Author Topic: Eindversterker nodig? Marantz 6004 - B&W 683  (Read 884 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pixal

• New member
  • *
  • Trade Count: (0)
  • M'n poes is bored.
Eindversterker nodig? Marantz 6004 - B&W 683
« on: December 26, 2011, 03:03:57 »
Dit is mijn opstelling:

Receiver: Marantz SR6004
Fronts: B&W 683
Center: B&W HTM61
Rears: B&W 685
Sub: zelfbouw

De fronts zijn bi-amped via de Marantz.

Met films ben ik best tevreden. Met stereo (muziek) heb ik het idee dat het er niet echt uitkomt. Het is al wel verbeterd sinds ik mijn Denon 1804 heb uitgezwaaid maar toch.. Ik kan het niet goed verwoorden maar ik mis denk ik vooral laag weergave. Het klinkt verder een beetje dood, alsof ik iets verkeerd heb aangesloten ergens. Ik heb steeds de neiging het volume wat hoger te zetten, dan klinkt het al beter.

Is het mogelijk dat deze speakers op lage volumes niet goed worden aangestuurd door deze versterker? Zou een eindversterker dan een goede oplossing zijn? En zo ja, dan komen we in een gebied waar ik totaal geen ervaring heb. Dan zou ik wel graag wat voorbeelden zien van wat ik nodig heb.

Ik heb een tijdje niet thuis gewoond en had toen alleen mijn 685's aan een zeer oude stereo versterker (met een krakende schuifknop voor het volume), die setup klonk voor mijn muziek zoveel beter!
« Last Edit: December 26, 2011, 03:04:28 by Pixal »
"suck, squeeze, bang, blow.... brilliant!"

Offline squeek

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+7)
    • Squeek's Home theatre
Re: Eindversterker nodig? Marantz 6004 - B&W 683
« Reply #1 on: December 26, 2011, 09:51:59 »
IK zou eerder kijken naar een andere speaker. De 600 reeks is niet echt een speaker die uit nature veel bass in zich heeft. Een eindbak op een mid range speaker is wat zonde. Je kan dat geld beter anders gebruiken imho.

grtz
Pioneer SC-LX82 | Pioneer BDP-LX52 | Epson tw3800 | Projecta | PS3 | Monitor audio RS8 / RCLR / RSFX | SVS pc13 Ultra | Squeeks home theatre

Offline JCL

• Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+5)
  • Want one, want one badly!
« Reply #2 on: December 26, 2011, 11:35:03 »
De 683 heeft juist wel veel bass (meer dan de rest van de serie), wordt door sommigen zelfs "boemerig" genoemd. Veel power is wel nodig om het laag strak te krijgen. Ik weet nog dat mijn 2808 ook in bi-amp niet het strakke laag uit mijn 685 wist te krijgen als wat ik kreeg met een eindbak. Ik heb toen voor 200 euro een hele oude Sony ES eindbak gekocht en dat klonkt heerlijk.

De 600 serie is zeker wel een mooie reeks, maar voor het geld van de 683 zou ik kijken naar de CM (dat is ook de afweging die ik zelf heb gemaakt). Het hoog en mid is echt een stuk beter bij de CM serie. Voor alle B&W speakers geldt: hele dikke versterker aan hangen om goed laag te krijgen.

Offline kalimero

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+36)
  • Z11-ISF
« Reply #3 on: December 26, 2011, 19:14:34 »
De 683 heeft juist wel veel bass (meer dan de rest van de serie), wordt door sommigen zelfs "boemerig" genoemd. Veel power is wel nodig om het laag strak te krijgen. Ik weet nog dat mijn 2808 ook in bi-amp niet het strakke laag uit mijn 685 wist te krijgen als wat ik kreeg met een eindbak. Ik heb toen voor 200 euro een hele oude Sony ES eindbak gekocht en dat klonkt heerlijk.

Mis, de 684 geeft gevoelsmatig meer bass dan een 683. Dit komt door de extra flowport achteraan de 684.

De 600 serie is zeker wel een mooie reeks, maar voor het geld van de 683 zou ik kijken naar de CM (dat is ook de afweging die ik zelf heb gemaakt). Het hoog en mid is echt een stuk beter bij de CM serie. Voor alle B&W speakers geldt: hele dikke versterker aan hangen om goed laag te krijgen.

Als hij meer laag wil gaat hij niet echt upgraden door een CM speaker set te kopen, tenzij het eentje is met een flowport achteraan.

Offline Pixal

• New member
  • *
  • Trade Count: (0)
  • M'n poes is bored.
« Reply #4 on: December 26, 2011, 20:15:13 »
Het is niet alleen dat het te weinig laag geeft hoor. Als ik het wat harder zet vind ik het laag wel goed genoeg. Bij lage volumes heb ik een beetje het gevoel alsof het geluid niet echt van de speakers af wil komen, ik vind dat soort omschrijvingen altijd een beetje knullig maar ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven.

Ik heb in de luisterruimte bij RAF meer uit deze speakers gehaald, maar dat is waarschijnlijk een vertekend beeld omdat je daar makkelijker het volume open draait en niet echt luistert op laag volume.

Ik heb vandaag de boel op spikes en de bijgeleverde plateaus gezet, ik had het na mijn verhuizing op de bijgeleverde rubber poten gezet. Niet dat ik veel verschil verwacht verder..

Zou de Acurus A200X3 bijvoorbeeld krachtig genoeg zijn? Ik zou dan ook de center aan de eindversterker kunnen hangen.
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/versterkers-en-receivers/514302649-acurus-3-kanaals-eindversterker-a200x3.html
« Last Edit: December 26, 2011, 21:10:09 by Pixal »
"suck, squeeze, bang, blow.... brilliant!"

ADSLwinkel.nl, klik hier!
POSTCODE HUISNR.
particulier      zakelijk