het officiele D-Box FAQ topic

Started by THX-UltraII, December 14, 2011, 16:02:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Sinds de aanschaf van een D-Box systeem vorig jaar ben ik groot fan van dit fantastische systeem. D-Box wint snel terrein op commercieel gebied en dit inmiddels ook in Nederland waar de eerste cinema's met D-Box zijn ingericht. Maar ook op gebied van Home Theater begint D-Box steeds meer mainstream te worden en verwacht men bij D-Box ook op dit gebied een toename in de verkoopcijfers te zien. Ik merk dat D-Box hier op het forum (waarschijnlijk vanwege de prijs) nog steeds niet echt leeft dus daarom tijd voor dit topic. Misschien gaan er dan meer forumleden over op dit supersysteem.

Laat ik ermee beginnen te zeggen dat D-Box geen 'motion-sickness' gimmickachtige pretparkride moet voorstellen. Het is een volledige extra dimensie welke aan de film wordt toegevoegd.

Wat is D-Box?
D-Box is een technologie die stoelen in syncronisatie met de on-screen actie kan laten bewegen in een serie van geprogrammeerde commando's. D-Box kan zorgen voor bewegingen zijwaarts, achterwaarts en voorwaarts als ook omhoog en omlaag (1,5''). Ook kan het systeem vibraties produceren. Filmscenes met autoachtervolgingen, vliegscenes, geweerschoten, gevechten, waterscenes maar ook artistieke camera scenes zijn slechts een voorbeeld van wat D-Box kan reproduceren.

geschiedis D-Box
D-Box is in 1993 begonnen met een lijn van subwoofers. In 1997 is D-Box begonnen met motion experimenten en begin 1999 was het eerste prototype klaar voor gebruik. De eerste paar jaar was D-Box volledig gefocust op thuisgebruik. Toen Blu-Ray op de markt kwam in 2006 sloot D-Box haar eerste deal met Fox en dat zorgde voor snellere release datums van de gemaakte codecs. In 2009 kwam de grote doorbraak van D-Box toen ze een deal sloten met Universal en de theater release van Fast & Furious. Er waren toen echter nog maar weinig bioscopen met D-Box installaties. Door meer deals met studio's nam de groei echter steeds verder toe en op dit moment zijn er bijna 100 bioscopen wereldwijd uitgerust met D-Box.

technisch D-Box
Ik me goed voorstellen dat de techneuten onder ons benieuwd zijn naar de exacte techniek achter D-Box. Hierbij een link naar de uitleg hoe D-Box exact in elkaar steekt.
http://eetimes.com/design/audio-design/4013019/Inside-home-theater-motion-simulator-technology

Partners D-Box
Fox Lionsgate Warner Brothers Disney Sony Universal Studios Paramount New Line Cinema Dreamworks Screen Gems Blue Underground Focus Features Overture Filims Emylia

Hoeveel titels?
Op dit moment meer dan 900.
Per maand komen er ongeveer 5-10 films bij waarvan een aantal nieuwe Blu-Ray releases en een aantal codes van oudere bestaande films (maar waarvan het de film een totaal nieuwe ervaring geeft!)

Thuisgebruik
Je kan thuis op twee verschillende manieren D-Box in huis halen

1.   onder bestaande stoelen een D-Box platform installeren
2.   kant-en-klare D-Box stoelen aanschaffen

Optie 2 is veel prijziger maar als je een beetje handig bent kun je met 1 hetzelfde resultaat bereiken.

Wat je buiten het platform of kant-en-klare stoelen nog nodig hebt is een D-Box decoder box. Deze is er in 2 varianten: een standalone versie en een PC-based versie. De standalone versie is vele malen duurder dan de PC-based versie en ik raad dan ook aan om de PC-based versie te nemen! Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een laptop (of uiteraard desktop PC). De PC-based versie heeft zelfs voordelen tov de standalone versie zoals geen beperking in opslag voor motion codes en beter te fine-tunen software.

Hoe zit het met HD audio en D-Box?
Zowel de standalone als PC decoder beschikken niet over HDMI. D-Box is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe decoder met HDMI in en uitgangen. Gelukkig is er een oplossing voor de huidige D-Box decoders om toch te kunnen genieten van HD audio en D-Box tegelijk. Dit kan door voor de standalone decoder gebruik te maken van een BluRay speler die ondersteuning biedt voor audio output over HDMI en optical tegelijk. Voor de PC-based versie is er sinds kort ook een oplossing dmv. gebruik van een speciale Media Player Classic D-Box edition waardoor high res. audio en D-Box tegelijk mogelijk is.

Subscription
Je krijgt bij de aanschaf van een DBox systeem een 12 maanden subscription. Dit houdt in dat je (na registratie) 12 maanden lang gratis codes kunt downloaden. Na deze 12 maanden kun je kiezen om het per jaar te laten verlengen ($ 250 per jaar) of een lifetime subscription aanschaffen van $ 800

Dit topic is zomaar een begin dus als je vragen hebt stel ze gerust. Ik weet inmiddels genoeg van D-Box op soft- en hardwarematig gebied om vragen te kunnen beantwoorden!

Heeft D-Box buiten de motion codes nog iets te bieden?
Jazeker! Een minder bekende modus waar je D-Box in kunt zetten is de zgn. 'audio mode'. In deze mode werkt het D-Box systeem als een luxe buttkicker en trilt mee op het LFE signaal. Dit is met name een leuke toevoeging voor niet gecodeerde D-Box titles en games.

garmtz

Leuk, zo'n FAQ! Als we je kunnen helpen met info of wat dan ook, dan horen we het wel!

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Voor NL prijzen, stuur een PM of mail naar mij of Bjorn... ;)   

jaco

Net als Rolls Royce, als je naar de prijs vragen moet kun je het niet betalen ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Exmo

reken op een 6.000€ ( zonder zetel). +7.000€ incl éénzit.
Voor de belgen onder ons : op de beurs 'Wonen' in de Nekkerhal ( eind januari ) zal een d-box combinatie in demo staan. Ik denk er aan een speciale promo uit te werken...
Ik ga er natuurlijk niet iedereen zomaar laten inzitten. Stuur mij een mailtje op [email protected] en dan reserveer ik een testzitje.
Integratie van A/V in interieurs via maatmeubles - maximale WAF
AVR = Denon - Onkyo - HarmanKardon
Speakers : Velodyne - Apart - Definitive Technology - Jamo - Stealth Accoustics
Zetels : Cineak - Home Cinema Modules Projectoren : Epson - Sharp Divers : Dune - Black Diamond - Projecta - Control4 - Epson - Beamax - WBT - FutureAutomation - Xantech - RedEye Pro - Synology NAS - ...

bmateijsen

Quote from: Exmo on December 14, 2011, 17:49:03
reken op een 6.000€ ( zonder zetel). +7.000€ incl éénzit.

Dan moet je natuurlijk hierin nog wel de motion controller meenemen, neem ik aan. ;). Verder is het heel belangrijk om een stoel te kiezen waarbij de voeten vrij zijn van de vloer/ ondergrond. Persoonlijk vind ik de actuatoren in de stoel de beste ervaring geven, dan pas een motion platform.

QuoteVoor de belgen onder ons : op de beurs 'Wonen' in de Nekkerhal ( eind januari ) zal een d-box combinatie in demo staan. Ik denk er aan een speciale promo uit te werken...
Ik ga er natuurlijk niet iedereen zomaar laten inzitten. Stuur mij een mailtje op [email protected] en dan reserveer ik een testzitje.

Groet,

Bjorn

Exmo

controller zit er bij in hoor....
Integratie van A/V in interieurs via maatmeubles - maximale WAF
AVR = Denon - Onkyo - HarmanKardon
Speakers : Velodyne - Apart - Definitive Technology - Jamo - Stealth Accoustics
Zetels : Cineak - Home Cinema Modules Projectoren : Epson - Sharp Divers : Dune - Black Diamond - Projecta - Control4 - Epson - Beamax - WBT - FutureAutomation - Xantech - RedEye Pro - Synology NAS - ...

bmateijsen

#8
Dat zijn niet de officiële prijzen, tenzij jij er nog belasting bij moet tellen. We hoeven ook niet heel mysterieus te doen wat de prijzen zijn van D-Box. Dit zijn de huidige adviesprijzen, inclusief uitleg wat je exact nodig hebt:  

Om D-Box thuis te kunnen gebruiken zijn er 3 elementen nodig:
1 - Een volledige D-Box stoel met ingebouwde actuators of een combinatie van een D-Box platform die met een bestaande stoel wordt gecombineerd.
2 - Motion Controller
3 - De motion codec (een abonnement op het downloaden van de MFX soundtracks) Bij de aankoop van een stoel zit een abonnement van 12 maanden gratis.

Vwb de motion controller zijn er 2 mogelijkheden:
- MCI-2P PC controller, wordt met USB aangesloten op een bestaande PC. De PC zorgt voor het binnen halen van de motion codes en het afspelen daarvan. De MCI-2P zorgt voor de aansturing van de stoel
- Stand-alone Motion controller, volledige stand alone motion controller, wordt op het netwerk aangesloten en haalt de motion codes binnen.

D-Box heeft speciale value packs gemaakt:
- D-Box Value pack 1: Jaymar handmatige verstelbare stoel (leer) met D-Box 3250i actuators (ingebouwen) en MCI-2P PC-controller = 9,995 Euro, incl. 12 maand abo motion codes.
- D-Box Value pack 2:  SRP130/230 small sofa motion platform + MCI-2P PC-controller + 12 maand abo = 8,434 euro
Meerprijs stand-alone motion controller ipv MCI-2P = 2,556 Euro
Meerprijs addtionele Jaymar handmatige verstelbare stoel (leer) met D-Box 3250i actuators = 9,395 Euro

Beter Beeld & Geluid is officieel D-Box dealer en wij hebben tevens ook twee D-Box stoelen in onze cinema staan met de Jaymar stoel (elektrisch verstelbaar)

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Exmo

Ik had het over de afzonderlijke actuators + controller. De prijzen die jij aanhaalde zijn inderdaad de geldende marktprijzen.
Effe terug naar de essentie: zalig product !! Het concept voor de "race gamers" is ook prachtig.
Integratie van A/V in interieurs via maatmeubles - maximale WAF
AVR = Denon - Onkyo - HarmanKardon
Speakers : Velodyne - Apart - Definitive Technology - Jamo - Stealth Accoustics
Zetels : Cineak - Home Cinema Modules Projectoren : Epson - Sharp Divers : Dune - Black Diamond - Projecta - Control4 - Epson - Beamax - WBT - FutureAutomation - Xantech - RedEye Pro - Synology NAS - ...

bmateijsen

Quote from: Exmo on December 14, 2011, 19:05:38
Ik had het over de afzonderlijke actuators + controller. De prijzen die jij aanhaalde zijn inderdaad de geldende marktprijzen.
Effe terug naar de essentie: zalig product !! Het concept voor de "race gamers" is ook prachtig.

Afzonderlijk actuatoren kunnen alleen gevoerd worden in gecertificeerde D-Box stoelen. Als een merk stoel niet is gecertificeerd vervalt direct de garantie van D-Box! Alleen de merken die D-Box op de website heeft staan zijn gecertificeerd.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

THX-UltraII

Quote from: Exmo on December 14, 2011, 17:49:03
reken op een 6.000€ ( zonder zetel). +7.000€ incl éénzit.
Voor de belgen onder ons : op de beurs 'Wonen' in de Nekkerhal ( eind januari ) zal een d-box combinatie in demo staan. Ik denk er aan een speciale promo uit te werken...
Ik ga er natuurlijk niet iedereen zomaar laten inzitten. Stuur mij een mailtje op [email protected] en dan reserveer ik een testzitje.

iedereen die serieus eens rustig wil genieten van een demo kan ook mij een PM sturen

THX-UltraII

#12
Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 18:10:55
Dan moet je natuurlijk hierin nog wel de motion controller meenemen, neem ik aan. ;). Verder is het heel belangrijk om een stoel te kiezen waarbij de voeten vrij zijn van de vloer/ ondergrond. Persoonlijk vind ik de actuatoren in de stoel de beste ervaring geven, dan pas een motion platform.

Groet,

Bjorn

Een goed gebouwde SRP-130 (of 230, dit zijn dezelfde systemen enkel de horizontale buizen zijn bij de 230 langer maar die kun je zelf op maat zagen) kan met de juiste installatie exact hetzelfde bereiken als de kant en klare stoelen. Op de kant en klare stoelen wordt door D-Box echter meer winst gemaakt dus verkopen ze deze natuurlijk liever ;)

Mijn custom made seating is handgemaakt en heeft een dusdanig custom base plate dat ik de meegeleverde stangen niet meer gebruik. Ik zit volgens D-Box op 98-99% motion passthrough dus zelfs net iets boven de kant en klare seatings  :thumbs-up:

Het hele Dbox systeem stelt overigens niet zo gek veel voor. Je betaalt met name voor de investering die in beginsel is gedaan en de 5 motion decoders die bij DBox werken en de codecs maken

THX-UltraII

Overigens zijn de Kinetron actuators bij de SRP 130, 230 en 330 modellen volledig demonteerbaar en in te bouwen en elke willekeurige stoel. Voorwaarde is stevige stoel en juiste constructie en nadeel is dat je garantie vervalt.

bmateijsen

Quote from: THX-ultraII on December 14, 2011, 19:44:40
Mijn custom made seating is handgemaakt en heeft een dusdanig custom base plate dat ik de meegeleverde stangen niet meer gebruik. Ik zit volgens D-Box op 98-99% motion passthrough dus zelfs net iets boven de kant en klare seatings  :thumbs-up:

Hoe weet je of je op 98% motion passthrough zit? Is jouw oplossing getest door D-Box?

Uiteraard gaat het om de ervaring en die is waanzinnig met D-Box. Ik zou echter wel een gecertificeerde stoelleverancier gebruiken, want als het op garantie aankomt, dan is dit echt een vereiste.

QuoteHet hele Dbox systeem stelt overigens niet zo gek veel voor. Je betaalt met name voor de investering die in beginsel is gedaan en de 5 motion decoders die bij DBox werken en de codecs maken

Tja, het is maar net wat je 'niet zo gek veel voor' noemt. Er is geen enkel systeem wat je zo direct bij de film betrekt! Ga maar eens horror kijken bijv. met D-Box dat is waanzinnig intens!

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: THX-ultraII on December 14, 2011, 19:48:52
Overigens zijn de Kinetron actuators bij de SRP 130, 230 en 330 modellen volledig demonteerbaar en in te bouwen en elke willekeurige stoel. Voorwaarde is stevige stoel en juiste constructie en nadeel is dat je garantie vervalt.

Ik zou niet een motion platform overigens afbreken, maar dan gewoon de actuatoren los bestellen. Wanneer het ingebouwd wordt in een D-Box ready stoel, blijft je garantie gehandhaafd. Heb je al stoelen van een leverancier staan en zijn ze D-Box ready te maken, is het vaak een ingreep die door de fabrikant van de stoelen gedaan kan worden.

Groet,

Bjorn

THX-UltraII

#16
Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:12:35
Ik zou niet een motion platform overigens afbreken, maar dan gewoon de actuatoren los bestellen. Wanneer het ingebouwd wordt in een D-Box ready stoel, blijft je garantie gehandhaafd. Heb je al stoelen van een leverancier staan en zijn ze D-Box ready te maken, is het vaak een ingreep die door de fabrikant van de stoelen gedaan kan worden.

Groet,

Bjorn
Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:11:06
Hoe weet je of je op 98% motion passthrough zit? Is jouw oplossing getest door D-Box?

Uiteraard gaat het om de ervaring en die is waanzinnig met D-Box. Ik zou echter wel een gecertificeerde stoelleverancier gebruiken, want als het op garantie aankomt, dan is dit echt een vereiste.

Tja, het is maar net wat je 'niet zo gek veel voor' noemt. Er is geen enkel systeem wat je zo direct bij de film betrekt! Ga maar eens horror kijken bijv. met D-Box dat is waanzinnig intens!

Groet,

Bjorn

DBox heeft de basis getekend voor mijn custom seating die is gemaakt door Starline Cinema. Zal binnenkort wel eens wat foto s maken.

Met 'niet zo gek veel' doel ik natuurlijk niet op de Dbox experience maar het systeem ansich dat niet veel voorstelt.

THX-UltraII

Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:12:35
Ik zou niet een motion platform overigens afbreken, maar dan gewoon de actuatoren los bestellen. Wanneer het ingebouwd wordt in een D-Box ready stoel, blijft je garantie gehandhaafd. Heb je al stoelen van een leverancier staan en zijn ze D-Box ready te maken, is het vaak een ingreep die door de fabrikant van de stoelen gedaan kan worden.

Groet,

Bjorn
dat is dus het grote verschil Bjorn: de losse actuators zijn veel duurder dan een SRP module demonteren wat zeer goed te doen is. Enkel vervalt dan de garantie.

bmateijsen

Quote from: THX-ultraII on December 14, 2011, 21:20:16
dat is dus het grote verschil Bjorn: de losse actuators zijn veel duurder dan een SRP module demonteren wat zeer goed te doen is. Enkel vervalt dan de garantie.

Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dat is incorrect.
De losse 3-axis actuators is 500 euro goedkoper dan de SRP130.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Quote from: THX-ultraII on December 14, 2011, 21:19:06
DBo9x heeft de basis getekend voor mijn custom seating die is gemaakt door Starline Cinema. Zal binnenkort wel eens wat foto s maken.

Met 'niet zo gek veel' doel ik natuurlijk niet op de Dbox experience maar het systeem ansich dat niet veel voorstelt.


Ik heb hem volgens mij langs zien komen op AVSforum. Het idee is in ieder geval zeer goed, om de actuators op het frame te monteren.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Er zijn overigens diverse blu-ray spelers die zowel HD-audio over HDMI als de 'core' over SP-DIF kunnen sturen:

- Oppo BDP-93
- Panasonic blu-ray spelers
- etc,

Groet,

Bjorn

THX-UltraII

#21
Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:22:28
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dat is incorrect.
De losse 3-axis actuators is 500 euro goedkoper dan de SRP130.

Groet,

Bjorn
dan weet ik ook niet waar jij je informatie vandaan hebt, maar de SRP-130 (en SRP-230) zijn gelijk aan de losse 4250I unit. De 4250I zijn 4 actuators net als de SRP130/230 die ook 4 actuators hebben. De 4250I is veel duurder dan een SRP130/230

Als dealer zou jij de prijzen toch beter moeten weten  :hehe:

THX-UltraII

Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:23:27
Ik heb hem volgens mij langs zien komen op AVSforum. Het idee is in ieder geval zeer goed, om de actuators op het frame te monteren.

Groet,

Bjorn
thanks, ik zal een uitgebreide fotosessie plaatsen binnenkort. De seating is half augustus besteld, productie heeft bijna 4 maanden geduurd (handgemaakte seating) en gaat morgen op het schip vanuit New Yersey ik de verwachte aankomstdatum in de haven van Rotterdam is half januari. Ben erg benieuwd.

THX-UltraII

Quote from: bmateijsen on December 14, 2011, 21:24:31
Er zijn overigens diverse blu-ray spelers die zowel HD-audio over HDMI als de 'core' over SP-DIF kunnen sturen:

- Oppo BDP-93
- Panasonic blu-ray spelers
- etc,

Groet,

Bjorn
Ook de dune spelers ondersteunen dit. En zoals ik al vertelde, sinds kort is er ook een speciale Media Player Classic DBox edition waardoor het nu ook op een HTPC mogelijk is.

jaco

Wat doe je met films met een Multi kanaals PCM geluidstrack ? Dan doet een blu ray speler toch geen downmix naar DD of DTS over de spdif uitgang.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm