VANZOMERENG: Bedankt voor je tips, ik denk dat je de hamer op z'n kop slaat. Ik heb echter momenteel de bij de toonregeling van de PM15s1 de treble al op -2 (bass = 0) staan en ik gebruik al koperen kabel (2x 4mm2), 2x 5 meter. Het schijnt zo te zijn dat zilver-kabels zorgen voor meer ruimtelijkheid in het geluid, maar in mijn situatie is zilver denk ik niet de beste optie, omdat je daar misschien de helderheid wat benadrukt (ik heb overigens geen ervaringen met zilver, ik weet nog of er mensen zijn die dat wel hebben (en dan het liefst in combinatie met MA speakers)?
Ik denk dat het na lang nadenken en dingen uitproberen met drie dingen te maken heeft:
- allereerst: de piek het tweeterbereik van de gs20's (zie bovenstaande foto's), het blijft immers een 'probleem' van de gs20's (maar... dat kan denk ik verholpen worden zonder ingrijpende tweeterverandering).
- plaatsing: de luidsprekers staan al helemaal tegen de muur aan, dus ik zou zeggen dat het daar niet aan ligt: zo heb je immers de meeste bass. De bass is uberhaupt het probleem niet, dat doen deze speaker meer dan prima.
-
de bron (en ik denk dat daar in het hele verhaal de nadruk op mag liggen): ik heb er nu een sonos connect op aangesloten en de vervelende hoge tonen zijn al een stuk minder (zo niet weg..

). Bij mijn oude pioneer cd-speler waren de lage tonen beter, dat wil zeggen: strakkere bas en minder wollig, maar de hoge tonen zijn ook meer aanwezig. Een goede dac doet dus inderdaad wonderen. Dat wordt dan nu ook het volgende project: het zoeken van een mooie dac voor de sonos.
Bedankt voor je hulp!