tips om nas te beginnen

Started by HJ, December 21, 2011, 15:18:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

ik gebruik nu een popcorn met interne HDD om films en muziek af te spelen maar nu is de hdd bijna vol en moet ik telkens wissen.
op mn laptop is de hdd ook geregeld vol, deze gebruik ik ook voor fotos en video etc.
ik denk er nu dus aan om een nas te kopen zodat ik alles daarop kan zetten.

idee is om een 4bay nas te nemen (qnap 410 of 412 lijkt me mooi om te beginnen), heeft dan de 3x3tb (1x3tb is dan mirror) capaciteit en dat is komende jaren genoeg.

hierin 2 dezelfde (3TB?) schijven die mirror moeten draaien(weet de correcte benaming niet), hierop komen alle privefoto's video's en alle bestanden die echt waardevol zijn.
mocht er een schijf of de nas stuk gaan heb ik altijd een backup. is dit een correcte gedachte?
de 2 overgebleven bays kan ik dan gebruiken om films en muziek op te slaan, mocht daar wat mis gaan dan is dat veel minder erg als dat verloren gaat.

is het nu zo dat ik al mijn huidige bestanden die nu op mijn laptop(en die van mijn vriendin etc) staan op de nas kan zetten en ze dus draadloos kan benaderen vanaf beide laptops (en de popcorn, die is berdaad)?
of is de draadloze verbinding daarvoor te langzaam?
is de processor snelheid en het geheugen van de nas belangrijk voor de overdracht?

ik heb de topics hier een beetje door gekeken en heb ook eea gelezen over een server, misschien goedkoper en veelzijdiger maar ik heb te weinig kennis en tijd om me daar in te verdiepen vandaar een nas.

bijkomend wil ik dan in mijn laptop een kleine SSD drive bouwen met daarop het besturingssysteem en de rest van de bestanden op de nas parkeren.
zo heb ik dus een snelle laptop, een backup van foto's etc en centrale opslag.

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Thesqualer

aangezien een nas ook met RAID werkt heb je hier alvast wat leesvoer om de beste te kiezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Maar de gedachte is goed, je hebt alleen verschillende varianten hierin.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

HJ

Quote from: _ MarcelloW _ on December 21, 2011, 17:50:57
Lees deze even door:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118694.0



niet direct antwoord op mijn vragen maar wel waardevol. ik kan dus met m'n telefoon de popcorn bedienen :) maar veel bestanden worden niet afgespeeld. ligt aan de codecs denk ik

HJ

Quote from: Thesqualer on December 21, 2011, 20:44:39
aangezien een nas ook met RAID werkt heb je hier alvast wat leesvoer om de beste te kiezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Maar de gedachte is goed, je hebt alleen verschillende varianten hierin.

ook niet het antwoord waar ik naar op zoek ben maar erg leerzaam.

Thesqualer

Quote from: hans. on December 24, 2011, 15:00:39
ook niet het antwoord waar ik naar op zoek ben maar erg leerzaam.


Met betrekking tot raid is mijn kennis ook beperkt.

Want wat jij wilt kan namelijk met RAID 1,5,10 (Correct me if i wrong)
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Durk

als het echt waardevol is, bijvoorbeeld familiefoto's e.d., dan zou ik naast de raid nog een backup extern bewaren.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

EJ


eduard

Zoals hier boven al genoemd is een raid oplossingen is geen backup. Zolang je data op 1 plek hebt staan heb je dus geen backup. Raid zorgt voor een hogere beschikbaarheid. Belangrijke gegevens als tijd op 2 plekken(1maak buitenshuis) opslaan.

Eduard

HJ

#9
Quote from: eduard on December 24, 2011, 15:16:41
Zoals hier boven al genoemd is een raid oplossingen is geen backup. Zolang je data op 1 plek hebt staan heb je dus geen backup. Raid zorgt voor een hogere beschikbaarheid. Belangrijke gegevens als tijd op 2 plekken(1maak buitenshuis) opslaan.

Eduard

ok, duidelijk. ik heb nu de foto's op de popcorn en meerder laptops. dat is het ook niet als er ingebroken word of er komt brand.
de nas gaat waarschijnlijk raid 5 draaien of iig 2 schijven met mirror, daarbij wil ik foto's etc nog ergens extern gaan bewaren.

mvb de snelheid van de nas (qnap 412) is die snel genoeg om bestanden(nzb) uit te pakken en repairen etc?
ik krijg ook de tip voor de synology  DS411, die schijnt sneller te zijn maar wat zijn de voor/nadelen van de 2 nassen?

de ds411 is wel duurder dan de qnap412 maar heeft een snellere cpu en 2x zoveel geheugen.maar de ds411 is weer een stapje goedkoper dan de qnap 419 die (lijkt mij) op papier redelijk gelijkwaardig is.