Alles over onderhoud

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:45:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Hier alles over onderhoud / reparatie

Marcel078

Misschien wel handig voor deze sticky: Welke adressen zijn aan te raden voor onderhoud aan je draaitafel?
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

Mordante

Ik moet eigenlijk een nieuwe snaar voor mijn Scout, dat is niet een probleem denk ik. Echter ik moet het lager ook weer eens een drupje geven. Hier ook ik wel heel veel verschillende dingen over. Welke olie raden jullie mij aan?

Mordante

Quote from: Mordante on January 11, 2012, 11:34:34
Ik moet eigenlijk een nieuwe snaar voor mijn Scout, dat is niet een probleem denk ik. Echter ik moet het lager ook weer eens een drupje geven. Hier ook ik wel heel veel verschillende dingen over. Welke olie raden jullie mij aan?

Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Arden

Quote from: Mordante on October 22, 2012, 10:32:46
Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Jouw Scout heeft als het goed is verschillende groeven in het plateau en in de poelie. Deze hebben allemaal een net iets andere maat. Even experimeren met een andere groef, en je zou de goede snelheid moeten kunnen vinden. Had het gisteren maar gezegd, dan had je mijn puck met snelheidsmeter mee kunnen nemen. Een makkelijkere manier is er niet!

Mordante

Quote from: Arden on October 22, 2012, 12:06:09
Jouw Scout heeft als het goed is verschillende groeven in het plateau en in de poelie. Deze hebben allemaal een net iets andere maat. Even experimeren met een andere groef, en je zou de goede snelheid moeten kunnen vinden. Had het gisteren maar gezegd, dan had je mijn puck met snelheidsmeter mee kunnen nemen. Een makkelijkere manier is er niet!

Ik denk niet dat ik brutaal genoeg ben om dat te vragen. Maar ik zal een andere groef proberen. Weet jij wat de maat is van de inbus is die in de poelie zit? Volgens mij is dat een Ímperial maat.

Arden

Poeh! Nee... Het is in ieder geval wel een standaard imbus, ik heb ze wel vaker vervangen, heb er nooit speciaal gereedschap voor hoeven zoeken. Als je trouwens op je poelie 1 groefje omhoog gaat, gaat hij op je plateau in principe een groef mee omhoog. Omlaag hetzelfde verhaal. Gewoon ff proberen, kwaad kan het niet. Het zou ook in je gebruiksaanwijzing moeten staan!

Jumping Jack

Quote from: Mordante on October 22, 2012, 10:32:46
Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Het lager moet volgens VPI gesmeerd worden met Lithuim-vet... Die van mij moet ook nog eens wat gesmeerd worden, bij het aanzetten piept de aandrijving altijd wat (heel kort, tot hij op snelheid is)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Quote from: Arden on October 22, 2012, 13:24:40
Poeh! Nee... Het is in ieder geval wel een standaard imbus, ik heb ze wel vaker vervangen, heb er nooit speciaal gereedschap voor hoeven zoeken. Als je trouwens op je poelie 1 groefje omhoog gaat, gaat hij op je plateau in principe een groef mee omhoog. Omlaag hetzelfde verhaal. Gewoon ff proberen, kwaad kan het niet. Het zou ook in je gebruiksaanwijzing moeten staan!

Probleem is mijn poelie zit eigenlijk te laag op de spindle. Als ik op 45rpm wil spelen moet ik het bovenste groeve van de poelie gebruiken en dan zit de snaar op de onderste groef van de platter. Dat is niet helemaal ideaal.

Arden

Leg even wat onder de motor, dan komt de gehele behuizing iets omhoog. Begin ff met een bierviltje, desnoods 2...

Mordante

Gebruik nu een andere groef op de poeli en draai nu keurig met 33.3RPM :) Moet alleen nog even een "audiofiel" bierfiltje vinden zodat ik ook op 45rmp kan draaien.

zegel

Iemand een idee waar in de achterhoek / Twente zich een bedrijf/persoon te vinden is welke mijn WB Circle / Ortofon Rondo Red zou kunnen afstellen?  Naar mijn idee ( weger, afstelmal, controle op het oog, waterpas, dwarsdruk) zit alles goed, en toch krijg ik het idee dat de naalddruk onvoldoende is. Naast dat ik ontevreden ben over het geluid, heb ik zelfs bij nieuwe LP's dat de naald soms " wegglijd" uit de groef. Ook viel me op dat soms het geluid uit het L kanaal stottert. Of heeft er iemand de gouden tip?
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Rob_Dingen

Hoi

Koop de test lp van bijv Hifi News.
En kijk eens op dit forum http://www.vinylengine.com en download daar een protractor voor jou arm en print die uit.
Dan heb je op de test lp tracks voor tracking te controleren en af te stellen je hoort meestal duidelijk het rechter kanaal alleen vervormen verhoog dan de antie skating ga het niet op de +18dB afregelen dan kom je op veel te extreme settings.
Controleer ook even de resonatie met de lp van je arm horizontaal en verticaal die moeten rond de 10Hz liggen als dat niet is kun je ook een mismatch hebben met je arm.

Rob

garmtz

Quote from: zegel on March 27, 2013, 19:49:54
Iemand een idee waar in de achterhoek / Twente zich een bedrijf/persoon te vinden is welke mijn WB Circle / Ortofon Rondo Red zou kunnen afstellen?  Naar mijn idee ( weger, afstelmal, controle op het oog, waterpas, dwarsdruk) zit alles goed, en toch krijg ik het idee dat de naalddruk onvoldoende is. Naast dat ik ontevreden ben over het geluid, heb ik zelfs bij nieuwe LP's dat de naald soms " wegglijd" uit de groef. Ook viel me op dat soms het geluid uit het L kanaal stottert. Of heeft er iemand de gouden tip?
Gebruik je de antiskating? Zo ja, maak daar eens een foto van... Waarmee meet je de naalddruk?

zegel

Bedankt voor de tips tot nu toe. Zal ik dit weekende op jacht naar een testLP ( zal wel internet worden want waar koop je die nu nog). De naalddruk meet ik met de " wip" van ortofon op 1,8 G, een tegenmeting met die van Clearaudio gaf precies hetzelfde resultaat. De arm / het element is afgesteld met de originele Protractor van Wilson Benesch.  De antiskating is ook conform manual afgesteld, maar nu ik er naar kijk begin ik te twijfelen - zal morgen even een fototje plaatsen, .
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

zegel

Hierbij een fototje van de situatie
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Deleted Member 2

#16
Quote from: zegel on March 30, 2013, 12:19:05
Hierbij een fototje van de situatie

niets te zien

zegel

Foto is even niet gelukt, zal mij nog eens verder in de merites van dit board verdiepen. Maar het probleem is met de hint van garmtz wel opgelost: de antiskating was het probleem.  Deze is ontworpen middels een stukje " visdraad" dat via een groef loopt naar een contragewichtje. Deze draad ( blijkbaar oud en verhard) loopt op momenten uit deze groef, en dat had ik niet opgemerkt. Nu nog opzoek naar een structurele oplossing.

Overigens, als je het over de duivel hebt.... Deze week opent bij mij in het dorp ( achterhoek, 8000 inwoners) een heuse platenzaak; en ik zag ook al een test-LP!!   :thumbs-up:
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

tommo

Mijn Nottingham speler moet denk ik een beurtje hebben en denk ik eens goed afgesteld worden.
Kan er hier iemand een audiozaak tussen Utrecht en Arnhem aanbevelen?

Alvast bedankt!

Thesqualer

Weet iemand waar ik betrouwbaar 2 goede kan bestellen voor de volgende elementen:

- Technics 270C
- Technics 270C II

Als het goed is gaan hier de zelfde naalden in.
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Thesqualer

McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

mcintoshfan

Ik ben begonnen aan het onderhoud van mijn Yamaha pf800. Nu heb ik even een vraag met betrekking tot het volgende.

Ik heb 2 headshells. Een orginele pf800 zonder aarding en heb hier nog een orginele pf50 en deze heeft een aardeplaat voor het element en aansluiting met zwarte aarde draad. (Zie foto).  De aardedraad op de pf800 is gesoldeerd aan het metaal van de arm maar gaat niet helemaal door naar het element.

Wat is beter?
Kenwood L07d / Denon Pma-S1 / Denon Da-S1 / Focal Electra 905 / Lowther bicor 200 Pm7A

Rowdy

Heb in januari 2021 een originele nieuwe snaar aangeschaft voor mijn platenspeler. September j.l. is mijn platenspeler helemaal schoongemaakt en opnieuw geolïed, bij het afhalen van de snaar bleef deze plakken aan het draaiplateau. Hoe kan ik het oplossen dat de snaar niet meer aan het draaiplateau plakt?

Jumping Jack

Riem even door wat talkpoeder halen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rowdy

Heb de snaar een paar dagen in een zakje met talkpoeder gedaan. Gisteren de snaar terug op de platenspeler gezet. Vandaag de platenspeler even aan gezet en het plakken lijkt verholpen te zijn.