Alles over elementen MC/MM/MI

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: Cyreg on May  7, 2012, 13:53:34
Tja, was ook eigenlijk niet speciaal voor jou alleen bedoeld > meer info voor Rega gebruikers in 't algemeen  ;)

Ik ben benieuwd of je het voorelkaar krijgt met die torquewaarde.  8)
Welk tooltje ga je daarvoor gebruiken? fotootje?
Wil ook best wel weten hoe het dan anders klinkt tov handvast(er) ?
Succes alvast!

ik vraag la scala wel of hij van joenit zo'n dingetje mag lenen.

Maar dat het klankmatig uitmaakt daar ben ik nu wel uit :D Veels te vast klinkt plat en levenloos en zou bovendien het element kunnen vervormen, te los klinkt warm maar met tegelijkertijd meer vervorming, ergens daar tussen klinkt het helder en strak maar niet levenloos :)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MarcFR

Inmiddels bij een sponsor de Nagaoka MP 110 besteld. Element zal 1 dezer dagen wel binnen zijn .. dus ik ben benieuwd  ;D
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Cyreg

Quote from: LPlover on May  7, 2012, 15:05:55
Maar dat het klankmatig uitmaakt daar ben ik nu wel uit :D Veels te vast klinkt plat en levenloos en zou bovendien het element kunnen vervormen, te los klinkt warm maar met tegelijkertijd meer vervorming, ergens daar tussen klinkt het helder en strak maar niet levenloos :)

Helemaal mee eens, is ook mijn ervaring, maar.....
...waar zou het tooltje met 0,4Nm uitkomen qua klank?  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Cyreg

#53
Quote from: MarcFR on May  7, 2012, 20:35:34
Inmiddels bij een sponsor de Nagaoka MP 110 besteld. Element zal 1 dezer dagen wel binnen zijn .. dus ik ben benieuwd  ;D

Ben heel benieuwd of het ook in jouw setup lekker speelt; bij mij echt wel  ;D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

mtissink

Ik heb afgelopen weekend een platenspeler gekocht, een Thorens TD 318, en daarin zit een Audio Technica AT-95e element in.
Is dit wat? En matcht dit goed qua specs?
Zelf vind ik het geluid al een hele verbetering ten opzichte van het Aiwa'tje die ik van mijn ouders geleend had, maar heb geen idee wat er nog meer mogelijk is/kan zijn.
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

MarcFR

Vanmiddag het nieuwe element gemonteerd. Even lekker friemelen en rommelen maar dan zit ie er ook op  ;D
Dus ik ga weer eens plaatjes draaien en laat binnenkort weten of het wat is.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Quote from: MarcFR on May 12, 2012, 14:49:52
Vanmiddag het nieuwe element gemonteerd. Even lekker friemelen en rommelen maar dan zit ie er ook op  ;D
Dus ik ga weer eens plaatjes draaien en laat binnenkort weten of het wat is.

welk merk en type?



Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MarcFR

Quote from: LPlover on May 12, 2012, 16:17:53
welk merk en type?

De Nagaoka MP 110. De eerste indruk is ok ! Vind de Nagaoka momenteel lekkerder klinken als de Clearaudio Aurum Classic
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Quote from: MarcFR on May 12, 2012, 16:39:33
De Nagaoka MP 110. De eerste indruk is ok ! Vind de Nagaoka momenteel lekkerder klinken als de Clearaudio Aurum Classic

voller en smoother?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MarcFR

Idd een voller geluid. Meer bas ... wat voor mij wenselijk was. De s en t klanken zijn ook beter.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Robiwan

Technische vraag aan de kenners m.b.t. capaciteit MM element.

In de handleiding van een NAD 165 BEE voorversterker staat dit over capaciteit:

"Als u de beste waarde voor de ingangscapaciteit van de voorversterker wilt selecteren, moet u eerst de totale capaciteit bepalen die voor hetMM-element wordt aanbevolen. Deze kunt u gewoonlijk vinden in de specificaties van de fabrikant. Vervolgens trekt u de capaciteit van de signaalkabels van de toonarmbedrading van uw draaitafel hiervan af. Controleer de specificaties die bij de toonarm worden geleverd; over het algemeen hebben de kabels een capaciteit van 100-200 pF). Wat na deze rekensom overblijft is de waarde die u zoekt van de ingangscapaciteit van de voorversterker. Zet de MM LOAD-schakelaar op de dichtstbijzijnde waarde. De berekende waarde hoeft niet precies overeen te komen; bij de meeste fono-pickups geeft een afwijking van 50pF meer of minder slechts een geringe verandering in de frequentieespons.

Bijvoorbeeld: stel dat een MM-element in een draaitafel een aanbevolen belastingscapaciteit heeft van 275 pF en een kabelcapaciteit
van ongeveer 100 pF. Volgens de berekening is de vereiste ingangscapaciteit van de voorversterker dan 175 pF"

Maar nu komt het. Mijn Clearaudio Aurum Classic MM element ziet het liefst 100 pF. De Smart Phono heeft een ingangscapaciteit van 220 pF. Rekensom: 100 pF - 100 pF = 0 pF. Dan gaat het toch fout of niet?

Gr,

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

AbZ

Wat garmt zegt...
of de kabel inkorten.

Robiwan

Quote from: AbZ on April  2, 2013, 20:34:42
Wat garmt zegt...
of de kabel inkorten.

De externe kabel is al vrij kort, 70 cm. Ik vind het gewoon raar dat Clearaudio kiest voor 220pF als input capacity voor hun phonoversterkers?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

AbZ

Andere pre's zitten standaard nog lager (bv Lehmann Black Cube, 100pF)
maar voor MM is het niet zo'n issue als voor MC dacht ik zo.
Voor 'moeilijke'(?) elementen kan je een hogere, instelbare pre nemen.

Robiwan

Quote from: AbZ on April  2, 2013, 20:48:23
Andere pre's zitten standaard nog lager (bv Lehmann Black Cube, 100pF)
maar voor MM is het niet zo'n issue als voor MC dacht ik zo.
Voor 'moeilijke'(?) elementen kan je een hogere, instelbare pre nemen.

voor MM is is de capaciteit juist wel een issue, minder voor MI en niet voor MC ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

AbZ

#65
Quote from: LPlover on April  2, 2013, 21:13:12
voor MM is is de capaciteit juist wel een issue, minder voor MI en niet voor MC ;)
Ok  :lookaround:  ik wist dat er iets mee was  :)
maar je kunt dus iets doen aan de pre... of aan het element...
Een pre met andere opties lenen/proberen en kijken of het scheelt.
Voor een phonokabel vind ik 70cm trouwens niet speciaal kort.

Robiwan

Quote from: AbZ on April  2, 2013, 21:27:33
Ok  :lookaround:  ik wist dat er iets mee was  :)
maar je kunt dus iets doen aan de pre... of aan het element...
Een pre met andere opties lenen/proberen en kijken of het scheelt.
Voor een phonokabel vind ik 70cm trouwens niet speciaal kort.

ik wacht eerst op antwoord van clearaudio :D
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

Hoi

Dit is nu precies het probleem van MM elementen meestal willen die maar weinig capaciteit zien en dan is een kabel al teveel.
Als je de preamp open maakt kun je zien of er een C aan de ingang zit.
Maar het kan ook goed mogelijk zijn dat de ingangstrap al die capaciteit heeft en dan kun je er niets aan veranderen.

Rob

Robiwan

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2013, 00:05:00
Hoi

Dit is nu precies het probleem van MM elementen meestal willen die maar weinig capaciteit zien en dan is een kabel al teveel.
Als je de preamp open maakt kun je zien of er een C aan de ingang zit.
Maar het kan ook goed mogelijk zijn dat de ingangstrap al die capaciteit heeft en dan kun je er niets aan veranderen.

Rob

De Smart Phono is opgebouwd met SMD componenten. Ik denk dat er weinig aan te veranderen valt.

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

marconist

Quote from: LPlover on April  2, 2013, 21:13:12
voor MM is is de capaciteit juist wel een issue, minder voor MI en niet voor MC ;)

Bij benadering klopt je commentaar wel, al kan er wel degelijk door een verkeerde cq. te hoge capaciteit met MC-elementen een probleem optreden. dat speelt zich dan af boven onze gehoorgrens, echter door oversturing van de MC-voorversterker kan vervorming in de totale doorlaatband van de VV/correctie versterker optreden.

Bij MM wil je juist enige capaciteit extra hebben om de natuurlijk afval van het element te compenseren. Dat levert een vlakkere frequentiekarakteristiek zonder de ruisbijdrage van e.o.a. actief circuit!
Meer info hier: http://sound.westhost.com/articles/cartridge-loading.html

Dat mensen vaak niet horen wat de instelbare capaciteitsschakelaar doet heeft te maken met de leeftijd: audiofielen zijn vaak 40+ jaar.  :D
Optimaal instellen gaat het beste met een testplaat en e.o.a. meettuig met voldoende bandbreedte.

garmtz

Link legt het prima uit, dank marconist!

Robiwan

#71
Quote from: marconist on April  3, 2013, 09:14:11
Bij benadering klopt je commentaar wel, al kan er wel degelijk door een verkeerde cq. te hoge capaciteit met MC-elementen een probleem optreden. dat speelt zich dan af boven onze gehoorgrens, echter door oversturing van de MC-voorversterker kan vervorming in de totale doorlaatband van de VV/correctie versterker optreden.

Bij MM wil je juist enige capaciteit extra hebben om de natuurlijk afval van het element te compenseren. Dat levert een vlakkere frequentiekarakteristiek zonder de ruisbijdrage van e.o.a. actief circuit!
Meer info hier: http://sound.westhost.com/articles/cartridge-loading.html

Dat mensen vaak niet horen wat de instelbare capaciteitsschakelaar doet heeft te maken met de leeftijd: audiofielen zijn vaak 40+ jaar.  :D
Optimaal instellen gaat het beste met een testplaat en e.o.a. meettuig met voldoende bandbreedte.

de capacteit is met de meeste phonoversterkers helaas niet in te stellen. Ik ben nog net 39 :D

Bedankt voor het artikel, heldere uitleg. De meeste MM elementen zien dus het liefst een lage capaciteit. dan lijkt mij dat clearaudio wellicht puur klankmatig gekozen heeft voor een wat hogere input capaciteit in combinatie met hun eigen MM elementen. Ortofon geeft voor hun MM elementen 150-300 pF op als "ideaal".
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

Quote from: LPlover on April  3, 2013, 08:43:38
De Smart Phono is opgebouwd met SMD componenten. Ik denk dat er weinig aan te veranderen valt.
Dat is niet anders dan normale componenten.
Je moet gewoon kijken of er een condensator aan de ingang van de versterker zit en die los halen.

Rob

marconist


Robiwan

Quote from: Rob_Dingen on April  3, 2013, 09:21:45
Dat is niet anders dan normale componenten.
Je moet gewoon kijken of er een condensator aan de ingang van de versterker zit en die los halen.

Rob

ik heb nergens vemeld dat het niet goed zou klinken ;) alleen dat de specificaties wat vreemd lijken.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2