Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mordante

Ik ben in het bezit van een RCM Sensor Prelude. Deze kan via RCA connectoren gebalanceerd worden aangesloten. Zie onderstaand plaatje. Op dit moment gebruik ik een Nordost Hiemdall 2. Echter ik denk niet dat deze kabel geschikt is om gebalanceerd te gebruiken, of? Zijn er RCA toonarm kabels welke op de onderstaande manier gebruikt kunnen worden of?


stefan_82

Quote from: Maneblusser on October 15, 2014, 17:28:50
Ik heb zo'n 3 weken geleden mijn Trichord Dino MK2 voorzien van een upgrade : de Dino+ PSU.
In feite was ik dat nog niet van zin, maar de Dino MK3 komt op de markt en die ziet er anders uit, met zijn metalen kast.
Ik wou een esthetische match met mijn Dino MK2 te hebben en besloot dan onmiddellijk een Dino + MK 2 aan te schaffen.
De hifiverkoper - die Trichord en Michell ook invoert in België (rara, wie is die hifiboer ? )- had nog eentje staan   Ik moest er dus snel bij zijn.
Wat zijn mijn bevindingen, na deze drie weken ?
Ter info : ik draai met een Michell Tecnodec met RB-300 arm, Tecnoweight en Benz Micro MC Gold cartridge.
1) geen gebrom meer , wat soms wel het geval was met de gewone voeding.
2) alles klinkt nog opener en luchtiger.
3) meer "rust" in het spelen van een plaat. Ook al dankzij de afwezigheid van dat  gebrom.
4) Er staat een aan/uit schakelaar op de PSU : weer een blauw lichtje minder dat moet blijven branden.
Kortom, een geslaagde upgrade wat mij betreft.

heb je ooit een Lehmann black cube SE getest op je Michell?
op het forum komt deze als ideale combo nogal voor alhoewel Hificorner zweert bij de dino.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Maneblusser

Nee, de Lehmann heb ik nog niet gehoord.
Wie verkoopt er Lehman in ons land, trouwens ?
Nu, Hificorner zweert inderdaad bij Trichord.
Trichord is ook de electronics-afdeling van Michell en Hifi-corner voert beide producten in.
Vroegere Trichord producten werden trouwens onder de naam Michell verkocht.
Ik denk zelfs dat Philip Mathews van Hifi Corner zijn zeg heeft bij de ontwikkeling van Trichord.
Nu heb ik nogal een vertrouwen in die man en daarom heb ik die Dino gekocht indertijd, zonder naar alternatieven te gaan luisteren.
De enige referentie die ik had , was mijn oude Musical Fidelity X-LPS v3. En de Trichord Dino klonk zonder speciale PSU al een stuk beter dan de nochtans ook hoog aangeschreven Musical Fidelity . En het is moeilijk zeulen met een platenspeler van de ene hifiboer naar de andere, vandaar...
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

LABO

Volgens mij heeft BB&G in hun assortiment want ik zie in ieder geval ook een prijslijst gepubliceerd.


Ik had een Lehmann Black Cube SE maar die heb ik net twee dagen geleden naar Polen verscheept :-) Absoluut een aanrader 
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

garmtz

Een Musical Fidelity X-LPS v3 is inderdaad verre van bijzonder...

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on October 31, 2014, 11:53:02
Een Musical Fidelity X-LPS v3 is inderdaad verre van bijzonder...

Bijzonder is een groot woord. Het hangt echter ook flink af van het element hoe de combi speelt. Ik hoorde laatst een combi AT OC9 met een lehmann decade en dat klonk bar en boos (en nee dat lag niet aan de oc9 en ook niet aan de decade: het was de combi).

Jumping Jack

Die combi heb je ook bij mij gehoord, maar kan me niet herinneren dat je het 'bar en boos' vond klinken?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Volgens mij is een Lehmann gewoon eerlijk...

Deleted Member 2

#358
Quote from: Jumping Jack on October 31, 2014, 13:15:11
Die combi heb je ook bij mij gehoord, maar kan me niet herinneren dat je het 'bar en boos' vond klinken?
)
Het was niet bar en boos, maar...... ;

Nee dat is het vreemde. Ik miste hier alle betrokkenheid ten opzichte van de Astin Trew AT800 die ik nu gebruik. Wellicht dat niet de optimale instelling is gebruikt? De keuzes waren als ik me goed herinner wat beperkt.
Overigens was ik niet de enige die de conclusie trok dat er een groot verschil was. De eigenaar van de lehmann (Lynch1979) was na luisteren en vergelijken dezelfde mening toegedaan.

Maneblusser

Nu is het wel zo dat de Musical Fidelity X-LPS v3 inderdaad wél goed speelde met mijn vorig element : een Grado Prestige Gold, dat is een Moving Iron element , maar met  de MC Gold van Benz Micro voelde hij zich niet zo gelukkig.  De combinatie element + preamp doet er dus misschien wel toe. De Dino heeft onderaan dipswitches waarmee je de fonotrap kan fijntunen voor je element ,waar de Musical Fidelity X-LPS v3  het moet doen met een MM/MC switch achteraan het toestel. Kan het zijn dat MM (of MI in mijn geval) minder kritisch zijn voor een preamp dan een low output MC ?
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

garmtz

#360
Quote from: Maneblusser on October 31, 2014, 14:01:00
Kan het zijn dat MM (of MI in mijn geval) minder kritisch zijn voor een preamp dan een low output MC ?


Ja, per definitie. Bij MM ligt de afsluitweerstand vast op 47 kOhm, bij MC is die volledig afhankelijk van de interne weerstand van het element. En dan nog kom je met verschillende phono pres op verschillende instellingen uit met hetzelfde element.

Maneblusser

Weer wat geleerd vandaag , dankuwel ! :)
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

lynch1979

Quote from: Onder013 on October 31, 2014, 13:28:02
)
Het was niet bar en boos, maar...... ;

Nee dat is het vreemde. Ik miste hier alle betrokkenheid ten opzichte van de Astin Trew AT800 die ik nu gebruik. Wellicht dat niet de optimale instelling is gebruikt? De keuzes waren als ik me goed herinner wat beperkt.
Overigens was ik niet de enige die de conclusie trok dat er een groot verschil was. De eigenaar van de lehmann (Lynch1979) was na luisteren en vergelijken dezelfde mening toegedaan.

Ik kan wat Henk zegt over de Lehmann in zijn set beamen, ik schrok er eerlijk gezegd van.
Ik herkende er niet veel in terug wat de Lehmann bij mij thuis wel laat horen.

Robiwan

Quote from: lynch1979 on November  3, 2014, 09:42:54
Ik kan wat Henk zegt over de Lehmann in zijn set beamen, ik schrok er eerlijk gezegd van.
Ik herkende er niet veel in terug wat de Lehmann bij mij thuis wel laat horen.

Mismatch!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2


Robiwan

Het lijkt mij interessant om hier ervaringen van phonoversterkers en elementen te plaatsen die goed en slecht matchen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on November  3, 2014, 10:11:15
Het lijkt mij interessant om hier ervaringen van phonoversterkers en elementen te plaatsen die goed en slecht matchen.

Een heb je dan al met de lehmann en atoc9. het vreemde is echter dat deze combi bij Jumping Jack heel normaal klonk.

het verschil is dan de draaitafel en de arm.

De combi ATOC9iii met de Astin Trew AT8000 klinkt heel erg goed via de SME309 en Mitchell Gyro SE op een op deze combinatie afgestemde ondergrond

Robiwan

#367
Mijn ervaringen (tot nu toe).

Recent
Naim Stageline N (MM/MI/HOMC) phonoversterker:
Linn Adikt mm element; zeer goede match zowel klankmatig als volumesterkte en afwezigheid van ruis en brom
Dynavector 10x5 homc element; klankmatig goede match, vanwege 2,5 mv output moet volumeregelaar te ver open, kortom mist wat kracht, ruis en brom geen issue

Verleden
Bluenote (Goldennote) phono 1 MKII (MM/MI/MC) phonoversterker:
Clearaudio Maestro mm element; zeer goede match zowel klankmatig als volumesterkte en afwezigheid van ruis, wel klein beetje brom
Benz Glider 2 medium output mc element; zeer goede match zowel klankmatig als volumesterkte en afwezigheid van ruis, wel klein beetje brom

Holfi Ellipse (MM/MI/MC) phonoversterker:
Benz Glider 2 medium output mc element; zeer goede match zowel klankmatig als volumesterkte en afwezigheid van ruis en brom.
Met een low output Glider 2 kwam de Holfi gain (versterking) te kort en klonk het suffig en donker.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

scrutinizer

#368
Volgens mij zijn er teveel parameters die invloed hebben op "de juiste phono versterker".

Buiten 'smaak' ............. element, draaitafel, arm en ondergrond, zijn hierin altijd nog de versterking/ luidsprekers en akoestiek waarbinnen dit afspeelt, van groot belang.

Daarnaast bieden de op en afstelling van een draaitafel samen met mogelijkheden voor elektrische aanpassing, in veel van de gevallen, een bottleneck voor de eindgebruiker.

Anton
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Quote from: scrutinizer on November  3, 2014, 12:00:18
Volgens mij zijn er teveel parameters die invloed hebben op "de juiste phono versterker".

Buiten 'smaak' ............. element, draaitafel, arm en ondergrond, zijn hierin altijd nog de versterking/ luidsprekers en akoestiek waarbinnen dit afspeelt, van groot belang.

Daarnaast bieden de op en afstelling van een draaitafel samen met mogelijkheden voor elektrische aanpassing, in veel van de gevallen, een bottleneck voor de eindgebruiker.

Anton


laten we het even niet te moeilijk maken en ons beperken tot elementen die wel en niet goed matchen met een betreffende phonoversterker.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

scrutinizer

#370
Quote from: LPlover on November  3, 2014, 13:03:05
laten we het even niet te moeilijk maken en ons beperken tot elementen die wel en niet goed matchen met een betreffende phonoversterker.

"Excuse me while I kiss the sky" ::)

Ieder element valt te matchen aan een gegeven phono amp....
Soms is daarvoor ingrijpen, gezien de juiste waarde niet voor handen is, nodig.

Matchen gezien beleving, afhankelijk van signature riaa curve, gain en mijn eerdere post. :)

...rest my case!

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Quote from: scrutinizer on November  3, 2014, 13:13:33
"Excuse me while I kiss the sky" ::)

Ieder element valt te matchen aan een gegeven phono amp....
Soms is daarvoor ingrijpen, gezien de juiste waarde niet voor handen is, nodig.

Matchen gezien beleving, afhankelijk van signature riaa curve, gain en mijn eerdere post. :)

...rest my case!

Anton

:D ik bedoel een juiste aanpassing zonder aan de printplaat te moeten rommelen, want niemand doet dit, op ons audionerds na dan ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

scrutinizer

Quote from: Onder013 on November  3, 2014, 10:23:17
Een heb je dan al met de lehmann en atoc9. het vreemde is echter dat deze combi bij Jumping Jack heel normaal klonk.

het verschil is dan de draaitafel en de arm.

De combi ATOC9iii met de Astin Trew AT8000 klinkt heel erg goed via de SME309 en Mitchell Gyro SE op een op deze combinatie afgestemde ondergrond

Mijn post(s) doelde ook meer op deze ...'verwarring'. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Vraag59

Als ik zo vrij mag zijn, haak ik even aan in dit topic. Wil voor m`n oma haar platenspeler aan de praat kregen en na het één en ander te hebben opgezocht, heb ik nog de volgende open eindjes.

- Is dit een geschikte versterker?
- Welke luidsprekers hierop aan te sluiten?
- Controle of vervanging naald?

Alvast bedankt!

Platenspeler:




Phono versterker(Conrad):


Luidsprekers:
Geen flauw benul, tips? (eventueel ook bij Conrad te bestellen)

En dan kwam ik onderstaand bericht nog tegen, moet ik hier rekening mee houden?
Quotequote:
Op vrijdag 13 december 2013 18:25 schreef Crockabillie het volgende:
Waarom zou ik er geen platen op af willen op spelen?

Vooral niet vanwege het element. Wat je daar hebt is hoogstwaarschijnlijk een platenspeler met een zogeheten kristalelement. Mogelijk is dit element ook om te klappen (dubbel uitgevoerd) namelijk om zowel 78 toeren platen als 'moderne' Microgroove platen (33 en 45 toeren) af te kunnen spelen. Je mag in geen geval de 78 toeren naald gebruiken om vinylplaten af te spelen, want dan mol je de plaat gegarandeerd, dit omdat een 78 toeren naald een grotere tip heeft dan een naald die is bedoeld om vinylplaten af te spelen.

Maar dan nog, ook met het juiste kristalelement is de kans op onherstelbare beschadigingen bij het afspelen van vinylplaten groot, vooral als je niets weet over de toestand van de naald en de voorgeschiedenis van de grammofoon, dus hoe zorgvuldig er in het verleden mee om is gegaan, en hoeveel platen er in het verleden met deze naald zijn afgespeeld.

Kristalelementen waren relatief goedkoop, maar hadden dan ook een veel kortere levensduur dan de latere magnetodynamische elementen met een diamantnaald, en moesten tijdig worden vervangen om overmatige plaatslijtage te voorkomen. Vaak werd saffier gebruikt voor de naald, en dat is een veel minder hard materiaal dan diamant. Het kwam niet zelden voor dat er een minuscuul stukje afbrak van de naald omdat men de arm bijvoorbeeld een keer te ruw op de draaiende plaat had gezet, en het afspelen van platen met een dergelijke beschadigde naald was funest voor je platen. Je kunt de conditie van de naald niet met het blote oog beoordelen, daarvoor heb je een speciale naaldmicroscoop nodig.

De reden dat er vroeger vaak van kristalelementen gebruik werd gemaakt is dat deze een veel hogere uitgangsspanning gaven dan bijvoorbeeld keramische elementen, en al helemaal in vergelijking met de latere magnetodynamische elementen. Een uitgangspanning van 0,5 volt (!) is helemaal niet ongewoon, en daarmee zit je al bijna op lijnniveau. En daarmee zijn ook de banaanstekkers te verklaren: zoals hier al is opgemerkt was het de bedoeling een dergelijke platenspeler aan te sluiten op de pickup ingang van een (buizen)radio. Daarbij ging de zwarte banaanstekker in het gat dat met het symbooltje voor aarde is gekenmerkt, en de gele in het andere gat (aangegeven met Plattenspieler op bovenstaande foto). Van de RIAA correctie had men toen nog nooit gehoord, de frequentiekarakteristiek van een kristalelement was dusdanig dat er geen verdere 'correctie' meer nodig of wenselijk was, en dat mag je hier niet opvatten als een pluspunt.

Overigens: er is nóg een reden waarom ik je af moet raden met dit ding platen af te spelen die je dierbaar zijn: het is een mono platenspeler met ongetwijfeld een mono element. Als je een 'moderne' stereo plaat afspeelt met een mono element, dan mol je de groefwanden van de stereo plaat. Dit is dan ook de reden dat men nog heel lang, tot diep in de jaren '60, vaak twee versies uitbracht van een LP, namelijk een mono versie en een stereo versie. Met een stereo element kon je ook veilig mono platen afspelen, maar het omgekeerde gold niet, met een mono element mochten geen stereo platen worden afgespeeld op straffe van onherstelbare beschadiging van de stereo plaat.

Vraag59

Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven op bovenstaande vraag? Alvast bedankt!