Settings om mee te starten voor alle displays.

Started by J.A.F._Doorhof, January 7, 2012, 09:54:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hier een paar tips voor de settings op beelddisplay's.


1. Main setting
Kies vaak voor de cinema stand, dit geeft in 90% van de gevallen het beste beeld.

2. Contrast
Pas op met contrast, niet te hoog.
Er zijn testpatronen om dit goed in te stellen.

3. Brightness
Niet te laag.
Een goed afgestelde display geeft geen 100% zwart weer, maar zal er IETS boven zitten

4. Sharpness
Uit den boze
Liefst uit of in de midden (neutraal) stand

5. Colortemp
Vaak is warm de beste optie

6. Digitale opties
Ga er maar van uit dat ALLES uit moet.
Alles met namen als dynamiek etc. doen meer kwaad dan goed.
Zelfde voor noise reductie, met moderne bronnen eigenlijk geen goed.

7. Frame interpolatie
Sommige vinden het fantastische andere niet.
Speel hiermee, ikzelf prefereer laag op goede units.

8. HDMI level
Voor PC gebruik enhanced 0-255
Voor video gebruik limited/standard 16-235

LET OP, ondanks dat dit een begin is, moet je echt overwegen een calibratie uit te laten voeren, zie www.isfcalibraties.nl alleen dan haal je echt het maximale uit je display.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sjefke007

duidelijke uitleg thanks
dat van de cinema stand wist ik niet.

geld dit ook voor de beamer op zich die je het beste in cinema stand kan zetten?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gerard1

Ik dacht, dat je voor de kuro puur moest kiezen?

J.A.F._Doorhof

Pure of cinema.
Kuro is de enige met die optie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stefan S.

Welke setting zou je kiezen voor de huidige Panasonic plasma; Cinema of THX?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rho

Kan je misschien een goeie BD aanbevelen met testpatronen om die basis-instellingen alvast uit te proberen?

Voor mijn huidige TV ga ik geen calibratie meer laten uitvoeren, maar als er een nieuwe zou komen overweeg ik het zeker wel.

J.A.F._Doorhof

We verkopen zelf de BD van Joe Kane welke erg handig is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rho

Bedoel je de DVE HD Basics? Dat is de enige die ik kan vinden.
Kan ik met die BD, een meet-set (meet-mic, soundcard en laptop) en REW ook een nette afstelling van het geluid bekomen?

J.A.F._Doorhof

In principe zitten er ook meer dan genoeg audio patronen op de BD.
Je vind hier alles wat je nodig hebt denk ik http://www.videoessentials.com/docs/DVE_Consumer_PAL.pdf
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rho

#11
Lijkt me super interessant.
Ik zal eens een bezoekje in je webshop moeten plegen. :)


Edit: Ik heb de pdf in de link voor een stuk doorgenomen en krijg de indruk dat dit een beetje een gedateerd exemplaar is. Men heeft het vooral over CRT en DVD en video-signalen die gedownconverteerd zijn vanaf 1080p. Ik neem aan dat het geheel voor de BD een update gekregen heeft?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rho


shoalinmonk

Is de ISF calibratie een aanwinst voor je beeld? 




rho

Dat lijkt me wel, aangezien je dan eigenlijk te zien krijgt wat men had bedoeld dat je zou zien. Niet de invulling die een TV fabrikant er aan gegeven heeft om zijn scherm/projector verkocht te krijgen. ;)

shoalinmonk

Quote from: rho on February  4, 2013, 17:07:14
Dat lijkt me wel, aangezien je dan eigenlijk te zien krijgt wat men had bedoeld dat je zou zien. Niet de invulling die een TV fabrikant er aan gegeven heeft om zijn scherm/projector verkocht te krijgen. ;)
Heb jij dit zelf ondervonden? En zo ja kan je het verschil in beeld kwaliteit in woorden uitdrukken?

rho

Jammer genoeg niet. Ik had het wel willen laten doen maar ze zitten wat ver uit de richting voor mij. Zo'n 250km rijden enkele reis vind ik net wat te ver.
Anders zou ik het wel laten doen.

Ik ga het zelf proberen te verbeteren. Ik heb de HD Basics BluRay schijf aangeschaft, maar heb nog niet de tijd gevonden om me er echt in te verdiepen. Vooral de kleurafstelling heb ik nog niet helemaal door.
Misschien moet ik er maar eens een apart topic over starten (indien dat nog niet door iemand anders gedaan is).

shoalinmonk

En op die bluray staan dan referenties of iets dergelijks?

Ben toch benieuwd naar de ervaringen met calibratie van een projector.

Iemand?

rho

Ja, daar staan testpatronen op en er zit een kleurenfiltertje bij voor R, G en B.
Hoe je net te werk gaat op het optimaal af te stellen moet ik ook nog achterhalen. Maar ik denk dat het wel zal meevallen.
Natuurlijk blijft die methode afhankelijk van de nauwkeurigheid van je eigen zicht. Een calibratie met gebruik van metingen lijkt me een stuk nauwkeuriger.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Onder het kopje isf in dit forum vind je een heel topic met ervaring van mensen die door mij een calibratie hebben laten doen.

Het is zonder enige twijfel elke cent waard.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"