Epson TW5900 review

Started by J.A.F._Doorhof, November 21, 2011, 11:24:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

zie review van de 6000

Feitelijk is het enige verschil wat ik kan ontdekken de kleur wit tov zwart.
Op papier zou de 6000 een 2x zo hoog contrast hebben.

mijn metingen zijn echter :
64000:1  met iris
1040:1 native
305:1 ansi

Of wel nagenoeg exact gelijk aan de 6000, sterker zelfs iets beter MAAR LET OP !!!! dit kan per projector schelen, dit zijn dermate kleine verschillen dat als je er 10 op een rij zet en je neemt een gemiddelde er geen verschil zal zijn tussen de 5900 en 6000. Contrast metingen met dit soort projectoren zijn altijd tricky omdat een iris net iets anders kan zijn afgesteld, het paneel net iets anders kan zijn etc. de verschillen tussen de 6000 en 5900 zijn 100% verwaarloosbaar.

Je zult dus zelf moeten beslissen of je 300.00 over hebt voor een andere kleur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

genesis

Integer Frank, mijn waardering daarvoor! ;)

Genesis
Carpe Diem

J.A.F._Doorhof

had je anders verwacht dan ?
Ik ben altijd 100% eerlijk in mijn meningen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mradem

Ik vraag me af hoe Epson reageert als je ze dit voorschotelt. Ze nemen mensen eigenlijk gewoon in de maling toch. Zelfde toen met de 3200 en 2900 die na calibratie hetzelfde eruit kwamen.

daxie

Op zich niet, het kan zijn dat de kostprijs voor de productie van een witte gewoonweg meer kost dan een zwarte (omsteltijden productie, aankoopprijs behuizing,...)

ArnoldV

#6
Dit was idd te verwachten natuurlijk.
Kan je op de 5900 ook die wireless module aansluiten (die is toch ook los te koop?))


Quote from: daxie on November 21, 2011, 12:30:52
Op zich niet, het kan zijn dat de kostprijs voor de productie van een witte gewoonweg meer kost dan een zwarte (omsteltijden productie, aankoopprijs behuizing,...)

5900 is wit

J.A.F._Doorhof

Laat ik het zo zeggen, Epson NEDERLAND is een zeer integere organisatie.
De eerste keer dat ik zoiets naar buiten bracht werd het door hun ontkend omdat ze het niet geloofde, dankzij hun heb ik meerdere units kunnen testen, daarna is het uitgezocht en bevestigd.
Ik zal waarschijnlijk niet goed liggen bij Epson international, maar dat kan me weinig schelen, we verkopen zover ik weet van alle HT dealers de meeste units per jaar dus ze zullen ons ook niet kwijt willen.

Het enige is dat ik een review doe zoals het in mijn optiek hoort, 100% eerlijk, zonder ENIGE vorm van voorkeur of voorliefde voor een merk.
Vind ik iets niet goed, dan schrijf ik dat, ontdek ik iets wat niet klopt dan vermeld ik dat.

Er is in dit geval wel een verschil, namelijk de kleur.
Bij de vorige projectoren was het alleen maar een extra kabel bak of zelfs niets en waren de verschillen wat groter.

Het feit is gewoon dat ze erg veel op elkaar lijken, laten we het zo zeggen :D
En ik denk niet dat Epson NEDERLAND er enige moeite mee heeft dat ik dit schrijf, zij zijn verantwoordelijk voor de sales in Nederland/Benelux en zijn nogmaals zeer integer en eerlijk. Denk eerder dat ze er ook wat van balen. Epson is trouwens niet de enige firma die 2 modellen heeft met een prijsverschil die feitelijk gelijk zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Over de Wireless module kan ik je geen antwoord geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ArnoldV

#9
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2011, 12:36:47
Over de Wireless module kan ik je geen antwoord geven.

Kan er ook niets van vinden, maar dacht dat ik ergens gelezen had dat je kon upgraden.
(handig als je een zwarte projector met WirelessHD zou willen....)

Echter:
Adviesprijs TW5900 =  1.139,43 euro
Adviesprijs TW6000W = 1.784,01 euro

644,58 euro verschil is dan kabeltje over het plafond misschien wel waard...
Dit brengt me wel beetje aan het twijfelen...

sublover

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2011, 11:24:03
zie review van de 6000

Feitelijk is het enige verschil wat ik kan ontdekken de kleur wit tov zwart.
Op papier zou de 6000 een 2x zo hoog contrast hebben.

mijn metingen zijn echter :
64000:1  met iris
1040:1 native
305:1 ansi

Of wel nagenoeg exact gelijk aan de 6000, sterker zelfs iets beter MAAR LET OP !!!! dit kan per projector schelen, dit zijn dermate kleine verschillen dat als je er 10 op een rij zet en je neemt een gemiddelde er geen verschil zal zijn tussen de 5900 en 6000. Contrast metingen met dit soort projectoren zijn altijd tricky omdat een iris net iets anders kan zijn afgesteld, het paneel net iets anders kan zijn etc. de verschillen tussen de 6000 en 5900 zijn 100% verwaarloosbaar.

Je zult dus zelf moeten beslissen of je 300.00 over hebt voor een andere kleur.


Dit is mijn unit :pompom: :clapping:

sublover

#11
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2011, 11:24:03
zie review van de 6000

Feitelijk is het enige verschil wat ik kan ontdekken de kleur wit tov zwart.
Op papier zou de 6000 een 2x zo hoog contrast hebben.

mijn metingen zijn echter :
64000:1  met iris
1040:1 native
305:1 ansi

Of wel nagenoeg exact gelijk aan de 6000, sterker zelfs iets beter MAAR LET OP !!!! dit kan per projector schelen, dit zijn dermate kleine verschillen dat als je er 10 op een rij zet en je neemt een gemiddelde er geen verschil zal zijn tussen de 5900 en 6000. Contrast metingen met dit soort projectoren zijn altijd tricky omdat een iris net iets anders kan zijn afgesteld, het paneel net iets anders kan zijn etc. de verschillen tussen de 6000 en 5900 zijn 100% verwaarloosbaar.

Je zult dus zelf moeten beslissen of je 300.00 over hebt voor een andere kleur.



Frank, en de 5900 heeft geen 3d bril en de 6000 wel, das ook een verschil  :turn:

J.A.F._Doorhof

Ok dat is een goede, daar kijk ik dan weer niet naar.
Maw je betaald dan ook voor de bril natuurlijk, maakt het verschil weer kleiner.
Valt dus wel mee achteraf ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nahpets

Quote from: daxie on November 21, 2011, 12:30:52
Op zich niet, het kan zijn dat de kostprijs voor de productie van een witte gewoonweg meer kost dan een zwarte (omsteltijden productie, aankoopprijs behuizing,...)

Dit zou veronderstellen dat er een vaste relatie tussen kostprijs en verkoopprijs is.

In deze markt is die er niet/nauwelijks. 'De markt' dicteert de verkoopprijs, produktiekosten zullen alleen een bodem in die prijs kunnen leggen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

daxie

#14
-

RonG

#15
Dus dat is dan net zoiets als met de TW-2900 en TW-3200?
Vind het eigenlijk jammer, ook al zit er een brilletje bij.

genesis

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2011, 11:59:06
had je anders verwacht dan ?Ik ben altijd 100% eerlijk in mijn meningen.

Dat klinkt in de theoretische wereld als vanzelfsprekend, maar we leven met zijn alleen in de realiteit en dan is het moeilijk(er) om de rug recht te houden, is niet de makkelijkste weg en heeft niet het hoogste rendement.

Dus zodoende waardering daarvoor.

Genesis
Carpe Diem

Matthieu

#17
Ja inderdaad.  :thumbs-up:

Nu graag een review van de TW9000W. ;)
Of durft Epson jou die niet toe te sturen. ;D Just kiddin

DVDmartinDVD

Quote from: Matthieu on November 21, 2011, 16:24:12
Ja inderdaad.  :thumbs-up:

Nu graag een review van de TW9000W. ;)
Of durft Epson jou die niet toe te sturen. ;D Just kiddin

Er staat toch al een review over de TW9000, of wil je een second opinion ;)
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

bmateijsen

Quote from: Matthieu on November 21, 2011, 16:24:12
Nu graag een review van de TW9000W. ;)
Of durft Epson jou die niet toe te sturen. ;D Just kiddin

De TW9000 is letterlijk nog niet uit, de bestaande recensie is van een pre-productie model.

Groet,

Bjorn

WimB

Quote from: DVDmartinDVD on November 21, 2011, 16:42:04
Er staat toch al een review over de TW9000, of wil je een second opinion ;)
Ja en dan wel van Frank. Want wat ik heb gezien van de TW9000 zelf was een drama en mocht de naam 3D beleving niet dragen.
Ben zeer benieuwd wat Frank er dan van kan maken en van gaat vinden.

J.A.F._Doorhof

Ik gok naar aanleiding van de 6000 dat het helemaal goed gaat komen, tenzij de kleuren niet goed zijn, bij de 6000 vind ik de afwijking gezien de prijs nog accepteerbaar, bij een 9000 verwacht ik top.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Matthieu

#22
Quote from: bmateijsen on November 21, 2011, 16:44:05
De TW9000 is letterlijk nog niet uit, de bestaande recensie is van een pre-productie model.

Groet,

Bjorn

Precies.
Veel dingen worden vaak nog aangepast.
Art van projectorreviews gaat hem nu ook reviewen, en klaagt nu al over bepaalde functies die niet werken tijdens 3D.
Hij heeft nu ook zo'n pre-productiemodel.
Het verleden laat wel zien dat Epson enorme verbeteringen toont met updates, bv. bij CFI van de TW5000 of was het TW5500.

troje

Quote from: GS2K1 on November 21, 2011, 12:31:30
Dit was idd te verwachten natuurlijk.
Kan je op de 5900 ook die wireless module aansluiten (die is toch ook los te koop?))


5900 is wit

De wireless module is niet los te krijgen, deze wordt alleen meegeleverd met de TW6000W en TW9000W.

ArnoldV

Quote from: troje on November 22, 2011, 10:54:40
De wireless module is niet los te krijgen, deze wordt alleen meegeleverd met de TW6000W en TW9000W.

Ok bedankt voor dit antwoord!

Dat betekend dus dat je alleen wit + wireless kan combineren, toch beetje een aparte keus (ach ik wil toch een witte ;))