Set van cz79

Started by CZ79, January 6, 2012, 20:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

CZ79

 :pompom:Eindelijk toch geplaatst  :pompom: :pompom: :pompom:

Ik ben ooit begonnen met ene Yamaha RX-V640RDS en een Sony DVP-NS900v SACD/DVD speler, deze heb ik beiden gekocht toen ik nog thuis woonde en in militaire dienst was, ik was weinig thuis maar de tijd dat ik thuis was keek ik veel films en deze versterker deed goed zijn werk in een kamer van 4x5meter. Ik had als luidsprekers toen nog een setje Bose301 en een Mordaunt Short Subwoofer, en dat klonk best aardig vond ik toen.
Uitiendelijk na toch wel een flink aantal jaren te hebben gedraaid met deze set (ik was weinig thuis en zat veel in het buitenland op oefening of uitzending) vond ik de vrouw van mijn dromen en kocht met haar een huis.
Al snel kwamen er andere luidsprekers, namelijk de Monitor Audio RS8 met als achterluidsprekers en centre Monitor Audio Bronze series.

Dat was een gigantische verbetering en al snel ging ik op zoek naar een andere versterker en toen begon ook mijn tijd bij dit forum want ik liep tegen een nagenoeg nieuwe Marantz SR7500, dat was nog eens film kijken pompom en ik genoot van volle teugen van film kijken, muziek luisteren was een beetje een ondergeschoven kindje.
Na niet gek lang samengewoond te hebben (en ondertussen getrouwd) kregen we een dochtertje.

Al snel kwam ik erachter dat film kijken op de achtergrond begon te raken, ik ben van de overtuiging dat film wel een beetje volume moet hebben en moet knallen en dat kon niet met een slapende baby (in ieder geval niet met de onze, slapen is niet haar grootste hobby). Ik heb toen ook de Sony DVD speler verkocht en een Marantz SA7001 aangeschaft om toch iets meer muziek te gaan luisteren in plaats van alleen maar film kijken.
De Marantz SR7500 beviel opzich wel goed maar miste duidelijk iets met de muziek, dus kocht ik een Dussun DS99 Stereo versterker voor erbij, en daar viel letterlijk mijn mond van open (in vergelijking met de veel duurdere Marantz SR7500), opeens klonk de muziek echt en levendig (toenmalige beleving)!

OP een dag besloot ik HT vaarwel ging zeggen en dat ik me volledig op stereo ging richten.
Het daaropvolgende besluit was dat ik de Dussun, de Marantz SR7500 en de MA Surround, centre speaker en REL subwoofer zou gaan verkopen, zo gezegd zo gedaan, de luidsprekers heb ik voor meer verkocht dan de nieuwprijs en ook de REL verkocht ik voor 150 euro meer, ook de Dussun verkocht ik voor 150 meer (gekocht voor 200), de SR7500 voor hetzelfde dus al met al geen slechte deal, maar nu moest ik op zoek naar een andere set.

Na een hoop te hebben beluisterd (voornamelijk tweedehands) kwam ik via MP bij een verkoper in Lochem terecht (lekker in de buurt ca 2 uur enkel reis), hij had een hagelnieuwe voor en eind versterker van het merk Thule Audio, dit merk was inmiddel failliet maar goed de set zat nog gesealed in de verpakking en hij had nog meer te koop dus ik ben rustig een avond bij hem gaan luisteren en wat ik hoorde had ik nog niet eerder gehoord.
Ik had een aantal eigen cd's meegenomen en daar hoorde ik dingen die ik nog niet gehoord had, detail en dynamiek zoals ik dat niet eerder had ervaren.......dus de versterkers gekocht en thuis aangesloten en dat beviel/bevalt me nog steeds uitstekend.

De set is uitermate muzikaal en geeft een hoop detail weer, ook heeft de set meer dan voldoende power en dynamiek, maar het bleef onrustig in huize CZ79, ik verving de SA7001 voor een SA15S1 met een van Medevoort Mod. en dat was wederom een flinke verbetering.

Kabeltje hier en stekkertje daar, het bleef allemaal kriebelen, ik kocht veel op MP en verkocht dat dan weer met veel winst zodoende kon ik een hoop spullen kopen om te kijken of dat binnen het gestelde budget nog wat winst opleverde in mijn set, ik bleef voor mijn gevoel iets missen in de muzikale beleving.
Ook luisterde ik meer naar andere muziek (jazz en klassiek) en daar kwam niet alles uit voor mijn gevoel, het was wel goed maar kon beter als ik het maar slim aanpakte.

Pas toen ik de laatse grote verandering doorvoerde wam er weer wat rust, de laatse verandering was dat ik mijn o zo geliefde Monitor Audio RS8's voor de grap eens op MP zette om te kijken wat het nog zou opleveren, binnen een week had ik een bod van 850 euro (nieuw gekocht voor 1100 euro 4 jaar geleden), ik ben toen akkoord gegaan en ben weer een hoop wezen beluisteren (tweedehands weer), uiteindelijk kwam ik uit bij Art Speak (tegenwoordig gevestigd in Amsterdam).
Louis (Art Speak) had een paar gebruikte PMC FB1+  :kwijl:staan welke hij zelf voorzien had van een ander filter (beter) en ook de interne bekabeling was in zijn geheel vervangen door hoogwaardigere bekabeling.
Ik heb mijn complete HiFi inboedel meegenomen naar hem toe en ben een hele middag wezen luisteren naar zijn luidssprekers op mjin set, al snel kwam ik er achter dat de PMC's van een andere orde waren als de MA's (mag ook wel gezien de nieuwprijs van de PMC's  :-o) dus;

1) Akkoord met de luidsprekers (850 euro per paar)
2) zijn eigen bekabeling klonk toch echt wel mooier dan mijn Siltechs en MIT's, dus Siltech en MIT de deur uit en Art Speak erin
3) Netsnoeren ook direct van hem meegenomen, beter dan de Belden en LAPP en dezelfde prijs
4) XLR Interlink van Eichmann eruit en Art Speak er in

Toen was het klaar! Ik heb de set aangelsoten en lekker laten wennen bij mij thuis en nog steeds geniet ik iedere dag van de set zoals deze er nu bijstaat (afgezien van een paar kleine akoestiek issues maar niet meer noemenswaardig na een aantal plaatsingswijziging en te hebben gedaan).

De PMC's laten werkelijk alles (heel eerlijk) horen en ze gaan ontzettend diep (28Hz...tja Transmissielijn), deze luidsprekers worden veel gebruikt in de studio wereld (Stevie Wonder, Tori Amos, Coldplay en vele andere bekende studio's en artiesten maken gebruik van PMC).

Zoals gezegd is de dynamiek, diepte, detail en de muzikaliteit ten opzichte van de Monitor Audio's gigantisch toegenomen.
Nu ervaar ik ook een rust en tevredenheid met de set als geheel, zodat het upgradevirus flink wat getemperd is (wel wat kleine dingen zoals Master Base en dat soort 'tweaks' maar niets groots meer  :angel:)

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

#1
En nog maar wat foto's van de binnenkant(en) van de versterkers en CD speler;

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jumping Jack

Leuk, eindelijk een eigen topic! Bij mij is ook zowat alles in plooi gevallen met mijn pmc's, fantastische speakers (maar dat wist je al)!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

CZ79

En natuurlijk niet te vergeten de PMC's  :clapping:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jumping Jack

Ik zie geen kabelbruggen aan de speakerterminals? Interne bekabeling door Artspeak?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

CZ79

Yep keurig intern gesoldeerd met hetzelfde zilverdraad als de LS kabel
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

#6
OK en nog wat foto's van de stroomvoorziening. het voorste blok is de Cassiopeia Black Power X1, deze wordt gebruikt voor de TV, STB, Popcorn Hour en eventuele verlichting.
Ik heb een aparte groep aangelegd in de meterkast en deze is op een stuk wandgoot afgemonteerd (witte goot achter de Cassiopeia), dit heeft wel een aardige verbetering gebracht.

De tweede foto is mijn woonkamer gezien vanaf de apparaat/wandmeubel.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Hoi Cees, welcome ook hier :clapping:. Mooie set hoor, ik had nog niet eerder het geheel gezien.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KillaZ

Dat is een tijdje terug, toen had je de Thule's net gehaald.

Mooie verbetering hoor!

(Oh en hoe staat het met de "krassen" in je meubel?  ;) )
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

AbZ


CZ79

Klinkt ook goed, maar dat gedoe met Cees gaat een beetje aan me voorbij.

Thule bestaat jammer genoeg niet meer, aan de andere kant natuurlijk ook goed voor mij want zodoende heb ik een en ander voor een andere prijs kunnen krijgen.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: KillaZ on February  2, 2012, 11:19:30
Dat is een tijdje terug, toen had je de Thule's net gehaald.

Mooie verbetering hoor!

(Oh en hoe staat het met de "krassen" in je meubel?  ;) )

Zeker mooie verbetering, maar waar kennen wij elkaar van? (ik weet het ik moet minder drinken maar help me toch maar even aub  :turn:).

Dat meubel wordt by the way toch vervangen door een zelfbouw meubel.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KillaZ

Kijk eens naar de centerspeaker in mijn set.


Die was van jou!  :laugh:
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

CZ79

Aaahhahahahahah, bevalt die centre je een beetje?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KillaZ

Nee totaal niet, klote geluid, matched niet bij mijn Fronts en Rears en is echt behoorlijk kil i.c.m. de Marantz......




:hehe:

Grapje, ben behoorlijk tevreden met het beestje  :D
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

CZ79

Mooi zo, dat was uiteindelijk de bedoeling
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

edgnoj

Weet je zeker dat het je niet om het winstmaken te doen was? Als ik jouw openingspost zo lees ...  :P
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

CZ79

Of kostendekkend is ook goed en als je dan ook nog eens iemand blij maakt met iets moois waar hij of zij van geniet is dat twee vliegen in één klap  :angel:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

edgnoj

Quote from: cz79 on February 10, 2012, 12:45:10
Of kostendekkend is ook goed en als je dan ook nog eens iemand blij maakt met iets moois waar hij of zij van geniet is dat twee vliegen in één klap  :angel:


Ja, dan doe je het helemaal goed  :clapping:                            0
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

KillaZ

Misschien dat je de MA's voor meer dan de nieuwprijs hebt verkocht, maar die paar tientjes voor de Centre was niet de nieuwprijs.  :baaa:
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

CZ79

Maar die paar tientjes heb ik zelf ook betaald toen ik de center van een maat kocht dus redelijk kostendekkend.
De MA's heb ik met een klein beetje verlies verkocht, 200 euro in 4 jaar tijd.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KillaZ

Das geen verlies, das afschrijving!  ;D
Denon X4100W - Fronts: Quadral Aurum 70 - Center: Quadral Aurum Base - Sub: BK XLS 200 Cherry - Wetek Hub

CZ79

Kan ook wel zijn inderdaad :clapping: Maar voor nu wortd er weinig meer verkocht of aangekocht, misschien nog eens een Metrum DAC, maar daar ga ik komens weekend achterkomen dan komt er iemand met deze DAC en gaan we even wat testen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Vandaag is een forumlid langsgeweest met zijn Metrum NOS Mini DAC Quad, na alle lovende reviews was ik toch wel eens benieuwd of dit en mogelijke upgrade zou kunnen gaan worden.

We hadden om een uur of 1 afgesproken en mijn gast was keurig op tijd, na een korte kennismaking (we hadden elkaar nog niet eerder ontmoet) en een beetje gepraat te hebben over HiFi, muziek en koetjes en kalfjes (ik heb een naam hoog te houden op het gebied van slap ouwehoeren) werd het tijd om eerst eens wat muziek aan te zetten (zonder DAC), Jan had een aantal CD's meegebracht welke ik nog niet kende dus dat is dan altijd weer een verrassing. Onze muzieksmaken kwamen op een hoop fronten overeen met die van mij dus lekker luisteren (zonder DAC nog steeds).

Na een uur ofzo werd het tijd om de DAC eens aan te sluiten en te gaan beluisteren wat deze anders deed dan de SA15s1 vM (het viel me op dat de DAC erg klien van formaat is, maar dit terzijde).
Allereerst hebben we de DAC aangesloten op een ingang dicht bij de CD zodat we snel van de ene input naar de andere konden schakelen, stroom erop, digitale kabel (coax) naar de SA15s1 en spelen maar.

Een aantal keren dachten we even wat te horen, de ene keer in het voordeel van de DAC en de andere keer in het voordeel van de SA15s1, echter het was niet overtuigend in het voordeel van de DAC noch in het voordeel van de SA15s1. Bij sommige muziek zet de DAC een iets helderder plaatje neer met meer dan genoeg detail en snelheid, maar daar tegenover had de SA15s1 weer meer body en een tikkeltje meer warmte. Bij verreweg de meeste muziek was het verschil zo minimaal dat het ons de grootste moeite kostte om de verschillen te kunnen ontdekken.

Later de DAC eens aan de Popcorn-Hour C200 gehangen en dit klonk veel beter dan de standaard DAC van de PCH-200, de muziek was voller en dieper, detail was ruimschoots aanwezig en het klonk best heel erg aardig, MAAR niet zo goed als met de SA15s1 (imho).

We zijn beide weer een ervaring rijker (of een illusie armer), de één blij met zijn DAC die nagenoeg net zo goed is als die van de SA15s1 en ik blij dat mijn SA15s1 meer dan goed genoeg presteert zodat een externe DAC (Metrum in ieder geval) geen upgrade is voor de speler zoals deze er nu staat.

De Metrum DAC is voor 350 euro een prachtige DAC die in heel veel dingen uitblinkt zoals, plaatsing, detail en snelheid.

Voor mij gaat dit geen upgrade worden, want aangesloten op de PCH-200 was het geluid op mijn set niet beter dan die van een standaard CD in de SA15s1 (vergeleken dus met CD op de SA15s1 en FLAC op de PCH-200), de SA15s1 heeft net even iets meer body (zeker vocaal) met hetzelfde laag, detail en diepte.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika