huh2:

Is je in/outputlevel en de impedantiewaarde juist ingesteld voor het nieuwe element?
Als je klappen enzo hoort lijkt het me dat je teveel en vervormde output hebt :unsure: door te grote input (instelling cube?)  :(
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Pjotr27

Quote from: bles on February  8, 2012, 04:21:06
Dit is een leuke  :unhappy:

Heb een VPI Scout , speel al 2 jaar met een Grado platinum wood [ 300 euri ] met Phono preamp Lehmann Black cube Se , gaat prima .Dacht ga upgraden naar een VPI Zephyr [ Soundsmith ] element zou mooi zijn voor de VPI Scout arm . Wat gebeurt , klinkt niet lekker met de Black Cube Se op mijn set ? Importeur gebeld , die zegt dat is nu net een element wat niet lekker met de Lehmann Black Cube Se gaat ! Op advies van deze man een Benz Ace medium gekocht . Nou toe was het helemaal feest , als ik met dit element afspeelde kwamen er zulke electische klappen/herrie uit mijn speakers dat ik dacht , die gaan kapot zo  . Ben er nog steeds niet uit , heb bijna 700 euro uitgegeven voor een upgrade en heb alleen maar ellende gekregen ...

     



En ben je er al uit? Ligt het niet aan een defecte Lehmann?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

sultankat

De Zephyr heeft gewoon 47 kOhm als weerstand, dit MI element heeft daarmee dezelfde waarde als de doorsnee MM elementen. Ik denk dus dat de Lehmann de schuldige is.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Cyreg

De Grado: MI principe en is met 4,8mV en 47 Kohm netjes aangepast op MM/Cube met 47K, 100 pF en 44dB versterking
De Zephir: MI principe, output 2,4mV bij 47K en 100-200pF, in principe zachter klinkend op MM/Cube (info zie Grado)
Benz ACE M: MC principe, output 0,75mV bij 200-1000 ohm, kan op MC/Cube met 1Kohm, maar.... >>>>
...met 66 dB versterking m.i 'n veel te hoge outputspanning > vandaar die enorme herrie op dezelfde volumestand  ;)

Misschien, indien mogelijk, dan Cube op MM stand en 1 Kohm of 47Kohm proberen?
Maar ik ken de Cube niet, alleen info van internet gehaald; weet dus niet precies welke opties op welke ingang  :unsure:
Zal dan waarschijnlijk te zacht klinken met misschien wat vreemde klankbalans of ruis.

ACE L(MC stand, 100 ohm) of ACE H(MM stand, 1 Kohm of 47Kohm) was misschien toch 'n betere optie geweest?

Laat je het nog even horen aub?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

knubbe

Is er iets op tegen om een draaitafel direct op een versterker te zetten?
Er zitten pootjes onder de draaitafel dus hitte lijkt me niet echt een groot punt.
Zijn er misschien nog andere redenen dit niet te doen?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Alco

#8
QuoteIs er iets op tegen om een draaitafel direct op een versterker te zetten?
Er zitten pootjes onder de draaitafel dus hitte lijkt me niet echt een groot punt.
Zijn er misschien nog andere redenen dit niet te doen ?
Ja,... het ziet er niet uit! :dontgetit: ;)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

knubbe

Quote from: Alco on March 29, 2012, 15:05:15
Ja,... het ziet er niet uit! :dontgetit: ;)

Het is inderdaad niet de meest mooi oplossing ;) Maar ik heb een zwarte amp en dan met een strakke pro-ject kan dat nog best eens meevallen.
Probleem is dat de amp niet in het kastje past, dus die staat er op. Draaitafel is ook niet echt gaaf in een kastje..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Rowdy

De trafo van de versterker kan storen op het element.

niber

Ik ben in het bezit van een Thorens TD166. Echter na een paar maand stilstand (drukte: verhuizing, studie en een piepjonge dochter) draait het plateau niet meer rond.
Het motortje draait wel, maar het is net alsof deze niet genoeg kracht kan zetten om het plateau mee te nemen.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen? Wil nl graag weer van mijn platencollectie gaan genieten!!

chansig

Tijd voor een nieuwe snaar ??

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

niber

Bedankt voor je snelle reactie. Een nieuwe snaar (origineel Thorens) heb ik er al omgelegd.
Zal de boel nog eens goed nakijken of deze er wel goed om zit (al lijkt dat me van wel).

chansig

Misschien de randen even schoonmaken ?

Als hij het 2 maanden geleden nog deed en nu niet meer....dat is een beetje raar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

niber

Ik zal de boel eens goed schoonmaken morgen.

Inderdaad raar dat hij het opeens niet meer doet. Frustrerend ook!!  :nopompom:

Bedankt voor je tips.

chansig

Ik gaf mijn Thorens altijd een klein duwtje mee...was wat makkelijker voor de motor. Als je dat doet blijft hij dan wel op snelheid ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

niber

Dat doe ik ook standaard inderdaad.

Morgen de boel nog maar eens goed nakijken. Wordt vervolgd....

Robiwan

een opmerking in het algemeen inzake vinylweergave.

Is het jullie wel eens opgevallen dat bij sommige platen het geluid meer naar rechts zit en dat links meer van de ambient is te horen, ook in vergelijking met de cd versie? Het zal best goed zijn maar ik vind het veelal enigzins irritant.

Een check met een hifinews tesplaat wijst uit dat op het gehoor er geen sprake is van kanaalongelijkheid met mijn Rega Exact element. Maar toch, maar toch twijfel ik een beetje??
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyreg

Quote from: LPlover on May  3, 2012, 18:10:55
Is het jullie wel eens opgevallen dat bij sommige platen het geluid meer naar rechts zit en dat links meer van de ambient is te horen, ook in vergelijking met de cd versie? 

Herken dat absoluut niet hoor  :o
Was niet zo bij m'n Rega P5 met Elys2 en m'n eerdere Rega's en.....
...is ook niet zo bij m'n Michell TecnoDec/MI250 met MP110

Klinkt als 'n niet volledig geintegreerd klankbeeld?
Hoe zit het dan met de plaatsing van bekende stukjes geluid in de ruimte li-re en voor-achter?

Dat is toch ook niet eerder opgevallen bij je eerdere platenspelers?
Bij Rega TT/carts moet de zijdrukcomp. echt niet meer zijn dan 1,0 hoor ipv 1,75  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on May  3, 2012, 20:28:16
Herken dat absoluut niet hoor  :o
Was niet zo bij m'n Rega P5 met Elys2 en m'n eerdere Rega's en.....
...is ook niet zo bij m'n Michell TecnoDec/MI250 met MP110

Klinkt als 'n niet volledig geintegreerd klankbeeld?
Hoe zit het dan met de plaatsing van bekende stukjes geluid in de ruimte li-re en voor-achter?

Dat is toch ook niet eerder opgevallen bij je eerdere platenspelers?
Bij Rega TT/carts moet de zijdrukcomp. echt niet meer zijn dan 1,0 hoor ipv 1,75  ;)

vandaag de originele doos van de rp6 met stofkap en toebehoren binnengekregen. Daar zat een rega protractor bij.  Het element stond een beetje scheef :D Maar nu na correctie hoor ik echter nauwelijks verschil met daarvoor. Sprankeling zit voornamelijk in het rechterkanaal en links meer ambient. Ik hoor het nog even aan maar kan op z'n minst een mailtje sturen naar de dealer.

Met m'n vorige draaitafel en grado wood element was dit veel minder duidelijk aanwezig.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: Cyreg on May  3, 2012, 20:28:16
Herken dat absoluut niet hoor  :o
Was niet zo bij m'n Rega P5 met Elys2 en m'n eerdere Rega's en.....
...is ook niet zo bij m'n Michell TecnoDec/MI250 met MP110

Klinkt als 'n niet volledig geintegreerd klankbeeld?
Hoe zit het dan met de plaatsing van bekende stukjes geluid in de ruimte li-re en voor-achter?

Dat is toch ook niet eerder opgevallen bij je eerdere platenspelers?
Bij Rega TT/carts moet de zijdrukcomp. echt niet meer zijn dan 1,0 hoor ipv 1,75  ;)

element wordt vervangen. dealer had soortgelijke problemen met 2 rega elys elementen de afgelopen weken. Waarschijnlijk een badge die niet helemaal lekker was. Gisterenavond opeens hevige storing in het rechterkanaal. vanmorgen 2 platen gedraaid zonder storing maar bij de 3e plaat hetzelfde euvel.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Glenn-N

(Weet niet of het hier 100% thuishoort, maar ga er geen apart topic over openen.)

Heb het al vaak gehad: vinyl aankrijgen met de post en dan blijkt dat de postbodes zich op het EK voetbal waanden en de verpakking, alsook de vinylhoezen stevige schade hebben op de hoeken. Zo'n zonde en ik word er stilaan gek van... Beschadigde items zie ik niet graag in mijn platenkast gaan.

Ongetwijfeld ben ik niet de enige met dat probleem. Hoe lossen jullie dat op? Zo laten? Distributeur mailen en nieuwe platen vragen? Terugbetaling vragen?


Paul Demo

Je zult ongetwijfeld niet de enige zijn maar in de 35 jaar dat ik albums krijg per post heb ik er nog nooit last van gehad.

Quote from: Glenn-N on June 14, 2012, 16:36:30
(Weet niet of het hier 100% thuishoort, maar ga er geen apart topic over openen.)

Heb het al vaak gehad: vinyl aankrijgen met de post en dan blijkt dat de postbodes zich op het EK voetbal waanden en de verpakking, alsook de vinylhoezen stevige schade hebben op de hoeken. Zo'n zonde en ik word er stilaan gek van... Beschadigde items zie ik niet graag in mijn platenkast gaan.

Ongetwijfeld ben ik niet de enige met dat probleem. Hoe lossen jullie dat op? Zo laten? Distributeur mailen en nieuwe platen vragen? Terugbetaling vragen?

chansig

Quote from: Glenn-N on June 14, 2012, 16:36:30
(Weet niet of het hier 100% thuishoort, maar ga er geen apart topic over openen.)

Heb het al vaak gehad: vinyl aankrijgen met de post en dan blijkt dat de postbodes zich op het EK voetbal waanden en de verpakking, alsook de vinylhoezen stevige schade hebben op de hoeken. Zo'n zonde en ik word er stilaan gek van... Beschadigde items zie ik niet graag in mijn platenkast gaan.

Ongetwijfeld ben ik niet de enige met dat probleem. Hoe lossen jullie dat op? Zo laten? Distributeur mailen en nieuwe platen vragen? Terugbetaling vragen?

Inderdaad het bedrijf mailen waar je ze vandaan hebt. Ooit gehad met een plaat van Tim Knol...kreeg gewoon een nieuwe. wel eerst de oude retourneren.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.